Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par VetusLignum » 24/06/19, 10:47

Als reactie op de nieuwste video van did67:


Hieronder een Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCPTOJm ... IWA/videos

Voorbeeld:


De auteur, die rond Bordeaux woont, hekelt voortdurend "de vernietiging van de natuur", in het bijzonder het malen van grasvelden, die zowel wilde planten als de insecten die erop leven, vernietigt.
Dit slijpen wordt waarschijnlijk gedaan omwille van de netheid.

Dus mijn vraag is: heeft u in uw regio's buitensporig en onnodig mulchen van natuurgebieden of bermen waargenomen; of zie je aan deze kant een stap achteruit?
Zie je een afname of juist een toename van de biodiversiteit (ik denk dan met name aan vlinders)?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Janic » 24/06/19, 11:06

misschien is je vraag slecht geformuleerd?
Zijn herbivoren desondanks vernietigers van de biodiversiteit? Neen! Maar ze verwoesten niet ruw wilde gebieden die deze biodiversiteit mogen respecteren. Hoeveel boeren, tuinders jagen op de kruiden in kwestie, onder het voorwendsel alle vruchtbaarheid van de grond op te eisen zonder er rekening mee te houden dat deze planten bijdragen aan het evenwicht van deze bodems. Maar het zet vraagtekens bij een hele cultuur die uitsluitend gericht is op persoonlijk en onmiddellijk gewin. :(
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par VetusLignum » 24/06/19, 11:11

Janic schreef:misschien is je vraag slecht geformuleerd?
Zijn herbivoren desondanks vernietigers van de biodiversiteit? Neen! Maar ze verwoesten niet ruw wilde gebieden die deze biodiversiteit mogen respecteren. Hoeveel boeren, tuinders jagen op de kruiden in kwestie, onder het voorwendsel alle vruchtbaarheid van de grond op te eisen zonder er rekening mee te houden dat deze planten bijdragen aan het evenwicht van deze bodems. Maar het zet vraagtekens bij een hele cultuur die uitsluitend gericht is op persoonlijk en onmiddellijk gewin. :(

Wat bedoel je ?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Moindreffor » 24/06/19, 11:15

VetusLignum schreef:Als reactie op de nieuwste video van did67:


Hieronder een Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCPTOJm ... IWA/videos

Voorbeeld:


De auteur, die rond Bordeaux woont, hekelt voortdurend "de vernietiging van de natuur", in het bijzonder het malen van grasvelden, die zowel wilde planten als de insecten die erop leven, vernietigt.
Dit slijpen wordt waarschijnlijk gedaan omwille van de netheid.

Dus mijn vraag is: heeft u in uw regio's buitensporig en onnodig mulchen van natuurgebieden of bermen waargenomen; of zie je aan deze kant een stap achteruit?
Zie je een afname of juist een toename van de biodiversiteit (ik denk dan met name aan vlinders)?

thuis is het vissersbedrijf aan het kibbelen met gemeentewerkers of het wegennet om de oevers en het breedst mogelijke grasveld te verlaten maar de nabijheid van de weg vereist wat schoonmaak voor de veiligheid, maar we zien inderdaad steeds meer late maaigebieden
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Ahmed » 24/06/19, 11:25

In mijn hoek (maar ik denk dat het vrij generaliseerbaar moet zijn), zie ik een tendens naar tegenstelling tussen "traditionele" intensieve en grootschalige maalpraktijken (met echter kleine afstanden in tijd en ruimte die niet alleen te wijten zijn aan milieuoverwegingen , maar ook [vooral?] economische) en vrij "scherpe" beheerpraktijken op beperkte ruimten die dienen als "groene" vitrines, met laat maaien en export van biomassa. .
Over het algemeen verandert er niet veel en de biodiversiteit is op het niveau van de madeliefjes: vogels en insecten hebben het zwaar te verduren en wat vlinders betreft, zie ik er maar heel weinig*.

* Een paar decennia geleden verkochten alle drogisterijen vlindernetten toen de zomer naderde en het werd een artikel dat niet meer te vinden was omdat het nutteloos was.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Moindreffor » 24/06/19, 11:30

Ahmed schreef:In mijn hoek (maar ik denk dat het vrij generaliseerbaar moet zijn), zie ik een tendens naar tegenstelling tussen "traditionele" intensieve en grootschalige maalpraktijken (met echter kleine afstanden in tijd en ruimte die niet alleen te wijten zijn aan milieuoverwegingen , maar ook [vooral?] economische) en vrij "scherpe" beheerpraktijken op beperkte ruimten die dienen als "groene" vitrines, met laat maaien en export van biomassa. .
Over het algemeen verandert er niet veel en de biodiversiteit is op het niveau van de madeliefjes: vogels en insecten hebben het zwaar te verduren en wat vlinders betreft, zie ik er maar heel weinig*.

* Een paar decennia geleden verkochten alle drogisterijen vlindernetten toen de zomer naderde en het werd een artikel dat niet meer te vinden was omdat het nutteloos was.

dit late maaien moet in verband worden gebracht met het herstel van habitats, met name heggen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par VetusLignum » 24/06/19, 11:35

Moindreffor schreef:thuis is het vissersbedrijf aan het kibbelen met gemeentewerkers of het wegennet om de oevers en het breedst mogelijke grasveld te verlaten maar de nabijheid van de weg vereist wat schoonmaak voor de veiligheid, maar we zien inderdaad steeds meer late maaigebieden


Zelfs het late maaien zou beter zijn als het aan de ene kant echt laat was en aan de andere kant echt maaien en niet mulchen.

Welnu, degenen die deze "maaibeurten" bestellen, zijn vaak lokale politici.
Dus als ze dit doen, is dat omdat sommige burgers druk op hen uitoefenen om het "schoon" te maken.
Heb je enig idee van de sociologie van deze burgers? Zouden jongeren volgens jou gevoeliger kunnen zijn voor biodiversiteit?
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par VetusLignum » 24/06/19, 11:49

Ahmed schreef:* Een paar decennia geleden verkochten alle drogisterijen vlindernetten toen de zomer naderde en het werd een artikel dat niet meer te vinden was omdat het nutteloos was.




Merk op dat, hoewel het ongetwijfeld nuttig is om vlinders aan te trekken door Buddleia's te planten, het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de planten waarop de rupsen zich voeden niet worden vernietigd.
Dernière édition par VetusLignum de 24 / 06 / 19, 12: 05, 2 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par Ahmed » 24/06/19, 11:52

Moindreffor, Je schrijft:
dit late maaien moet in verband worden gebracht met het herstel van habitats, met name heggen

Dit wordt vaak gedaan op deze beperkte ruimtes die vaak het resultaat zijn van nieuwe ontwikkelingsprojecten. Dit is mogelijk dankzij het gebruik van professionals* die echt bekwaam zijn in de materie en zelfs als er grote haperingen** worden waargenomen in de voorbereidende werkzaamheden die worden uitgevoerd met grote middelen en met meer respect voor het werkschema dan voor de natuur ( het maakt duidelijk geen deel uit van het DNA van deze nogal TP-georiënteerde bedrijven!

* Dat ik gewillig en zonder boosaardigheid de term "rustinologen" gebruik... : Wink:
** We zitten vaak meer in de "we breken alles en we herstellen"-benadering dan in een aanpassing van middelen aan doelen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Vernietiging van de biodiversiteit omwille van reinheid




par sicetaitsimple » 24/06/19, 12:07

Wees voorzichtig, er kunnen nog enkele imperatieven zijn, bijvoorbeeld de strijd tegen de verspreiding van distels, die deze maaibeurten opleggen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 344 gasten