Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 12/11/17, 18:44

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Vorst bij min 10 misschien?


Het is precies dat! Winterhardheid: - 10° C (altijd wetende dat dit afhangt van de zachtheid of wreedheid waarmee de kou intreedt; winterhardheidsniveaus zijn altijd indicaties, geen precieze gegevens).

NB: in jouw geval was phacelia, dat een wortelsysteem heeft waarvan bekend is dat het de bodem structureert, essentieel... Ook al is het, in tegenstelling tot wat velen denken en wat ik soms lees, geen peulvrucht (dus geen symbiotische fixatie van stikstof uit de lucht). ). Je moet problemen altijd prioriteit geven: voor jou begint het eerst met structureren.

Omdat het je niet aan ruimte ontbreekt, kun je een paar hectare phacelia hebben, dus aan het "structureren", terwijl je elders kweekt, en je dan op deze plaatsen vestigen. Vooral omdat je water hebt... In jouw plaats zou ik het hele seizoen een perceel phacelia kweken. U kunt ook geïnteresseerd zijn in Alexandrijnse klaver, die ook vorstgevoelig is. Maar dan een peulvrucht. Je geeft water als een geïrrigeerd gewas. Ik heb onlangs vermeld, denk ik (ik weet niet waar ik over schrijf of waar!), dat we van mening zijn dat water geven betekent dat we de planten water geven. Hoewel we, vooral in een situatie als de jouwe, moeten beginnen met te bedenken dat water geven de bodemorganismen ‘water geeft’, die, als ze bovendien goed worden gevoed, goed zullen werken en daarom sneller verergeren ! Produceer meer lijm. Bij gebrek aan water gaan vooral anecische bacteriën en wormen in de ‘slow motion’- of ‘survival’-modus (in de vorm van sporen voor bacteriën; in diapauze voor wormen). In jouw geval lijkt mij dit essentieel!


Ah ok dat wist ik niet, ik dacht dat het 0° was.
Ideaal dan.

Je hebt gelijk, dat ga ik in het voorjaar doen...

Ik denk dat het zaaien van phacelia nu een beetje laat is, nietwaar?

Wat ik op de oude aardappellocatie zaaide, was al beperkt (foto hierboven).

Maar eigenlijk ga ik ze in het voorjaar overal in zakken van 5kg gooien...

Daarnaast hebben we in een klein deel van de lusthof waar hij in bloei staat gerealiseerd dat het (omdat er nu meer mensen zijn) een formidabele lokstof voor insecten is en combineren we die twee: verbetering van de bodem en aantrekkingskracht van verzamelaars is behoorlijk groot .
Bovendien is hij in bloei verre van lelijk, dus je zult ze overal tegenkomen.

Ik heb wat langs het chalet gezaaid (ik zal een foto maken) om te kijken of het stand hield op zeer compacte grond, nou ja, de kleine scheuten kwamen eruit...
En naast deze plek is de locatie van de aardappelen fluwelen...
Langs het chalet werd gewerkt, het was een doorgangsplaats, kortom beton, en voor het zaaien maakte ik gewoon een symbolische slag met een klauw en een stang.
Water geven... en tot slot

Over dit onderwerp heb ik in de pleziertuin (verlaten deel) een flink aantal karmozijnrode klaver gestuurd om te testen... maar hier heb ik het gewoon zonder enige overweging direct gezaaid, om te zien of het wel of niet nodig is. We moeten de grond echt voorbereiden .
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 25/11/17, 23:21

Het laatste nieuws uit de bergmoestuin.

De temperatuur daalde tot -7 buiten en -3 in de tunnel.

Het kan nog erger worden door de voorspelde koudegolf, maar dat is normaal.

Buiten

Voorlopig geen noemenswaardige schade, afgezien van de broccolizaailingen die (a priori) dood zijn of zelfs slapen omdat de scheuten een klap achter de oren kregen.

Radijszaailingen houden langzaam stand

Koolrabizaailingen zijn oké

Beeld

De spinaziezaailingen zijn (voorlopig) in uitstekende staat.

Beeld

Veldsla... degene die het beste groeit, is degene die in de slechtste omstandigheden is gezaaid, harde en onvoorbereide grond

Beeld

Wat niet betekent dat het niet groeide toen ik wat harder mijn best deed.

Beeld

Deze prachtige groei in een verrotte en vertrapte pas gaf mij echter stof tot nadenken....

Beeld

Ik ben goed
1. Ook al groeit het nog een beetje, dit plan zal moeten worden vermenigvuldigd om verschillende salades voor ons te maken

Dus mijn kleine lijnen zien er belachelijk uit in een optie voor echt eten.

Dus heb ik 4 nieuwe bedden opnieuw ingezaaid

De ‘orthodoxe’: het hooi verwijderd en de laatste zwarte laag achtergelaten, gezaaid, bedekt met 2 cm aarde en aangedrukt
Beeld

De andere door simpelweg het hooi weg te halen, te zaaien en te vertrappelen als de voet voorbij gaat en we zullen zien wie het het beste en het snelst doet.

Een bestuur dat half ‘orthodox’ en half ‘hoe dan ook’ is

Beeld

En als laatste 2 bossen verwijderd, gezaaid, periode vertrapt
Over dit onderwerp is nog niets tussen de laarzen gegroeid

Beeld

Andere borden zullen volgen.
Als we uitgaan van het meest ontwikkelde plan en onze consumptie, hebben we minimaal 10 planten per salade nodig, met een snelheid van 2 of 3 salades per week, dat zijn veel planten en dus een behoorlijk gecultiveerd gebied...

Wij realiseren ons dat als we onszelf echt willen voeden met onze productie, we echt niet op de oppervlakte moeten bezuinigen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 25/11/17, 23:29

In de tunnel niets te melden, de verschillende salades (onder P30) en de 2 bloemkolen hebben geen last gehad van de kou en de overige zaailingen volgen hun gang.

Er komen twee erwtenplanten van deze zomer tevoorschijn... nou, we vragen ons af waarom?

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld
sorry voor de onduidelijke foto's
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 25/11/17, 23:36

Knoflook

Ik had er een paar in het dikke, doorweekte hooi ‘gezaaid’, uit angst dat ze daarbij zouden gaan rotten…

Terwijl ik het halfpension opruimde waar er geen was, “vond” ik er per ongeluk een aantal...
Verrassing: de wortels begonnen prima te groeien en de scheuten leken geen tekenen van rotting te vertonen.
(een verduidelijking die nogmaals het belang van hooi bij het bewerken van de grond bevestigt... toen ik de per ongeluk opgegraven cayeux wilde herplanten, realiseerde ik me dat mijn vinger er nog gemakkelijker in wegzakte dan daar na 2 maanden... in de aarde, het was natuurlijk nog steeds kleiachtige modder, maar veel flexibeler)

Beeld

Ik vergeleek de exemplaren die in grote aantallen waren geplant in het bovenste gedeelte (redelijk droog en meer in overeenstemming met de “theorie” van de orthodoxe knoflookplanting) van de lusthof....
Ook daar waren de wortels gaan groeien maar....
Zonder een echt wetenschappelijke vergelijking te maken: als de wortels van de hooistengels 15 mm zijn... zijn die van het "droge" deel (waar de aarde niettemin vochtig maar kaal is, zonder hooi erboven) slechts de helft daarvan.
Dit is niet van grote waarde, maar blijft... wordt vervolgd.... want voorlopig is het het hooi dat het "voordeel" zou hebben
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 25 / 11 / 17, 23: 42, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 25/11/17, 23:39

Eindelijk zijn de 10 frambozenstruiken geplant aan de rand van het bos dat grenst aan de lusttuin....

Overzicht

Beeld

close-up en ophoping met de bladeren die niet ontbreken...

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 25/11/17, 23:49

Nog twee korte briefjes...

Bouwmachines zijn ons de laatste tijd een beetje binnengedrongen... wat ons de mogelijkheid gaf voor deze prachtige uitsnede van de grond

Beeld

Tenslotte de kers op de taart... Mevrouw keek met een zeker ongeloof naar het hooi.

Or elle a été amené à l'enlever à 2 endroits du jardin d'agrément : l'ancienne surface de repiquage des courges (qui n'a rien donné) ainsi que deux petites surfaces où je l'avais étalé juste pour un test au lente.

De kwaliteit van de grond die ze eronder ontdekte verraste haar zozeer dat ze nu tot het voorjaar de hele lusthof met hooi wil bedekken: het leven is niet mooi... : Mrgreen:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 26/11/17, 15:56

1) Bij veldsla is ‘vullen’ een basisregel voor succes.

Als je dit ‘af’ wilt maken, kun je het beste voor jezelf twee kleine plankjes maken die je aan je voeten bevestigt, met stroken over je schoenen. En daar ga je! Jij bent de Indiaan die danst totdat de regen valt!!! De "youhouhou" zijn optioneel...

2) Wat jouw snit betreft, vraag ik me af of het niet een "lens" van gley is die we zien ??? Het lijkt op die compacte kleiachtige lenzen waarin na hydromorfie (stagnatie van water) anaerobiose-omstandigheden ontstaan ​​(afwezigheid van lucht). Dit resulteert in "reducerende" activiteiten (het tegenovergestelde van oxidatie). De geuren zijn vaak die van "verrotting" (zogenaamde "muffe" geuren)....

Tegelijkertijd herinner ik me dat al je land op een helling ligt ??? Wat deze hypothese zo onwaarschijnlijk maakt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 26/11/17, 15:59

nico239 schreef:Tenslotte de kers op de taart... Mevrouw keek met een zeker ongeloof naar het hooi.

Or elle a été amené à l'enlever à 2 endroits du jardin d'agrément : l'ancienne surface de repiquage des courges (qui n'a rien donné) ainsi que deux petites surfaces où je l'avais étalé juste pour un test au lente.

De kwaliteit van de grond die ze eronder ontdekte verraste haar zozeer dat ze nu tot het voorjaar de hele lusthof met hooi wil bedekken: het leven is niet mooi... : Mrgreen:


Jij zult Madame voor mij kussen. Al mijn confs beginnen met dit advies: "Geloof me niet zo dom, luister en probeer het dan!"

Nou, hier is het. Ze heeft het geprobeerd. Ze heeft gezien en zet zich niet schrap voor overtuigingen, overtuigingen...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 26/11/17, 21:16

nico239 schreef:Het laatste nieuws uit de bergmoestuin.



Het is raar dat je kauwt (5e foto, de grote voet).

Wat is variëteit?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 26/11/17, 21:26

nico239 schreef:Nog twee korte briefjes...

Bouwmachines zijn ons de laatste tijd een beetje binnengedrongen... wat ons de mogelijkheid gaf voor deze prachtige uitsnede van de grond



Ik ben altijd gefascineerd door deze bezuinigingen, ook al ben ik totaal niet in staat ze te interpreteren!

Nou, ik zie niet wat Didier heeft opgemerkt, maar a priori (je had een diktemeting moeten doen) is er voldoende dikte van de bovengrond om groenten goed te kunnen telen.

Daarna vallen we in kiezels en een zichtbaar kalkrijke aarde, het zal niet noodzakelijkerwijs iedereen bevallen.

En wat staat hieronder?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 312-gasten