Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 02/07/18, 09:39

Moindreffor schreef:
nico239 schreef:Mevrouw sneed de preikoppen af... om de zaden te verzamelen.

Aangezien dit de eerste keer is, de vraag: is dit de manier waarop het moet?

ADR_4888.jpg

voor mij is het iets te vroeg, maar ik heb het ook nooit gedaan, ik had het anders gedaan, ik had een gaasje om mijn hoofd gedaan en ik had gewacht tot het een beetje droog was
nu hoef je alleen maar te wachten tot het droog is, laat het ons weten


Oké, laten we wachten
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 02/07/18, 09:47

Moindreffor schreef:
nico239 schreef:Als we truffels zijn, zijn we truffels Beeld

In onze herinnering hebben we dit niet geplant of gezaaid wat behoorlijk aanwezig is in de kas....

Is het salade?
Bieten? a priori niets hieronder
"Onkruid"

ADR_4887.jpg

het lijkt eigenlijk op bietenbladeren zoals je die in sommige "salades" kunt vinden, dus misschien een soort die geen grote wortels vormt, maar gekweekt wordt voor zijn bladeren, dat zeg ik, dat is wat me daar aan doet denken, ik niet' Ik weet niet eens of dit soort plant bestaat : Mrgreen:


Ik ook, ik zou bieten hebben gezegd, maar Madame vertelt me ​​dat ze ze helemaal niet heeft gezaaid in de hoeken waar het groeit...

Reden waarom ik willekeurig aan een verscheidenheid aan salades dacht.

Maar ik heb geen tijd gehad om dieper te gaan.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 02/07/18, 10:38

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:
nico239 schreef:Als we truffels zijn, zijn we truffels Beeld

In onze herinnering hebben we dit niet geplant of gezaaid wat behoorlijk aanwezig is in de kas....

Is het salade?
Bieten? a priori niets hieronder
"Onkruid"

ADR_4887.jpg

het lijkt eigenlijk op bietenbladeren zoals je die in sommige "salades" kunt vinden, dus misschien een soort die geen grote wortels vormt, maar gekweekt wordt voor zijn bladeren, dat zeg ik, dat is wat me daar aan doet denken, ik niet' Ik weet niet eens of dit soort plant bestaat : Mrgreen:


Ik ook, ik zou bieten hebben gezegd, maar Madame vertelt me ​​dat ze ze helemaal niet heeft gezaaid in de hoeken waar het groeit...

Reden waarom ik willekeurig aan een verscheidenheid aan salades dacht.

Maar ik heb geen tijd gehad om dieper te gaan.

Ik heb klaprozen in het gazon en toch heb ik er nog nooit gezaaid, ik heb 2 voet augurk, meloen of komkommer die zijn opgestaan ​​​​in een pot waar ik surfinia heb getransplanteerd, niet langer de herinnering als het tuingrond is, commerciële grond dus laten we het groeit op de tuinmeubeltafel, we zullen zien, we vinden het grappig dus waar de zaden vandaan komen is soms het grote mysterie
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 02/07/18, 12:14

Je kunt via commerciële "bodems" veel zaden winnen, waarvan sommige levensvatbaar zijn. Ik "raapte" dus ondanks mezelf krabgras op (een mooie puinhoop - een van de zeldzame onkruiden waarop ik zo vaak heb "gejaagd" dat het zelfs in de fenocultuur invasief is) in een zak potgrond. Alle emmers gemaakt van deze zak bevatten het. En ze verschenen zelfs na het planten, toen ik de emmers had "schoongemaakt".

En toch, a priori, "controleren" ze op de platforms de temperaturen, mengen ze mechanisch...

Op persoonlijke "compost" zijn het vaak de zaden van ons "keukenafval". Daar bereiken we slechts zelden dodelijke temperaturen (rond de 60°).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 02/07/18, 12:16

Did67 schreef:Je kunt via commerciële "bodems" veel zaden winnen, waarvan sommige levensvatbaar zijn. Ik "raapte" dus ondanks mezelf krabgras op (een mooie puinhoop - een van de zeldzame onkruiden waarop ik zo vaak heb "gejaagd" dat het zelfs in de fenocultuur invasief is) in een zak potgrond. Alle emmers gemaakt van deze zak bevatten het. En ze verschenen zelfs na het planten, toen ik de emmers had "schoongemaakt".

En toch, a priori, "controleren" ze op de platforms de temperaturen, mengen ze mechanisch...

Op persoonlijke "compost" zijn het vaak de zaden van ons "keukenafval". Daar bereiken we slechts zelden dodelijke temperaturen (rond de 60°).


Het is dat de zaden een verrassende vitaliteit hebben....

Heb je een idee voor onze salade - bieten of zo? :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 02/07/18, 14:37

nico239 schreef:Mevrouw sneed de preikoppen af... om de zaden te verzamelen.

Aangezien dit de eerste keer is, de vraag: is dit de manier waarop het moet?




Ik val de dames niet graag lastig. Ik maak ze liever blij...

Maar helaas, dit is niet de juiste methode!

Het is noodzakelijk om te wachten tot de zaden aan de wijnstok zijn gevormd, in "vruchten", die een soort capsule zijn, die droog zijn geworden. En oogst net voordat het opengaat.

Ik vind het moeilijk te waarderen op de foto, misschien gaat het nog steeds en vormen de zaden zich met wat er nog over is van "sap"?????

Prei is, zoals veel groenten (kool, wortelen, selderij, peterselie...), een tweejarige plant. Het eerste jaar is "fotosynthese - groei - ophoping van reserves in een vlezige wortel of een "pseudobol" = de onderkant van de gezwollen bladeren"...

Het tweede jaar, na een periode van koud weer (dat is het "signaal"), is het "zorgen voor het produceren van bloemen en daarna goed gevulde zaden zodat het nageslacht zo goed mogelijk verzekerd is".

De bloem is er voor de bevruchting; browsers aantrekken.

Na bevruchting, die irrelevant is geworden, vervaagt het. Als er bevruchting heeft plaatsgevonden, ontwikkelen de eitjes zich tot zaden en de eierstok tot vrucht. Met dien verstande dat in de botanie een vrucht erg droog kan zijn (zoals een tarwekorrel of een bonenpeul die volwassen is geworden). Het zouden de kleine zwarte stipjes op de aardbeien kunnen zijn!

Het is daarom belangrijk om niet te knippen zolang het proces van overdracht en transformatie van de reserves van de pseudobol naar de zaden nog niet is voltooid. De transformatie heeft tot doel een maximum aan energie te "concentreren" in een minimum aan ruimte, zodat het zaad verder kan "vliegen", terwijl het voldoende energie bevat om een ​​plant te starten tijdens het ontkiemen. Zo worden zetmeel of oliën of beide gevormd.

Het is geen kwestie van eerst drogen, integendeel. Het draait allemaal om vullen!!! Het gebrek aan water is in dit stadium van cruciaal belang. Het produceert wat, voor tarwe, een "broeien" wordt genoemd = vorming van kleine korrels, niet voldoende gevuld.

Zodra het proces is voltooid, de zaden zijn gevuld, de transformaties zijn gemaakt, droogt de "vrucht" op natuurlijke wijze op. Het is dan, en alleen dan, dat het nodig is om te oogsten, het drogen af ​​​​te ronden en goed te bewaren. Zonder vertraging, omdat vaak de "capsules" (gedroogde vruchten) op natuurlijke wijze opengaan of zelfs de zaden "projecteren" (in cardamine bijvoorbeeld of klaverzuring).

Nog een voorbeeld dat aantoont dat dingen willen doen voor de natuur betekent dat je jezelf blootstelt aan domme dingen doen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 02/07/18, 14:40

nico239 schreef:
Heb je een idee voor onze salade - bieten of zo? :schok:


Waar is deze "salade-rode biet"????
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 02/07/18, 14:44

Daar was ik een beetje bang voor... Ik denk dat ze er een heeft achtergelaten... Bedankt

Heb je anders een idee voor de aardappelen en voor de bietenblaadjes of salade of x?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 02/07/18, 14:48

Als ik het goed begrijp, heb je liever dat ik het ben die me in de war brengt ???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 02/07/18, 14:55

Voor aardappelen hoogstwaarschijnlijk Alternaria. Een "cryptogame" ziekte (veroorzaakt door een schimmel), bijna meeldauw, maar anders. Ik weet niet waar er met Julienmos over gesproken is.

Weinig remedies. Gekoppeld aan een te hoge luchtvochtigheid. En misschien gevoelige rassen.

U kunt proberen de ontwikkeling te "vertragen", zonder uitharding, met kaliumbicarbonaat, vulkanisch gesteentepoeder, bepaalde afkooksels of mest...

Dat gezegd hebbende, ze zijn erg "groengeel", een indicatie van een vrij duidelijk gebrek aan stikstof/nitraat.

Voor de bietensalade kies ik voor rode biet geëtioleerd (gebrek aan licht; groei onder levende dekking????; veel te dicht zaaien?). Het is normaal dat er nog geen wortels zijn ingevuld. Ook zij lijden aan een gebrek aan stikstof. De wortels zullen later vollopen en vlezig worden. In dit stadium kunnen we de bieten met "bare wortel" verplanten! Je snijdt het uiteinde van de wortel af. Je hebt een deel van het gebladerte afgesneden. Jij repliceert. Het is acht dagen flagada, de tijd om wortel te schieten en het begint opnieuw! In extreme situaties ("dodger", geen regen), kun je schaduwen met omgekeerde kratten en een beetje water op de lijn...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 333-gasten