Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par phil12 » 22/02/18, 10:07

Did67 schreef:
Thouvenel schreef:

= overbelasting met materialen arm (houtstampers, stro), leg peulvruchten aan (klaver, luzerne, veldbonen). In deze bodem die dan ernstig lijdt aan "stikstofgebrek", zullen ze maximaal N uit de lucht binden. .


Hallo,

Altijd klaver, luzerne, tuinboon niemand zet persoonlijke bonen het zal maximaal bonen zijn > ze worden gegeten ze > kunnen bewaard worden :D
0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Did67 » 22/02/18, 10:25

Ja, bonen ook.

Ik was meer in de geest van "groenbemesters op basis van peulvruchten", dan gebruiken we planten waarvan de zaden niet te duur zijn, in dichte zaai en die vooral biomassa produceren.

Maar je hebt helemaal gelijk, we kunnen "mixen" en verrijken EN produceren.

Je kunt ook lupine zetten, als je het "mooi" wilt maken...

Merk op dat tuinbonen en lupines in de buurt van de moestuin nog een voordeel hebben: het zijn "martelaarschapsplanten" die aantrekkelijk zijn voor bladluizen. Het wordt dus ook een "kweek" van hulpstoffen tegen bladluis (lieveheersbeestjes, zweefvliegen...).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Thouvenel » 22/02/18, 15:19

Did67 schreef:
Thouvenel schreef:
Een nuance, die "werkte" certaines culturen. !


Het beeld van de koelkast is niet goed!

We moeten ons eerder een "regenbak" voorstellen en de hellingen die van bovenaf "hevelen". Hoe lager het niveau, hoe moeilijker ze moeten overhevelen ...

Dus klei = enorme tank. Zand = klein flesje. Een paar liter: in de kleigrond volstaat het niet om de planten te laten sifoneren. In het zand loopt het over (zal uitgeloogd worden).

[Hier moet ik het houden als ik mijn agronomie-verdrag schrijf]

Daar komt nog bij dat sommige planten veel hebberiger zijn dan andere.

En er is ook het feit dat om historische redenen (bijdragen) of "geologisch" (gesteente) uw bodem rijk kan zijn aan het ene element en arm aan het andere. En die en die soort kan gevoelig zijn voor dit element (bv. Potas), die andere niet.


Helemaal ! Interessant !
Het is een complexe zaak voor onze hersenen, dit noodzakelijke heen en weer tussen complexiteit (die we waarschijnlijk nooit volledig zullen begrijpen en nooit volledig zullen begrijpen) en schematisering, de beelden die we in ons hoofd hebben (noodzakelijk voor onze kleine hersenen).

De resultaten van de analyse van uw buurlandboeren zouden zeer nuttig zijn! Vooral als hij gegevens had over een gebied dat hij niet te veel had bevrucht (een natuurlijke weide - een nieuw plot?). Je kunt je voorstellen dat het thuis niet zo anders is dan ...

Terwijl we weten dat we helemaal niet de 'aanbevelingen' van een 'conventioneel' laboratorium zullen volgen, dat in een raamwerk 'culturen onder infusies' redeneert

Ik zal het hem vragen. Wordt vervolgd...

Op eventuele restanten van tuinbouwkassen voorafgaand aan mijn moestuin? Analyse nodig? Welke?
Ik aarzel, de prijzen lijken me hoog.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Diabolorent » 01/03/18, 11:45

Thouvenel schreef:Ik aarzel, de prijzen lijken me hoog.


Als je hoog zegt, heb je dan een prijsklasse? Ik zou ook geïnteresseerd zijn in de aard van mijn bodem: ik heb veel akkers om me heen en ik zou graag willen weten of de impact van deze gewassen op mijn land significant of eerder onbeduidend is.

Het zou me in staat stellen om te weten welke "natuurlijke dekking" ik in mijn moestuin moet brengen.
In dit verband heb ik, als ik het zo mag zeggen, 2 vragen:
1. Waar vind je de zaden van deze bodembedekkers, groenbemesters en andere martelaarplanten zoals pimpernel, witte klaver, lupine, witte mosterd etc...
2. Waar koop je je BRF? Ik vond het alleen op internet en in enorme hoeveelheden :schok:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Thouvenel » 01/03/18, 22:28

Diabolorent schreef:
Thouvenel schreef:Ik aarzel, de prijzen lijken me hoog.


Als je hoog zegt, heb je dan een prijsklasse? Ik zou ook geïnteresseerd zijn in de aard van mijn bodem: ik heb veel akkers om me heen en ik zou graag willen weten of de impact van deze gewassen op mijn land significant of eerder onbeduidend is.

Het zou me in staat stellen om te weten welke "natuurlijke dekking" ik in mijn moestuin moet brengen.
In dit verband heb ik, als ik het zo mag zeggen, 2 vragen:
1. Waar vind je de zaden van deze bodembedekkers, groenbemesters en andere martelaarplanten zoals pimpernel, witte klaver, lupine, witte mosterd etc...
2. Waar koop je je BRF? Ik vond het alleen op internet en in enorme hoeveelheden :schok:


Ik weet de prijzen niet meer, maar het is meer dan honderd euro voor een enigszins volledige analyse van verontreinigende stoffen.
Pimpernel, ik heb nog nooit zaden gezien.
Voor andere groenbemesters zijn veel zaadverkopers gestart, waaronder supermarkten, tuincentra...
Bij spermaverkopers op internet is de keuze groter. De Duitsers bieden mengsels aan (zie bij Baumaux).
Ik ga vaak naar Gamme Vert. Daar worden een tiental groenbemesters aangeboden. Vraag het de boeren, dus ik heb een groot pak fababonenzaden gekregen. Ze gebruiken in veldgewassen Koolzaad, Cameline, alfalfa, voedererwten, bladrammenas, tarwe, rogge, triticale, sorghum, zonnebloem, enz.)

U kunt gratis versnipperd materiaal krijgen bij tuinarchitecten. De BRF moet gedaan worden, anders wordt het duur.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Diabolorent » 02/03/18, 08:16

Bedankt voor deze antwoorden : Wink:

Ja, ik heb gelezen dat hazelaar en eikenhout goed zijn voor het maken van BRF, ik heb wat in huis, maar ik heb geen molen :?
Ik moet moeite doen om een ​​oplossing te vinden...
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par olivier75 » 02/03/18, 08:22

Hallo,
Voor groenbemesters zijn er ook leveranciers van bijenteelt, die vrij grote pakketten bijenplanten verkopen om een ​​dubbele klap uit te delen.
Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Did67 » 02/03/18, 10:18

Thouvenel schreef:
Op eventuele restanten van tuinbouwkassen voorafgaand aan mijn moestuin? Analyse nodig? Welke?
Ik aarzel, de prijzen lijken me hoog.


In "tuinbouw"-residuen is er potentieel:

a) meststoffen - soms met zware metalen (sommige meststoffen zijn rijk; maar er zijn grenswaarden): in ieder geval niets te doen; hoe dan ook, het blijft binnen "draagbare" waarden (in het slechtste geval!)

b) residuen van bestrijdingsmiddelen; in het algemeen zijn het organische moleculen, die langzaam ontbinden, maar ontbinden; nier te maken met kopersulfaat, wat overblijft!

Nauwkeurige analyses zouden "specifiek" onderzoek vergen voor alle mogelijke producten (we vinden alleen wat we zoeken!): het zou te duur zijn!

Het is dus beter om getroost te worden:

a) theoretisch blijven we binnen grenswaarden; de groenten die onder deze omstandigheden worden geteeld, zijn die uit de winkels; mogelijk ook onder het label "biologisch" (in groenten krijgt een product na een jaar van omschakeling het label; het land zou zich hebben hersteld).

b) op de meeste van de potentieel verontreinigende stoffen, de natuur herwint langzaam haar rechten; en hoe meer je grond leeft, hoe meer deze residuen zullen worden ontmanteld... of "gedeactiveerd" of "gevangen" in complexe organische moleculen, waardoor ze minder effectief worden...

Ik denk dat het de moeite waard is om niet strenger te zijn dan de ayatollahs en de Khmer-groenen samen: het grootste deel van de pesticiden die we "consumeren" zonder dat we het uit eigen vrije wil weten, zijn de residuen van behandelingen die rechtstreeks door de gewassen worden gedragen. Zelfs als we in bepaalde zeer bijzondere situaties bodemverontreiniging kunnen hebben: oude industrieterreinen, stortplaatsen, langs de wegen (met de residuen van lood die 30 jaar lang door auto's zijn afgestoten; lood, zoals koper, "migreert" niet en is daarom nog altijd daar).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Thouvenel » 02/03/18, 18:46

Dit stelt me ​​gerust, ook al maakte ik me niet echt zorgen. Het is daarop dat ik de voorkeur zou geven aan een """schoon"""" type land Oud natuurlijk grasland.

De tuinbouwactiviteit (blijkbaar viooltjes gemaakt op lange tafels in kassen) eindigde rond 2006.
Ik dacht altijd dat de moleculen na verloop van tijd "verteerd" zouden worden.

Ik ga het de voormalige telefoniste toch vragen, ook al is het een beetje lastig!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager lui in de Lot-et-Garonne - kleigrond, leven te herstellen-




par Did67 » 02/03/18, 21:34

Viooltjes, behalve misschien een fungicide na het verplanten, ik denk niet dat ze veel zijn behandeld. Misschien zelfs een behandeling van het kweekmedium met stoom???? EN de rest (infusie van voedingsoplossingen) sinds die tijd is er een recept!!!!

Wat mij betreft mag je gerust zijn. En op twee oren.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 206-gasten