"We produceren op grote schaal genoeg om iedereen te voeden"

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 22/03/14, 09:05

Ahmed schreef:Dit Koreaanse project botste rechtstreeks met de westerse belangen, vandaar de regeringswisseling.


Hé, ik had het probleem niet vanuit deze hoek voorgesteld...

Achter de schermen van de 'regeringswisseling' zie ik een strijd tussen de VS (en de grote multinationals) en Frankrijk, die decennialang oppermachtig was.

Het Koreaanse project botste ook rechtstreeks met de soevereiniteit van de Malagassiërs over hun land, dat heilig is en niet als handelswaar kan worden verkocht. Het werd gezien als een poging tot (neo)kolonisatie, of deze nu uit Korea kwam of elders.

Er waren nog steeds vijf lange jaren van “internationale bestraffing” tussen deze twee regeringen... :?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 22/03/14, 10:48

Ahmed schreef:Wat onze weelde betreft, het is toegestaan ​​(zoals u suggereert) om het in perspectief te plaatsen als we het in perspectief plaatsen in balans het algemene ongeluk dat (onder andere) resulteert in de consumptie van psychotrope medicijnen...


We zouden kunnen zeggen "hoogtepunt", in plaats van in balans...?

Bijvoorbeeld Bhutan, waar de consumptie van psychotrope drugs en medicijnen (naar beneden) de berekening van BIB (Gross Domestic Happiness) beïnvloedt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 22/03/14, 12:02

Ahmed schreef:Het citaat staat aan het begin van noot 27 van zijn blog, hier.

Kortom, als ik uw redenering goed volg, moeten we de huidige dissipatieve modus bestrijden op grond van het feit dat deze in een te korte tijd te intens zou zijn om deze te laten voortduren, en zich in de richting van een minder onmiddellijke dissipatie zouden bewegen. omdat dit alleen het mogelijk maakt dat de verkwisting doorgaat en daardoor uiteindelijk deze verkwisting maximaliseert?


Je hebt het heel goed samengevat!
De natuur is het meest efficiënte systeem dat er bestaat, het leven heeft ongeveer 3,5 miljard jaar geduurd...laten we zeggen dat het iets goeds is!
Het huidige model, zoals u zo goed naar voren brengt in uw berichten, druist in tegen de middelen die het mogelijk maken dat ditzelfde leven kan worden voortgezet.
Waarom ons universum de neiging heeft om op zo'n manier te maximaliseren is een fascinerend onderwerp, maar dat gaat veel verder dan het onderwerp, dus ik laat het daarbij!


Het zou daarom het mechanische karakter zijn dat ‘dom’ de voorkeur zou hebben gegeven aan de eerste manier van dissipatie; het zou aan ons zijn om het proces subtieler te sturen…


Ik zou de term niet dom gebruiken, omdat het proces op het werk niet van die orde is.
Om een ​​kleine vergelijking te maken kunnen we bijvoorbeeld naar het technische systeem, ‘het Beest’, kijken als een bacterie: bacteriën hebben de neiging een gastheer binnen te willen dringen, ook al betekent dit dat deze laatste in levensgevaar wordt gebracht, waardoor ze mogelijk zichzelf in gevaar brengen. een situatie die tot hun verdwijning zou kunnen leiden...
Ik merkte op dat bacteriën mogelijk, afhankelijk van de omstandigheden, een andere gastheer kunnen koloniseren... als we weten hoe we tussen de regels door moeten lezen en geïnteresseerd zijn in de futurologie, kunnen we ertoe worden gebracht te zien dat de techno-lijnwetenschapper duidelijk op dit idee is gericht. van de kolonisatie van andere planeten....



Meer in het algemeen blijven er enkele problemen bestaan ​​bij de logische articulatie; Als we bijvoorbeeld begrijpen dat de rijken meer energie verspillen en daarom evolutionair bevoordeeld zijn, zou een samenleving waarin de winsten zeer gelijkelijk worden verdeeld, niet efficiënter zijn in termen van energieverspilling (dat wil zeggen, is het keynesianisme)?


Oh ja!
Een egalitaire marktmaatschappij zou het ergste zijn wat er kan bestaan ​​voor het behoud van het leven op aarde!
Dit kan heel gemakkelijk worden aangetoond door een eenvoudige berekening van de correspondentie tussen energie en grondstoffen gedeeld door menselijke eenheden.
Deze verklaring is zeer verontrustend omdat het indruist tegen wat velen van ons denken!
Het is ook het leidmotief van links van links...
Dit bracht me in de problemen...omdat ik vaak zeg om te provoceren:
Het is beter rijk te zijn aan Rolls dan dertig minimumlonen in Logan (je mag mij beledigen via PM!).
Het is echter goed om te bedenken dat totale gelijkheid niet mogelijk is; bepaalde modellen wilden dit bereiken en eindigden altijd met een dictatuur.
Op de een of andere manier ontstaat de dominantieschaal altijd via een proces van schaalinvariantie.
De enige manier om dichter bij een werkelijk deugdzame samenleving te komen waarin de ongelijkheid wordt weggenomen, is door te evolueren naar wat ik ‘effectieve nuchterheid’ noem.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 22/03/14, 12:36

sen-no-sen schreef:Je hebt het heel goed samengevat!
De natuur is het meest efficiënte systeem dat er bestaat, het leven heeft ongeveer 3,5 miljard jaar geduurd...laten we zeggen dat het iets goeds is!
Het huidige model, zoals u zo goed naar voren brengt in uw berichten, druist in tegen de middelen die het mogelijk maken dat ditzelfde leven kan worden voortgezet.
Waarom ons universum de neiging heeft om op zo'n manier te maximaliseren is een fascinerend onderwerp, maar dat gaat veel verder dan het onderwerp, dus ik laat het daarbij!



Hallo,

Het is duidelijk het gebruik van fossiele brandstoffen dat het evenwicht verstoort, onder meer door het oppompen van de zuurstof die geduldig is gedestilleerd door fotosynthese en die uiteraard bedoeld is voor dieren zoals wij.

Een samenleving die energie uit de zon gebruikt, zou langer kunnen meegaan...?
Het moet ook zijn hulpbronnen, bossen, rivieren, oceanen, land, enz. beschermen.
Dernière édition par dede2002 de 22 / 03 / 14, 12: 38, 1 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 22/03/14, 12:37

Wat het laatste punt betreft, is het duidelijk dat egalitarisme in een kader als het onze zelfs nog ongunstiger zou zijn dan de huidige staat.
Het is niet minder duidelijk dat de groeiende ongelijkheid een zeer slechte trend is die in andere opzichten tot chaos leidt!

In werkelijkheid gaat het debat uiteraard niet over een egalitair model of niet, maar over de vraag of het totalitaire marktsysteem geen wenselijk resultaat heeft.

Dit is de reden waarom ik het moeilijk vind om samen te leven (zoals ik al heb geschreven) met het absurde idee van een populair kapitalisme dat iedereen ten goede zou komen*, zoals nodig is. Mélenchon en zijn aanhangers.

De ideeën van Roddier zijn zo interessant dat het passend zou zijn om een ​​speciale thread te maken, hier.

*Volkskapitalisme is een oxymoron.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 22/03/14, 13:20

dede2002 schreef:Hallo,
Het is duidelijk het gebruik van fossiele brandstoffen dat het evenwicht verstoort, onder meer door het oppompen van de zuurstof die geduldig is gedestilleerd door fotosynthese en die uiteraard bedoeld is voor dieren zoals wij.


Niet alleen!
Als de mensheid de thermonucleaire fusie onder de knie zou krijgen en deze zou generaliseren, zouden we op een niveau van vernietiging uitkomen dat zeker hoger is dan het niveau dat al door fossielen wordt toegestaan, maar van een andere aard...

Onbeperkte energie = onbeperkte vernietiging



Een samenleving die energie uit de zon gebruikt, zou langer kunnen meegaan...?
Het moet ook zijn hulpbronnen, bossen, rivieren, oceanen, land, enz. beschermen.


Zeker!
Op voorwaarde echter dat we niet in de valkuilen van ‘duurzame ontwikkeling’ trappen, kunnen we ecosystemen heel goed verpesten met hernieuwbare energiebronnen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 22/03/14, 15:47

sen-no-sen schreef:
Niet alleen!
Als de mensheid de thermonucleaire fusie onder de knie zou krijgen en deze zou generaliseren, zouden we op een niveau van vernietiging uitkomen dat zeker hoger is dan het niveau dat al door fossielen wordt toegestaan, maar van een andere aard...

Onbeperkte energie = onbeperkte vernietiging



...
Als de mensheid zou investeren wat zij investeert in pogingen om thermonucleaire fusie onder de knie te krijgen, in de bescherming van de bodem en in de bevordering van familiale, coöperatieve en schone landbouw, zouden de mensen in de steden misschien goede dingen te eten hebben.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 22/03/14, 17:08

...wat bewijst dat er geen onvermijdelijkheid bestaat, dat de keuze voor een ramp opzettelijk is (hoewel volledig onbewust).
Dit bewijst dat ookAdam Smith heeft zich ernstig vergist toen hij beweerde dat het zelfzuchtige belang van ieder mens op wonderbaarlijke wijze samenvalt met het belang van iedereen.
Dit duidt vooral op de blindheid van degenen die hun voordeel nastreven ten koste van de gemeenschap en het ecosysteem waarvan zij deel uitmaken!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 22/03/14, 19:51

Om de discussie vooruit te helpen, zou ik u graag een commentaar willen laten lezen van a forumMalagasi iste*, wat ik interessant vind.

De discussie is, in relatie tot de titel van het onderwerp, om te begrijpen waarom sommige mensen van de honger omkomen, terwijl anderen zichzelf vergiftigen...
En ook om onze mening te geven over mogelijke acties.

" door tsimahafotsy (#6734)

Het grote verwijt dat we terecht aan het Westen kunnen maken, is dat we beschavingen die nog niet al hun beloften zijn nagekomen, in hun momentum hebben gebroken, dat we hen niet hebben toegestaan ​​de rijkdom van de vormen die in hun hoofden zitten te ontwikkelen en te verwezenlijken. .
Wanneer we dit zeggen en we behoren tot een voorheen gekoloniseerd volk, is de neiging van mensen om ondankbaarheid te uiten en zich met zelfgenoegzaamheid te herinneren aan wat de wereld aan Europa te danken heeft. Maar wat we moeten begrijpen en in gedachten moeten houden is dat Europa de eerste is die een op geld gebaseerd economisch en sociaal systeem heeft uitgevonden en geïntroduceerd, waar het ook heeft gedomineerd, en dat alles, ik zeg ALLES, CULTUUR, filosofie meedogenloos heeft geëlimineerd. , religies, solidariteit, alles wat de voortgang naar de verrijking van een groep mannen zou kunnen vertragen of verlammen. En op dit niveau zijn de elites en de opeenvolgende Malagassische politieke leiders de beste studenten van Frankrijk geweest! Het resultaat dat we sinds de ‘onafhankelijkheid’ ervaren
Waar de kolonisatie ook heeft plaatsgevonden, is de inheemse cultuur gewankeld en opzettelijk uitgewist (de onderdrukking van Fandroana is een voorbeeld). En tussen de ruïnes wordt niet een andere cultuur geboren, maar een soort subcultuur die veroordeeld is om marginaal te blijven ten opzichte van de Europese cultuur en waarin een kleine groep ‘elite’-mannen leeft die kunstmatig zijn geplaatst en ook veroordeeld zijn om alles te imiteren wat Europeanen doen. Dit is wat we nu allemaal doen. Plagiaat van toespraken, van de grondwet, van een manier van leven, van een sociaal-economisch systeem...
In Madagaskar laat de onbeduidendheid van nationaal onderwijs en cultuur binnen alle vorige regeringen duidelijk het bankroet van het systeem zien, zoals de titel van het artikel van president Mamelomaso zo goed zegt. Onderwijs wordt overgelaten aan de particuliere sector en Cultuur is altijd een onderstaatssecretariaat geweest. Grote staatslieden hebben geweldige ministers van Cultuur gehad omdat ze grote ambities hadden voor hun land. De Gaulle met André Malraux, Mitterrand met Jack Lang.
Als we onze vrijheid willen herwinnen en de wet alleen voor onze behoeften willen hebben, moeten we CULTUUR en ONDERWIJS als prioriteit stellen en het Malagassisch niet reduceren tot zijn economische dimensie alleen. Economische ontwikkeling en culturele vermenging vereisen een psychologische conditie, het zelfvertrouwen van een volk en historische durf. We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat deze factoren samenkomen om uit onze ellende te komen!”

* http://www.madagascar-tribune.com/Chron ... 19747.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 22/03/14, 20:12

Het is inderdaad een zeer heldere tekst, ook al gaat hij niet tot het einde van zijn aanpak.
De belangrijkste zin is deze: "Malagasi mag niet worden gereduceerd tot zijn economische dimensie".

Wishful thinking als er ooit een was! Vooral omdat hij het dan over economische ontwikkeling heeft: groet de kunstenaar...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 357-gasten