Tomaten: rassen, teelttechnieken, enz...

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par MadameOurs » 10/07/21, 16:10

Ik had geen tijd om de tomaten uit te zetten, en door het gewicht braken er enkele takken. @humus als je zegt dat je door het planten in een bos ze kunt laten buigen zonder te breken, dat interesseert mij. Hoeveel voet heb je geplant voor welke afstand?

Hier probeerde ik Saint Pierre, Burbank en Montfavet.
Zaaien eind februari, eind mei geplant, eerste oogst eind juni. Onze favorieten op dit moment zijn de Saint Pierre.

Uitzetten is bij ons een terugkerend probleem: nooit de juiste techniek, nooit de tijd om het te doen, altijd te laat. De dag dat ik een manier vind om geen bijles te geven, is perfect!

Een kleine foto genomen op een parkeerplaats. Steenachtige grond en geen water geven... En toch groeit het!
toebehoren
IMG_20210630_160028459.jpg
1 x
Vandaag is er een dessert.
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par humus » 10/07/21, 17:52

MadameOurs schreef:Ik had geen tijd om de tomaten uit te zetten, en door het gewicht braken er enkele takken. @humus als je zegt dat je door het planten in een bos ze kunt laten buigen zonder te breken, dat interesseert mij. Hoeveel voet heb je geplant voor welke afstand?


Ik begin met deze ervaring van niet-bijles geven.
Vorig jaar, waarschijnlijk beginnersgeluk, ging het goed, de bosjes stonden voldoende uit elkaar.
Ik had ongeveer elke meter geplant en dit jaar slechts elke 50/60 cm + met hier en daar pompoen.
Ik ben een fan van oerbossen en emulatie tussen planten en op dit moment heb ik niets. Ik ben geen voorbeeld om te volgen! : Wink:
Zeer slecht jaar voor mij maar alles is prachtig groen. Dank u, meneer Weer.

Dit jaar heb ik te dicht geplant:
Beeld

Elders, geïsoleerd net achter de pompoen:
Beeld

Hier zien we de takken die een S maken, ze buigen, kruipen en gaan weer verticaal, maar nog geen vruchttomaatjes die de takken in bedwang houden. De weinige die er zijn, zijn nog klein
Beeld

Vorig jaar had ik gebroken takken die nog steeds verbonden waren met de hoofdstam, ik liet het liggen, het werkte nog steeds.
De vruchten raken de aarde niet rechtstreeks, er is BRF.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par Biobomb » 10/07/21, 22:53

humus schreef:Ik ben een fan van het oerwoud


Ik ook, onder schutting maar niet gesnoeid, dat geeft planten van bijna 2 m hoog

tmt 10 7 21.JPG
tmt 10 7 21.JPG (115.27 KiB) 2357 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14911
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4338

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par GuyGadeboisTheBack » 10/07/21, 22:56

Ik heb een aantal van dit soort bijlessen bij Aldi gekocht, ze zijn van hol aluminium, superlicht, goedkoop.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par Biobomb » 10/07/21, 23:32

GuyGadeboisLeRetour schreef:Ik heb een aantal van dit soort bijlessen bij Aldi gekocht, ze zijn van hol aluminium, superlicht, goedkoop.


Ik heb ook al 40 jaar aluminium exemplaren. Ik wist niet dat ze bij Aldi verkrijgbaar waren, ik zal het eens opzoeken. Bedankt voor de tip.
Maar die op de tof zijn van staal en niet zo groot als die van aluminium. Daarom heb ik 2 schrootpalen gemonteerd, zodat het geheel minstens 2 meter lang was.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par n.Chr. 44 » 10/07/21, 23:58

Hallo,

Persoonlijk maak ik tomatenkooien. (Betonstaven van 10 en groot gegalvaniseerd staal)

Een beetje geïnspireerd door het model uit Kokopelli's boek, maar op mijn eigen manier herwerkt : Wink:
0 x
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par MadameOurs » 11/07/21, 00:51

Bedankt voor je inspiraties en mooie oerbossen!. De tomatenkooi verleidt me goed, maar het zal zijn voor als ik tijd heb om te sleutelen.

Ik dacht dat spiraalstokken bedoeld waren voor gesnoeide planten om op een enkele stengel te groeien?
(Sorry groentequiche)
0 x
Vandaag is er een dessert.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14911
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4338

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par GuyGadeboisTheBack » 11/07/21, 01:08

Biobombe schrijft:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Ik heb een aantal van dit soort bijlessen bij Aldi gekocht, ze zijn van hol aluminium, superlicht, goedkoop.


Ik heb ook al 40 jaar aluminium exemplaren. Ik wist niet dat ze bij Aldi verkrijgbaar waren, ik zal het eens opzoeken. Bedankt voor de tip.
Maar die op de tof zijn van staal en niet zo groot als die van aluminium. Daarom heb ik 2 schrootpalen gemonteerd, zodat het geheel minstens 2 meter lang was.

Ik heb net in de catalogus van juli gekeken, ze zijn er niet meer, ik heb ze in juni gekocht. Bel voordat u verhuist om te zien of er nog iets over is!
https://www.aldi.fr/offres-et-bons-plan ... ticle.html
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par Biobomb » 11/07/21, 09:58

AD 44 schreef:Hallo,

Persoonlijk maak ik tomatenkooien. (Betonstaven van 10 en groot gegalvaniseerd staal)

Een beetje geïnspireerd door het model uit Kokopelli's boek, maar op mijn eigen manier herwerkt : Wink:

Neemt het een beetje of meer ruimte in beslag? Pluk jij makkelijk tomaten? Gemakkelijk opbergen?
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Tomaten: rassen, teelttechnieken, etc...




par Biobomb » 11/07/21, 10:07

MadameOurs schreef:Bedankt voor je inspiraties en mooie oerbossen!. De tomatenkooi verleidt me goed, maar het zal zijn voor als ik tijd heb om te sleutelen.

Ik dacht dat spiraalstokken bedoeld waren voor gesnoeide planten om op een enkele stengel te groeien?
(Sorry groentequiche)

Maar nee, omdat jij dat gelooft. Meerdere stengels, hebzuchtig, zijn mogelijk, maar het is vanaf het begin van het planten noodzakelijk om alles te beheren. Anders moet je het steeds opnieuw vastbinden. De spiraal moet in de grond worden ingegraven, hier minimaal 30 tot 40 cm, met een gereedschap dat helemaal niet licht is.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 200-gasten