Filter de rook uit de schoorsteen

Bespreking van methoden voor de sanering en de controle van de luchtkwaliteit.
Liliane14
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 17/01/17, 05:15
x 1

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Liliane14 » 17/01/17, 14:10

Hallo,
Dankzij je onderwerp, realiseer ik me dat er veel dingen zijn die ik niet wist. Ik heb thuis nog steeds een kachel. Ik denk dat het belangrijk is om goed geïnformeerd te zijn over de dingen die je gebruikt en bedankt voor die vele dingen.
A+
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par moinsdewatt » 12/12/19, 02:15

Haute-Savoie: schoorsteenbranden in de Arve-vallei snel verbannen

DE PARIJSE • 11 / 12 / 2019

De oude authentieke open haarden van Savoyaardse chalets met een houtvuur knetterend in de woonkamer wanneer u terugkeert van het skiën, zouden ze gedoemd zijn te verdwijnen? De prefect van Haute-Savoie heeft in ieder geval een decreet ondertekend dat 1 op 1 januari verbiedt 2022 "elk gebruik van openhaardhoutverwarming, inclusief als toevoeging of als voorziening" in de gemeenschappelijke 41 van de vallei van de 'Arve, gepresenteerd als' de meest vervuilde in Frankrijk '.

Hout verbranden in de open lucht is zeer vervuilend. In de Arve-vallei, volgens ATMO, de instantie voor luchtkwaliteitscontrole in de regio, vertegenwoordigt houtverwarming 70% van de uitstoot van fijne deeltjes (PM10). Tegen 12% voor de industrie en 16% voor transport. “Open haarden zijn tot 100 keer meer vervuilend dan efficiënte houtgestookte apparaten. En de hoogte is dat deze haarden volledig inefficiënt zijn in termen van verwarming. De prefect heeft daarom een ​​goede beslissing genomen. We moeten een einde maken aan de slechte verwarming met hout ”, zegt Anne Lassman-Trappier, voorzitter van de vereniging“ Inspire ”die vecht tegen vervuiling in de Arve-vallei.

De open haard is een aantrekkelijk product voor vakantiegangers

Sinds 2012 moedigt de staat particulieren aan hun oude open haarden te vervangen dankzij het Air Bois-fonds, dat hulp biedt van 2000-euro voor elke installatiewijziging. De eigenaren van 3600 open haarden hebben hier al van geprofiteerd. Het doel is om 3000 anderen binnen de komende twee jaar te bereiken. Maar sommige zullen moeilijk te overtuigen zijn.

"Veel eigenaren verhuren chalets aan toeristen tijdens de wintervakantie, opscheppen over hun advertenties, ondersteunende foto's, de prachtige open haard waar je de avond door kunt brengen, kijken naar de vlammen dansen en het vuur knetteren, alles door een fondue te eten. Het is een aantrekkelijk product geworden omdat vakantiegangers deze gezellige kant van de berg in de winter zoeken. Toeristen en eigenaren van deze chalets moeten zich daarom realiseren dat ze vervuilend zijn, ”legt Muriel Auprince, lid van het Coll'Air Pur-collectief, uit dat honderden inwoners van de Arve-vallei samenbrengt die vervuiling bestrijden.

Belastingstelsels om de rekening te verlagen

Jean-Luc verhuurt gastenkamers in zijn chalet in Saint-Gervais. Met een mooie open haard die in de hoofdkamer zit. “Toeristen zien graag vuur. Het heeft een warme uitstraling. Dus ik ga me niet haasten om mijn schoorsteen te verwijderen ”, geeft deze eigenaar toe. Andere gezinnen die het hele jaar door in hun huizen wonen, hebben moeite om hun schoorsteen te vervangen door een moderne en efficiënte kachel. "Het is waar dat het geld vertegenwoordigt. Ik, het kostte me 8000 euro. Zelfs met een premie van 2000 euro blijft dit een belangrijke investering ”, erkent de burgemeester van Sallanches, Georges Morand.

Andere belastingsystemen kunnen echter de rekening verlagen. De gekozen functionaris van Sallanches verwelkomt het besluit van de prefect om te verbieden dat het overal in Frankrijk moet worden toegepast omdat niet alleen in de vallei van Arve deze schoorstenen vervuilen. .


http://www.leparisien.fr/environnement/ ... D-32280599
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Did67 » 14/12/19, 21:29

Er is nog een lange weg te gaan.

Hier is de opmerking die iemand (waarschijnlijk een pure sap-ecoloog?) Heeft gepost op een video waarin ik het gebruik van as in mijn moestuin uitleg en waar ik het introduceer met enkele foto's van mijn condenserende pelletketel ( die de deeltjesemissies als gevolg van de condensor verder vermindert):

"De pellets half verlijmd half hout lijken mij super milieuvriendelijk!"

Hij weet niet dat de pellets zonder lijm zijn gemaakt!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Ahmed » 14/12/19, 22:12

Zelfs de spaanplaten zijn verre van gebonden door deze hoeveelheid lijm!
Wat zorgt voor de samenhang van de pellet is de lignine die wordt herverdeeld tussen de houtfragmenten ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Did67 » 15/12/19, 12:17

Ja ja, ik weet dat de pellets "vastzitten" door de lignine die opwarmt tijdens extrusie en dat de pellets niet vastzitten ... Het citaat was een lof voor de "finesse en correctheid" van bepaalde gedachten "groen", overgebracht op internet. De man was waarschijnlijk trots op zijn "kritiek", waarvan hij dacht dat die mij had geteisterd?

Ik wilde de vooroordelen onder de aandacht brengen, die hardnekkig zijn. Veel "ecologen" blijven ongetwijfeld vervuilen met slechte kachels, zelfs met open vuur. Wat volgens hen groen is, aangezien "CO²-neutraal" (wat correct is, maar verminderend). Maar ze bekritiseren zonder te weten dat een pelletketel, modern, arriveert met een brandstof als hout, met vergelijkbare emissiewaarden (voor deeltjes) als een oliegestookte ketel - in mijn geval dankzij de condensatie. Terwijl het grotendeels neutraal blijft in CO² (zelfs als er brandstof is voor kappen, slippen, transport - om te delen met het gebruikelijke hout, dat het grootste deel van de gewonnen biomassa is).
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Ahmed » 15/12/19, 12:36

Mijn boodschap was niet tot jou gericht, omdat ik weet dat je dat allemaal weet; Ik begreep ook de betekenis van je toespraak, maar wilde wat details geven voor de Boeotiërs die deze lijnen zouden overschrijden ...

PS: het zou niet erger zijn om een ​​"e" toe te voegen aan de titel van de thread ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Did67 » 15/12/19, 13:45

Aangezien mijn e-mail is aangevallen, heb ik geen beheerdersrechten meer ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Ahmed » 15/12/19, 14:26

Mijn PS was eerder gericht aan Christophe of aan al diegenen die kunnen ingrijpen (ik ben geen sektarische!) ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "Luchtvervuiling en oplossingen tegen luchtverontreiniging"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 54-gasten