Vitaminen voor de winter 2021

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Vitaminen winter 2021




par Biobomb » 20/01/22, 23:56

Ik begin na te denken over hun keuze voor het nieuwe seizoen. hier een foto van vandaag waarop te zien is dat Agrias nauwelijks ontkiemt in mijn kelder, na ruim 5 maanden opslag.
DSC00910.JPG
Dernière édition par Biobomb de 21 / 01 / 22, 00: 02, 1 keer bewerkt.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Vitaminen winter 2021




par Biobomb » 20/01/22, 23:59

Doris schreef:
Honey Moon staat ook in dezelfde catalogus, tja, daar heb ik dit jaar voor resistentie tegen meeldauw gebruikt.


Was je er blij mee? Hoe weerstonden ze meeldauw? Thuis vielen ze tegen vanwege de meeldauw.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Vitaminen winter 2021




par Doris » 21/01/22, 08:33

Biobombe schrijft:
Doris schreef:
Honey Moon staat ook in dezelfde catalogus, tja, daar heb ik dit jaar voor resistentie tegen meeldauw gebruikt.


Was je er blij mee? Hoe weerstonden ze meeldauw? Thuis vielen ze tegen vanwege de meeldauw.

We hebben elkaar verkeerd begrepen, ik kan het je nog niet zeggen, dit jaar heb ik het over 2022, dus een antwoord over een paar maanden. En onthoud, Honey Moon wordt verkocht als matig resistent, en Defiant wordt op verschillende sites geciteerd als zeer resistent, we zullen zien. Als dat zo is, maken we voor niets knopen in de hersenen en wordt het een ziekte met een zeer lage meeldauwdruk.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vitaminen winter 2021




par Did67 » 21/01/22, 11:26

Ah, dat was me in het verleden ontgaan...

Defiant wordt beoordeeld als "ultra-duurzaam". Ik beheerde mijn planten slecht, uiteindelijk had ik maar één voet, schrijlings op het tomatendak en de buitenkant. Die zich "best goed" verzette. Maar ter vergelijking: Maestria, ook geclassificeerd als resistent, werd van boven naar beneden verbrand, fruit inbegrepen.

Een ding waar ik het over wilde hebben in de 3e video over Phytophthora, is dat ik enorme verschillen zag tussen fruitaanvallen! Bijvoorbeeld de roos van Bern, de voeten waren verbrand (buiten). Maar de vruchten intact, zijn gerijpt. Verdomde slager, zelfde omstandigheden: de verschroeide voet en de verschroeide vrucht... Zo meesterlijk, de behoorlijk verschroeide voet, maar de vrucht eerst niet, toen ging er ook. uit Bérao, verbrande voeten (altijd buiten, we verzetten ons goed onder het dak), maar de vruchten intact...

Waarschuwing: ik had er niet op gelet, maar Defiant is vastberaden groei. Het stopt dus zodra de 80 cm / 1 m bereikt is. Ik maakte de domheid om het te snoeien als een onbepaalde...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vitaminen winter 2021




par Did67 » 21/01/22, 11:29

Biobombe schrijft:Ik begin na te denken over hun keuze voor het nieuwe seizoen. hier een foto van vandaag waarop te zien is dat Agrias nauwelijks ontkiemt in mijn kelder, na ruim 5 maanden opslag.


Ik denk dat we het erover hebben gehad, over dit instandhoudingscriterium, waar we zo weinig over praten en dat toch essentieel is.

Sommige sites plaatsen een notitie - zodat u bewust kunt kiezen. Ik weet niet meer of Agria werd genoemd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vitaminen winter 2021




par Did67 » 21/01/22, 11:36

Doris schreef: Als dat zo is, maken we voor niets knopen in de hersenen en wordt het een ziekte met een zeer lage meeldauwdruk.


Je weet nooit wat het jaar zal zijn.

Trouwens, lesgevers en andere dichters van kant-en-klare recepten zeggen achteraf altijd wat er had moeten gebeuren...

Mijn tactiek blijft hetzelfde als vorig jaar:

- enkele zeer vroege in de kas; waarvan ongeveer de helft geënt is (ze staan ​​altijd op dezelfde plaats, dus ik ben op mijn hoede voor bodemziektes)

- bij normale productie, een mengsel van "smakende" rassen die opvallen (Coeur de boeuf en anderen) en/of verzamelrassen, en "veilige" rassen (ultraresistent, productief, enz.) inclusief coulis-rassen (vlezige); hier weer een geënt deel en een vrijstaand deel (ik ent niet alles omdat... ik mis enten; en buiten het tomatendak pas ik een rotatie toe - dus het heeft niet veel zin: altijd denken aan het perfectioneren van luiheid - " waarom doen als niet doen zo effectief is!")

En in elke batch heb ik een zekere diversiteit (ik moet ongeveer vijftig variëteiten hebben - overgebleven sachets, zelfproductie, geschenken...)... Het is te veel voor een lui persoon (labels beheren en alles en nog wat).. .
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Vitaminen winter 2021




par Julienmos » 21/01/22, 13:09

de agria is een van mijn favorieten, samen met twee andere soorten (culinaire kwaliteit - conservering):
-wens (3e jaar)
- marabel (nog niet geprobeerd, maar de buurman zegt er niets dan goeds over)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Vitaminen winter 2021




par Doris » 21/01/22, 13:14

Did67 schreef:
Een ding waar ik het over wilde hebben in de 3e video over Phytophthora, is dat ik enorme verschillen zag tussen fruitaanvallen! Bijvoorbeeld de roos van Bern, de voeten waren verbrand (buiten). Maar de vruchten intact, zijn gerijpt. Verdomde slager, zelfde omstandigheden: de verschroeide voet en de verschroeide vrucht... Zo meesterlijk, de behoorlijk verschroeide voet, maar de vrucht eerst niet, toen ging er ook. uit Bérao, verbrande voeten (altijd buiten, we hebben goed weerstand geboden onder het dak), maar de vruchten intact

Bij mij thuis hetzelfde. Rose de Berne Ik had de hoop verloren om het te eten, maar nee, pijnlijke voeten, maar de vrucht intact. Ik had zelfs de leuke verrassing in augustus, dankzij warmer en droger weer, om nieuwe scheuten op planten te zien, waarvan ik dacht dat ze verloren waren, en de vruchten hadden tijd om te rijpen op deze nieuwe scheuten. Voor de de beraos was het hetzelfde. In de categorie van deze zeer leuke verrassingen ook de Beafsteaks. De drie Maestria-planten die ik kocht waren de eersten die bezweken aan meeldauw, maar de vruchten waren onaangetast en gerijpt
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Vitaminen winter 2021




par Doris » 21/01/22, 13:25

Did67 schreef:Je weet nooit wat het jaar zal zijn.

Trouwens, lesgevers en andere dichters van kant-en-klare recepten zeggen achteraf altijd wat er had moeten gebeuren...

Mijn tactiek blijft hetzelfde als vorig jaar

Sommige van deze lesgevers hebben afgelopen zomer bleekvideo's van hun tomaten uitgebracht. Op deze manier is het heel eenvoudig om les te geven. Ik heb hier nooit de behoefte gevoeld aan een anti-schimmelstrategie, en al was het maar omdat ik verslaafd raakte en ik het leuk vind, zou ik het ook niet doen in 2022, ondanks de ervaring van 2021: eindelijk heb ik er zelfs een paar geoogst meer tomaten in 2021 dan in 2020, met heel weinig inspanning. Maar hier speel ik graag een beetje, en het dak van de tomaten zal ook dienen als een schuilplaats voor mij, evenals voor groenten in de winter.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vitaminen winter 2021




par Did67 » 21/01/22, 13:32

Ik dien dit document in, met de tabel aan het einde, waaruit blijkt dat in tests bepaalde rassen die altijd als "resistent" worden aanbevolen, in correct uitgevoerde tests worden geclassificeerd als "zeer onvoldoende" - Maestria, Fandango, Prévia of Legend

https://www.biowallonie.com/wp-content/ ... r-2017.pdf

[Ter informatie, de "GZ"-kolommen in het histogram ervoor zijn "Groene Zebra", elke keer gebruikt als een controle... Dus de hoogte van de balken "figureert" de gevoeligheid. Elke variëteit wordt vergeleken met "GZ"... Ik heb er lang over gedaan om het te krijgen!]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 422-gasten