Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/18, 01:00

guibnd schreef:ja nico, ik heb vaak niet-standaard groenten (goede jaren... want er zijn jaren dat het niet wil... nou ja, het wil niet : Mrgreen: )
Ik zal foto's maken van erwten en aardbeien en ook van niet-opgegeten prei van deze winter, die monsters gaan zaaien : Mrgreen:

de hoeveelheden die ik heb aangegeven zijn normaal gesproken voldoende voor ons beiden.
Aan de koolkant snijden we ze bijvoorbeeld in 4, omdat ze zo groot zijn dat je met één kool 4 maaltijden kunt bereiden.
courgette: één plant geeft minimaal 15 tot 20 courgettes (we plukken ze jong en klein en ze stoppen niet met bloeien zolang we water geven...)
Tot snel voor foto's...


Graag voor de foto's van erwten en aardbeien.

Oké voor kool

Goed voor courgette, dit eerste jaar (zomer 2017) zaten we in lagere verhoudingen maar sowieso is 40 voor het seizoen wat ons betreft onvoldoende.

Voor dit jaar (2018) hebben we planten gekocht en we zullen volgend jaar voor persoonlijke productie zien of we de moed hebben om het hele einde van de winter binnen en buiten te gaan. : Mrgreen: Wat we dit jaar niet konden doen voor courgette en aubergine.

Bij de tomaten hebben we laat gezaaid om te kijken wat het oplevert en of het een beetje inhaalt ten opzichte van de eerder gezaaide tuinbouwplanten, voorlopig zijn we er nog lang niet.

We moeten 3 maanden in zicht hebben, dat is toch wel veel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 22/05/18, 23:33

het is altijd mogelijk om gastronomische tomaten te snijden die je over een tijdje gaat snoeien... het voorkomt dat je helemaal opnieuw moet beginnen door zaadjes te zaaien...

hier zijn enkele foto's van de erwten in bloei, ik heb het "dikke" zaaien gedaan waar we het een paar weken geleden over hadden, ik weet niet op welke draad en met wie?
Ik heb een nieuw pakket van 200 of 250 g gezaaid + een enigszins verouderde onderkant van het pakket waar ik niet zeker van was, laten we zeggen een totaal van 300 g voor de rij van 6 meter.
(de man in het filmpje zei 1kg voor 5m denk ik, ik ben er verre van, maar dat was al veel, de korrels lagen op elkaar, ik was erg sceptisch bij het zaaien!)
Het hooi dat er sinds oktober lag heb ik opzij geschoven, ik heb met mijn brede schep een ondiepe voor gemaakt, het pakje zaad uitgegoten en bedekt met een dun laagje molshoopaarde (omdat mijn grond destijds erg plakkerig en doorweekt was) , Ik laadde op in fijne aarde naarmate het ontkiemen vorderde toen de zaden naar de oppervlakte kwamen omdat ze in de weg zaten!
Ik heb mijn tunnels aan het begin gezet speciaal om te voorkomen dat de duiven komen smullen en hier is het resultaat : Mrgreen:
Ik kan mezelf niet geloven! de oogst is veelbelovend...
(sorry voor de schuine foto's)
toebehoren
20180522_101831.jpg
20180522_101751.jpg
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 22/05/18, 23:44

aardbeien: er zijn "gereanimeerde" aardbeien, dat wil zeggen een oud vierkant aardbeien dat 4-5 jaar meeging.
ze hadden al hun sap gegeven.
afgelopen september heb ik dit perceel bedekt met een flinke laag hooi op de oude aardbeienstelen met de bedoeling om in het voorjaar op deze plek iets anders te gaan doen.
in het voorjaar steken aardbeiplanten hun neus door het hooi, verbaasd dat ik ze een kans geef... en ik denk dat we weer op pad zijn... of hoe je van ouds iets nieuws kunt maken met hooi : Mrgreen:
toebehoren
20180522_101652.jpg
20180522_101606.jpg
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 22/05/18, 23:55

hier is een nieuw perceel aardbeien dat ik in maart of april 2017 heb geplant, op een plek waar al 3-4 jaar een paar kuub hout was opgeslagen. beneden was de aarde schoon en had de aarde een mooie consistentie,
Ik heb 4 planken eromheen gelegd, ik heb een flinke dosis van mijn goed verteerde pluimvee- en konijnenmest gelegd, ik heb een zwart zeil gelegd en hier zijn de aardbeien dit jaar (vorig jaar wat aardbeien in de zomer, niets in het voorjaar omdat ik de aardbeien heb afgesneden bloemen in het begin, zodat ze de tijd nemen om zich te vestigen)
MORALITEIT: waarom zou je de moeite nemen om planken en mest te sjouwen als je net zo goed hooi op oude aardbeien kunt strooien!
toebehoren
20180522_103241.jpg
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par guibnd » 23/05/18, 00:13

en tot slot de prei die op het punt staat te zaaien:
met 3 of 4 preien maken we een gerecht met het eiwit (warm of koud met vinaigrette) en een soep met het groen, in de potofeu.
vorig jaar heb ik 100-110 preien geplant ((ik kocht 2 bossen van 50 op de markt en er zijn altijd 5 of 6 extra preien per bos (kleintjes maar ik plant ze toch), ik had geen tijd gehad om te zaaien .))
dit is wat er over is, misschien iets minder dan de helft, we hebben niet alles opgegeten, ze waren zo groot! ongeveer 5 cm doorsnee!

daarom zijn de hoeveelheden niet eenvoudig als je zulke dieren hebt!
toebehoren
20180522_102232.jpg
20180522_102458 (1) .jpg
20180522_102034.jpg
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 00:15

guibnd schreef:hier zijn enkele foto's van de erwten in bloei, ik heb het "dikke" zaaien gedaan waar we het een paar weken geleden over hadden, ik weet niet op welke draad en met wie?
Ik heb een nieuw pakket van 200 of 250 g gezaaid + een enigszins verouderde onderkant van het pakket waar ik niet zeker van was, laten we zeggen een totaal van 300 g voor de rij van 6 meter.
(de man in het filmpje zei 1kg voor 5m denk ik, ik ben er verre van, maar dat was al veel, de korrels lagen op elkaar, ik was erg sceptisch bij het zaaien!)
Het hooi dat er sinds oktober lag heb ik opzij geschoven, ik heb met mijn brede schep een ondiepe voor gemaakt, het pakje zaad uitgegoten en bedekt met een dun laagje molshoopaarde (omdat mijn grond destijds erg plakkerig en doorweekt was) , Ik laadde op in fijne aarde naarmate het ontkiemen vorderde toen de zaden naar de oppervlakte kwamen omdat ze in de weg zaten!
Ik heb mijn tunnels aan het begin gezet speciaal om te voorkomen dat de duiven komen smullen en hier is het resultaat : Mrgreen:
Ik kan mezelf niet geloven! de oogst is veelbelovend...
(sorry voor de schuine foto's)


Ik heb dit draadje gemist omdat het mij interesseert en mij zou hebben uitgedaagd.

De hoeveelheden die u aankondigt, bevestigen volledig onze eerste bevindingen in reële omstandigheden (niet zoals de decorum-moestuin die we eerder oefenden).

Even een vraagje over het hooi.
Je duwde het opzij en bedekte het vervolgens met aarde.
En dan???
Heeft u achteraf: een beetje, matig, veel of helemaal niet met hooi ingestrooid?

Op het eerste gezicht zouden de erwten een bepaalde laag moeten kunnen passeren, of heb ik het mis?

Wat heeft het nu voor zin om ze zo strak te zaaien.

Ik zie dat het bij Girerd 1 kg per 100 strekkende meter is....
http://www.graines-girerd.com/pois-c102x1942968

Ter informatie en overigens bij Lidl (bijvoorbeeld) is de gr van Merveille de Kelvedon 0.019
Bij Girerd (bijvoorbeeld) voor 0.0078 per 5 kg en 0.01001 per 1 kg
Heilig verschil
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 00:21

guibnd schreef:aardbeien: er zijn "gereanimeerde" aardbeien, dat wil zeggen een oud vierkant aardbeien dat 4-5 jaar meeging.
ze hadden al hun sap gegeven.
afgelopen september heb ik dit perceel bedekt met een flinke laag hooi op de oude aardbeienstelen met de bedoeling om in het voorjaar op deze plek iets anders te gaan doen.
in het voorjaar steken aardbeiplanten hun neus door het hooi, verbaasd dat ik ze een kans geef... en ik denk dat we weer op pad zijn... of hoe je van ouds iets nieuws kunt maken met hooi : Mrgreen:


Over het renaissanceaspect geen soucy maar over het voedselaspect..... (tenzij je minstens 10 keer hebt wat op de foto's staat)

Je eet het in het seizoen "3 keer" voor iedereen.

En nogmaals, aangezien niet alles tegelijkertijd rijp zal zijn op 30 aardbeien per voet, zeggen we 10 op de vervaldag samen, het is maar voor één persoon...

Het is dit idee van kwantiteit dat mij verdrietig maakt en mij doet afvragen wat we werkelijk moeten produceren, zodat het niet anekdotisch is. :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 00:30

guibnd schreef:en tot slot de prei die op het punt staat te zaaien:
met 3 of 4 preien maken we een gerecht met het eiwit (warm of koud met vinaigrette) en een soep met het groen, in de potofeu.
vorig jaar heb ik 100-110 preien geplant ((ik kocht 2 bossen van 50 op de markt en er zijn altijd 5 of 6 extra preien per bos (kleintjes maar ik plant ze toch), ik had geen tijd gehad om te zaaien .))
dit is wat er over is, misschien iets minder dan de helft, we hebben niet alles opgegeten, ze waren zo groot! ongeveer 5 cm doorsnee!

daarom zijn de hoeveelheden niet eenvoudig als je zulke dieren hebt!


Het minste wat we kunnen zeggen is dat de prei enorm is.

Maar ik begrijp het niet, je hebt ze in een al eetbaar formaat gekocht???
Heb je ze opnieuw geplant?
Zo ja, dan zouden ze 2 jaar oud zijn???
Of houd ik mezelf voor de gek?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 00:45

nico239 schreef:Ter informatie en overigens bij Lidl (bijvoorbeeld) is de gr van Merveille de Kelvedon 0.019
Bij Girerd (bijvoorbeeld) voor 0.0078 per 5 kg en 0.01001 per 1 kg
Heilig verschil


Maar wees voorzichtig met andere zaden, het is het tegenovergestelde.... :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 23/05/18, 09:37

guibnd schreef:MORALITEIT: waarom zou je de moeite nemen om planken en mest te sjouwen als je net zo goed hooi op oude aardbeien kunt strooien!


Dit is een conclusie die bij mij past! En presto, allemaal in de ligstoel!!!!

[Om erover na te denken om te weten om welke redenen de ‘ziekelijke’, destructieve, contraproductieve neigingen de mens hebben overgenomen??? Een vorm van zelfvernietiging???]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 365-gasten