Luie tuin in Haute-Saône

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Luie tuin in Haute-Saône




par ilguimat » 16/07/17, 19:39

Hallo allemaal,

Ik besluit een eerste rapport te publiceren over mijn tuin, gelegen nabij Besançon, en ben nu een jaar in "fenocultuur" geslaagd. Ik oefende al enkele jaren mulchen met testen van verschillende materialen, maar de ontdekking van permacultuur vorig jaar was een echte openbaring over de mechanismen van de bodem; toen gooide ik me dankzij Didier niet in het water maar in het hooi!
Hoewel alles redelijk goed groeit, kan ik een eerste beoordeling maken. Eerste situatie en aard van het land = gelegen in een moerasgebied op een paar honderd meter van de Ognon, onze rivier, en in de buurt van het stroomgebied van de stad. Het land is klei / kalksteen (mergel) met relatieve overwicht afhankelijk van de situatie denk ik. Bij de spontane bioindicatoren = komt de paardenstaart in een goede positie, dus geen twijfel over de restvochtigheid en de aanwezigheid van grondwaterstanden. Bovendien was 2016 catastrofaal, met totale anoxie.
Een van de belangrijkste risico's = neiging tot hydromorfisme als het water niet goed wordt beheerd, en dat vereist daarom naar mijn mening, en bevestigd door mijn waarnemingen, een aanpassing van de permacultuurpraktijk in het algemeen en van de "fenopraktijken" in het bijzonder.
Maar deze regel geldt voor iedereen denk ik.
Anders had ik aan het begin van de lente ook paarse doorn, en na veel kruipende boterbloem - ook een teken van verdichting, lijkt het.

Enkele losse rapporten:
- ondanks het feit dat de hele winter hooi en dode bladeren bedekt zijn, is de grond toch verdicht. Ik noem het "hydraulische verdichting" niet gekoppeld aan het ritme van de regen, denk ik, maar aan de aggregatie van de aarde door water ("het aardewerk"). Een beetje grelinette, dus zonder de grond te verstoren en het is in orde;

- diverse regenwormen en kevers kwamen massaal onder dekking aan

- maar ook de woelmuizen, die vorig jaar met succes zijn gevangen, maar dit jaar systematisch elke vangst weigeren = alle vallen zijn gevuld met aarde. Vorig jaar was ik echter meer beginner (het geluk van de beginners?); resultaten: enige schade aan aardappelen, anjers, sla ... zelfs de rabarber werd aangevallen. Heel vreemd knoflook en ui, helemaal niet. smeerwortelmest lijkt ze uit te sluiten, te controleren. Anders denk ik aan het gebruik van castor cake die het voordeel zou hebben dat het zowel een bodemmeststof is (langzame afgifte) als een krachtig afweermiddel.

- Dit voorjaar hadden mijn aanplant wat moeite met het ontkiemen, maar ik maakte bijna al mijn zaaien in de fles. En in feite leken de commerciële planten mij krachtiger. Vooral de pompoen was nauwelijks.

Volgend jaar ben ik van plan om de afdekking in het voorjaar te verwijderen om de grond op te warmen en in ieder geval voor decompactie te gebruiken, en daarbij de galmuizen te breken. Ik zal het dan terugzetten.

Hier denk ik dat in een bodem met een hydromorfe neiging, een lichte bewerking van de bodem essentieel is met respect voor de horizon, met het oog op bescherming en voeding van de bodem.
Ik zal ook nadenken over een andere methode die zou zijn = groenbemesting voor de winter die stikstof zal brengen en vocht zal pompen terwijl de grond wordt bewerkt en deze laat 'verdampen' (Chinese radijs, wikke, phacelia ...), en bedekt met hooi voor het hete seizoen dat de grond koel en vochtig houdt en de humus en voeding van de bodem voorziet van een goede C / N.

Het is duidelijk dat de algehele balans meer is dan positief, meer kale aarde, netwerken van schimmels en regenwormen in groten getale onder het hooi. Levende grond vol insecten (ik kijk er graag naar), en ik had geen probleem met slakken, behalve misschien de kleine slakken in het vroege voorjaar.

De groente die het meest lijkt te hebben geprofiteerd, is de salade: ik heb nog nooit zulke voeten gehad, bovendien een zeer zachte textuur, zelfs aan het begin van de klim, en wat de variëteit ook is, ze zijn erg zoet, meer dan gewoonte. Dus ik vraag me af of de medeplichtigheid aan de paddenstoelen niet voor iets is, zoals: oké, ik ga wat meer suiker maken om aan jou en jou door te geven, in ruil voor het brengen van water en zouten mineralen verzameld in de verte.

Neem al het advies op, vooral als, zoals ik, uw biotoop gevoelig is voor vocht!
3 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par Did67 » 16/07/17, 21:36

ilguimat schreef:
Een van de belangrijkste risico's = neiging tot hydromorfisme als het water niet goed wordt beheerd, en dat vereist daarom naar mijn mening, en bevestigd door mijn waarnemingen, een aanpassing van de permacultuurpraktijk in het algemeen en van de "fenopraktijken" in het bijzonder.
Maar deze regel geldt voor iedereen denk ik.



Dit is ongetwijfeld een van de situaties waarin we moeten overwegen de grond te "buigen". Zonder per se het bord te "graven". Simpelweg door de aarde terug te brengen van de paden naar het midden van de bloembedden ...

Afgezien daarvan zou ik mezelf echter een jaar of twee de tijd geven om te zien hoe dit evolueert. Het is duidelijk dat het verzwaren van een bodem van deze aard een "grote klus" is ... ik heb het antwoord niet, omdat ik deze grond niet heb ... Ik weet gewoon dat in moeilijkere omstandigheden de verergering enkele jaren kan duren.

Voor woelmuizen houdt het fenomeen dat u beschrijft in het algemeen verband met het feit dat:

a) de galerij stort in wanneer de val wordt geplaatst; daarom veroorzaken woelmuizen, door ervoor te "reinigen", valse triggering; we vinden een val vol aarde

b) idem als het minste straaltje licht langs de val mag doordringen; allergisch voor, woelmuizen "pluggen" het gat; daarbij duwen ze de aarde voor zich uit ...

Nu is uw opmerking verre van triviaal: ik ben heel voorzichtig, en toch gebeurt het vaak. Ik vraag me af of sommige woelmuizen het trap-systeem niet hebben begrepen !!!!

Dus ik ben nog steeds perfect: ik schuif een tak venkel of selderij langs de val voordat ik hem span. Ze zijn verslaafd, en "haasten" een beetje meer! Wat je niet moet doen.

Ook dit jaar heb ik weer enorme schade.

Ik ben er niet zeker van (maar jouw ervaring zal me goed van pas komen) dat het schudden zo effectief is: in mijn huis zijn veel galerijen "gelijk met de grond", onder het hooi. Het zijn meer sporen dan galerijen ... ik vrees dat ze zeer binnenkort terug zullen komen! Wordt vervolgd.
0 x
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par ilguimat » 16/07/17, 23:08

Did67 schreef:
ilguimat schreef:
Een van de belangrijkste risico's = neiging tot hydromorfisme als het water niet goed wordt beheerd, en dat vereist daarom naar mijn mening, en bevestigd door mijn waarnemingen, een aanpassing van de permacultuurpraktijk in het algemeen en van de "fenopraktijken" in het bijzonder.
Maar deze regel geldt voor iedereen denk ik.



Dit is ongetwijfeld een van de situaties waarin we moeten overwegen de grond te "buigen". Zonder per se het bord te "graven". Simpelweg door de aarde terug te brengen van de paden naar het midden van de bloembedden ...

Afgezien daarvan zou ik mezelf echter een jaar of twee de tijd geven om te zien hoe dit evolueert. Het is duidelijk dat het verzwaren van een bodem van deze aard een "grote klus" is ... ik heb het antwoord niet, omdat ik deze grond niet heb ... Ik weet gewoon dat in moeilijkere omstandigheden de verergering enkele jaren kan duren.

Voor woelmuizen houdt het fenomeen dat u beschrijft in het algemeen verband met het feit dat:

a) de galerij stort in wanneer de val wordt geplaatst; daarom veroorzaken woelmuizen, door ervoor te "reinigen", valse triggering; we vinden een val vol aarde

b) idem als het minste straaltje licht langs de val mag doordringen; allergisch voor, woelmuizen "pluggen" het gat; daarbij duwen ze de aarde voor zich uit ...

Nu is uw opmerking verre van triviaal: ik ben heel voorzichtig, en toch gebeurt het vaak. Ik vraag me af of sommige woelmuizen het trap-systeem niet hebben begrepen !!!!

Dus ik ben nog steeds perfect: ik schuif een tak venkel of selderij langs de val voordat ik hem span. Ze zijn verslaafd, en "haasten" een beetje meer! Wat je niet moet doen.

Ook dit jaar heb ik weer enorme schade.

Ik ben er niet zeker van (maar jouw ervaring zal me goed van pas komen) dat het schudden zo effectief is: in mijn huis zijn veel galerijen "gelijk met de grond", onder het hooi. Het zijn meer sporen dan galerijen ... ik vrees dat ze zeer binnenkort terug zullen komen! Wordt vervolgd.


Bedankt Didier voor je reactie, en vooral al het werk dat je in je tuin en online doet, het is elke keer weer een waar genoegen om een ​​nieuwe video op YouTube te ontdekken.
Voor mijn land denk ik dat het beter zal zijn als er een grotere humuslaag is, in de tussentijd zal ik met de situatie moeten omgaan (en composteren). Ik zal erover nadenken de grond te buigen, zo niet een drainage misschien slijten ... in ieder geval moet ik "verwelken"? "phener"? met tact en voorzichtigheid.
de woelmuizen: ik bevestig dat een eenvoudige plantenbedekking genoeg is voor hun dak, ze hebben een heuvel bezocht die ik heb gemaakt met dode bladeren van hooi en miscanthus (overblijfselen van mijn winterbedekking), en op plaatsen op de planken hebben ze getraceerd tussen de aarde en het hooi.
Ik doe echter super / hyper blunder door de vallen in te stellen, om niet de minste opening te laten, vanwege het voorzienbare falen, en toch: nada. Ik lok ze ook in situ met appelpartjes waar ze blijkbaar dol op zijn. Ik heb dit jaar maar drie voet selderij gedaan, alle drie in draadkooien ...
Rillen kan alleen de wintergalerijen breken. Ik ving ze vorig jaar vrijwel direct op (als ik een foto plaats, wordt het te "bloederig"?) En één keer twee keer tegelijk = blijkbaar lopen ze altijd in paren, met de NEUDORF horizontale val, dit is niet de buis " TOPCAT ". Ik zag er zelfs een, een keer, onder mijn neus, uit zijn hol komen om te knabbelen aan een squashsteel die erboven passeerde, ik observeerde zijn draaimolen gedurende 5 minuten, zowel nieuwsgierig als verbaasd door de zenuw van dit kleine uitschot. Een ding is zeker, ze dwalen af ​​en toe naar buiten.

Ik geef toe dat ik op castorzaden gok, we zullen volgend jaar zien of ze zijn gedecampeerd.
Maar als ik in de tussentijd enig succes krijg in mijn gevecht, zal ik het zeker delen! Het enige dat ik momenteel doe in geval van een aanval opgemerkt (onlangs een pepermuntplant waarvan de wortels in de leegte zaten) is een zelfgemaakte drievoudige therapie = wat castorkorrels in het aangetaste gebied rond de voet + begraven braamstruiken rond de aangevallen voet + een besprenkeling met smeerwortelmest (die tegelijkertijd kunstmest maakt). Ze kwamen niet terug om mijn "gewapende" munt en rabarber zo te kietelen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par Did67 » 16/07/17, 23:24

1) Ik denk niet dat composteren een goede tactiek is! Dit komt neer op verspilling van energie (het warmt op). Zoveel energie dat uw bodemorganismen niet zullen hebben. Zoveel werk zullen ze niet doen! Zoveel "lijm" dat ze niet zullen produceren ...

Het enige belang van de compost, maar ten koste van deze energieverspilling, is om de bodem een ​​half afgebroken stof ter beschikking te stellen, dus meer voedingsstoffen eerder in het voorjaar, wanneer de grond koud is en die nitrificatie werken niet ...

2) Ik heb castor cake besteld, om te proberen.

3) Ik ben selderij kwijt, maar ik heb er nog een paar ... Moet zeggen dat ik misschien 50 transplanteer ... of meer!

Het hoort bij mijn tactiek: lui tuinieren (geen grondbewerking, niet schoffelen, etc.) maakt het mogelijk om gebieden moeiteloos uit te breiden. In tegenstelling tot de "terpenmakers", die slaven nodig hebben ...

De meest aantrekkelijke planten lijken mij ... de artisjok. Volgend jaar bereid ik 50 artisjokplanten voor, die ik overal in groepen van 2 of 3 zal verdelen. En zodra de aanval op nr. 1 is geplaatst, zet ik de val voor nr. 2 ... Het zal zijn een nieuwe martelaarplant.
0 x
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par ilguimat » 17/07/17, 14:41

Did67 schreef:1) Ik denk niet dat composteren een goede tactiek is! Dit komt neer op verspilling van energie (het warmt op). Zoveel energie dat uw bodemorganismen niet zullen hebben. Zoveel werk zullen ze niet doen! Zoveel "lijm" dat ze niet zullen produceren ...

Het enige belang van de compost, maar ten koste van deze energieverspilling, is om de bodem een ​​half afgebroken stof ter beschikking te stellen, dus meer voedingsstoffen eerder in het voorjaar, wanneer de grond koud is en die nitrificatie werken niet ...

2) Ik heb castor cake besteld, om te proberen.

3) Ik ben selderij kwijt, maar ik heb er nog een paar ... Moet zeggen dat ik misschien 50 transplanteer ... of meer!

Het hoort bij mijn tactiek: lui tuinieren (geen grondbewerking, niet schoffelen, etc.) maakt het mogelijk om gebieden moeiteloos uit te breiden. In tegenstelling tot de "terpenmakers", die slaven nodig hebben ...

De meest aantrekkelijke planten lijken mij ... de artisjok. Volgend jaar bereid ik 50 artisjokplanten voor, die ik overal in groepen van 2 of 3 zal verdelen. En zodra de aanval op nr. 1 is geplaatst, zet ik de val voor nr. 2 ... Het zal zijn een nieuwe martelaarplant.


"Compost", in feite was het meer voor de woordspeling met "compose"! : Wink: Ik ben het 300% met je eens, composteren is een noodoplossing. Vervuiling is niet alleen het gevolg van verspilde thermische energie, maar ook van het ontsnappen van gassen - inclusief methaan - in de atmosfeer. Compost 1 T is om slechts 300 kg te recupereren. Op de een of andere manier denk ik dat compost kan worden gebruikt, zoals zuurdesem voor brood, om een ​​bodem met een vruchtbare bacteriële flora te "zaaien". Maar geïsoleerd genomen compost is eigenlijk geen vreselijk materiaal ... v ("composteren is vervuilend" Konrad Schreiber, op youtube)
Collectief gezien is het niettemin vooruitgang, vergeleken met de verbranding van nat groenafval ... vandaar de ontwikkeling van composteerstations en andere compostbakken aan de voet van het gebouw. Van mijn kant is het positief. Maar vanuit agronomisch oogpunt is het geen wondermiddel.

Op mijn niveau blijf ik mijn keukenafval composteren om een ​​zeer pragmatische reden: ik heb veel naburige tuiniers, waaronder een die ooit kippen had, die veel ratten aantrok, die in hele kuddes in mijn tuin kwamen. Een gruwel. Ja, vóór de oorlog van de woelmuizen was er die van de ratten, en niet de kleine ratten, de grote ratten. Dus ik moest mijn compostbak volledig screenen waar ik de "smakelijke" organische stof bewaar, idem voor de vloer van mijn hut, geperforeerd met eurotunnelachtige galerijen.
Geen rattenproblemen meer, maar ze sloten een deal met de woelmuizen ... soms verveelde ik me.

Maar verder probeer ik zoveel mogelijk direct op de grond te composteren.

Ik wist niets van de artisjok, maar het kan een tactiek zijn. Ik heb persoonlijk geprobeerd met de Jeruzalem-artisjok waarvan ik kon zien dat ze er ook dol op waren; naast de andere voordelen = de topi maakt grote planten, geeft schaduw en ook veel organisch materiaal om terug te keren naar de grond als het sterft. Ik eet echter geen massa vanwege de bijwerkingen.
Dus ik heb het overal neergelegd, het kan de aanvallen van de andere groenten hebben "verdund" - omdat de aardappelplanten worden bezocht. Ik zal zien bij de oogst.
Interessant is dat als je ook het zwenkwiel test, we kijken of de resultaten vergelijkbaar zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par Did67 » 17/07/17, 15:15

De artisjok van Jeruzalem vermijd ik, omdat het een beetje invasief is ... En we scheiden er nooit van!

Het lijkt mij dat ze patiënten zijn van een bepaalde suiker, die in bepaalde planten zetmeel vervangt. Het is inuline. Artisjok van Jeruzalem, artisjokken zijn er rijk aan (suikers die we minder goed verteren, vandaar soms winderigheid ...)

Met oppervlaktespreiding denk ik niet dat je veel bang bent: binnen een paar dagen (tenminste in de zomer) is dit allemaal opgedroogd; een bananenschil teruggebracht tot 3 keer niets, de onzichtbare schillen op het hooi waarmee ze mengen ... Behalve natuurlijk niet-plantaardige restjes van maaltijden!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par olivier75 » 17/07/17, 16:44

Didier
Om de artisjok en helianthie van Jeruzalem te bevatten of te verwijderen, scheur in mei af, de knol en uitgeput en vaak met de stengel, de nieuwe zijn nog niet klaar.
Olivier.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par chatelot16 » 17/07/17, 19:34

ilguimat schreef:"Compost", in feite was het meer voor de woordspeling met "compose"! : Wink: Ik ben het 300% met u eens, composteren is een laatste redmiddel. Vervuiling is niet alleen het gevolg van verspilling van thermische energie, maar ook van het ontsnappen van gassen - inclusief methaan - in de atmosfeer. Composteren van 1 T betekent slechts 300 kg recupereren.

maak je geen zorgen over methaan ... composteren maakt geen methaan ... om methaan te maken heb je een compleet gebrek aan lucht nodig, wat nooit het geval is bij composteren ... wil gewoon maak methaan om de moeilijkheid te zien: het kleinste defect in waterdichting dat een beetje lucht doorlaat, annuleert de productie van methaan: het maakt alleen co2!

Eindelijk is het als het verhaal van degene die zijn barbecue wil aansteken en die niet slaagt ... en als hij weggaat brandt het hele bos
1 x
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par ilguimat » 18/07/17, 11:44

chatelot16 schreef:
ilguimat schreef:"Compost", in feite was het meer voor de woordspeling met "compose"! : Wink: Ik ben het 300% met u eens, composteren is een laatste redmiddel. Vervuiling is niet alleen het gevolg van verspilling van thermische energie, maar ook van het ontsnappen van gassen - inclusief methaan - in de atmosfeer. Composteren van 1 T betekent slechts 300 kg recupereren.

maak je geen zorgen over methaan ... composteren maakt geen methaan ... om methaan te maken heb je een compleet gebrek aan lucht nodig, wat nooit het geval is bij composteren ... wil gewoon maak methaan om de moeilijkheid te zien: het kleinste defect in waterdichting dat een beetje lucht doorlaat, annuleert de productie van methaan: het maakt alleen co2!

Eindelijk is het als het verhaal van degene die zijn barbecue wil aansteken en die niet slaagt ... en als hij weggaat brandt het hele bos


: Lol: Duizend keer waar! Hoe moeilijk is het om mijn barbecue aan te steken, terwijl anderen honderden hectares met een sigarettenpeuk weten te verwoesten! Er is geen rechtvaardigheid.
Dit ding heet de wet van Murphy, toch?
Aan de andere kant heb je me net een fantastisch idee gegeven: ik ga beginnen met het fokken van woelmuizen met SARL, Kbis en gezelschap ... ik zal het ding zeker verpesten. MAAR: Ik zal geen woelmuizen meer hebben !!

Geen methaan dus, ik denk dat er al veel vocht verdampt. Maar goed, ik blijf ervan overtuigd dat compost een compromis is, met + en - Er is een punt dat me interesseert, maar het is de "inoculatie" bij bacteriën en organismen, zoals een klein hapje EPO in een beetje luie grond . Er zijn zelfs technieken - een beetje geavanceerd - om "compostsap" te maken, precies gebaseerd op de exponentiële vermenigvuldiging van organismen die aanwezig zijn in een gecomposteerd substraat.

Goed gezien het feit dat er blijkbaar geen ratten meer in de buurt zijn (mijn buurman heeft ook een touwtrekwedstrijd gevoerd), zal ik het advies van Didier opvolgen en direct ter plaatse gaan composteren, we zullen zien.
0 x
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Re: Luie tuin in Haute-Saône




par ilguimat » 18/07/17, 11:56

Did67 schreef:De artisjok van Jeruzalem vermijd ik, omdat het een beetje invasief is ... En we scheiden er nooit van!

Het lijkt mij dat ze patiënten zijn van een bepaalde suiker, die in bepaalde planten zetmeel vervangt. Het is inuline. Artisjok van Jeruzalem, artisjokken zijn er rijk aan (suikers die we minder goed verteren, vandaar soms winderigheid ...)

Met oppervlaktespreiding denk ik niet dat je veel bang bent: binnen een paar dagen (tenminste in de zomer) is dit allemaal opgedroogd; een bananenschil teruggebracht tot 3 keer niets, de onzichtbare schillen op het hooi waarmee ze mengen ... Behalve natuurlijk niet-plantaardige restjes van maaltijden!


Ja ja, dat is inuline. Nou, ik wist niet dat de artisjok die had. Maar nog nooit spijsverteringsproblemen met de artisjok opgemerkt. Het lijkt erop dat gekookt met natriumbicarbonaat of aardappelen (waarvan de suikers worden verteerd) minder zorgen baart, maar ik heb het nooit geprobeerd.
Ik bevestig dat de topi invasief is. Maar goed, het lijkt een beetje op munt en brandnetel, ik heb er wat baat bij. dus nog geen grenscontrole.
Het is ook een van de voordelen van het onderhouden van een compostbak, omdat de reliëfs van vleesachtige maaltijden (overgebleven vlees, botten, schaaldieren ...) ik ze in het hart van de bak begraaf: geen probleem van geuren in huis of vliegen en maden, want normaal is dit afval bedoeld voor het "klassieke" afval dat in ons land bij selectieve sortering niet meer eens in de twee weken wordt opgehaald wat in de zomer een echt probleem is! Bovendien zorgt dit afval voor fosfor in de compost (nou ja, ik zou op dit punt geen kwantitatieve zekerheden geven).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 436-gasten