Welke breker om BRF (Raméal Fragmented Wood) te produceren?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Ahmed » 08/03/21, 23:41

Sinds de installatie van de nieuwe uitlaatgoot is er maar één storing waargenomen, maar het is mijn schuld: aan het einde van de stapel takken van verschillende oorsprong heb ik dunne en lange strengen in bundels gepasseerd. Als ik had geanticipeerd en een beetje gemengd met grovere houtsoorten, zou het als een brief op het postkantoor zijn doorgegaan... Alleen de trechter was gevuld, dus niet al te moeilijk om te legen...
Slijpen van een tak van een oude kersenboom die door de buurman is geveld; vrij kronkelige takken die een beetje voorbereiding vereisen, maar zeer snel versnipperen dankzij dezelfde buurman die me de takken overhandigt... Binnenkort zullen een stapel appelboomtakken en verschillende lommerrijke bomen de stapel versnipperd materiaal vervolledigen die mijn toekomstige stuk grond zal bedekken van aardappelen... 8)
Op mijn parachute sneed ik de voorlopige valse kap af en verving hem door een andere van dun plaatstaal zodat ik hem gemakkelijk in de gewenste hoek kon buigen: het is het eenvoudigste systeem voor deze categorie machines. Om te experimenteren heb ik het gelast, maar in een definitieve versie zal ik kiezen voor bevestiging door druk van een gerichte gaffel: het is moeilijk om kleine diktes te lassen, vooral omdat het plaatwerk dat ik heb gebruikt aan de buitenkant verzinkt en aan de binnenkant geoxideerd is ... : Roll: Ik zal je een foto plaatsen, dat beloof ik, zweer... :P

Gisteren woonde ik een sessie bij van het versnipperen van grote takken aucuba met een in Duitsland ontworpen versnipperaar van Eliet (model Maestro). Ik ben altijd zeer terughoudend geweest over het ontwerp van deze mulcher: de gereedschapsas bevindt zich in het verlengde van de motoras en de snijgereedschappen zijn driehoekige messen (zoals maaisecties) die schuin of in lijn met de invoergoot zijn geplaatst. Deze laatste heeft een verkleinde doorsnede en is uitgerust met een metalen klep die scharniert op rubberen buffers... Deze specifieke opstelling van de messen verbiedt de aanwezigheid van een tegenmes en dit heeft naar mijn mening verschillende ongelukkige gevolgen. Ten eerste hebben de grote uiteinden de neiging om klem te komen te zitten tussen de messen en de motor te blokkeren, ten tweede en omgekeerd, de zachtere uiteinden en de vellen worden niet aangedreven en kunnen moeilijk door de snijkamer gaan. Aangezien grote uiteinden worden afgesneden, is een kalibratierooster nodig dat ze in de kamer houdt tot ze de vereiste grootte hebben (dit verklaart de zeer sterke klep, omdat de retouren talrijk en brutaal zijn). Kortom, veel stops markeerden deze sessie, voor een vrij bescheiden hoeveelheid behandelde takken. Volgens de exploitant bevonden de andere eerder gekneusde planten zich in veel betere omstandigheden. Er zou dus een sterke gevoeligheid zijn voor de aard van de behandelde takken; hoe dan ook, de smalheid van de invoertrechter impliceert nauwgezet vorken, het snijsysteem vereist veel inzet en de capaciteit van de mand beperkt zich tot frequente stops (niettegenstaande verstoppingen of storingen) . Hij vermaalt wat zachte planten niet goed, maar misschien is hij comfortabeler met droge takken dan onze Chinese versnipperaars? Hoe het ook zij, de algehele prestaties van dit redelijk gelijkwaardige apparaat in termen van motorisering (maar veel duurder) zijn verre van de prestaties die we gewend zijn...
In het specifieke geval dat hier is waargenomen, was het verkregen versnipperde materiaal zeer fijn (logisch, vanwege het kalibratieraster) en zeer geschikt voor bepaalde toepassingen, zoals het mulchen van aardbeien.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Ahmed » 04/04/21, 21:05

De afgelopen dagen vrij snel breken van meerdere palen on hold gezet. Aan het einde van de oefening merk ik dat de rotor blijft draaien terwijl de motor stationair blijft draaien; een stop gevolgd door een herstart bevestigt mijn hypothese: de centrifugaalkoppeling heeft een ernstig probleem en speelt zijn rol niet meer. De volgende dag demontage die de prognose volledig bevestigt. Zeer uitgesproken slijtage van de koppelingsdelen en, serieuzer, de twee lagers van de poelie zijn defect, inclusief het uiteinde dat vastzit en de as van de krukas van de motor gedeeltelijk "opgegeten" heeft...
Hoewel dit apparaat de vier jaar sinds de aanschaf veel heeft gewerkt, ben ik verrast dat een onderdeel dat alleen bij het starten van de rotor zou moeten worden aangevraagd, zich in deze staat bevindt. Ik zeg tegen mezelf dat het tijdelijk mogelijk zou kunnen zijn om de koppeling om te draaien, op voorwaarde natuurlijk dat de lagers worden vervangen ... Maar het vinden van lagers met deze vreemde afmetingen blijkt al snel een onmogelijke opdracht: noch in metrische standaard, noch in Amerikaanse standaard . Ze staan ​​niet eens vermeld in de klantencatalogus van de Chinese fabrikant en het blijkt dat de brekerfabriek, die zich in hetzelfde gebied bevindt, hoogstwaarschijnlijk deze lagers laat draaien op speciale, kant-en-klare beoordelingen!
Ik bestel een nieuwe koppeling bij de verkoper, Agri Euro, en vraag om die vervelende lagers; Ik ben tevreden over het eerste punt, maar niets te doen voor het tweede. Ik zeg tegen mezelf dat een oplossing zou zijn om twee iets grotere standaardlagers te nemen, deze op de as te plaatsen en de behuizing van de lagers opnieuw te boren in de poelie (er is ruimte), zodat het probleem niet zou rusten. Bij nadere beschouwing blijkt echter dat de lagerzitting behoorlijk problematisch is en het is waarschijnlijk dat een vrijdragende hefboom verantwoordelijk is voor het vastlopen van het eindlager. Ook maakt het "puff" -gedeelte de zaken op een bijzondere manier ingewikkeld. Ik heb daarom besloten om deze slecht geïmplementeerde koppeling achterwege te laten, een motoras/poelie-adapter te maken (om deze twee delen met elkaar te verbinden) en ofwel direct te bedienen (als het niet te pijnlijk is om te starten), ofwel een riem te monteren koppeling (een rol die op drijvende banden drukt), zoals op veel krachtigere shredders. Hebben...
IMG0080D.jpg
IMG0080D.jpg (192.07 KiB) 3553 keer bekeken

Op de foto zien we de output van de krukas en ik presenteer de drie bewegende delen van het koppelingssysteem (die zijn uitgerust met ferrodo): we onderscheiden (nou ja, het is niet super duidelijk) op de bovenste die het meest zichtbaar is dat de het rechterdeel, dat in contact komt met de aandrijfmoer, is ernstig onregelmatig gegraven.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par eclectron » 05/04/21, 09:59

Ahmed schreef: Ik merk dat de rotor blijft draaien terwijl de motor stationair blijft draaien; een halte...

Je bevestigt mij dat de Eliet maalmachines (het principe) niet geweldig zijn.
Ik had geaarzeld voordat ik de Agri Euro kocht. : Wink:

Inderdaad, met de Agri Euro, het zagen van droog hout dat ik in het begin heb geoefend, enkele m3, slijten de messen goed, maar het werkt toch. het hardste hout waar ik doorheen ben gegaan is as.
Li'deal blijft groen hout, zonder bladeren (om de originele extractiegoot niet te blokkeren).
in het geval van vastlopen, en om niet uit elkaar te halen, heb ik zelf een haakje gemaakt met een handgedraaide draadstang die ik op voorraad had. een handvat en een L-vormige haak, heel eenvoudig.
Ik ga de jam op, zelfs als de rotor draait, maar je moet oppassen dat je niet te laag gaat, anders ramp en gevaar...
Zodra de uitlaat een beetje ontstopt is en er stof uit begint te komen, werpt de breker de rest uit.


Aan de andere kant stelt u me niet gerust over de levensduur van de Agri Euro... nog 2 jaar leven voor de mijne? : Lol:

De handmatige koppeling is geen slecht idee, zoals bij de professionele versnipperaars, door de riemen aan te spannen.
Het vereist echter wel wat knutselwerk...

Voor uw probleem een ​​winstgevende optie (?) maar niet duurzaam : Lol: , in plaats van de lagers te vervangen, gewoon de motor vervangen.
er zijn 7.5 pk op ebay voor minder dan 100 €.
zelfs overstappen naar 13cv/14cv maar daar moet je wel kaartjes aan toevoegen...
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Ahmed » 05/04/21, 12:40

Wat hardhout betreft, moeten twee dingen worden onderscheiden: enerzijds is de energie die nodig is om dezelfde diameter te snoeien veel hoger dan die nodig is voor groen hout (je kunt experimenteren met een eenvoudige snoeischaar), anderzijds deze mesjes zijn vrij "zacht" getemperd en breken daarom gemakkelijk af; het nadeel is dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ze breken bij impact. Er zijn geavanceerde warmtebehandelingen en legeringen die het mogelijk maken om hardheid en stevigheid met elkaar te verzoenen, maar het is duurder...
Voordat ik mijn kleine versnipperaars kocht, had een vriend van een tuinarchitect me een Eliet kunnen lenen die hij voor persoonlijk gebruik had, maar ik was niet geïnteresseerd, aangezien ik dit apparaat kende.
Opvulproblemen zijn voor mij verleden tijd en ik vermaal graag takken tot bladeren voor de interessante C/N-verhouding...
Ik ben niet van plan om de motor te veranderen, deze werkt geweldig en het zou een monsterlijke verspilling zijn (niet duurzaam, zoals je zegt!), zelfs als het speelbaar zou zijn vanuit een strikt financieel oogpunt (het is de paradox van onze functioneren).
We kunnen inderdaad betreuren dat een eenvoudig slordig ontwerp de oorzaak is van deze ernstige storing waardoor dit apparaat kapot zou zijn gegaan bij iemand die minder vastberaden is dan ik! Een meer zorgvuldige realisatie zou geen gevolgen hebben gehad voor de productieprijs, maar zoals bij al deze goederen, is hun werkelijke doel niet om een ​​dienst te verlenen (dat is het zichtbare deel!), maar om abstracte waarde te produceren. Ik was me hiervan bewust tijdens mijn aankoop en wist dat ik deze voorzienbare mislukkingen later zou kunnen overwinnen: de mechanische basis blijft interessant.

PS: misschien wilt u uw koppeling en lagers controleren voordat dezelfde schade aan de uwe optreedt. In het bijzonder kunt u een positief effect hebben op de lagers door voorzichtig hun deksels eraf te halen, ze schoon te maken (borstelen, oplosmiddel), ze te smeren en vervolgens hun afdichtingsdeksels terug te plaatsen (u moet ze ook omdraaien, wat veronderstelt dat u ze kunt identificeren bij het verwijderen ...)...
Let op: ik heb een nieuwe koppeling beschikbaar! :P
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par eclectron » 06/04/21, 07:15

Bedankt voor het advies over de lagers. : Wink: Ik moet gewoon de tijd nemen en niet vergeten....ik weet mezelf altijd beter te doen... : Roll:

Ahmed schreef: de mechanische basis blijft interessant.

ja en repareerbaar (a priori), de rotor moet onverwoestbaar zijn.
Ik was zelfs van plan om op een dag over te stappen op een elektromotor, wanneer het 'Mad Max'-tijdperk ons ​​dagelijks leven zal zijn. : Wink:
aangedreven door PV + batterij + omvormer.

Er was een elektrische versie van deze slijper (4pk), waarschijnlijk zonder koppeling (?)
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Ahmed » 06/04/21, 08:18

We moeten positief zijn: deze shredder is ideaal voor degenen die "tuning" waarderen, hoewel het hier minder om esthetiek dan om functionaliteit gaat dat het nodig is om interventionisme te tonen! :D
Ik sta op de noodzaak om de poelielagers te bezoeken: de mijne ontsnapte aan langwerpige, harde en zwartachtige "uitwerpselen" en een tijdige revisie zou hun bestaan ​​zeker hebben verlengd.

Wat betreft mijn aanpassing zal ik moeten overschakelen naar langere banden, ik zal de huidige set beschikbaar hebben + nog een volledig nieuwe set die in reserve is... Let op voor amateurs! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Ahmed » 25/05/21, 18:52

Na montage van een vaste poelie (zonder centrifugaalkoppeling) en testen blijkt dat de te leveren inspanning zeer groot is en dat het onmogelijk is om te starten in deze configuratie, waar ik van uit was gegaan. Vanaf dan is plan B essentieel...
Nadat ik een riem heb ontvangen met een lengte die direct superieur is aan die van oorsprong om te experimenteren, draai ik nogal wat rond de machine om te zien aan welke kant ik hem moet nemen. Ik begin met het aanpassen van de verticale uitlijning van de poelies door de motor op zijn platen (langwerpige gaten) af te stellen, het zal altijd beter zijn dan de eerste montage en het eet geen brood.
Na een zorgvuldige verkenning van mijn cps*, denk ik dat een distributierol voor een automatische motor voldoende zou zijn, zij het met een diameter (60 mm) die in mijn ogen een beetje klein is... kost me veel denktijd... Uiteindelijk bevestig ik het op een passend gebogen plaat en kies als as een andere verdeelrol verbreed door een ring om op het juiste niveau te komen. Het blijft om de middelen te bepalen om het in de werkpositie te houden en om het snel te kunnen loslaten. Een stang die aan de as van de wielen is gelast, zal het lukken als hij eenmaal is uitgerust met een verstelbare schuifstop; na overwogen te hebben om een ​​lus op de ronde ijzeren steun te maken om de nodige flexibiliteit voor de vereiste beweging te verkrijgen, kies ik er in extremis voor om een ​​bankveer te plaatsen (ik heb er een verzameling van!). Het nadeel van het apparaat ligt in zijn grote flexibiliteit en zijn beweging in alle richtingen wanneer ik maar één richting nodig heb, ... in de praktijk werkt het echter heel goed en is het heel gemakkelijk te realiseren, aangezien het voldoende is om de 2 kanten van de veer in een ronde met de juiste maat: geen behoefte aan kleine onderdelen die altijd lang moeten worden gevormd en aangepast 8) .
Bevredigende brekertest: gemakkelijk starten, de rotor begint te worden aangedreven zodra deze stationair draait, maar dit is niet ernstig en kan waarschijnlijk worden vermeden door aan weerszijden van de aandrijfpoelie spannokken te plaatsen... om gezien te worden. Ik passeer alleen kleine berkentakken, aangezien ik voorlopig maar één aandrijfriem heb. Vanmorgen heb ik de tweede riem besteld.
Op foto's de 2 standen van deze koppeling in zijn "test" uitvoering. De klem wordt gebruikt om te voorkomen dat de verticale stang op de vlakke ondergrond glijdt die de rol ondersteunt; het zal natuurlijk worden vervangen door een gelaste stop in de definitieve versie, wat ook de aanpassing van de motorkap aan deze nieuwe configuratie veronderstelt.
IMG0084A.jpg
IMG0084A.jpg (320.16 KIO) 3150-tijden bekeken
IMG0085A.jpg
IMG0085A.jpg (326.77 KIO) 3150-tijden bekeken

*CPS: het kan worden gebruikt... : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Flytox » 25/05/21, 23:36

Wel de riemspanner 8)

me chui Geplant voor de rest van de opmerking : Mrgreen:


De mogelijkheid om een ​​bug aan Christophe te melden. Ik heb mijn opmerking kunnen corrigeren, maar de code voor de foto is niet meer zichtbaar en kan daarom niet worden verwijderd? Dus de foto is er nog steeds.
toebehoren
ccccth.jpg
ccccth.jpg (15.66 KiB) 3128 keer bekeken
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Ahmed » 26/05/21, 08:07

Bedankt voor de waardering!
Wat bedoel je:
me chui Geplant voor de rest van de opmerking : Mrgreen:
?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Welke breker om BRF (Bois Raméal Fragmenté) te produceren?




par Flytox » 26/05/21, 22:39

Ik had niet goed genoeg naar je foto's gekeken (niet erg duidelijk) en daarom leek het me verrassend dat je geen riemen gebruikte waarvan de binnenkant gesegmenteerd is om op een kleinere diameter te worden gewikkeld en die het buigen van de lendenen in de tegenovergestelde richting ondersteunen naar de "normale" wikkeling.
Maar je had het juiste gedaan (afgezien van de wazige foto : Mrgreen: ).
Ik hou echt van je machine en je mods. 8)
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 258-gasten