Vraag bij verhitting en VMC

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
elekaj34
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 23/10/07, 11:23
Plaats: Montpellier
x 1

Vraag bij verhitting en VMC




par elekaj34 » 29/10/07, 16:44

Hallo,

Ik zal je deze vraag stellen omdat ik een serieuze vraag heb. Ik leg mezelf uit.

Ik heb een appartement, gericht Noord, individuele verwarming door gasboiler, oppervlakte 36m2.
Ik begrijp de behoefte aan VMC voor rookgasafvoer bij de ketel (debiet 95m3 / h).

Aan de andere kant, in de badkamer (geventileerd door het regelmatig openen van het venster) en de toiletten, is de stroom van de VMC respectievelijk 16 en 18 m3 / h. Wat is het nut (behalve de strijd tegen vocht)?

Inderdaad, deze fenomenale luchtextractie, laat me denken dat ik voor niets opwarm. Voor bewijs verwarm ik naar 19 ° C en ik snij de verwarming voor de nacht naar 20h (herstarten naar 8H). De volgende dag heb ik gewoon 17 ° C (als het buiten koud is vooral).

Als ik de VMC in de badkamers en VMC verstop, is dit dan al verboden? Is er een risico (aanwezigheid van CO in het bijzonder)?
Ik veronderstel dat als ik de luchtafvoer zou verminderen, ik minder energie zou verliezen?

Ter info, mijn gasverbruik is 275m3 / jaar (ongeveer 3200 kWh). Is dit beetje, veel, redelijk?

Ik zou graag zien dat uw mening mijn warmte- en energieverlies optimaliseert (ik pak het energieverbruik al aan).

Met vriendelijke groet,

Elekaj
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 29/10/07, 23:58

3200Kwh van gas voor 36m² 8) dit is minder dan 90Kwh per m² en per jaar gas. Waarop u uw elektrische installatie moet toevoegen met dezelfde berekeningsmethode.

A priori is uw algehele conso uw woning in categorie C die zeer correct is, veel nieuwe woningen presteren minder goed. :frons:

Beeld

De vmc reinigt uw huis door de waterdamp van de bewoners (ademen, transpireren ...) en hun activiteiten (wassen, koken ...) af te zuigen. Als u de VMC afsnijdt, zullen geuren, schimmel ... uw comfort verminderen. Bij een gelijkwaardige temperatuur zult u een onbehaaglijk gevoel hebben ("tot op het bot" koud in de winter, "verstikkende" hitte in de zomer).

De VMC verbetert het comfort en bevrijdt u van oververhitting voor een verbeterd comfort. In ruil daarvoor "werpt" het de door u verwarmde lucht "naar buiten" om deze te vervangen door lucht die van buiten komt, dus onverwarmd (winter) of te warm (zomer).
De optimale oplossing wordt VMC Double Flux genoemd. De deuren en ramen van uw huis zijn waterdicht en het beheer van de lucht wordt volledig beheerd door een VMC die de calorieën (of de versheid) van de afgezogen lucht terugwint om ze te herstellen naar de frisse lucht die men injecteert in behuizing.

De herstelverhouding is meestal groter dan 75% Mei kan een lichte overconsumptie veroorzaken. In sommige gevallen kan er akoestisch ongemak zijn.
VMC dubbele streams worden vertrouwelijk verspreid omdat ze een zwaardere implementatie vereisen (circuit-extractie + circuit-insuflatie) en vooral hun prijs is onbetaalbaar, meer dan 3 keer hun echte waarde ... :onheil:
Basisprijzen zijn rond 1000 € (casto of leroy M.) en zijn alleen beschikbaar om te bestellen. :frons:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 30/10/07, 00:14

Mooie preciseringen, bedankt citro! Door nadelen denk ik niet dat een VMC dubbele flow monteerbaar is in een platte 36 m² ...

Persoonlijk wat me ergert aan VMC is:

a) dat ze 24 / 24 draaien, terwijl een vernieuwing van lucht elke 48h voldoende kan zijn

b) Goed voor de gezondheid? Te zien omdat allerhande allergenen veel belangrijker zijn dan 20 jaren geleden ... Toeval?

c) Een ander storend toeval: het opleggen van de VMC komt grofweg overeen met de implementatie van de isolatienormen ...Isoleert beter om minder energie te verbruiken om het beter te verwerpen om meer energie te verbruiken... Toeval?

Schande voor mij, ik had nooit de waarde A tot G ... nadelen gezien vraag:
a) het gaat om alle soorten woningen of de appartementen
b) ongeacht de regio?
c) Hoe kan ik een elektrische kwh in kwh ep omzetten?


Omdat er logischerwijs een minder belangrijke behoefte is in een appartement dan in een huis, zelfs met een gelijk oppervlak ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 30/10/07, 00:40

:? Goede opmerkingen, dit is het probleem van standaardisatie ...
De Enarques weten niet wat ze moeten doen met "ruwe" berekeningen. :|

Maar elke vooruitgang in de controle van het energieverbruik is goed om te nemen ...

Er wordt van uitgegaan dat de energiebehoeften van zuid naar noord Europa hetzelfde kunnen zijn. Het Cepheus European-project (dat Frankrijk mee medefinanciert maar niet uit de media komt) van energiezuinige huizen (15Kwh / m²an) is in alle landen van toepassing zonder extra bouwkosten.
In Zweden besparen deze normen op verwarming, in Spanje op airconditioning ...

Het is niet altijd duidelijk dat een appartement minder dan een huis verbruikt, zelfs op een gelijke ondergrond ... Soms wel, soms niet ... Het kan bestraft of begunstigd worden door zijn oriëntatie, de structuur van het gebouw of zijn slechte isolatie die hem in staat stelt te profiteren van de warmte-inbreng van de buren (ik leefde boven de oven van een pizzeria : Lol: ) ...
Eindelijk heeft een kleine behuizing dezelfde uitrusting als een grote met drempeleffecten die het verhoudingsgewijs meer energie-intensief kunnen maken dan een grote ...
0 x
elekaj34
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 23/10/07, 11:23
Plaats: Montpellier
x 1




par elekaj34 » 30/10/07, 08:28

Hallo,

Bedankt voor uw verduidelijking. Ter info: als ik gas (3200kWh / jaar) en elektriciteit (1500 kWh / jaar) toevoeg, ben ik 130kWh / jaar.
Dus ik zit in categorie C. Ik zal proberen het beter te doen en streven naar B.

Maar meestal lucht ik. Ter info, de kamer is geventileerd over 5 10 minuten per dag (wanneer ik het bed doe), lucht ik de woonkamer (grenzend aan de keuken zonder scheidingswand) 10-15 minuten tussen de middag en 2. Dezelfde badkamer, geventileerd na elke douche (dus elke 2-dagen in het slechtste geval).

En aan de comfortkant, voel ik dat de lucht gezonder is dan wanneer ik niet lucht (zelfs als de VMC dit zou moeten doen).

Maar kan ik de VMC badkamer en WC "stoppen"?
Voor de keuken is er geen sprake van, want het is de afzuiging van rookgas uit de ketel.

Een ander punt, om verwarming te optimaliseren. Mijn ramen zijn van hout, dubbele beglazing daterend uit de constructie van het gebouw (1987).
Ik was van plan om ze te vervangen voor dubbele of driedubbele beglazing (het hout begint te verslechteren). Ik was van plan om op hout te blijven (vanwege het aspect thermische isolatie), maar de verkoper adviseert me om redenen van duurzaamheid een aanbeveling voor aluminium (dat 5% duurder is). Hij vertelde me dat isolatie hetzelfde is.
Maar ik zou graag uw mening willen weten.

nogmaals bedankt

Elekaj
0 x
jessle
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 107
Inschrijving: 27/10/07, 23:08




par jessle » 30/10/07, 09:29

hallo


aandacht tussen de tafel is kWh ep / m2 en gas kwh kwh elektriciteit en het is niet hetzelfde
auto

wikipedia-bron

Conversies tussen eenheden

1 tep = 41,855 GJ, sommige organisaties gebruiken deze afgeronde waarde (volgens afspraak) voor 42 GJ

1 teen = 39,68 MBtu

1-teen = 11 628 kWh

1 tep = 1 000 gas m³ (conventionele equivalentie vanuit een energieoogpunt)

1 tep = 7,33 vaten olie (conventionele equivalentie vanuit energetisch oogpunt)

Gelijkwaardigheid van de belangrijkste vormen van energie [bewerken]

Een tep komt overeen met ongeveer 1,5 ton hoogwaardige steenkool, 1 100 normale kubieke meter aardgas of 2,2 ton droog hout.

* Fossiele brandstoffen:

*
o LPG: 1 ton = 1,095 tep
o Essentie: 1 ton = 1,048 tep
o Zware stookolie: 1 ton = 0,952 tep
o Olie Coke: 1 ton = 0,762 tep

*
o Kolen: 1 ton = 0,619 tep
o Kolencoke: 1 ton = 0,667 tep
o Bruinkool: 1 ton = 0,405 tep

*
o Hout: 1 st = 0,147 tep
o Houtblok: 1 ton = 0,4 tep

* Elektriciteit:
o Geothermische elektriciteit (1): 1 MWh = 0,860 tep
o Kernenergie (2): 1 MWh = 0,261 tep
o Fossiele of hernieuwbare elektriciteit: 1 MWh = 0,086 tep
o Aardgas: 1 MWh PCS (3) = 0,077-tep

(1) De energie-inhoud van de MWh is 0,086 teen, maar voor de elektriciteit van geothermische oorsprong behouden we een theoretische output van de 10% -centrales; de equivalentiecoëfficiënt in primaire energie is daarom 0,086 / 0,10 = 0,860 teen.

(2) Voor de elektriciteit van nucleaire oorsprong behoudt men een theoretische output van de centrales van 33%; de equivalentiecoëfficiënt in primaire energie is daarom 0,086 / 0,33 = 0,2606 teen.

(3) PCS: hogere calorische waarde
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 30/10/07, 09:41

jessle schreef:aandacht tussen de tafel is kWh ep / m2 en gas kwh kwh elektriciteit en het is niet hetzelfde


Als ik het goed begrijp, wordt het gewoon hetzelfde. Daarom converteren we alles naar EP = olie-equivalent. Of het nu gaat om kwh EP of teen is hetzelfde.

Vandaar de kwestie van christophe over de kwh elektronucleaire ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 30/10/07, 11:02

Bedankt voor de cijfers hier is het antwoord op mijn vraag:

Nucleaire elektriciteit (2): 1 MWh = 0,261-tep


Wetende dat teen = primaire energie.

Aan de andere kant begrijp ik de redenering over de genetische bron niet zo goed ... We hebben het over diep eczeem zoals Soultz onder het bos.

Bovendien zijn de fossiele brandstofleidingen en het aardgas onjuist omdat ze geen rekening houden met de efficiëntie van de installaties ...

Ensuire zet fossiel en hernieuwbaar op dezelfde lijn en een waarde die zo verschilt van die van de chemische stof ... kk1 begreep en kon ons uitleggen? :schok:
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 30/10/07, 11:17

Hallo,

Christophe schreef:c) Een ander storend toeval: het opleggen van de VMC komt grofweg overeen met de implementatie van de isolatienormen ...Isoleert beter om minder energie te verbruiken om het beter te verwerpen om meer energie te verbruiken... Toeval?


Ik vertelde mezelf hetzelfde, maar in feite is er nog enige verbetering:
- een slecht geïsoleerd venster heeft geen constante stroom. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is dat wanneer er wind is, er een enorme luchtstroom is, terwijl wanneer er geen wind is, de stroom laag is. .
- een VMC heeft een onafhankelijke stroom van het weer.
- Sommige afzuigroosters zijn hygro-instelbaar. Dit is het beste: bijvoorbeeld in een badkamer is de doorstroming belangrijk na het douchen en neemt dan af.

Kortom, de VMC's brengen een echt pluspunt, maar ik denk dat het noodzakelijk is om de natuurlijke atmosfeer in de kamers te behouden, 5 minuten per dag. Gewoon om een enorme vernieuwing van de lucht te krijgen.

Ik geloof dat de toename van allergieën meer te wijten is aan de bijna systematische aanwezigheid van tapijt in de kamers sinds 20 jaren geleden. :frons: Naar mijn mening is er niets beter dan de tegels. En in elk geval is Lyno beter dan tapijt.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 30/10/07, 13:13

elekaj34 schreef:Mijn ramen zijn van hout, dubbele beglazing daterend uit de constructie van het gebouw (1987).
Ik was van plan om ze te vervangen voor dubbele of driedubbele beglazing (het hout begint te verslechteren). Ik was van plan om op hout te blijven (vanwege het aspect thermische isolatie), maar de verkoper adviseert me om redenen van duurzaamheid een aanbeveling voor aluminium (dat 5% duurder is). Hij vertelde me dat isolatie hetzelfde is.
Maar ik zou graag uw mening willen weten.

nogmaals bedankt

Elekaj


Momenteel wordt ervan uitgegaan dat er geen raam Alu (zelfs met dubbele thermische onderbreking) of PVC-isoleert, evenals houten ramen.
Ik zeg het nogal bot, maar uw "verkoper" is een sukkel of een leugenaar.

De vraag is nogal op deze site behandeld en de beste die we hebben gevonden betreft houten timmerwerk en verdubbeld in aluminium aan de buitenkant.
Deze producten zijn zeer high-end en zeer weinig bekend.
Het biedt zeer hoge prestaties bij (driedubbele) beglazing, luchtdichtheid en algemene sluimerende / openende isolatie.

We hadden enkele links online gezet, ik vond alleen dit bericht
maar er zijn anderen die geschikt zijn voor passieve huizen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 251-gasten