Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/06/17, 08:32

nico239 schreef:
Dit alles om te zeggen dat, ongeacht ons "niveau", zolang we nieuwsgierig blijven naar wat anders is dan onze praktijk, nogal positief is.



Lijkt mij een beetje "kort"...

We kunnen het wiel of de botersnijdraad voor altijd opnieuw uitvinden... "Ontdekken" dat een steentje dat in de lucht wordt gegooid valt...

De moeilijkheid in een tuin, ik herhaal, is dat zelfs onzin werkt (de natuur is veerkrachtig). De conventionele boer zal precies deze redenering kunnen volhouden: ik ben nieuwsgierig, ik probeer dit product, het werkt! Dus ik ga door. En ik overtuig mijn buren om het te gebruiken... Dit heeft ons de afgelopen 40 jaar van intensieve landbouw opgeleverd.

Het is soms nodig om een ​​efficiënter ‘analysemiddel’ te verwerven, om het ‘systeem’ globaler te bekijken, van iets verder en ook via kennis (analyse van de effecten van deze producten – die niet ‘zichtbaar’ zijn) ... Etc etc...

Ik probeer mijn luie moestuinsysteem op een rigoureuze manier te begrijpen, met alle aspecten, inclusief wat er in de grond gebeurt maar wat niet zichtbaar is. En wie ligt er eigenlijk aan de basis van wat ‘werkt’ (of niet)…

Ik heb er al meerdere malen over geschreven: ik respecteer uiteraard dat wij anders doen. Dat weerhoudt mij er niet van om te denken dat het een "fout" is.

Laatste punt, en dan laat ik je met rust: een tuin is zo'n complex systeem, dat 'goed' of 'slecht' (in het algemeen) absoluut niets betekent. Er is een hele reeks tussen ‘zeer negatieve effecten’ en ‘zeer positieve effecten’. In het ‘echte’ leven van iemands tuin bevindt men zich altijd tussen deze twee grenzen. Dichter bij één. Dichter bij elkaar. Zeker als je, zoals ik bij de box schreef, eens wat verder kijkt dan je tuin (en hoe die gemaakt is).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 03/06/17, 12:10

Ja, natuurlijk is het kort als je het in een imitatieproces hoort.

Ik heb mezelf beperkt tot het idee van ruimdenkendheid, tot het geïnteresseerd zijn in anderen en hun werk zonder afwijzing A PRIORI, dus vergeleken met wat jij beschrijft is dit VOOR de reproductie van onzin : Lol:.

Achteraf lopen de meningen op alle gebieden zo erg uiteen over goed of slecht, dat we onze tijd verspillen met proberen te overtuigen.

Aan de andere kant, bullshit of niet, ik ben wel geïnteresseerd in de ervaringen van anderen.
En als het tegendeel waar is, dan kun je er (althans dat) goede aperitieven mee maken : Cheesy:

En mijn eikenbladeren: heel of geplet??? : Mrgreen:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Ahmed » 03/06/17, 12:16

“En mijn eikenbladeren: heel of geplet??? : Mrgreen: "
Als aperitief! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Julienmos » 03/06/17, 13:34

nico239 schreef:En mijn eikenbladeren: heel of geplet??? : Mrgreen:


welkom

het lijkt erop dat het voor de "mulch" (in de herfst) met bladeren (eiken of andere) beter is dat ze, als ze niet verpletterd worden, op zijn minst versnipperd worden (maaimachine?) omdat ze dan niet wegvliegen in de wind.

(of doe zoals Didier met hele bladeren, houd ze bijvoorbeeld vast met een groot anti-vogelnet)
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par olivier75 » 03/06/17, 13:38

Eikenbladeren...
Als je ze snel wilt aanpassen of mixen, vermaal ze dan, waarschijnlijk met een beetje stikstofhonger.
Als je deze zomer wilt beschermen en dit najaar wilt aanpassen, zorg er dan voor dat hij niet te veel wegvliegt.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 03/06/17, 14:17

Oké, bedankt... omdat we er een grote stapel van hebben, zeggen we tegen onszelf dat het stom is om onszelf ervan te beroven
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 03/06/17, 14:19

Nog een vraag, ik hoorde je zeggen dat je je salades boven de bodem afsnijdt en terug laat groeien, klopt dat?

Zo ja, hoe vaak kunnen we deze formule, die mij erg voordelig lijkt, opnieuw uitgeven? :!:
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par GEK » 03/06/17, 14:34

Did67 schreef:

Ik zit niet tussen "Monsanto" en "Pascal Poot-Bourguignon-Morrison" (het is een vergissing om Bourguignon bij de andere twee te plaatsen! Ik ben het niet altijd 100% met hem eens, maar toch, hij heeft een opmerkelijke kennis van bodembiologie).



Ik vind dat de 3 heel verschillend zijn:

Morrison spreekt in zijn permacultuurboek heel weinig over agronomie. Hij zegt alleen dat je alles kunt bereiken, ongeacht de ondergrond, door het erger te maken. Hij gaat heel weinig in detail, maar geeft slechts een paar voorbeelden van manieren om de ondergrond te bestrijken. De rest van het boek gaat meer over verschillende arrangementen, filosofie, keuzes van meerjarige variëteiten. Er staat geen dogma in zijn boek, zelfs de vraag wat er in zijn boek wordt gezegd kan in twijfel worden getrokken.
Vanuit mijn oogpunt komt hij vrij dicht in de buurt van een luie tuinman zonder het theoretische kennisgedeelte.

Veel van degenen die permacultuur claimen op YouTube zijn extreem dwingend en geven kant-en-klare recepten die overal en altijd werken, terwijl ze blijk geven van een diepe onwetendheid over hoe de bodem werkt (Poot, Koppel, Forrer, permaterre...)
We vinden vaak veel complottheorieën in hun commentaren.

Bourguignon is er zeker van dat het een ander niveau is, maar hij heeft er een echt bedrijf van gemaakt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/06/17, 18:45

Ik ben het er 97,5% mee eens. Maar ik heb Mollison [het is Bill Mollison, de ontwerper van permacultuur] niet in de tekst gelezen. Hij is een ecoloog [in de zin van de tak van de biologie die de relaties tussen levende wezens en hun omgeving bestudeert], geen agronoom. Het is dan ook logisch dat hij een unieke visie heeft.

Mijn epidermale reactie ‘tegen’ de ‘permaculturisten’ betreft in feite alleen de Franse ‘permacultuurscholen’, of min of meer ‘West-Europese’, die min of meer hetzelfde dogma verspreidden op het gebied van ontwerp, heuvels, spiralen, sleutelgaten, begraven hout...

En inderdaad, in Bourguignon zijn het de zaken die mij in twijfel trekken, wat hem er ongetwijfeld toe brengt om in 15 minuten "mini-optredens" te doen, waarbij het moeilijk is om niet een aantal zeer beperkte, beperkte waarheden door te halen die soms aan de onwaarheid grenzen. . En ik beweer dat, hoewel het een neus voor de bodemmicrobiologie is, het (voor zover ik weet, wat ik heb gelezen, wat ik heb gezien) niet het probleem oproept van "energie", trofische ketens die een stroom van energie zijn. Dat lijkt mij de sleutel tot alles.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/06/17, 18:50

nico239 schreef:Nog een vraag, ik hoorde je zeggen dat je je salades boven de bodem afsnijdt en terug laat groeien, klopt dat?

Zo ja, hoe vaak kunnen we deze formule, die mij erg voordelig lijkt, opnieuw uitgeven? :!:


Ja. Ik heb de laatste bladeren, die in contact zijn met de grond en beschadigd zijn (we kunnen dus niet eten), boven de bladeren afgesneden. Zo ontwikkelen de okselknoppen (die zich in de oksels van deze bladeren bevinden) zich binnen een paar dagen.

Bij de "niet te snijden" variëteiten (Merveille des 4 saisons, Grenoble rood die ik hier heb) levert het niet veel op omdat het snel uitzaait. We zouden een soort “mesclun” (kleine scheuten) kunnen oogsten.

Daar vertrek ik naar de "biodiversiteit" ("het engelenaandeel") en de wortelafzettingen: zolang ik de ruimte niet nodig heb, zorgt deze hergroei voor fotosynthese en voedt ze mijn bodemorganismen... Vervolgens, voor de stabiele variëteiten, Ik oogst mijn zaden, nadat ik hiermee een paar verzamelaars heb gevoed. Een deel van de zaden valt op de grond en volgend jaar heb ik een spontane hergroei...

Kortom, in tegenstelling tot het snijden van salades (rode slakom, enz.) is dit geen “winstgevende” manier van produceren!!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 382-gasten