Vlees eten, wat de impact op de planeet?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.

heb je de video helemaal kunnen bekijken?

U kunt selecteren 1 optie

 
 
Raadpleeg de resultaten
Avatar de l'utilisateur
sam17
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 253
Inschrijving: 14/02/06, 13:57
Plaats: La Rochelle
x 1

Vlees eten, wat de impact op de planeet?




par sam17 » 22/11/07, 21:55

Ik kwam zelfs een video tegen die me behoorlijk ontroerde en me vandaag aan het denken zette.

Dit is een hele stoere video over hoe de mens omgaat met de dierenwereld, met een vrij groot deel over de voedingsindustrie.

Dit is een zeer harde documentaire, dus ik raad gevoelige zielen aan voorzichtig te zijn. Ik ben niet iemand die snel onder de indruk is, maar ik geef toe dat dit het soort video is dat sporen kan achterlaten. Kortom, u bent gewaarschuwd.

http://bellaciao.org/fr/article.php3?id_article=43583

Nu ik een kleine stap terug heb gedaan, heb ik nog steeds de indruk dat de regisseur in wezen de slechtste aspecten van de dingen probeert te laten zien. Maar zelfs als het tot een minimum wordt beperkt, is het nog steeds verontrustend.

Ik was al gestopt met het eten van vis toen ik me bewust werd van hoe de zeeën werden geleegd... Ik begin mezelf de vraag te stellen om vegetariër te worden. Wat zeker is, is dat zelfs als ik al liever minder vlees at om duurdere en betere kwaliteit te kopen, het nu een absolute regel wordt.

Kortom, het is aan jou om de video te zien en me te vertellen wat je ervan vindt.

Dapper, echt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 22/12/07, 14:43

Het is duidelijk dat onredelijke landbouw een van de grootste oorzaken van vervuiling is.

- Zware verbruiker van fossiele brandstoffen
- Vernietigt omliggende ecosystemen: weinig agrosystemen hebben een beperkte impact
- Verarming van het land (niemand weet meer hoe je een roulatie de naam waardig moet maken)
- Vrijgave van CH4 door boerderijen
- Niet-recuperatie van afvalwater van vee
(...)

=> Legbatterijen zijn een ketterij in termen van milieu-impact, kwaliteit van het verkregen vlees en economie (margeproblemen, enz.).

Intensieve visserij zorgt voor problemen van verarming van de zeeën, en de vervuiling van diezelfde zeeën maakt de gevangen vis niet erg eetbaar (vooral aan de top van de voedselketen).

Slacht-/verwerkingsateliers zijn een grote bron van watervervuiling, grote energieverbruikers... En ik raad je af om er een te bezoeken als je vlees wilt blijven consumeren.

Vegetarisme is niet gemakkelijk te beheersen...

Maar één ding is zeker: de planeet is overbevolkt en kan niet iedereen voeden.

Misschien is de prioriteit het beteugelen van deze inflatie?

(Sorry voor deze ietwat verwarrende post).
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 22/12/07, 17:15

er is overdrijving! maar het bestaat! :onheil: Ik was veedrijver, ik leidde naar het slachthuis, toegang verboden voor minderjarigen.....
zeker te veel mensen op aarde!!
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 22/12/07, 18:01

Enkele cijfers over vervuiling per CO2-equivalent: https://www.econologie.com/viande-co2-et ... -3230.html
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 22/12/07, 18:13

Arthur_64 schreef:Vegetarisme is niet gemakkelijk te beheersen...

Maar één ding is zeker: de planeet is overbevolkt en kan niet iedereen voeden.



Het is duidelijk dat er te veel mensen zijn en ook te c... om hun vermenigvuldiging te beperken wanneer de middelen afnemen (wat de zogenaamde "inferieure" dieren van nature doen).
Strikt vegetarisme (veganisten) is ketterij (zelfs chimpansees zijn menseters), als we daarentegen ook zuivelproducten, eieren, enz. eten, komen we tot een uitgebalanceerd dieet, maar het is inderdaad ingewikkeld omdat de planten eiwitarm zijn (Aziaten hebben fermentatietechnieken ontwikkeld om de concentratie te verhogen) ... en we zijn zo gemaakt dat we geen eiwitten kunnen synthetiseren zoals plantenetende dieren ...
Persoonlijk heb ik lang geleden begrepen dat als we wilden dat dieren correct werden grootgebracht en behandeld en niet alleen "dingen" waren om eiwitten te produceren, we de prijs moesten betalen (rood label, biologisch, enz ...), en beperken zijn consumptie door af te wisselen met vegetarische "steaks" zoals we die tegenwoordig vinden (het is soms ronduit afschuwelijk: je moet het uitzoeken...)
Ik kende een zeer atletische man die vegetariër was geweest ~sinds hij 20 was en die op 88-jarige leeftijd stierf nadat hij alle zeeën had bevaren (Marcel Bardiaux): ik ontmoette hem in St Nazaire toen hij terugkeerde uit Quebec en ik zou heel blij zijn blij met zijn vorm op die leeftijd (als ik het kan...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 22/12/07, 18:48

Christophe schreef:Enkele cijfers over vervuiling per CO2-equivalent: https://www.econologie.com/viande-co2-et ... -3230.html


Het past bij mij, ik ben vertrokken om deze berekening te doen...

Ik zal kunnen rusten :p
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 22/12/07, 20:05

Ben 2 onafhankelijke berekeningen maken het mogelijk om cijfers ongeldig te maken of te bevestigen... Hop o job!! :D

Anders geloof ik dat deze cijfers van JM Jancovici komen: www.manicore.com de precieze methode kan daar worden beschreven?
0 x
Gilgamesh
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 144
Inschrijving: 11/07/07, 19:51




par Gilgamesh » 23/12/07, 01:12

Ik ben al 20 jaar vegetariër (lacto/ovo) en het ontbreekt me aan niets. Als ik naar de dokter ga en analyseer, is het perfect en geen colestrol of iets dergelijks. Vegetarisme is meer een cultureel probleem en het kan heel vervelend zijn om bijvoorbeeld naar een bruiloft te gaan en niets te eten te hebben en plezier te hebben aan de buurman aan tafel uit te leggen waarom we zo aandringen op dit dieet.. .Er zijn veel heerlijke groentegerechten en in het algemeen is juist het probleem dat er te veel onwetendheid over is en dat men denkt dat wij mensen zijn die alleen maar gras eten..
0 x
er is geen absolute waarheid in het rijk van de verschijnselen

Gilgamesh
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 23/12/07, 08:58

Intensieve landbouw en vooral veeteelt zijn geen geschenk voor ons goede oude land.

Vegetariër worden zou nu een oplossing kunnen zijn, als het idee je aanstaat, vraag dan advies aan een diëtist (verpest jezelf ook niet).

Nog iets, voorkom dat je jezelf volstopt met rijst! Dit type cultuur stoot veel broeikasgassen uit!!!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 23/12/07, 14:36

Gregconstruct schreef:
Vegetariër worden zou nu een oplossing kunnen zijn, als het idee je aanstaat, vraag dan advies aan een diëtist (verpest jezelf ook niet).

Nog iets, voorkom dat je jezelf volstopt met rijst! Dit type cultuur stoot veel broeikasgassen uit!!!


Welnu, rijst is de basis van het vegetarische dieet, bruine rijst natuurlijk want witte rijst eten is gegarandeerd vitaminetekorten op lange termijn...
Als het gaat om "heerlijke" vegetarische gerechten... die zijn er wel, maar dan is het zeer zeldzaam in ingeblikte of kant-en-klare gerechten of lang (en vaak duur) om vers te bereiden... als je werkt en het eten gemaakt moet worden in Maximaal 30 minuten, het is niet erg gemakkelijk te beheren (vooraf voorbereiden vernietigt de vitamines)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 359-gasten