Kleine moestuin lui in de Ardennen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 20/05/17, 09:58

sicetaitsimple schreef:
Ik ben geen voorstander van metaldehyde of kale grond, maar ik begrijp de associatie niet ... Je kunt in kale grond zijn en ferramol gebruiken.
Persoonlijk heb ik het al vaak uitgelegd, het is meer mijn manier van doen: ik leg het deksel bloot bij het zaaien of planten, en ik leg het terug (of niet, het hangt ervan af, niet van bijvoorbeeld radijs) !) zodra de plant voldoende groeikracht heeft gekregen. En als het een delicatesse is voor slakken, ferramol tijdens de periode van eerste groei. Kortom, ik zit in "roterende kale grond" gemiddeld misschien twee maanden per jaar en in biomassa bedek ik de andere tien maanden!


"Flip" mijn redeneringen niet.

Ik zeg dat de "kale grond" tuinman (impliciet, sorry, ik heb niet gespecificeerd, conventioneel), 95 van de 100 keer niet de moeite neemt en metaldehyde gebruikt. Anders zou hij ook slakkenproblemen hebben, die, omdat ze niets anders te eten hebben in de kale grond, rechtstreeks naar de groenten gaan.

Maar dat is geen "probleem" voor deze tuinman, aangezien hij de meedogenloos effectieve methaldehyde heeft. En dus heeft hij geen probleem met slakken. En ontdekt het wanneer hij zich bekeert! Zijn conclusie is dan simpel. Te simpel: het is de schuld van het hooi (of het stro)!

De "biologische" tuinier, de fenoculturist, de milieuvriendelijke "kale grond" tuinman, voor hen zal het iets gecompliceerder zijn omdat Ferramol mij minder effectief lijkt (werkt het met alle soorten, ik heb wat twijfels), in ieder geval veel minder snel. Ik heb meerdere keren de situatie gehad waarin ik Ferramol deed... en de slakken zaten op mijn wortelen, slaplanten of kool. Wat ik niet wist uit de tijd dat ik er niet aan had gedacht en de blauwe korrels gebruikte (heel af en toe toch - ik vond het al niet leuk, maar in het geval van een massale aanval gebeurde het mij).
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par sicetaitsimple » 20/05/17, 10:46

Did67 schreef:
"Flip" mijn redeneringen niet.

De "biologische" tuinier, de fenoculturist, de milieuvriendelijke "kale grond" tuinman, voor hen zal het iets gecompliceerder zijn omdat Ferramol mij minder effectief lijkt (werkt het met alle soorten, ik heb wat twijfels), in ieder geval veel minder snel.


Oké, dat was gewoon verontrustend.

Ik begreep dat metaldehyde in ieder geval voor amateurs nu "achter slot en grendel" zit in tuincentra en dat het in 2019 totaal verboden zou moeten worden. Natuurlijk zijn er slimmeriken die via parallelle kanalen zullen bevoorraden of leveren, maar over het algemeen zal het moeten gebeuren met Ferramol (waarvan de korrels, voor het merk dat ik koop, altijd blauw zijn, de klant niet mag storen in zijn gewoonten!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Adrien (voormalig nico239) » 01/06/17, 00:33

Frambozen... mijn droom, maar we kunnen niet alles tegelijk... Ik neem de informatie en adviezen goed in acht
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 01/06/17, 09:22

nico239 schreef:Frambozen... mijn droom, maar we kunnen niet alles tegelijk... Ik neem de informatie en adviezen goed in acht


De mijne kan niet eenvoudiger:

- in de herfst, op een stukje weiland, een kortmaaier...
- verdeel een mengsel van bladeren en gemaaid gras over de stroken; maak de grond plat met een vogelnet (maar je kunt ook met hooi doen, zonder het te fixeren; of met alleen dode bladeren - het is armer)
- maak in de winter met een schop een kleine opening, zet de planten erin, sluit het voorzichtig met een laars
- in de winter of lente bijvullen met RCW, of hooi, of beide, of na elkaar (de "echte" RCW is belangrijk bij deze bosrandplant)...

Met "bumpers" produceert hij vanaf het eerste jaar (zie mijn video's).

De framboos heeft een horizontaal, oppervlakkig wortelgestel en lijdt aan droogte in de zomer (ik heb het over een normale zomer; bij remontanten stopt de productie, de bloemen breken af, tenzij er een infuus wordt geïnstalleerd; het is essentieel voor deze plant, bodembedekker vermindert uitdroging, maar geeft geen water!)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Christophe » 09/06/17, 13:39

Nou ja, mijn Ardense luie moestuin is helemaal niet leuk... Er groeit niets behalve onkruid... De komkommerachtigen en maïs groeien helemaal niet (ze zagen er beter uit in de zaaibak). De andere zaailingen zijn ronduit dood...

Ik durf je niet eens een foto te sturen! :?

Er is duidelijk een probleem... maar welke? Weer? Vervuilde grond? Het hooi? Of ben ik misschien gewoon te lui??? : Mrgreen:

Is er een oplossing om in te halen? Hulp!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 09/06/17, 21:45

Het zou moeten beginnen... nu!

Laat maïs nu aan de Inca's over - het is meer een borderline tropische plant. Niet ideaal in de Ardennen. Kijk liever naar de zijkant van kool, prei, aardappelen (een beetje laat), salades, nu bonen (wat ook een semi-tropische is maar sneller gaat dan maïs)....

Stel daarna vast wat er mis is: je zaailingen komen niet uit of groeien niet??? Zaaien waarvan???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Adrien (voormalig nico239) » 16/07/17, 00:59

Did67 schreef:
nico239 schreef:Frambozen... mijn droom, maar we kunnen niet alles tegelijk... Ik neem de informatie en adviezen goed in acht


De mijne kan niet eenvoudiger:

- in de herfst, op een stukje weiland, een kortmaaier...
- verdeel een mengsel van bladeren en gemaaid gras over de stroken; maak de grond plat met een vogelnet (maar je kunt ook met hooi doen, zonder het te fixeren; of met alleen dode bladeren - het is armer)
- maak in de winter met een schop een kleine opening, zet de planten erin, sluit het voorzichtig met een laars
- in de winter of lente bijvullen met RCW, of hooi, of beide, of na elkaar (de "echte" RCW is belangrijk bij deze bosrandplant)...

Met "bumpers" produceert hij vanaf het eerste jaar (zie mijn video's).

De framboos heeft een horizontaal, oppervlakkig wortelgestel en lijdt aan droogte in de zomer (ik heb het over een normale zomer; bij remontanten stopt de productie, de bloemen breken af, tenzij er een infuus wordt geïnstalleerd; het is essentieel voor deze plant, bodembedekker vermindert uitdroging, maar geeft geen water!)


Wauw, we gaan het onderwerp van de Ardennen, dat elders veel problemen heeft, niet vervuilen... maar we zullen het er nog een keer over hebben, dat is zeker...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Adrien (voormalig nico239) » 16/07/17, 01:01

Christophe schreef:Nou ja, mijn Ardense luie moestuin is helemaal niet leuk... Er groeit niets behalve onkruid... De komkommerachtigen en maïs groeien helemaal niet (ze zagen er beter uit in de zaaibak). De andere zaailingen zijn ronduit dood...

Ik durf je niet eens een foto te sturen! :?

Er is duidelijk een probleem... maar welke? Weer? Vervuilde grond? Het hooi? Of ben ik misschien gewoon te lui??? : Mrgreen:

Is er een oplossing om in te halen? Hulp!


Goed dan ... dit alles zou echter zeer leerzaam moeten zijn als we erin slagen de volgorde van oorzaken en gevolgen te bepalen

Het zou nodig zijn om een ​​beetje geschiedenis te doen van zaaien, data, planten, water geven, weer, dekking, grond...
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Christophe » 17/07/17, 12:34

Nou vrienden, uiteindelijk valt het "niet zo erg"...3/4 van de komkommerachtigen heeft het eindelijk overleefd en doet het redelijk goed...tenminste in het gebladerte...voor groenten zien we later wel. : Cheesy:

Geen water geven behalve bij het verplanten van zaailingen en de regen natuurlijk...

De mais groeit langzaam maar zeker...een van de 4 planten veel "beter" (relatief gezien) dan de andere...

Ik had het onkruid laten groeien (hé ja ik ben een MEGA luie moestuin! :D) en ik heb ze vanmorgen net gemaaid: dat zorgt voor een extra laagje hooi...

Op foto's geeft het:

curcubitaces.jpg

curcubitaces2.jpg

maar.jpg


ps: op de laatste foto van de 4 maïsplanten, links staat een dunne plant die een beetje buigt met kleine gele bloemetjes...Ik denk dat het een deel van mijn zaailingen is (zonder het zeker te weten) maar ik weet niet wat kan het zijn?? Als iemand een idee heeft? Ik geef toe dat ik mijn zaailingen niet al te veel volgde... in deze hoek had ik bonen geplant maar het lijkt er niet teveel op?? Of ? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 17/07/17, 13:01

Voor de "gele" plant is de foto een beetje wazig en mist uiteindelijk definitie, maar a priori is het een onkruid...

Maïs, ik heb je al verteld dat ik denk, wat een idee: het is een semi-tropische! Zou je geen mimosa's in het huis van de eskimo's willen zetten???
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 293-gasten