Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 10:15

nico239 schreef: Even een vraagje over het hooi.
Je duwde het opzij en bedekte het vervolgens met aarde.
En dan???
Heeft u achteraf: een beetje, matig, veel of helemaal niet met hooi ingestrooid?
Op het eerste gezicht zouden de erwten een bepaalde laag moeten kunnen passeren, of heb ik het mis?
Wat heeft het nu voor zin om ze zo strak te zaaien.


Ik bedekte de erwtenzaden met slechts 1 of 2 cm fijne aarde, die ik tijdens het ontkiemen toevoegde omdat ze naar de oppervlakte kwamen toen ik water gaf en een beetje in de weg zaten tijdens het ontkiemen.
het hooi werd naar de zijkanten uitgespreid, ik bracht het zo dicht mogelijk terug toen de erwten 10 of 15 cm hoog waren. Vraag me niet waarom ik dat ZO leuk vond, ik weet het niet, instinctief : Mrgreen: Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zulke stippen gemaakt! Ik moet zeggen dat het mij nog nooit echt gelukt is met stippen! dus ik had niets te verliezen!
Ik geef toe dat het mij absurd leek om zo dik te zaaien, en uiteindelijk merkte ik dat ik erwten ging eten als nooit tevoren : Mrgreen:
Als ik vijf minuten de tijd heb, ga ik op zoek naar de draad en de video waarin we het hadden over deze manier van stippen maken en ik zal je vertellen...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 10:36

Did67 schreef:
guibnd schreef:MORALITEIT: waarom zou je de moeite nemen om planken en mest te sjouwen als je net zo goed hooi op oude aardbeien kunt strooien!


Dit is een conclusie die bij mij past! En presto, allemaal in de ligstoel!!!!

[Om erover na te denken om te weten om welke redenen de ‘ziekelijke’, destructieve, contraproductieve neigingen de mens hebben overgenomen??? Een vorm van zelfvernietiging???]


Voor winst op korte termijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 10:49

nico239 schreef: Over het renaissanceaspect geen soucy maar over het voedselaspect..... (tenzij je minstens 10 keer hebt wat op de foto's staat)
Je eet het in het seizoen "3 keer" voor iedereen.
En nogmaals, aangezien niet alles tegelijkertijd rijp zal zijn op 30 aardbeien per voet, zeggen we 10 op de vervaldag samen, het is maar voor één persoon...
Het is dit idee van kwantiteit dat mij verdrietig maakt en mij doet afvragen wat we werkelijk moeten produceren, zodat het niet anekdotisch is. :schok:

op het plein met nieuwe aardbeiplanten staan ​​18 planten (doordragende planten) + 7 of 8 gereanimeerde planten (ook doordragende planten)
genoeg denk ik om het de hele zomer elke 3-4 dagen te eten, dat is genoeg voor mij omdat er in de zomer veel ander fruit in de tuin en op de markten is (abrikozen, perziken die ik niet heb in Normandië :D
maar natuurlijk is dit niet genoeg om aardbeienjam van te maken; er kunnen misschien 30, 40 of zelfs 50 planten worden geplant van een niet-doordragende soort die in korte tijd in de lente veel produceert.

wat we doen, we maken een jam waarbij we rode bessen, zwarte bessen, aardbeien en frambozen mengen
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 10:51

guibnd schreef:
nico239 schreef: Even een vraagje over het hooi.
Je duwde het opzij en bedekte het vervolgens met aarde.
En dan???
Heeft u achteraf: een beetje, matig, veel of helemaal niet met hooi ingestrooid?
Op het eerste gezicht zouden de erwten een bepaalde laag moeten kunnen passeren, of heb ik het mis?
Wat heeft het nu voor zin om ze zo strak te zaaien.


Ik bedekte de erwtenzaden met slechts 1 of 2 cm fijne aarde, die ik tijdens het ontkiemen toevoegde omdat ze naar de oppervlakte kwamen toen ik water gaf en een beetje in de weg zaten tijdens het ontkiemen.
het hooi werd naar de zijkanten uitgespreid, ik bracht het zo dicht mogelijk terug toen de erwten 10 of 15 cm hoog waren. Vraag me niet waarom ik dat ZO leuk vond, ik weet het niet, instinctief : Mrgreen: Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zulke stippen gemaakt! Ik moet zeggen dat het mij nog nooit echt gelukt is met stippen! dus ik had niets te verliezen!
Ik geef toe dat het mij absurd leek om zo dik te zaaien, en uiteindelijk merkte ik dat ik erwten ging eten als nooit tevoren : Mrgreen:
Als ik vijf minuten de tijd heb, ga ik op zoek naar de draad en de video waarin we het hadden over deze manier van stippen maken en ik zal je vertellen...



Ok ac

FYI, de foto is nu, toch?

Voor een zaai uitgevoerd wanneer?
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 10:58

nico239 schreef:Het minste wat we kunnen zeggen is dat de prei enorm is.
Maar ik begrijp het niet, je hebt ze in een al eetbaar formaat gekocht???
Heb je ze opnieuw geplant?
Zo ja, dan zouden ze 2 jaar oud zijn???
Of houd ik mezelf voor de gek?

de prei Ik kocht ze rond half juni eind juni 2017 in bosjes van 50 bij de plantenhandelaar, ze waren zo groot als een potlood en ik heb ze met een knabbeltje overgeplant. Ik begon ze in de herfst en deze winter te eten en degenen die je op de foto ziet, zijn degenen die deze winter niet zijn gegeten en die gaan zaaien. maar in juni 2017 waren ze zo groot als een potlood;
In de jaren dat ik erover nadenk en tijd heb, zaai ik rond maart mijn prei die ik in juni verplant ter grootte van een potlood.
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 11:00

guibnd schreef:
nico239 schreef: Over het renaissanceaspect geen soucy maar over het voedselaspect..... (tenzij je minstens 10 keer hebt wat op de foto's staat)
Je eet het in het seizoen "3 keer" voor iedereen.
En nogmaals, aangezien niet alles tegelijkertijd rijp zal zijn op 30 aardbeien per voet, zeggen we 10 op de vervaldag samen, het is maar voor één persoon...
Het is dit idee van kwantiteit dat mij verdrietig maakt en mij doet afvragen wat we werkelijk moeten produceren, zodat het niet anekdotisch is. :schok:

op het plein met nieuwe aardbeiplanten staan ​​18 planten (doordragende planten) + 7 of 8 gereanimeerde planten (ook doordragende planten)
genoeg denk ik om het de hele zomer elke 3-4 dagen te eten, dat is genoeg voor mij omdat er in de zomer veel ander fruit in de tuin en op de markten is (abrikozen, perziken die ik niet heb in Normandië :D
maar natuurlijk is dit niet genoeg om aardbeienjam van te maken; er kunnen misschien 30, 40 of zelfs 50 planten worden geplant van een niet-doordragende soort die in korte tijd in de lente veel produceert.

wat we doen, we maken een jam waarbij we rode bessen, zwarte bessen, aardbeien en frambozen mengen


Ongeveer 25 meter dus... oké bedankt voor de verduidelijking... erg nuttig om een ​​concrete visie op de cultuur te krijgen.

Ja, iedereen doet het tenslotte naar zijn smaak. En zoals je zegt, je moet in staat zijn om te gaan met de overvloed die kan ontstaan ​​als de volwassenheid niet voldoende gespreid is.

Ik ben minder dol op aardbeien (althans meteen), maar dat was vooral om de nauwkeurigheid van de geteelde hoeveelheid te krijgen.

Anekdote van het jaar Ik heb een collega tuinder in Manosque... 50 verlies dit jaar door vorst.
Nou, hij is een professional die veel moet anticiperen om de klanten van PRESSURY tevreden te stellen. Beeldom het vanaf het begin van de lente te consumeren....
Ik weet dat het absurd is, maar zo is het...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 11:07

guibnd schreef:
nico239 schreef:Het minste wat we kunnen zeggen is dat de prei enorm is.
Maar ik begrijp het niet, je hebt ze in een al eetbaar formaat gekocht???
Heb je ze opnieuw geplant?
Zo ja, dan zouden ze 2 jaar oud zijn???
Of houd ik mezelf voor de gek?

de prei Ik kocht ze rond half juni eind juni 2017 in bosjes van 50 bij de plantenhandelaar, ze waren zo groot als een potlood en ik heb ze met een knabbeltje overgeplant. Ik begon ze in de herfst en deze winter te eten en degenen die je op de foto ziet, zijn degenen die deze winter niet zijn gegeten en die gaan zaaien. maar in juni 2017 waren ze zo groot als een potlood;
In de jaren dat ik erover nadenk en tijd heb, zaai ik rond maart mijn prei die ik in juni verplant ter grootte van een potlood.


Beeld ok ik snapte het niet.... bedankt voor de verduidelijking.

Kent u de variëteit?

Dit jaar probeer ik direct zaaien...
Gisteren gezaaid... maar los op een mengsel van grond, fijn stro en midden in het gras.
Wordt vervolgd

Mevrouw zal de hare (de oude) grootbrengen, geloof ik om de zaden te verzamelen.
Ze had geen tijd om ervoor te zorgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 11:41

nico239 schreef:FYI, de foto is nu, toch?
Voor een zaai uitgevoerd wanneer?

ja alle foto's zijn dinsdagochtend gemaakt.
Ik wil geen onzin tegen je praten, maar ik moest de erwten ongeveer anderhalve maand geleden zaaien, misschien amper 2 maanden, ik merkte het niet (het was na het planten van de uien en sjalotten).
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 11:51

nico239 schreef:Beeld ok ik snapte het niet.... bedankt voor de verduidelijking.
Kent u de variëteit?
Dit jaar probeer ik direct zaaien...
Gisteren gezaaid... maar los op een mengsel van grond, fijn stro en midden in het gras.
Wordt vervolgd
Mevrouw zal de hare (de oude) grootbrengen, geloof ik om de zaden te verzamelen.
Ze had geen tijd om ervoor te zorgen.

Bleu de Solaise vertelde me de verkoper.
het is ook wat ik zaai als ik mijn eigen plant maak omdat ze goed bestand zijn tegen de kou. hier schilfert het in de winter, we hebben een vochtige kou genoeg om een ​​eend te vangen!
direct zaaien van prei levert waarschijnlijk veel groen op. als je witte prei wilt, zal verplanten (omdat je ze diep begraaft, sommigen struikelen over hun prei) je een langer wit vat maken.
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 13:09

Ik vond de video over het zaaien van erwten waarmee ik experimenteerde, het was Carl die erover sprak op 13/03/2018 om 19:18 pagina 975 van Didier's hoofdthread.
erg verbazingwekkend de video, het was zo overtuigend dat ik het probeerde en nu ben ik overtuigd!
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 327-gasten