Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par Carl » 21/10/17, 11:25

Bonjour à tous,

Ik ben van plan een systeem voor het opvangen van regenwater te bouwen op niet-bebouwbaar land met een lichte helling...

Heeft u ideeën, suggesties, voorbeelden of bronnen die u mij kunt verstrekken?

Bij voorbaat dank voor uw feedback!
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par sicetaitsimple » 21/10/17, 13:55

Carl schreef:
Ik ben van plan een systeem voor het opvangen van regenwater te bouwen op niet-bebouwbaar land met een lichte helling...



Hallo, wat bedoel je met "lage helling"? Heeft u wel of geen afvoer bij regen?

Ik heb je geen "herstel"-oplossing te bieden, maar het is duidelijk dat je moet beginnen door geen water te verliezen! Losse grond dankzij fenocultuur helpt bij de infiltratie, maar als je afvloeiing hebt, kun je ook inspiratie halen uit "swales" (zie op internet), dit zijn een soort sloten die parallel lopen aan de contourlijnen. In een moestuin zijn greppels van enkele tientallen cm diep niet nodig! Maar dit vereist nog steeds dat u uw kweekbedden op een bepaalde manier organiseert (parallel aan de contourlijnen), zodat het werk van het creëren en onderhouden van deze "mini-greppels" rond de bedden beperkt maar toch effectief blijft.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par Lolounette » 22/10/17, 10:51

we kunnen ons meerdere kleine opvangstations voorstellen die al dan niet op deze manier met elkaar verbonden zijn: een ton met daarop een grote omgekeerde kegel met een gat in het midden waardoor het opgevangen water in het vat kan stromen...


Kan de kegel worden gemaakt van gerecyclede materialen zoals driehoeken van polycarbonaat die met aluminiumtape aan elkaar zijn verbonden, een structuur van plastic zeilen of gelamineerd canvas, of zelfs oude omgekeerde parasols? : Lol:

blijft het probleem van windweerstand en esthetische weergave : Mrgreen:


eigenlijk zoiets als dit (stel je een ton voor waarin de steen rust)
43021DBB-C5B0-4548-A411-B43541AD53E5.jpeg
43021DBB-C5B0-4548-A411-B43541AD53E5.jpeg (122.9 KiB) 12030 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par chatelot16 » 22/10/17, 20:30

om schoon water te verzamelen heb je constructie nodig

niet bouwbaar?

we hebben een nieuwe revolutie nodig

Het doet me denken dat de meerderheid van de oude stenen gebouwen rond mijn huis dateren uit 1820... net na de revolutie... een periode waarin iedereen het recht nam om te bouwen wat ze konden, zonder iets te vragen.

vandaag is het absurd dat we klagen over werkloosheid, maar we verbieden constructies die werk mogelijk maken... nou, we verbieden bouwen niet volledig, maar we leggen beperkingen op zodat het resultaat bijna hetzelfde is als een verbod
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par izentrop » 22/10/17, 21:27

Hallo, maak een vijver met een EPDM-zeil. Bovendien brengt het biodiversiteit met zich mee http://www.terrevivante.org/70-creer-une-mare.htm
0 x
Mickaël
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 11/10/17, 09:37
Plaats: pontarlier
x 1

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par Mickaël » 23/10/17, 14:52

we gebruiken systemen met een golfplaat vastgehouden door een houten U die op blikken rust. het is efficiënt, gemakkelijk te doen en u kunt het doen met gerecyclede materialen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par Did67 » 23/10/17, 18:37

Ik denk dat we de specificaties moeten krijgen! Anders krijg je antwoorden die alle kanten op gaan!

a) heb je het over een “verloren” oppervlak? In dat geval kunnen we dit in feite op verschillende manieren aanpakken...

b) wil je veel water opslaan??? Zonder iets te verliezen??? Waarvoor???

Opslag in de grond, door systemen die infiltratie "forceren", zal in onze klimaten slechts weinig effectief zijn, omdat je tijdens het regenseizoen een overschot, infiltratie, uitspoeling zult hebben... En tijdens het groeiseizoen stroomt er onder het hooi niets! !! Het is dus tijdverspilling.

Aan de andere kant, als je een "systeem" tijdens het winterseizoen wilt vullen en in de zomer wilt gebruiken, zijn er in principe twee methoden: impluvium (een oppervlak dat is behandeld om regen op te vangen: dekzeilen, platen, betonplaten) en het beu of impluvium en stortbak. De ene is milieuvriendelijk en draagt ​​bij aan de biodiversiteit. Maar verdampt behoorlijk. De andere is effectiever, maar minder biodivers.

Dit is in grote lijnen het raamwerk voor het begrijpen van het onderwerp.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par Carl » 23/10/17, 19:12

Hallo allemaal en hartelijk dank voor jullie feedback!

Dit zou inhouden dat een deel van het niet-bebouwbare land wordt gebruikt om bijvoorbeeld een tank van 1000 liter te kunnen bevoorraden, die zou worden gebruikt om de schade van een droogte te voorkomen, of eenvoudigweg om de zaailingen te starten die zojuist zijn gezaaid.
Als ik daarna in Bretagne ben, zou ik voldoende beschermd moeten zijn tegen langdurige droogtes : Lol:

Wat de helling betreft, schat ik deze uit mijn geheugen op ongeveer 1/500 meter...

Momenteel denk ik erover om te kiezen voor de vervaardiging van een golfplaten dak van de gevangenis, aangesloten op de tank.
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par sicetaitsimple » 23/10/17, 19:18

Carl schreef:Hallo allemaal en hartelijk dank voor jullie feedback!

Wat de helling betreft, schat ik deze uit mijn geheugen op ongeveer 1/500 meter...



Dit was mijn eerste vraag: "Hallo, wat bedoel je met "lage helling"? Is er sprake van afvoer of niet in geval van regen?"

Nou, 1m/500m, je kunt vergeten wat ik zei!

Het kan wellicht nuttig zijn voor anderen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Regenwaterwinningssysteem in niet-bouwgrond




par chatelot16 » 23/10/17, 19:58

als de vellen melk bevatten, moet je ze melken
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 138-gasten