Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 26/11/17, 21:32

Inderdaad !!!

Waarschijnlijk is het onkruid!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/11/17, 23:01

Did67 schreef:1) Bij veldsla is ‘vullen’ een basisregel voor succes.

Als je dit ‘af’ wilt maken, kun je het beste voor jezelf twee kleine plankjes maken die je aan je voeten bevestigt, met stroken over je schoenen. En daar ga je! Jij bent de Indiaan die danst totdat de regen valt!!! De "youhouhou" zijn optioneel...

2) Wat jouw snit betreft, vraag ik me af of het niet een "lens" van gley is die we zien ??? Het lijkt op die compacte kleiachtige lenzen waarin na hydromorfie (stagnatie van water) anaerobiose-omstandigheden ontstaan ​​(afwezigheid van lucht). Dit resulteert in "reducerende" activiteiten (het tegenovergestelde van oxidatie). De geuren zijn vaak die van "verrotting" (zogenaamde "muffe" geuren)....

Tegelijkertijd herinner ik me dat al je land op een helling ligt ??? Wat deze hypothese zo onwaarschijnlijk maakt...


Ik deed de dans zonder de planken... Beeld

A priori is er inderdaad geen sprake van stagnatie, de grond is hellend.
Uit het geheugen en ongeveer 1m60 verticale val over 15 meter
En eerlijk gezegd kun je dit pas zien als de grond is uitbetaald en het platform is gemaakt, want daarvoor vermoed je het helemaal niet.

We hebben ongeveer 5 meter gegraven en er was niets bijzonders te melden behalve deze goede laag aarde, belangrijker dan ik had verwacht, en dan dit ding noch steen noch aarde en dat compacte “aardesteentjes” oplevert.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/11/17, 23:01

Did67 schreef:
Jij zult Madame voor mij kussen. Al mijn confs beginnen met dit advies: "Geloof me niet zo dom, luister en probeer het dan!"

Nou, hier is het. Ze heeft het geprobeerd. Ze heeft gezien en zet zich niet schrap voor overtuigingen, overtuigingen...


Beeld het is klaar
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/11/17, 23:13

sicetaitsimple schreef:
nico239 schreef:Het laatste nieuws uit de bergmoestuin.



Het is raar dat je kauwt (5e foto, de grote voet).

Wat is variëteit?


Ik heb Coquille de Louviers en Verte de Cambrai gezaaid

Nu kan ik niet garanderen dat het geen wiet is Beeld

Maar a priori niet, want op de andere plaatsen waar hij groeit is het hetzelfde type...
Eerlijk gezegd heb ik de variëteiten volgens de zaailingen niet opgemerkt (maar dat had ik wel moeten doen).

A priori uit Cambrai...

Na de eerste salade weten we meer of we op de eerste hulp belanden of niet :schok:

Maar je hebt gelijk als je twijfelt, want ik had het ook Beeld

Over een paar weken zijn we hersteld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/11/17, 23:19

sicetaitsimple schreef:
nico239 schreef:Nog twee korte briefjes...

Bouwmachines zijn ons de laatste tijd een beetje binnengedrongen... wat ons de mogelijkheid gaf voor deze prachtige uitsnede van de grond



Ik ben altijd gefascineerd door deze bezuinigingen, ook al ben ik totaal niet in staat ze te interpreteren!

Nou, ik zie niet wat Didier heeft opgemerkt, maar a priori (je had een diktemeting moeten doen) is er voldoende dikte van de bovengrond om groenten goed te kunnen telen.

Daarna vallen we in kiezels en een zichtbaar kalkrijke aarde, het zal niet noodzakelijkerwijs iedereen bevallen.

En wat staat hieronder?


Ok morgen zal ik het precies meten.

Omdat het in de pleziertuin is, zal de bovengrond daar zijn voor de bloemen (hoewel..... : Mrgreen: )

Op de bodemstudie van het huis staat tekst dat dit mergel en zandsteen zijn uit het Barremien... vraag me niet meer...

Als de (Engelse) geologiestudenten terugkomen naar het gebied (ze bestuderen de stratotypen die niet ver weg zijn) zal ik proberen elkaar beter te ontmoeten...
Ze lieten een boek voor mij achter Beeld) maar ik heb nog geen tijd gehad om het te pellen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/11/17, 23:22

Did67 schreef:Inderdaad !!!

Waarschijnlijk is het onkruid!


Niet onmogelijk... zodra ik kan, doe ik een grondige studie
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9833
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 26/11/17, 23:33

nico239 schreef:
Ok morgen zal ik het precies meten.



Wees niet verkouden, wij gaan er in ieder geval niets aan veranderen, vooral mij niet!

Maar in één oogopslag is er ruim twintig centimeter grond voordat je iets veel compacters aantast, dat is nog steeds genoeg voor veel groenten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/11/17, 23:44

Wat laat je mij niet doen Beeld

Beeld
Vanavond riskeren we dat we de -10 halen...

Ik ben inderdaad een truffel... Beeld ze is een verrader...

Beeld

De verraders boven en de puree beneden... beiden versteend door de vorst...
Onderweg verdomd resistent tegen het onkruid :!: :!: :!:

Zo is het om alles snel te doen... maar ja, je moet leren... Beeld ongeacht de omstandigheden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/11/17, 23:47

sicetaitsimple schreef:
nico239 schreef:
Ok morgen zal ik het precies meten.



Wees niet verkouden, wij gaan er in ieder geval niets aan veranderen, vooral mij niet!

Maar in één oogopslag is er ruim twintig centimeter grond voordat je iets veel compacters aantast, dat is nog steeds genoeg voor veel groenten.


Te laat, maar voor de veldsla was dat het belangrijkste.

Voor de vloer, we zullen morgen zien... Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 27/11/17, 08:30

nico239 schreef:
Op de bodemstudie van het huis staat tekst dat dit mergel en zandsteen zijn uit het Barremien... vraag me niet meer...



Het is dus geen gley. En des te beter. Mergels hebben ook vaak deze blauwgrijze kleur. Het is dus een ondergrond met kalksteenneigingen (mergel is een mengsel van kalksteen en klei).

Het Barremien is een van de stadia van het Onder-Krijt (ongeveer 120 miljoen jaar geleden). Ik weet niet of deze zandsteen op silicabasis is (zand), geconcretiseerd door kalksteen (wat een cement kan zijn). Dat zou dan interessant zijn.

Je bevindt je in een formatie die, als deze niet hellend zou zijn, je ellendig zou kunnen maken in termen van doorlaatbaarheid.

"Het Onder Krijt-terrein is opmerkelijk vanwege zijn ondoordringbaarheid, en wanneer het het oppervlak van de grond vormt, is het in de hoogste mate bedekt met plassen en modderig."

Daar zou de kleikant het mogelijk moeten maken om water op te slaan. Naarmate deze verslechtert, zou uw bodem moeten evolueren naar een zeer hoge RU (nuttige reserve) aan water...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten