Kleine moestuin lui in de Ardennen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 17/05/17, 22:05

olivier75 schreef:Mijn goji is nog steeds klein maar erg kruidig, in de buitenste heg,


Plan minstens twee goede meters grip !!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Christophe » 19/05/17, 12:55

Ralalal het begint slecht ... mijn komkommers zijn 2 dagen lang aangevallen (het regent) door (gelukkig baby's) naaktslakken ... het is sinds gisterochtend niet meer gestopt met regenen ... Een beetje zon zou de situatie logisch moeten oplossen .
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 19/05/17, 15:19

Ik had ook aanvallen op mijn verschillende plantages (kool, selderij, voornamelijk verschillende soorten salades).

Met variabele schade: wat kool of selderij verloren (maar zoals ik elders schreef, plant ik 100 of 150, dan 3 verloren, dat telt niet); een paar krullen op het ene bord, maar ongeveer de helft van de niet gekrulde escaroles op een ander ... Daar "verwarmde" het me!

Wat ik waarneem:

b) de vorige speelt een rol: mijn aanzienlijke schade zit in het perceel waar ik had achtergelaten + weggegooid wat er nog van de kool over was; de nogal houtige stengels, maar hol, zijn een uitstekende marker voor slakken ... Elders, onder een "simpele" laag hooi, lijkt het veel minder erger ...

c) weinig succes met Ferramol: houden sommige soorten er niet van? liever zeer malse groenten? Waarschijnlijk. Is de actie te traag zodat een afdaling van een slak fataal is voor een kleine plant, zelfs voordat de Ferramol de slak "propt" (de Ferramol doodt niet; het snijdt de eetlust; slakken begraven zichzelf om te sterven). Mogelijk.

d) tot slot, mijn "gevecht" is vrij eenvoudig en niet erg "uitputtend": ik deed, 3 dagen achter elkaar, bij het vallen van de avond, een reis en ... ik pakte het met de hand op. We denken dat er een overvloed aan zijn, maar soms is het een "middelgrote", rode slak die op een voet wordt ingebed en deze tot in de kern ploegt. Eentje maar. Je snapt het en het probleem is opgelost. Er kunnen ook kleine slakken uitkomen, maar ze zijn te klein om een ​​voet te "scheren"; ze "vreten" het bladoppervlak "weg", zonder dat ze de hele dikte kunnen opnemen ... Daar is het saaier om te verzamelen.

Dus 3 rondes en het grootste deel (95%) van het probleem is opgelost, aan het einde van het nieuws ... (of na een hete stormregen). Ze zijn buiten, meestal bovenaan (klootzakken!). Als je een koolsteel hebt aangevallen en je ziet er geen, is het de moeite waard om voorover te buigen en rond de plant te "krabben"; soms staat ze gewoon op hetzelfde niveau als het hooi ...

Het kostte me, kom op, maximaal 3 keer 10 minuten ... Voor 4 of 500 m² (maar ik focus op de gebieden waar ik heb geplant; maar toch: ongeveer 300 salades, 100 kool , 70 selderij, 150 prei ...).

Vandaag, middag, voor een rit: het regent hard ... En ik vind nog steeds een eenzame, tijdens deze kleine observatietour!

Ik had vorig jaar al dezelfde ervaring. Ik was verrast dat ik in zo'n korte tijd de bevolking ernstig had gereduceerd ... Maar het is hetzelfde dit jaar ...

Conclusie: tuinieren met levende grond is tuinieren MET slakken. Zorg voor 30% verliezen, het aandeel van het onderhouden van slakken, om de assistenten (vijanden van slakken) te voeden zodat ze zich settelen en blijven ... Dus als je 4 courgettes wilt hebben, plant je er 6. Dat wetende 2 zal het "aandeel van de engelen" zijn. We moeten het idee opgeven: ik plant 4 courgettes als ik er 4 wil hebben!

Nog een opmerking: "kale" tuinders hebben ook problemen met slakken, maar ze gebruiken een gemakkelijk wapen: metaldehyde, zeer effectief, goedkoop! Maar we moeten alle gevolgen van dit "systeem" zien: schoffelen, graven, de milieueffecten ... Dus om hun schijnbare "afwezigheid" van slakken niet te benijden - wat geen rampzalige uitroeiing is!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 19/05/17, 15:21

Christophe schreef:Een beetje zon zou de situatie logisch moeten oplossen.


Nee, nee: ze zullen 's nachts "werken"! Overdag vind je ze in het hooi rond de voeten, op het niveau waar de luchtvochtigheid behouden blijft.

Dus: huishoudhandschoen en ophalen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Christophe » 19/05/17, 17:55

Ah, dus als ik het goed begrijp zijn de naaktslakken niet echt de vrienden van de luie moestuin? Of liever als uit de moestuin ja maar niet uit de luie ... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Did67 » 19/05/17, 18:13

Te veel slakken op het verkeerde moment (dat van de plantages) en terwijl de hulpmiddelen nog niet actief genoeg zijn (de kevers, de staphylins): nee!

Daarna onderhoud ik een kleine populatie om de assistenten te voeden (bijna elke keer dat ik een salade oogst, heb ik het hele jaar door een of twee naaktslakken, met een paar onbelangrijke "gaten" ° In mijn video's zien we dat al mijn koolbladeren hebben "gaten", vanwege enkele slakken die naast mijn gewassen bestaan ​​...

A priori zal deze jacht de enige zijn. Daarna komt alles "natuurlijk" terug op bestelling.

Ik onderhoud ook martelaarplanten, aan het einde van een rij of in de "egeltuin", een half dozijn meter verderop (egel die me altijd afsnauwt !!!!!): Eryngium (blauwe distel), dahlia (ik haat dahlia's maar ik kweek ze alleen daarvoor), zonnebloem (ik hou van zonnebloemen onderaan de tuin), hosta's (onverschillig voor mij) ...

Alles is in de juiste "verhouding" ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Christophe » 19/05/17, 18:54

Ok het wordt goed opgemerkt :)

Bedankt Didier!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Julienmos » 19/05/17, 20:42

andere uitje gastropoden, na de zware regenval van vandaag ...
toebehoren
slakken 19 mei 17.jpg
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par sicetaitsimple » 19/05/17, 22:50

Did67 schreef:
Nog een opmerking: "kale" tuinders hebben ook problemen met slakken, maar ze gebruiken een gemakkelijk wapen: metaldehyde, zeer effectief, goedkoop! Maar we moeten alle gevolgen van dit "systeem" zien: schoffelen, graven, de milieueffecten ... Dus om hun schijnbare "afwezigheid" van slakken niet te benijden - wat geen rampzalige uitroeiing is!


Ik ben geen voorstander van metaldehyde of kale grond, maar ik begrijp de associatie niet ... Je kunt in kale grond zijn en ferramol gebruiken.
Persoonlijk heb ik het al vaak uitgelegd, het is meer mijn manier van doen: ik leg het deksel bloot bij het zaaien of planten, en ik leg het terug (of niet, het hangt ervan af, niet van bijvoorbeeld radijs) !) zodra de plant voldoende groeikracht heeft gekregen. En als het een delicatesse is voor slakken, ferramol tijdens de periode van eerste groei. Kortom, ik zit in "roterende kale grond" gemiddeld misschien twee maanden per jaar en in biomassa bedek ik de andere tien maanden!

De straf is natuurlijk een ontwikkeling van onkruid die consequenter is in de ontdekte strook, en over het algemeen bewaterd rekening houdend met de zaailingen en planten, maar dat wordt beheerd vind ik vrij gemakkelijk met een wieden voordat ik het mulchen terugzet.

Een ander recent ontdekt voordeel: geen metafysische vragen over de fytotoxiciteit van de dekking ten opzichte van jonge planten!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Kleine tuin lui in de Ardennen




par Ahmed » 19/05/17, 23:23

Voorzichtigheid is geboden bij de kwalificatie van fytotoxiciteit in de juveniele fase, omdat dit aspect nog steeds slecht wordt begrepen en afhankelijk kan zijn van factoren die tot op heden niet goed bekend zijn. Bovendien moet de evaluatie van de impact van deze fytotoxiciteit nog worden gekwantificeerd om de ernst ervan te bepalen: op dit moment lijkt dit tijdelijke fenomeen vrij beperkt in zijn negatieve effecten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 213-gasten