Biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Did67 » 01/08/18, 19:23

Dit is de moeite waard om even te graven: polyvinylalcohol is een organische verbinding

https://fr.wikipedia.org/wiki/Alcool_polyvinylique

Gebruikt in harsen... Waarschijnlijk een derivaat van olie of gas

Wat doet de kalksteen daar??? Ik ben er nog niet achter. Waarschijnlijk kalk dus, een andere basis dan potas of frisdrank...

Volgens Wikipedia:

Polyvinylalcohol of poly(vinylalcohol) (PVAL)8 –(CH2CHOH)n– is een polymeer verkregen door alkalische hydrolyse (soda, potas) van polyvinylacetaat –(CH2CHOAc)n–. Vinylalcohol kan niet worden geïsoleerd omdat het isomeriseert tot aceetaldehyde of ethanal CH3CHO (keto-enolisch evenwicht). Aan de andere kant is vinylacetaat CH2=CHOAc perfect isoleerbaar en kan het polymeriseren, voornamelijk door een reactie van het radicaaltype.


en dan:

Polyvinylacetaat of poly(vinylacetaat) (PVAC)9 (maar soms ook PVA, niet te verwarren met PVA dat polyvinylalcohol aanduidt) is een synthetisch polymeer. Het wordt gesynthetiseerd door polymerisatie van vinylacetaat.


Tenzij er bewijs is van het tegendeel, zou ik in de verleiding komen om te denken dat dit een beetje riekt naar de farce die wordt verkregen door met woorden te spelen... In de zin, laten we het begrijpen, dat het een derivaat van olie blijft. Zelfs als het zonder verdere problemen wordt "verdund" in water... Waar gaan we al dat door hydrolyse verkregen vinylacetaat heen gooien??? Wat gebeurt er na de wasmachine?

[Ik ben geneigd te denken dat helaas steeds meer bepaalde ‘onderzoekers’ die bekendheid nodig hebben – en vaak het budget om hun laboratoria te financieren – iets groots aankondigen, zolang het maar een buzz creëert. Bovendien, als het een Chileen is, is het moeilijk om brutaal te bekritiseren zonder beschuldigd te worden van racisme!]]
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Moindreffor » 01/08/18, 21:11

biologisch afbreekbaar is een beetje zoals recyclebaar, het zegt alles en zegt niets
glas is 100% recyclebaar maar niet biologisch afbreekbaar en 100% natuurlijk
een glazen fles in een rivier zal voor sommigen een vervuilende stof zijn en voor anderen een schuilplaats voor vissen, verander gewoon de afwegingen
biologisch afbreekbaar onder welke omstandigheden? als alles zo eenvoudig was (ik kan daar nog steeds niet op terugkomen)

ga voor de tassen terug naar de rieten huisvrouwenmand : Mrgreen: naast wandelen zal het ook een beetje bodybuilding doen : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1521
Neem contact op met:

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par izentrop » 02/08/18, 00:04

Hallo,
Je moet op alle logo's letten, het wordt steeds lastiger om boodschappen te doen.
Overigens: bedankt Arthurbg voor de bronnen die niet veel mensen hebben gelezen lijkt mij.

Nu worden alle zakken met het "ok compost home"-logo gecomposteerd, maar aangezien de temperatuur zelden stijgt, gaat de "ok compost" en niet "home" naar het recyclingcentrum maar als groenafval omdat anders...
Je denkt misschien dat het milieuvriendelijker is om een ​​plantaardig plastic zakje als vuilniszak te gebruiken, maar dat is niet het geval. Wanneer composteerbare zakken naar de vuilstort worden gestuurd, worden ze afgebroken zonder de aanwezigheid van zuurstof, waarbij methaan vrijkomt, een broeikasgas dat 23 keer krachtiger is dan CO2. Composteerbare kunststoffen die op stortplaatsen belanden, dragen dus bij aan de opwarming van de aarde! Paradoxaal genoeg betekent het feit dat traditionele vuilniszakken stabiel zijn (het kan enkele honderden jaren duren voordat ze afgebroken zijn) dat ze op een stortplaats geen broeikasgassen genereren. Daarom adviseren wij om plastic zakken voor afval te blijven gebruiken. Om het vanuit milieuoogpunt beter te doen, kun je een boodschappentas hergebruiken als vuilniszak of gerecyclede plastic vuilniszakken kopen. http://www.sciencepresse.qc.ca/actualit ... -vrai-faux
Ja ! Dit is allemaal logisch, maar hoeveel compliceert het ons leven? : Mrgreen:

Als ik een buurman vraag om zijn gemaaid gras in een vuilniszak te doen, zou ik hem adviseren om het in een "ok compost"-zak te doen... en dan nee, om het aan mij te geven, want ze geven het niet eens Realiseer je niet dat het kostbaar is. :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Did67 » 02/08/18, 10:15

Er zit een fout in dit artikel: het verwarren van "composteren", wat noodzakelijkerwijs zo is aerobicsDit is de reden waarom we de stapels omkeren en mengen, en het type "ultieme storting" lozen, wat in feite anaërobe stortplaatsen zijn, die methaniseren. Het lijkt mij dat ze verboden zijn - anders vangen we het methaan op via een netwerk van putten en pijpleidingen...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1521
Neem contact op met:

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par izentrop » 02/08/18, 22:00

Did67 schreef: Het lijkt mij dat ze verboden zijn - anders vangen we het methaan op via een netwerk van putten en pijpleidingen...
Is het grotendeels geborgen of gewoon in fakkels verbrand?
- Productie van biogas: een groot deel van de vrijkomende gassen levert geen risico op voor het lichaam, maar andere zijn wel schadelijk: fluorwaterstofzuur, waterstofchloride, zwavelzuur, enz. Ze worden doorgaans ter plaatse verbrand met behulp van een fakkel. Voorbeeld: op de CSDU II van Sauvigny le Bois (21) werd gedurende een periode van 275.000 maanden 3 m6 gas opgewekt. https://www.actu-environnement.com/ae/d ... _csdu.php4
Ik weet niet van wanneer het is.
Bestaat er een lijst met stortplaatsen waar methaan wordt verzameld en behandeld?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Did67 » 03/08/18, 07:55

Ik weet het niet. Ik heb geen gegevens...

Ik dacht dat we met de vooruitgang van de methanisering en/of de scheiding van gassen door membranen deze hulpbron niet langer verspilden [nu had elk dorp vroeger zijn kleine open stortplaats; ze zijn bedekt - daar is het duidelijk dat het "de natuur in gaat"]
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Moindreffor » 03/08/18, 11:53

Did67 schreef:Ik weet het niet. Ik heb geen gegevens...

Ik dacht dat we met de vooruitgang van de methanisering en/of de scheiding van gassen door membranen deze hulpbron niet langer verspilden [nu had elk dorp vroeger zijn kleine open stortplaats; ze zijn bedekt - daar is het duidelijk dat het "de natuur in gaat"]

voor kleine lozingen plaatsen we soms een brander, een schoorsteen waardoor het gas naar buiten komt dat eenvoudigweg in de atmosfeer wordt verbrand
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1521
Neem contact op met:

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par izentrop » 03/08/18, 13:52

Moindreffor schreef:voor kleine lozingen plaatsen we soms een brander, een schoorsteen waardoor het gas naar buiten komt dat eenvoudigweg in de atmosfeer wordt verbrand
Wat is de grens van de kleine afvoer? Ze blijven groeien en voordat een schoorsteen of “biogas”-terugwinning wordt geïnstalleerd, comprimeert een machine het afval gedurende een bepaalde periode (maanden of jaren?). Gedurende deze tijd ontsnapt een groot deel van de vervuilende gassen.
Vervolgens, als het niveau vol is, bedekken we met min of meer waterdichte lagen en aarde. Gassen worden vanaf nu alleen nog beheerd.
Hoeveel heeft de atmosfeer al bereikt?
Beeld http://dechetsdesmenages.typepad.fr/dec ... ement.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Did67 » 03/08/18, 14:00

Kleine nuance: we pakken in om de lucht (zuurstof) te verdrijven. Zolang dit niet gebeurt, bevinden we ons in een aëroob proces, vergelijkbaar met "slechte compostering" (omdat er al sprake is van anaerobiose). Het vormt dan in wezen CO2 en niet CH4. Maar helaas zijn er ook al enkele andere gassen (H2S, SO2...)

Eenmaal goed verpakt, zoals bij kuilvoer, komen we snel in een anaerobe omgeving terecht, met vorming van methaan.

Let op: elke methanisatie-eenheid heeft een fakkel die wordt gebruikt als back-up (afschakeling van de installatie) om het gas te “affakkelen” en vrij te geven in de vorm van CO2 - in plaats van het vrij te geven in de atmosfeer in de vorm van CH4 22 keer krachtiger vraag over het broeikaseffect. Het diagram mag niet misleidend zijn.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: biologisch afbreekbare zakken composteerbaar of niet?




par Ahmed » 03/08/18, 14:23

We drinken vooral om het volume te verminderen en kunnen daarom junkfood blijven dumpen ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 161 gasten