Vecht effectief tegen naaktslakken!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par Moindreffor » 04/08/18, 21:47

om het evenwicht te herstellen en files en sterfgevallen op de weg te vermijden moeten we het jaar in 12 vakantieperiodes verdelen, nou ja waarom wil iedereen tenslotte juli augustus verlaten, als we op zoek zijn naar een slecht argument vinden we het
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par fl78960 » 23/08/18, 23:50

Mijn anti-slakkenarsenaal:

een mooie egelhut (een omgekeerde kist, een stapel hout + gemaaid gras erop) gebouwd dit voorjaar en vanavond... vlak naast de stapel, wie is daar?

Beeld

Nog verrassender is dat terwijl ik op een grote naaktslak jaag (ze zijn er, en erg dik...), een levendigere beweging me waarschuwt... en op de loer liggend onder de mulch tussen een tomatenplant en een recent geplante prei, vind ik

Beeld

Op het werk!
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par chafoin zijn » 24/08/18, 00:16

Dit jaar had ik veel padden... maar een fenomenale hoeveelheid naaktslakken! Misschien waren ze bij een vakbond aangesloten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par Did67 » 27/08/18, 16:04

Waren het charmante prinsen die op een toverstaf wachtten? En misschien ben jij geen charmante prinses???

Serieuzer, ik weet niet of ze door de droogte niet een beetje zijn opgerold en "vertragen"????
0 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par fl78960 » 27/08/18, 17:09

Did67 schreef:Waren het charmante prinsen die op een toverstaf wachtten? En misschien ben jij geen charmante prinses???

Serieuzer, ik weet niet of ze door de droogte niet een beetje zijn opgerold en "vertragen"????


Sterker nog, we zijn op 20 juli op vakantie gegaan en mijn schoonmoeder heeft tijdens onze 3 weken afwezigheid gewetensvol water gegeven en sinds onze terugkeer ben ik doorgegaan met water geven (de moestuin doet ons goed!)... resultaat: een Pad( s), maar ook slakken...
0 x
Eham
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 08/04/19, 14:23
x 6

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par Eham » 26/05/19, 16:07

Ik werd naar dit onderwerp verwezen vanwege naaktslakken, dus ik las het en iets trok echt mijn aandacht. Bij voorbaat sorry dat ik hier bij stil blijf staan, want het is niet recent en off-topic, maar het baart me echt zorgen.

Moindreffor schreef:dan zijn er slechte moordenaars in de slachthuizen, dus moeten we alle slachthuizen sluiten, een koud schaap zonder wol dus moeten we verbieden ze te scheren en dus laten we allemaal veganist worden, zal de natuur er beter van worden? er zullen alleen velden zijn om al het noodzakelijke graan te produceren, om ons te voeden, om ons te kleden


Het is een argument dat ik vaak hoor, maar wat ik merkwaardig vind, dat we verplicht zouden zijn om meer te produceren als iedereen veganist zou zijn. Persoonlijk ben ik vegetariër, maar ik steun veganisten en heb niets tegen (bepaalde) jagers.
Ik nam de tijd om de berekeningen uit te voeren, waarbij ik me voorstelde dat we op het vasteland van Frankrijk zelfvoorzienend zijn in voedsel (alsof iedereen via AMAP werkte in plaats van naar de supermarkt te gaan), er zijn 65 miljoen mensen en volgens wiki Er is 29 miljoen hectare bruikbaar landbouwareaal in Frankrijk.

-Voor een vegetarisch dieet zou het 1000 m² tot 1500 m² kosten om één persoon het hele jaar door te voeden ((bron)) waarvoor maximaal 9 hectare nodig zou zijn om Frankrijk uitsluitend met een vegetarisch dieet te voeden. Dat zou ruimte laten voor heel veel andere dingen!

-Voor een vleesdieet zou dit 4700m² per persoon zijn, aangezien er ruimte moet zijn voor de dieren en om hun eigen voedsel te verbouwen (volgens deze bron, die gebaseerd is op een berekening in de Verenigde Staten en dus bij benadering is). Daarvoor zou 30 hectare nodig zijn om Frankrijk te voeden.

-Voor een zeer vleesdieet zou dit 9350 m² per persoon zijn (dezelfde bron als de vorige), dus 60 hectare om heel Frankrijk te voeden.....

Als mijn cijfer van 29 hectare bruikbaar landbouwareaal in Frankrijk klopt, betekent dit dat we volledig zelfvoorzienend zouden kunnen zijn in voedsel met een heel licht vleesdieet. Wetende dat we er een beredeneerde jacht/verzameling aan kunnen toevoegen die niet in dit gebied past.
In ieder geval zijn het duidelijk niet de veganisten die de planeet de meeste schade toebrengen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par sicetaitsimple » 26/05/19, 16:23

Eham schreef:Als mijn cijfer van 29 hectare bruikbaar landbouwareaal in Frankrijk klopt, betekent dit dat we volledig zelfvoorzienend zouden kunnen zijn in voedsel met een heel licht vleesdieet. Wetende dat we er een beredeneerde jacht/verzameling aan kunnen toevoegen die niet in dit gebied past.
In ieder geval zijn het duidelijk niet de veganisten die de planeet de meeste schade toebrengen.


Ik weet niet zeker of ik volledig begrijp waar je vandaan komt, maar ‘de totale voedselautonomie van Frankrijk’ is al grotendeels verzekerd, althans economisch.
http://agreste.agriculture.gouv.fr/IMG/ ... 16-119.pdf

Iedereen zou kunnen vermijden om buiten het seizoen fruit of groenten van de andere kant van de wereld te kopen, dit zou deze gang van zaken alleen maar versterken.

PS: dat gezegd hebbende, dit is eigenlijk volledig off-topic. Open een nieuw topic als je hierover wilt discussiëren.
0 x
Eham
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 08/04/19, 14:23
x 6

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par Eham » 26/05/19, 17:56

Ik wilde alleen maar zeggen dat als iedereen zou stoppen met het eten van vlees, we geen velden meer zouden hoeven te hebben zover het oog reikt, dat het precies het tegenovergestelde is en dat we meer consumeren dan we alleen met ons land zouden kunnen produceren.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par sicetaitsimple » 26/05/19, 18:14

Ik begreep niets van wat je zei. Open een ander draadje als je je theorieën wilt ontwikkelen.
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Vecht effectief tegen naaktslakken!




par Janic » 26/05/19, 19:00

Ik begreep niets van wat je zei. Open een ander draadje als je je theorieën wilt ontwikkelen.
het gaat niet om theorie maar om feiten.
1 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 381-gasten