Vecht effectief tegen naaktslakken!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 27/05/18, 09:09

Over slakken wordt hier en daar aangegeven dat rabarberbladeren giftig (of afstotend) zouden zijn: niets van dat alles voor mij, althans voor "sinaasappels". Ik heb er gisteravond 4 geplukt en de bladeren zijn mooi "gekarteld", zoals kool (maar gezien de grootte van de voeten nu, worden ze er natuurlijk niet warm of koud van; ik heb ook de schade gezien die eerder is aangericht door een ander roofdier, de man, die de bladeren afscheurt, met de bladstelen bij dozijn!]

Ik had ook, ten tijde van mijn aastesten, een massa rabarber limbo, die rondslingerde omdat we de bladstelen hadden verzameld en, zoals gewoonlijk, het "groenafval" ter plaatse hadden gelaten: geen slakken aangetrokken!

Nog een netlegende, ongetwijfeld? Te classificeren met hemofilie moedervlekken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 27/05/18, 09:21

Het probleem van slakken moet waarschijnlijk over 2 jaar worden beheerd: het "uitkomen" van slakken dit jaar is waarschijnlijk te wijten aan het leggen / vermenigvuldigen van eieren van vorig jaar.

Mijn vriend Yvon, een permaculturist op terpen, heeft een nieuw akkerland aangelegd op een weiland waar het afgelopen jaar zijn eenden rondzwierven... Vandaag gaan ze alleen rond: geen schade dit jaar. De weide was opgeruimd, waarschijnlijk niet gelegd... Hiernaast heeft hij een oud gebied, waar hij aanzienlijke schade aantrof, hoewel minder dan de mijne...

Als we ruimte hebben. Als we niet te veel worden bedreigd door vossen. Als je relatief sedentair bent, dan lijkt dit mij de oplossing: een "teeltwisseling", met een "eend"-perceel en een gecultiveerd perceel. We draaien. Een gang eromheen... En de meeste problemen zouden opgelost moeten zijn...

Achteraf heeft dit ook zijn deel van de problemen! Wie heeft er een recept voor gelakte eend?
0 x
Ollaf
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 05/09/17, 15:24
Plaats: Tarn et Garonne
x 2

Re: Slug




par Ollaf » 27/05/18, 10:29

Hallo'

Bedankt voor je vele tips.

De bevolking nam dus drastisch af. Dit dankzij heffingen. Ik heb mezelf ook voorzien van cerfamol voor mijn wortelzaailingen, ook al wilde ik daar niet toe komen.

Ik kan geen egels in mijn moestuin hebben omdat ik moest omheinen met kippengaas vanwege de vele wilde konijnen.

Ik zag ook een grote luipaardslak
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 27/05/18, 12:08

Slakkenplaag met de regen hier binnen.
2018-05-27 10.53.34.jpg

Bevordert fenocultuur de biodiversiteit...van buikpotigen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 27/05/18, 12:20

Did67 schreef:Mijn vriend Yvon, een permaculturist op terpen, heeft een nieuw akkerland aangelegd op een weiland waar het afgelopen jaar zijn eenden rondzwierven... Vandaag gaan ze alleen rond: geen schade dit jaar. De weide was opgeruimd, waarschijnlijk niet gelegd... Hiernaast heeft hij een oud gebied, waar hij aanzienlijke schade aantrof, hoewel minder dan de mijne...


Ik weet niet wanneer het begon te groeien. Als het dit jaar is, heeft hij misschien pas volgend jaar slakkenproblemen! Ik ging inderdaad naar 2 naburige weiden om te observeren en ik vind op dit moment bijna geen slakken terwijl ze zich vermenigvuldigen in mijn moestuin.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 27/05/18, 21:42

1) Om te zien! Ik heb twee dagen geleden een deel van de "prairie" "rotofiled". Vroeger zie je niets: ze staan ​​onderaan, op de grond, waar de "dode bladeren" zijn. Na de snede, massale aankomst van slakken op de bloembedden... Ik had "rotofilé" heel kort, zoals een golfgreen; dus het is bloot...

2) Ik kom vanavond terug van mijn "slakkenjacht": een paar mooie planten (de opgeroepen melkdistel die verwelkt, de sla die begint te vergaan) tussen de rijen planten hebben een dubbel voordeel:

a) concentreer de slakken: we weten waar we ze moeten zoeken

b) bespaar de planten de tijd dat de tuinman in actie komt...

Ik pak nog steeds veel op, hoewel het na 10 dagen eindelijk begint af te nemen. Maar met deze tactiek verloor ik maar een paar planten (van de waarschijnlijk honderd!)...

Daar kwam ik net achter wolvin is om in elke "tuin van de egel" te zetten (waarin ik aantrekkelijke planten kweek, met het idee een van deze cocos aan te trekken - maar de cocos lijken mij altijd te staken!). Ik heb afgeleid dat naaktslakken ook een veganistisch dieet volgen en zich tot peulvruchten wenden!
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

Re: Slug




par Oli 80 » 27/05/18, 23:05

Did67 schreef:Het grootste risico is bij de circulatie van planten! Aankopen, ruilen...

Voor nu, zelfs als er honderd meldingen zijn, kunnen we het negeren.

Daarna een van twee dingen: ofwel acclimatiseert het dier goed, enz., en het kan heel snel binnendringen. En zonder vijanden wordt het al snel een probleem. Zoals de Coloradokever in het verleden, het Aziatische lieveheersbeestje meer recentelijk, of Suzuki's Drosophila (rode vruchten die "vloeien") nog recenter...

Of het acclimatiseert niet goed en kan ook achteruitgaan... Zijn giftigheid of zijn verbazingwekkende splijting (zichzelf "snijden" om zich voort te planten) veronderstelt op geen enkele manier dat het een ecologische niche bij ons kan innemen...

Merk op dat we twee of drie jaar geleden al hadden gesproken over een parasitaire worm die onze regenwormen aanviel, maar het leek me niet dat het dezelfde was ????? Moeten we niet eerst kijken of dit geen "fake news" is???? [niet dat het bestaat, ergens in een regio, of in een "laboratorium" bij ons; maar laat het zich verspreiden]


Hallo, ik geloof dat het die parasitaire worm was die je 2 of 3 jaar geleden noemde.


en een verklarende link https://www.rustica.fr/tv/nos-vers-terr ... ,8131.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Slug




par chafoin zijn » 28/05/18, 00:16

Did67 schreef:1) Om te zien! Ik heb twee dagen geleden een deel van de "prairie" "rotofiled". Vroeger zie je niets: ze staan ​​onderaan, op de grond, waar de "dode bladeren" zijn. Na de snede, massale aankomst van slakken op de bloembedden... Ik had "rotofilé" heel kort, zoals een golfgreen; dus het is bloot...

2) Ik kom vanavond terug van mijn "slakkenjacht": een paar mooie planten (de opgeroepen melkdistel die verwelkt, de sla die begint te vergaan) tussen de rijen planten hebben een dubbel voordeel:

a) concentreer de slakken: we weten waar we ze moeten zoeken

b) bespaar de planten de tijd dat de tuinman in actie komt...

Ik pak nog steeds veel op, hoewel het na 10 dagen eindelijk begint af te nemen. Maar met deze tactiek verloor ik maar een paar planten (van de waarschijnlijk honderd!)...


1 :pijl: Ik zou nog een keer gaan kijken maar ik heb goed naar de grond gekeken (er waren trouwens weinig bladeren) en die nacht ook geen spoor van een slak onder het hoge gras. Zou de komst van je slakken niet te wijten zijn aan de plotselinge aankomst van dode maar verse materie die slakken uit de omgeving zou aantrekken? Het kan afhangen van het grasland (degenen waar ik het over heb zijn in wezen grassen, dus misschien minder aantrekkelijk dan peulvruchten), maar slakken zijn afbrekers, ik denk dat je ze in de herfst meer in de graslanden zult vinden (stoppelteelt). De moestuinen (met name die van fenoculturisten met de beschutting van het hooi en de compostering van de oppervlakte) creëren op een bepaalde manier de herfst in de lente :schok: !

2 :pijl: Ok, ik ga deze techniek toch proberen. Ik ook, ik kom terug van het ophalen: een pot 2 keer groter dan vanmorgen gevuld met veelkleurige modderkruipers! Ik ga ze lokken met mijn groenbemesters (zie moestuindraad) omdat ik heb gemerkt dat ze van witte mosterd houden en ook van nigella. Deze keer heb ik het overal neergezet en heb ik een "klinische" test gedaan op slechts een half pakje aardappelen: we zullen het resultaat zien!

Trouwens, wat doe je met je verzamelde slakken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 28/05/18, 08:12

chafoin zijn schreef:
Trouwens, wat doe je met je verzamelde slakken?


Eerst zette ik ze genereus in een heg op 200 m van de tuin, in de hoop een egel aan te trekken...

Dan heb ik de indruk dat de egel me uitlacht en dat ze deels terug naar de tuin komen...

Momenteel, terwijl ze me laten borrelen, wreek ik me lafhartig door ze te verbranden, daarna doe ik dit kleverige concentraat, rijk aan eiwitten, dus aan stikstof, in een hoek van mijn moestuin (wees voorzichtig, zoals elk dier dat ontbindt, het stinkt En trekt een paar vliegen aan...).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slug




par Did67 » 28/05/18, 08:20

chafoin zijn schreef:Bevordert fenocultuur de biodiversiteit...van buikpotigen?


Volgens mijn waarnemingen voedt het hooi de slakken niet. Ik heb er nog nooit een zien eten...

Aan de andere kant biedt het hen een 5-sterren beschutting: altijd toegankelijk, altijd vochtig, efficiënt zelfs in de winter met negatieve temperaturen (ik filmde een laag hooi na een nacht bij -7°, de bodem van het hooi was nog flexibel terwijl de bovenkant bevroren was; ernaast was de aarde vastgevroren als beton...).

Dus ja, we moeten duidelijk zijn, het is een grote voorstander van slakken!

De "grote koeien" die ik opraap zijn niet van dit voorjaar. Ze brachten de winter echter redelijk succesvol door (winter: kou, sneeuw...).

Aan de andere kant, kleine nuance: het is noodzakelijk om op te letten dat wanneer men overgaat van een conventionele tuinbouw naar de fenocultuur, men in het algemeen een zeer effectief wapen achterlaat, de korrels met metaldehyde!!! Op kale grond gewerkt, zonder metaldehyde zouden we soms ook een invasie meemaken! Gewoon, het kan ons niet schelen, we doen korrels... Dus verwar oorzaak en gevolg niet...
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 293-gasten