Spontane schimmels in hooi

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
newman
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 18/05/21, 08:58

Spontane schimmels in hooi




par newman » 18/05/21, 09:24

hallo, ik heb me net geregistreerd. Ik heb echt genoten van Didier's boek (ik heb de tweede gelezen).
ik ben in het noordoosten van de nièvre en ik probeer voor het eerst het "PP" -systeem. Ik heb in februari een grote laag hooi op een oude woestenij gelegd. daarna heb ik eind april gaten gemaakt om mijn planten te verplanten. Het heeft hier de afgelopen weken veel geregend en nu zie ik schimmels in het hooi verschijnen. Hebben anderen hetzelfde fenomeen gehad? Heeft u opmerkingen of advies?
merci
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: spontane schimmels in hooi




par Rajqawee » 18/05/21, 10:12

Ja, het gaat vrij gemakkelijk. Met hooi, dode bladeren, BRF, heeft de schimmel een prachtige omgeving.

Persoonlijk, als ze me niet storen met planten of oogsten, laat ik ze met rust.

Als het er uiteindelijk uitziet als een eetbaar dat ik goed ken (ik had toevallig cantharellen ...), raap ik het op (wees voorzichtig, met paddenstoelen moet je altijd 100% zeker zijn van wat je opraapt)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: spontane schimmels in hooi




par Ahmed » 18/05/21, 10:43

Welkom hier, Paul! : Wink:
Dit zijn de vruchtlichamen (carpophores) van saprofytische schimmels, die veel voorkomen als er dood plantmateriaal is om te verteren ... Foto's van deze exemplaren?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
newman
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 18/05/21, 08:58

Re: Spontane schimmels in hooi




par newman » 18/05/21, 12:44

Bedankt voor de geruststellende antwoorden. Ik heb ze verwijderd, maar niet meer. het is veel minder vervelend dan naaktslakken :frons: ik zal mee leven
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Spontane schimmels in hooi




par Exnihiloest » 18/05/21, 18:46

newman schrijft:Bedankt voor de geruststellende antwoorden. Ik heb ze verwijderd, maar niet meer. het is veel minder vervelend dan naaktslakken :frons: ik zal mee leven

Het kunnen goede eetwaren zijn. Heb je een foto?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 460-gasten