Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 05/06/17, 19:32

nico239 schreef:
Ik wist niet eens van dat houtbegraven ding... :schok:
Om een ​​ontleding van het bostype opnieuw te creëren???

Heb je een link naar dit ding?

En oeps, nog minder bewust van de “spiraal”... késaco???
Oké, ik ga er meer over te weten komen.



Ah, ik begrijp het, het arme ding. Je kunt mijn "ontzetting" niet begrijpen, dus... We waren in de leegte aan het kletsen.

Het is makkelijk. Typ in uw zoekmachine “permacultuur + terpen” en u heeft de keuze. De meerderheid van de mensen die verstrikt zijn in de permacultuurtrend denken dat dit het ‘moeten’ is en laten zichzelf lijden onder het graven, ondersteboven keren, sluiten... Sommigen vertellen me ‘contant’ na een bezoek aan mijn tuin [Ik herinner me een man, met grijs haar zoals ik, die zijn vrouw kennelijk had overtuigd, zonder dat hij het uit eigen vrije wil wist, om terpen te maken en die op het moment van de pot die ik toevallig meeneem met mijn bezoekers, in mijn oor fluistert: "Ik dank je; ik denk dat je mijn vrouw hebt overtuigd en dat je me een hele klus hebt bespaard!"]

De film “The Awakening of Permaculture” toont enkele sessies. Je kunt het zien op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=tYDmiArlW-Q

Hetzelfde geldt voor “permacultuur + spiralen”.

En terwijl je toch bezig bent, typ je "permacultuur + sleutelgat".

Kom op, en tot slot typ je "bio-intensief tuinieren" in en je bent niet ver verwijderd van de Everest van mystificatie... Vernietig alles om zogenaamd iets geweldigs te hebben!

Je hebt genoeg voor twee maanden...

En je zult een samenvatting krijgen van de ‘onzin’ die wordt verkondigd in naam van ‘permacultuur’ en die de top zou zijn van ecologisch tuinieren, die ik probeer te bestrijden als het inderdaad een kwestie is van ‘natuurlijk’ tuinieren en van ‘voeden’. . Ik heb niets tegen decoratie, "landart", "mooi"... Maar op dat moment zeggen we het.

Succes. En dan herlees je wat ik schreef. Ik denk dat je het zult begrijpen...

Je zal het begrijpen :

a) wat ik bedoelde

b) waarom het beter is om het woord ‘permacultuur’ niet te gebruiken als het gaat om mijn ‘manier van tuinieren’

c) het is beter om naar mijn conferentie in La Ferté-Bernard te kijken om weer op aarde te komen... [Ik weet het, het is een beetje pretentieus, maar na het bekijken van het bovenstaande, doe het toch, om bepaalde dingen opnieuw te formuleren! ]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 05/06/17, 23:16

:D Wauw, ik ben laat... oké, ik ga dit allemaal inbrengen...

Wat betreft de heuvels kende ik dat wel, denk ik, maar omdat ik het nut niet echt zag van het maken van een heuvel van aarde op... aarde, uh, was ik er niet zo in geïnteresseerd.

Het enige enigszins ‘exotische’ ding dat tot nu toe mijn aandacht heeft getrokken, is het feit dat er balen stro rond de kweekruimte op de grond worden geplaatst.

En op dit moment (misschien heb ik het mis) merk ik dat deze entourage heel praktisch, gemakkelijk op te zetten en goedkoop kan blijken te zijn als ondersteuning voor het creëren van minikassen in de grond...

Voor de rest zoek ik het wel uit...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 06/06/17, 02:06

Ik begon mezelf te onderwijzen met de... buttes...

Het is eigenlijk behoorlijk rock-'n-roll, afhankelijk van de ervaring...

Merkwaardige video van een zekere Forrer die in de intro zegt "zonder te graven en zonder de aarde te draaien zonder het onkruid uit te trekken"... enz. en 30 seconden later zien we hem de haak doorgeven voor.... de vork om te graven” verwijder het onkruid, verwijder de oppervlaktelaag... lol

Hij doet het tegenovergestelde van wat hij eerder had aangekondigd.

Bovendien keert het de aerobe anaerobe verhouding volledig om (nou ja, ik had er toch een beetje moeite mee : Mrgreen: ) door er land bovenop te leggen dat nooit het daglicht heeft gezien... totale onzin. Eerlijk gezegd met dat als uitgangspunt heb ik het toen overgeslagen.

Die van Damien Buttes 1 en 2 kwam ik ook tegen.
Buttes 1 die weinig te maken heeft met de buttes elders en die ik over het algemeen interessant vind
Buttes 2 (we voelen ons eigenlijk niet bepaald op ons gemak) waar hij de technieken uitlegt waarom we niet anders dan "ophef over niets" zouden hebben gezegd, zoals Shakespeare de tuinman zou hebben gezegd.

Sleutelgaten zijn inderdaad een bobo-illogie, wanneer we de vernietiging van de aarde zien die nodig is voor de installatie van het ding

Ik ben milder met de spiraal omdat ik deze niet vergelijk met tuinbouw maar met een kunstmatige creatie en daarom uiteindelijk volkomen irrelevant.

Het is een beetje dom om het naast lavendel en dragon te willen kweken.
Persoonlijk zet ik de dragon in een schaduwrijk hoekje en de lavendel in een hoekje midden op het platteland en maak ik me geen zorgen meer...
Ik kan dus altijd een grot in de spiraal maken zodat de dragon in de schaduw staat of er een dakje of airconditioning op zetten maar wat heeft dat voor zin?

Ik begrijp het nu beter, je bent het zat
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 06/06/17, 02:29

Aan de andere kant was ik gevoeliger voor de informatie van Gérard Ducerf, ook al pas ik deze niet toe, aangezien ik gaten maak met een elektrische boor (fijne of aangepaste boor) voor beplanting (in de tuin- en tuinbouw - in tegenstelling tot mijn vrouw ) dus ik moet een puinhoop maken van de aerobe-anaerobe balans, de enige troost is dat ik het maar 5 cm in diameter en 15 cm diep doe... : Cheesy: niemand is perfect

Dat gezegd hebbende, lijkt zijn kennis van planten en hun werking op de bodem (naast hun bio-indicaties... waar we met mate mee moeten omgaan) mij verstandig, hoewel ik geen idee heb of we deze aerobe begrippen geloofwaardig kunnen maken. -anaëroob... enz

Als wetenschapper zou je (denk ik) deze theorieën beter moeten kunnen beoordelen.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par olivier75 » 06/06/17, 09:34

Nico239,
De dichtstbijzijnde YouTube-video's zijn die van François Mulet, ook al werkt hij met stro, de aanpak van de teelt is vergelijkbaar. Dit zijn de video's die bij msv horen en waaruit we het meeste kunnen leren over onze manier van doen.
Minder dichtbij maar nuttig, Jean Martin Fortier.
Naar mijn mening natuurlijk.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 06/06/17, 11:35

nico239 schreef:
Ik begrijp het nu beter, je bent het zat


Het is niet “beu”: het is een erge pijn om duizenden en duizenden mensen overtuigd te zien worden door deze hoofdloze (wetenschappelijke) prechi-precha, dat dit de manier is waarop het gedaan moet worden! En dit in naam van zeer goede principes, die ik als eerste verdedig. Ik noem dit een ‘mystificatie’.

Dus aangezien ik aan niemand iets verschuldigd ben, doe ik mijn mond wijd open en zeg wat ik hierboven schreef... Omdat ik met twee vingers typ, is het verkort en daarom vaak brutaal!

En ik vecht tegen ‘idiotische permacultuur’, of hoe ik het tenminste zo zou noemen. Op de dagen dat ik pretentieus ben, beweer ik dat ik aan 'permacultuur doe, ontdaan van alle onzin'.

Maar om elk misverstand vanaf het begin te voorkomen, gebruik ik nooit de term permacultuur, en duidt daarom voor mij op ‘idiocies’, om te beschrijven wat ik doe, en ik corrigeer altijd degenen die mij op deze manier presenteren – gewoon zodat mensen niet naar mij kijken. mij. / lees mij niet met oogkleppen, maar met “hongerige neuronen”.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 06/06/17, 15:00

Het is heel goed, dat zei ik aan het begin van het onderwerp....

We zijn open, we kijken overal, we luisteren naar alles, we denken na, we zijn geïnteresseerd, we behouden onze kritische geest en onze vrije wil, we diversifiëren onze bronnen, we vragen om advies, we bespreken het met mevrouw. : Mrgreen: dan passen we ons aan, we passen ons aan, we testen, we experimenteren, we doen het op onze manier volgens onze middelen (in alle betekenissen van het woord) en bovenal hebben we PLEZIER... Épicétou : Lol:

Ik ga de video's bekijken van mevrouw Fortier en Mulet... bedankt...

Momenteel heb ik een afspraak met de imker voor zijn bijenkorfinstallatie...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 06/06/17, 22:24

nico239 schreef:Ik ga de video's bekijken van mevrouw Fortier en Mulet... bedankt...



Jean-Martin Fortier, ik zeg dit al heel lang regelmatig en ik heb zijn boek gelezen voordat ik het wist forum, voor mij is het een referentie. Niets of niet veel met fenocultuur te maken behalve het belang van organische stof, hij is een professionele tuinder maar ik denk echt dat er genoeg praktische dingen zijn om te onthouden bij het lezen of lezen ervan. 'luisteren, bijna wat zijn systeem, zijn oppervlak ook is' ,....Bovendien vind ik de man aardig, met zijn voeten op de grond,...

Mullet ja, om naar te kijken. Van tijd tot tijd lijkt het alsof het een beetje ongecontroleerd gaat... Als ik je één advies mag geven, is het om naar video's te kijken waar hij op zijn boerderij is, in plaats van naar de video's waarin hij in een klaslokaal zit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 06/06/17, 22:47

OK bedankt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 07/06/17, 03:02

Enkele foto's... (terwijl je luistert naar F. Mulet... fascinerend)

stro

Beeld

gras maaien

Beeld

Een oude luchtfoto van het veld om een ​​deel van de sportgeschiedenis beter te begrijpen :schok:

Beeld
de buitenmoestuin ligt pal aan een deel van de oude off-roadbaan (niet te verwarren met het witte toegangspad), gelukkig beoefend door 1 of 2 personen, wat een idee geeft van de verdichting van de grond.
de kas is linksonder op de foto en links van de baan geïnstalleerd.
rechts van het huidige toegangspad is voor koeien en bijenkorven.


2-methoden

mijn elektrische vijzel... gezien de hardheid van de grond had ik soms moeite met starten zeg maar.
ongeveer vijftien cm diep, compost onderin en de kluit.

Beeld

die van mijn vrouw geplaatst of “verzonken” met 1 cm of 2

Beeld

Beeld

Beeld

Nou, uiteindelijk is het op dit moment qua ontwikkeling en groei geweldig

Algemeen beeld van de kas momenteel:
ik - tomaten in het midden geplant
mijn vrouw - buitenkant, ongeacht de gewassen: geposeerd of semi-geposeerd

Beeld


de buitenkanten

Beeld

Beeld

Koriander, witlof en... distels

Beeld

Beeld

Beeld

Een beetje eik in de gewassen

Beeld

salade en distels

Beeld

“mijn” tomaten... geen water geven gedurende... ongeveer 1 maand... (geen dogma hierover, als ik zie dat ze het nodig hebben, zal ik ingrijpen, maar voorlopig geen zorgen)
Eerlijk geplant begraven of geplaatst, tot nu toe geen verschil.

Beeld

een algemeen beeld in de andere richting

Beeld

een damekrekel

Beeld


de moestuin buiten

tomaat dito kas water geven: zoals 1 maand geleden nodig is en sindsdien niets meer, de volgende als ze signaleren
de rest: kool en co. 1 water geven bij het planten 15 dagen geleden
aardappelen van de dag: niets, het heeft de afgelopen dagen heel hard geregend en onder het stro op de grond was het ruim voldoende vochtig

Beeld

Beeld

het verplanten van de prei (door mijn vrouw, het irriteert me een beetje), daar uiteraard begraven, het leidinggat is gemaakt met hamer en beitel (zoals in de kas)

Beeld

Sla, tomaten en.... wilde kruiden

Beeld

Tomaat en boon

Beeld

We hebben de aardappelen vandaag 3/4 geplaatst en 1/4 4/5 cm onder de grond geplant (ik doe weerstand)

gevraagd

Beeld

en allemaal zeer royaal bedekt (gelegd of begraven)

Beeld
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 345-gasten