Vecht effectief tegen naaktslakken!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 28/05/18, 12:20

Ja natuurlijk,

Ik tuinierde zonder metaldehyde en gaf ferramol of de biervallen die steeds vol bleven snel op, ik had toevallig "invasies". Over het algemeen laat elke moestuin min of meer dood of levend maar kwetsbaar organisch materiaal (jonge planten) beschikbaar.

2 jaar geleden probeerde ik in te spelen op de vochtigheidsfactoren en ik dacht dat ik een verbetering zag: maai mijn graspaden rigoureus op grondniveau langs de randen van mijn bloembedden, ook al is het een beetje vervelend (maar het is een kleine moestuin). Evenzo wordt as of zaagsel in een cirkel rond de planten geplaatst nadat de regen de beweging belemmert. Misschien zou heel fijn gesneden droog hooi dezelfde rol spelen? Hij kan probleemloos worden vernieuwd, in tegenstelling tot as. Maar dit soort acties zal nutteloos blijven zodra het regent. En bovendien lijkt het door de regen opgepakte hooi, als het niet door de naaktslakken wordt opgegeten, een goede toegang tot de eerste bladeren van de planten. :onheil: .

Ik denk dat de omgeving van de tuin veel moet spelen: bos, weide...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 28/05/18, 12:24

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef:
Ik wreek mezelf lafhartig door ze te verbranden


:schok: Gek !
Je doet me denken aan mijn vader en een vriend die 's nachts met hun schaar naar buiten gaan en het liefst alle naaktslakken ter plekke knippen! :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 28/05/18, 13:46

Zij zijn degenen die zijn begonnen!!!

Tot die tijd heb ik ze verdedigd. In al mijn conferenties herinner ik je eraan dat je een "parasiet" nooit mag uitroeien, anders verhonger je de assistenten die zich ermee voeden en ervaar je later een slechtere situatie...

Daar weet ik niet waarom ik een slechtere situatie ken zonder te hebben uitgeroeid! Geen egel, waarom? Onvoldoende kevers, waarom???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 28/05/18, 13:47

Record om te verslaan: een vriend, een agronoom, vertelde me dat hij 60 naaktslakken oppikte op een bryony die hij had opgegraven!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 28/05/18, 15:20

Ik deel deze link over naaktslakken met een permacultuurbenadering.
Het is niet noodzakelijkerwijs mijn kopje thee, maar in dit artikel (een beetje een verzamelnaam) kunnen we dingen leren als:

:pijl: sommige slakken konden in één nacht wel 1,5 km afleggen!
:pijl: het belang van slakken voor schimmels
:pijl: ze zouden cellulose, hout (dus hooi?)

https://permaforet.blogspot.fr/2014/07/ ... t-les.html
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 28/05/18, 15:42

chafoin zijn schreef:
:pijl: sommige slakken konden in één nacht wel 1,5 km afleggen!
:pijl: het belang van slakken voor schimmels
:pijl: ze zouden cellulose, hout (dus hooi?)



- het is zeker, ze rennen, ook al gaan ze niet snel! Maar er wordt niet gezegd dat het op deze afstand "gericht" is - het ene is dwalen, het andere is naar je planten toe gaan... Ik zag sporen achtergelaten op de nylon zeilen van mijn kas. In de vroege ochtend is het duidelijk te zien in de dauw die het bedekt... Nou, het is een prachtig labyrint. Ze deed meters en meters, om te eindigen op een paar meter van haar startpunt, niet ver van een kool!

- ja, ze geven de voorkeur aan bepaalde paddenstoelen, waaronder bepaalde giftige (voor mensen); Ik herinner me dat er op een van de draden de foto is geplaatst door iemand die massaal naaktslakken op een paddenstoel laat zien, 10 cm van zijn rode kool, intact!

- grijze slakken, of tijgers, zouden inderdaad dit vermogen hebben... Pas op dat je niet alle slakken in dezelfde pot stopt [het is een beetje alsof je alleen over zoogdieren praat, walvissen, beren, vleermuizen in hetzelfde perceel stopt].
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 29/05/18, 00:57

Did67 schreef: Hebben ! Ik heb twee dagen geleden een deel van de "prairie" "rotofiled". Vroeger zie je niets: ze staan ​​onderaan, op de grond, waar de "dode bladeren" zijn. Na de snede, massale aankomst van slakken op de bloembedden... Ik had "rotofilé" heel kort, zoals een golfgreen; dus het is bloot...
Ik heb gisteravond goed gecontroleerd en ik bevestig dat in de 2 weilanden die ik heb waargenomen, de aanwezigheid van slakken anekdotisch is: slechts een paar kleine witte slakken. Ik denk dat de grasvegetatie te dicht en niet "rechtop" genoeg is, het lijdt onder de invloed van de wind en vanaf een moment gaan de stengels liggen. Ook als ik naar het gemaaide weiland (al bijna 2 maanden) rond mijn moestuin kijk zie ik niet zoveel slakken terwijl er hier en daar "hooi" rondslingert. Maar een paar meter verderop, op mijn bloembedden, op mijn aardappel-, tomaten-, peperplanten, op het bloembed van nigella en onkruid dat ik vanmiddag heb gemaaid, zijn ze er in overvloed, en niet alleen kleintjes!

Bovendien merk ik dat de slakken graag hoogte winnen op de mosterd. Ze slepen op de stengel naar de bloemen op bijna 1m50,2m!
Het witte mosterd lokaassysteem in bloei, afgesneden en bij de planten gelaten werkt maar ten dele: oranje en witte slakken erop zonder dat mijn planten gespaard blijven..
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 29/05/18, 01:01

Did67 schreef:- ja, ze geven de voorkeur aan bepaalde paddenstoelen, waaronder bepaalde giftige (voor mensen); Ik herinner me dat er op een van de draden de foto is geplaatst door iemand die massaal naaktslakken op een paddenstoel laat zien, 10 cm van zijn rode kool, intact!

De auteur spreekt vooral over de verspreiding van paddenstoelensporen dankzij het spijsverteringssysteem van slakken die ze niet zouden verteren maar ze goede omstandigheden zouden bieden om te "ontkiemen".
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 29/05/18, 09:23

chafoin zijn schreef:De auteur spreekt vooral over de verspreiding van paddenstoelensporen dankzij het spijsverteringssysteem van slakken die ze niet zouden verteren maar ze goede omstandigheden zouden bieden om te "ontkiemen".


Ja, er zijn beide:

- sommige slakken eten de paddenstoelen, die ze aantrekken... De plukkers weten dat als ze bepaalde paddenstoelen niet heel snel oppakken, ze soms worden uitgegraven...

- en inderdaad, Hervé Coves vertelt hoe de strijd tegen slakken resulteerde in een afname van de truffelproductie...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 29/05/18, 09:59

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef:De auteur spreekt vooral over de verspreiding van paddenstoelensporen dankzij het spijsverteringssysteem van slakken die ze niet zouden verteren maar ze goede omstandigheden zouden bieden om te "ontkiemen".


Ja, er zijn beide:

- sommige slakken eten de paddenstoelen, die ze aantrekken... De plukkers weten dat als ze bepaalde paddenstoelen niet heel snel oppakken, ze soms worden uitgegraven...

- en inderdaad, Hervé Coves vertelt hoe de strijd tegen slakken resulteerde in een afname van de truffelproductie...


Ja, dus de beheersing van slakken is subtiel... Op dit moment verwijder ik alles wat ik zie omdat ik tegen mezelf zeg dat er genoeg andere verborgen zijn, maar hoe weet je of we niet "te veel" gaan verwijderen en plotseling de levenscycli gaan bestraffen?
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten