Het branden van kunststof: een verbrandingsmotor als niet schoon?

Bespreking van methoden voor de sanering en de controle van de luchtkwaliteit.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Het branden van kunststof: een verbrandingsmotor als niet schoon?




par Christophe » 15/09/08, 17:38

Zaterdag kocht ik een geperforeerde plastic hoes voor onze aardbeienkas (je weet wel die die gevoed wordt door de hydraulische ram in druppelvorm: https://www.econologie.com/forums/faire-un-g ... t5965.html ) omdat de ander (niet uitgevoerd) bleef scheuren :( Maar dat is niet de vraag.

Een van de 'marketing'-argumenten van deze hoes was dat het het milieu respecteerde in de zin dat de verbranding niet vervuilend was. :schok:

Dus hier kom ik! Beeld

Ik die geloofde (ten onrechte dan?) dat alle verbranding van alle kunststoffen zeer vervuilend of zelfs kankerverwekkend was!!
Dus vraag: wat zijn de kunststoffen die we "kunnen" verbranden en wat zijn die die we niet kunnen verbranden??

Ik stel me voor dat de lijst met brandbare kunststoffen vrij beperkt is ... het zou gemakkelijker zijn om de 1ere-lijst te maken :)
Dernière édition par Christophe de 15 / 09 / 08, 18: 48, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 15/09/08, 18:13

Vooral geen PVC.

Met betrekking tot PE, HDPE en PP is dit "ecologische" argument
daadwerkelijk aanwezig maar ik heb nog steeds ernstige twijfels.


PE en PP

Bij de verbranding van polyethyleen PE en polypropyleen PP komen alleen water en kooldioxide vrij.
Om te zien of het plastic PE of PP is, zijn de vlammen geel (vanwege opgloeiende koolstofdeeltjes) en de rook wit.
De geur lijkt op de geur van kaarsen. Je hebt shampooflessen van PE of PP, plastic films...


Een van deze bronnen:

http://www.infoxygene.com/dossiers/article.php?id=103

Dat gezegd hebbende, als ik zeker zou zijn van de juistheid van deze verklaringen, zou ik mijn flessen water niet meer meenemen naar de containerparken. het zou dom zijn om zo'n bron van energie aan te bieden aan deze mensen die zo onvriendelijk zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 15/09/08, 18:34

Oeps, daar had ik moeten beginnen, eigenlijk is het zo polyethyleen met lage dichtheid (PELD) . "Equivalente" weerstand (waaraan??) bij 50 micron.

Ik kopieer en plak het vetgedrukte briefje van de verpakking:

Dit product spaart het milieu. Bij de verbranding komen geen giftige elementen vrij.


De fabrikant is:
http://www.intermas.com/gardening/index ... idioma=fra

En het is precies dit model:
Beeld

De PELD is toch allemaal plastic zakken uit dozen? En dat zou betekenen dat HDPE hetzelfde is?

Zodat we alle melkflessen goed konden "verbranden"?
Ik betwijfel het ten zeerste!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 15/09/08, 18:36

Heel bijzonder is hun methode om te controleren of kunststoffen PE en PP zijn.

Het is een beetje alsof je zegt: "Om er zeker van te zijn dat deze vloeistof geen dodelijk gif is, neem je het in en wacht je af of je sterft of niet..."

Hoe dan ook, het lijkt mij dat het verbranden van welk soort plastic dan ook echt geen goed idee is.
Ook al stoten PE en PP bij hun verbranding alleen water en CO2 uit (en daar heb ik ernstige twijfels over), de CO2 die bij deze verbranding vrijkomt, is van fossiele oorsprong. Kunststoffen zijn meestal afkomstig van aardolieproducten.

Vermijd dus het verbranden van uw kunststoffen, wat ze ook zijn, en trap niet in dit vals ecologische reclameargument!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 15/09/08, 18:44

Allemaal dezelfde Greg, ik betwijfel het!

Nog nooit leek een LDPE-plastic zak die brandde een "kaars"-geur af te geven!! Trouwens, het zou nergens naar moeten ruiken als het echt alleen maar CO2 en H2O was (en je tanden in de tanden kloppen voor uitleg!)

Voor CO2: als de PE en PP uiteindelijk in een verbrandingsoven worden behandeld, zal het op CO2-niveau erger zijn dan wanneer u ze in uw kachel verbrandt (wees voorzichtig, ik raad dit niet aan ondanks deze "twijfels")... aangezien het noodzakelijk zal zijn om dit afval te sorteren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 15/09/08, 18:49

Konijn schreef:Vooral geen PVC.
Dat gezegd hebbende, als ik zeker was van de waarheidsgetrouwheid van deze verklaringen, zal ik ze niet langer brengen
mijn waterflessen in containerparken Het zou stom zijn
om zo'n bron van energie te bieden aan deze mensen die zo onsympathiek zijn.


de waterflessen zijn gemaakt van PET en ik weet niet zeker of het net zo milieuvriendelijk is als PE of PP
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 15/09/08, 18:51

Ik denk dat hij het over zijn melkfles had!

Wat is deze fles melk? : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 15/09/08, 18:53

Christophe schreef:Voor CO2: als de PE en PP uiteindelijk in een verbrandingsoven worden behandeld, zal het op CO2-niveau erger zijn dan wanneer u ze in uw kachel verbrandt (wees voorzichtig, ik raad dit niet aan ondanks deze "twijfels")... aangezien het noodzakelijk zal zijn om dit afval te sorteren!


Ik ben het met je eens!

Ik dacht alleen aan wat er op de verpakking van je plastic stond geschreven.
Uiteindelijk denk ik niet dat het een "ecologisch argument" is, maar eerder brandpreventie.
Daar denk ik aan, want dat is het soort markering dat je op sommige bouwmaterialen kunt vinden.
Als uw huis bijvoorbeeld is geïsoleerd met geëxpandeerd polystyreen, bid dan dat er geen brand uitbreekt, anders is verstikking gegarandeerd.
Aan de andere kant stoten sommige materialen tijdens hun verbranding geen giftige gassen uit.
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 15/09/08, 18:55

Christophe schreef:Wat is deze fles melk? : Mrgreen: : Mrgreen:


Zeg papa, hoe worden baby's gemaakt?
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 15/09/08, 18:55

Christophe schreef:Nog nooit leek een LDPE-plastic zak die brandde een "kaars"-geur af te geven!! Trouwens, het zou nergens naar moeten ruiken als het echt alleen maar CO2 en H2O was (en je tanden in de tanden kloppen voor uitleg!)


Door ervaring (niet vrijwillig :| ) Ik zou willen specificeren dat het de Polypro is die naar kaarsen ruikt
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '

"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Luchtvervuiling en oplossingen tegen luchtverontreiniging"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 50-gasten