Doping van een verbrandingsmotor met waterdamp

Bewerkingen en wijzigingen in de motoren, ervaringen, bevindingen en ideeën.
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 24/07/14, 22:55

De 12 V-pomp (geschikt voor een druk van 6.5 bar) die de ketel moet voeden, heeft een veel te hoog debiet (3.2 liter/minuut voor een behoefte van 0.5 tot 3 liter/uur?). Deze pomp kan niet te weinig vermogen hebben zonder veel druk te verliezen, daarom zal de toevoer plaatsvinden in kleine, regelmatige en instelbare tijdsintervallen.

Gemaakt met 2 NE555.

Beeld

Bewerkt op 25-07-2014

Beeld

De ontwikkeling is nog niet voltooid.....er ontbreken een paar maten (3 in plaats van 6.5). :frons: : Mrgreen:
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 26/07/14, 22:37

Beeld

BaBar is gevonden : Mrgreen: Het had geen zin om naar de elektronische voeding van de pomp te zoeken. Er is eenvoudigweg een stelschroef om het debiet/de druk op de pompkop aan te passen. (uiterst links op de foto).
De instructies zijn vertaald uit het Chinees, maar ze praten niet eens over de aanwezigheid van de aanpassing, geen diagram....kom er maar over heen..maak je geen zorgen. : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 26/07/14, 22:48

Zou het naast de sequentiële stroomtoevoer naar de pomp mogelijk/wenselijk zijn om bufferopslag toe te voegen om volumevariaties te beperken?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 27/07/14, 00:04

Hallo Ahmed

Ahmed schreef:Zou het naast de sequentiële stroomtoevoer naar de pomp mogelijk/wenselijk zijn om bufferopslag toe te voegen om volumevariaties te beperken?



Dit is een vraag die mij sinds het begin van het project bezighoudt. In feite is het volume van de ketel erg klein en daarom zijn drukstoten meer dan waarschijnlijk. Kan de klep effectief volgen???

Geen erg duidelijke ideeën over hoe deze "bufferopslag" moet worden gedimensioneerd en waar deze moet worden geplaatst zonder "parasitaire" condensatieproblemen te creëren...: Cry:
Hoe zou jij deze Ahmed zien? :P
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 27/07/14, 09:07

Ik heb de draad van het onderwerp niet gevolgd, ik reageerde op je laatste bericht omdat het betrekking had op een probleem waarmee ik lang geleden werd geconfronteerd: hoe vals te spelen om het gedrag van een eenvoudige automatisering, die oorspronkelijk te langzaam was, glad te strijken reageren.
De oplossing bestond uit het toevoegen van een seriële vertraging die snelle reacties simuleerde.
In feite komt dit neer op het vaststellen van twee over elkaar heen liggende niveaus: een precieze maar niet erg reactieve basis en een correctie die niet erg precies is, maar met regelmatige variaties empirisch aangepast.

In uw geval, waarvan ik de details niet ken, leek het mij dat de wanverhouding tussen het debiet van de pomp en de behoefte van de ketel gecompenseerd kon worden door een buffertank die elke keer een hoger onmiddellijk debiet zou accepteren. de timer zou de pomp activeren, om vervolgens zijn belasting vrij te geven via een mondstuk dat overeenkomt met het gewenste stroomafwaartse debiet.
Ik weet niet of zo'n apparaat vanuit praktisch oogpunt aan jouw opstelling kan worden aangepast...

Opmerking: hierboven ging ik uit van een tijdsvertraging, aangezien dit in het geding was, maar een drukschakelaar zou uiteraard geschikter zijn in deze vrij klassieke configuratie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 27/07/14, 14:18

Ahmed schreef:... hoe je vals kunt spelen om het gedrag van een eenvoudige automatisering te verzachten, die oorspronkelijk te traag was om te reageren.
De oplossing bestond uit het toevoegen van een seriële vertraging die snelle reacties simuleerde.
In feite komt dit neer op het vaststellen van twee over elkaar heen liggende niveaus: een precieze maar niet erg reactieve basis en een correctie die niet erg precies is, maar met regelmatige variaties empirisch aangepast.


Ik begrijp wat je bedoelt: als de verstoringen van de parameters min of meer bekend zijn en niet te onregelmatig, kan deze empirische methode werken, je moet vooral geduld hebben om de aanpassing van het ding te controleren. : Mrgreen: Bij deze montage ("Pantonic" of Pantonizing"?) zijn de variaties in verwarmingsvermogen van de ketel tussen stationair en cruisen of volgas enorm, en we bewegen het gaspedaal... heel vaak en dus "willekeurig".

In uw geval, waarvan ik de details niet ken, leek het mij dat de wanverhouding tussen het debiet van de pomp en de behoefte van de ketel gecompenseerd kon worden door een buffertank die elke keer een hoger onmiddellijk debiet zou accepteren. de timer zou de pomp activeren, om vervolgens zijn belasting vrij te geven via een mondstuk dat overeenkomt met het gewenste stroomafwaartse debiet.
Ik weet niet of zo'n apparaat vanuit praktisch oogpunt aan jouw opstelling kan worden aangepast...


Zoals u aangeeft, is het grootste probleem de onevenredigheid van het pompdebiet in vergelijking met de behoefte. Ik heb urenlang online gezocht naar de juiste pomp. Ik vond er 2 "niet slecht", maar te duur en alleen te koop voor professionals (of je moet er 10 of zelfs 100 kopen...). :frons: ). Uiteindelijk kwam ik deze tegen, betaalbaar maar waarvan de stroomsnelheid "zeer hoog" is.......en zonder een document dat de naam waardig is.

Maar zodra de uitlaatdruk opnieuw was gekalibreerd, stortte het debiet letterlijk in. De aangekondigde 3.2 liter/minuut geldt zeker voor een druk binnen 2 à 3 bar van de oorspronkelijke instelling. Van 4 tot 6 bar moet ik meten, maar deze moet dichter bij het doel liggen (winst van een factor 10?). Het kan nodig zijn om de opeenvolgende vermogenstimings te herhalen. : Mrgreen:

Opmerking: hierboven ging ik uit van een tijdsvertraging, aangezien dit in het geding was, maar een drukschakelaar zou uiteraard geschikter zijn in deze vrij klassieke configuratie.

De zoektocht naar een drukschakelaar, stoom, 6 bar, 200°C in kleine diameter...het is net zo gebruikelijk als een kist op wielen...en het begint bij 500€ en vaker ontworpen voor veel groter stoomdebiet/vermogen...... :| :frons: : Mrgreen:

Het ventiel is zeker geen wondermiddel, maar kost "slechts" zo'n 120€ en is bovendien beperkt tot 180°C. :? Laten we eens kijken of dit compromis werkt....
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 05/08/14, 23:00

Eerste test van de nieuwe montage:

Beeld

De druk stijgt niet (streefwaarde tussen 4 en 6 bar in de condensatiekamer).
Om de montage te vereenvoudigen heb ik geen magneetventiel gemonteerd om de stoomuitlaat (van het buxusmondstuk met een diameter van 1 mm) af te sluiten tijdens de temperatuur/drukopbouw. Blijkbaar en helaas is de geproduceerde hoeveelheid stoom niet voldoende om druk op te bouwen.:frons: Je moet tot 130 km/u gaan om pijnlijk een stoomuitlaat van rond de 100°C te bereiken.

Bij de hoogspanningsmeting bleef deze op nul volt. dit moet normaal zijn gezien de afstand tot de parameters die Armstrong op zijn machine heeft gedefinieerd.
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 07/08/14, 21:54

Bij de eerste test gisteren, met zo'n 50 km, was het waterverbruik erg laag....is de naaldklep voor het aanpassen van het debiet van de vloot onderweg verstopt?
Het resultaat moet dus met een korreltje zout worden genomen. :| :P

Vandaag zonder de naaldklep was het waterverbruik enorm en de motor dronk....bij lage belasting viel hij een paar seconden uit, geen vermogen meer, daarna langzaam hervat, maar zonder te kloppen :schok: : Mrgreen:

Kortom, voor de waterdosering zullen we de kopie moeten herhalen...
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 12/08/14, 13:24

De ketel begint te werken (druk opbouwen) :P . Hiervoor was het noodzakelijk om het doorgangsgedeelte bij het buxusmondstuk te halveren en het koel-/condensatiesysteem te verwijderen (te krachtig!?)

Bij flink optrekken ging het tot 7 bar! De plastic leidingen van de drukkraan (in rilsan?) zijn ontworpen voor maximaal 6 bar....hij barstte niet eens! :x : Mrgreen:

Het watertoevoersysteem maakt een grote variatie in debiet mogelijk... en daarom zijn er grote variaties in de werking en stabiliteit van de stoomdruk en temperatuurparameters.

De motor kan ruim 6 liter water per uur drinken zonder iets te zeggen (bij lage temperatuur 55°)... :schok: maar niet met de beste instantconsumptie.

Momenteel is het verbruik vergelijkbaar met het vorige Pantone-systeem. Ten slotte zijn de resultaten en parameters nog steeds te onstabiel om een ​​zinvolle uitspraak te doen. : Mrgreen:

Bij de temperatuurmeting "volgt" de stoomtemperatuur de uitlaatgastemperatuur met een vertraging van 1 tot 2 minuten.

T1: uitlaattemperatuur; T2: stoomtemperatuur.

Beeld



Aan het einde van de test moet het buxusmondstuk verstopt zijn geraakt (resten afdichtingspasta?) en werkte het niet meer (geen stijging van de stoomtemperatuur). Te bezichtigen tijdens de demontage....

Hoogspanning wacht nog steeds op het buxusmondstuk. Dit is zeker normaal omdat ik de doorgang ervan heb begrensd met een koperdraad (diameter 0.7 mm) die kortsluiting moet maken. Yapluka vindt een massieve (staaf, staaf, draad), elektrische isolator, bestand tegen 180°C en een diameter van 0.7 mm om de koperdraad te vervangen......als iemand een idee heeft.... : Mrgreen:
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 21/08/14, 23:14

Het buxusmondstuk “verstopt” na ongeveer 25 km. Bij demontage...niets erg zichtbaar. :frons: Het mondstuk maakt een "laag punt" in zijn eindgedeelte in het inlaatkanaal. Het is zeker bevorderlijk voor het oppikken van vuil dat mogelijk in het wagenparkcircuit rondslingert. De volgende installatie van de buxussproeier zal van onderaf moeten aankomen zodat het vuil terug in de leiding valt (in afwachting van het vinden van iets anders). : Mrgreen: )

Het verwarmingsvermogen van de ketel is mogelijk te krap. Als gevolg hiervan zal een aanpassing van het watertoevoercircuit het voorverwarmen voordat het in de ketel wordt geïnjecteerd. De ketel is nu geïsoleerd. :P

Voor de hoogspanning die ik nog steeds niet heb kunnen verkrijgen, "isoleert" het rubber van de originele inlaatslang tussen de punten van de Ohm-meter zelfs over een paar millimeter......maar als we de meetpunten erop plaatsen de Serflex, gescheiden door 3 of 4 cm geplaatst op dezelfde slang, vinden we een paar kOhm..... : Cry: :onheil: :schok:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Water injectie in de motoren: de montage en experimenteren"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten