Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 27/11/17, 08:31

nico239 schreef:Onderweg verdomd resistent tegen het onkruid :!: :!: :!:



Maak je geen zorgen: deze kauwsnacks zijn er ook!
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par paysan.bio » 27/11/17, 08:47

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Op de bodemstudie van het huis staat tekst dat dit mergel en zandsteen zijn uit het Barremien... vraag me niet meer...



Het is dus geen gley. En des te beter. Mergels hebben ook vaak deze blauwgrijze kleur. Het is dus een ondergrond met kalksteenneigingen (mergel is een mengsel van kalksteen en klei).

Het Barremien is een van de stadia van het Onder-Krijt (ongeveer 120 miljoen jaar geleden). Ik weet niet of deze zandsteen op silicabasis is (zand), geconcretiseerd door kalksteen (wat een cement kan zijn). Dat zou dan interessant zijn.

Je bevindt je in een formatie die, als deze niet hellend zou zijn, je ellendig zou kunnen maken in termen van doorlaatbaarheid.

"Het Onder Krijt-terrein is opmerkelijk vanwege zijn ondoordringbaarheid, en wanneer het het oppervlak van de grond vormt, is het in de hoogste mate bedekt met plassen en modderig."

Daar zou de kleikant het mogelijk moeten maken om water op te slaan. Naarmate deze verslechtert, zou uw bodem moeten evolueren naar een zeer hoge RU (nuttige reserve) aan water...


Ik denk dat je het je herinnert, maar nog niet zo lang geleden hadden we het over de hardheid van kleigronden.
we hadden het over grondboren voor het planten.
en vandaag benadrukt u dat gefenocultuurde kleigrond zeer voordelig is.
niet slecht, evolutie, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 27/11/17, 11:11

Beeld Yaisse... goede moed het is nog -4 maar je moet hooi aan de voeten van frambozen leggen Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 27/11/17, 11:26

De koude conserven! We zeiden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 02/12/17, 17:08

Zoals bijna overal in Frankrijk, maar veel minder dan in de Var.... zoals de hoogte niet altijd een garantie is voor sneeuwbedekking... 5 cm in de ochtend... het zal altijd een beetje water zijn.

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 02/12/17, 18:01

Er gaat niets boven deze witte jas, ter bescherming tegen "wintersalades" (veldsla, wintersla, enz...). Daar ben je stil!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 02/12/17, 18:25

Des te beter omdat ze een temperatuurdaling aankondigen die boven de -10 zal uitkomen... dit moet echter worden gecontroleerd.

Ter info: onder de kas ondanks pieken van -5 zijn alle "traditionele" salades prima: we hebben zojuist de P30 verdubbeld.... (nog steeds)

Dus we gaan het opvullen... omdat er te veel lege vlakken zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 05/12/17, 00:52

Ik zou niet willen overkomen als een fenofan (fan zijn is helemaal niet mijn stijl).... maar vandaag begonnen we een aantal Leylands te crashen en ik geef toe dat ik behoorlijk verrast was door de kwaliteit van de UNDERGROUND in plaatsen waar het bedekt was met hooi.

Met de grote boor van 20 cm is het niet eenvoudig om in ons soort zeer steenachtige en compacte grond te graven.

Op 5 holes op 2 meter afstand van elkaar in dezelfde sector is de kelder tot 40 cm identiek.

Behalve dat ...

Op de plekken waar kale grond was gelaten, was het onmogelijk om het "boren" in één keer uit te voeren.
De compactheid van de aarde was zodanig dat de “grote” stenen/kiezelstenen (5 tot 8 cm) de rotatie blokkeerden en het was noodzakelijk om daar met de hand met andere instrumenten naartoe te gaan om ze uit de greep van hun respectieve aardlagen te bevrijden en te achtervolgen.

Terwijl ik op de drie andere plaatsen die de afgelopen 3 maanden met hooi bedekt waren, geconfronteerd werd met dezelfde obstakels en dezelfde kiezelstenen, bleek de dichtheid van het geheel van aarde, kiezelstenen, klei en mergel veel groter te zijn. flexibel waardoor ik alles met een boor kon boren en opruimen zonder enige verstopping: de kiezelstenen konden gemakkelijk van hun gangen worden gescheiden, wat voorheen helemaal niet het geval was.

Wees echter voorzichtig... Ik blijf op mijn hoede voor deze verergering van de diepte tot 40 cm, het lijkt een beetje te mooi om waar te zijn.

Ik ga dit daarom een ​​jaar lang testen met twee proefvelden naast elkaar (een met en de ander zonder hooi) op ​​een nog te bepalen ongeschikte locatie, waarschijnlijk waar de laag grond dun is, en ga naar het najaar 2018 of voorjaar 2019 om te zien of deze diepe achteruitgang reëel is of slechts toeval.

Morgen of in de dagen die zullen volgen zullen we dit werk helaas voortzetten in gebieden zonder hooi... als het een gedoe is, want in eerste instantie zal het ons een 1e indicatie geven

................................................

Deze tekst is gisteren geschreven... maar ik durfde hem niet online te zetten Beeld

Vandaag zijn we inderdaad klaar met het beplanten van de Leylands en de gebieden zonder hooi bleken inderdaad moeilijker te boren dan de andere.

Wat mij er niet van weerhoudt om aan deze observatie te twijfelen... reden waarom ik dit publiceer vanaf het einde van de "lippen"...

En ik zie je over 1 jaar voor het boren in mijn 2 proefvierkantjes.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 06/12/17, 15:47

Het is goed om te twijfelen... om "het kader te scheppen voor een test die onder strengere omstandigheden wordt uitgevoerd...

Maar dit lijkt mij helemaal niet onmogelijk: vochtigheid behouden / activiteit van organismen behouden / oppervlaktevoedsel dat anderen vervoeren / productie van lijm op alle niveaus, etc. dit alles zou het gevolg moeten zijn van verergering in de diepte (het is niet nodig om de de verergering van het verkrijgen van een "couscous", zoals ik soms laat zien om de geesten te "shocken")...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 06/12/17, 19:20

Did67 schreef:Het is goed om te twijfelen... om "het kader te scheppen voor een test die onder strengere omstandigheden wordt uitgevoerd...

Maar dit lijkt mij helemaal niet onmogelijk: vochtigheid behouden / activiteit van organismen behouden / oppervlaktevoedsel dat anderen vervoeren / productie van lijm op alle niveaus, etc. dit alles zou het gevolg moeten zijn van verergering in de diepte (het is niet nodig om de de verergering van het verkrijgen van een "couscous", zoals ik soms laat zien om de geesten te "shocken")...


Het lijkt erop dat dit een impact kan hebben op diepte... (laten we zeggen rond de 30 cm) dus wordt vervolgd...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 449-gasten