Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par sicetaitsimple » 13/12/16, 19:11

Stef72 schreef:is het niet zo dat je je laars strooien? Ik heb al zulke scheuten op stro gezien in het huis van mijn vader. Misschien zelfs tarwekorrels die ontkiemen (wat is er erg goed op je foto.)?


Ik ben min of meer dezelfde mening: de foto is niet van zeer goede kwaliteit, maar lijkt meer op stro, met wat zaden van het graan als bonus geleverd tijdens het oogsten .. Maar goed, niets zeker.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Julienmos » 13/12/16, 20:14

Did67 schreef:
1) Wat gebruikte u als groenbemester?


groenbemesting is een mengsel van phacelia, klaverblaadjes en Italiaans raaigras. De phacelia nam het snel over en onderdrukte de rest bijna ...
het had zich goed ontwikkeld en nu ligt het op de grond, het lijkt nog steeds levend, groen ...
maar hoe dan ook, het vergaat onder de vorst, of ik maai in de late winter.

Betreffende de BRF: ik leg een relatief dunne laag, 2 of 3 cm.
Maar in dit geval zal het bij elke periode van droog weer snel genoeg uitdrogen, wat de afbraak zal vertragen of stoppen ... het lijkt mij daarom beter om het te bedekken (hooi, dode bladeren enz.) Zodat het blijft vochtigheid?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par phil53 » 13/12/16, 21:06

Ik schreef het in de eerste pagina's van de lange originele draad, voordat ik deze techniek kende, merkte ik dat op hooi op een hoop in een veld met zaadzaden. In ieder geval in de regio Loire en Bretagne, waar het weer in de winter vaak mild is.
Deze zomer heb ik wat gemalen gras teruggewonnen dat was geplet. Al snel na de eerste regens vol ontkiemde zaden. Ik heb een groot deel ervan bedekt met hooi dat een beetje vergist is. Het probleem is opgelost, maar ik heb enkele controlezones behouden om de evolutie te zien. Ik denk zoals Didier. Zodra het zaad op is, zal het uitdrogen omdat de wortels de grond niet hebben bereikt.
Nou, ik geloof.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 14/12/16, 00:01

Interessant!

Dit zou een eerste teken zijn van noodzakelijke aanpassing aan het klimaat.

En dit bevestigt de noodzaak om dikke lagen aan te brengen zodat deze zaailing geen wortel schiet, maar in ontbonden hooi blijft, waar hij geen voedsel zal vinden ...

Maar pas op voor de wortels !!!! Ze draaien !!!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 14/12/16, 07:36

Did67 schreef:Interessant!

Dit zou een eerste teken zijn van noodzakelijke aanpassing aan het klimaat.

En dit bevestigt de noodzaak om dikke lagen aan te brengen zodat deze zaailing geen wortel schiet, maar in ontbonden hooi blijft, waar hij geen voedsel zal vinden ...

Maar pas op voor de wortels !!!! Ze draaien !!!


Ik bevestig dat het inderdaad hooi is, ook al zijn de foto's misleidend. Ik zal de evolutie van mijn verspreiding zeker in verband brengen.
Ik neem nota van de noodzaak om dikke lagen aan te brengen, wat waarschijnlijk ook af en toe opladen betekent.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 14/12/16, 07:44

Julienmos schreef:
Did67 schreef:
Betreffende de BRF: ik leg een relatief dunne laag, 2 of 3 cm.
Maar in dit geval zal het bij elke periode van droog weer snel genoeg uitdrogen, wat de afbraak zal vertragen of stoppen ... het lijkt mij daarom beter om het te bedekken (hooi, dode bladeren enz.) Zodat het blijft vochtigheid?


Met het "geluk" om veel dode bladeren te hebben die de grond grotendeels bedekken, is de brf die nu een maand is uitgespreid, ermee bedekt. En inderdaad blijft de vochtigheid terwijl het niet echt heeft geregend gedurende dezelfde tijd, alleen de mistlagen bedekken de grond regelmatig met dauw.
1 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 14/12/16, 09:53

Laten we duidelijk zijn, we kunnen nooit precies genoeg zijn:

a) ja, het is noodzakelijk om goed af te dekken, zodat het licht nooit de grond bereikt, zolang hij niet wil ingrijpen (in principe tot de oogst): dit is de sleutel tot "totaal niet-werk"

b) onder de dikke laag wordt daarom de plaatsing verstaan; een soort erosie, door afbraak naar beneden, in contact met de grond, wordt "verwacht": we gaan uit van voldoende dik, zodat er net genoeg overblijft op het moment van oogsten. Dit is hoe het moet worden begrepen.

Behoud de dikke laag dus niet overal, maar leg aan het begin een voldoende dikke laag zodat er ondanks de ontbinding aan het eind maar twee of drie cm overblijft!

c) Hieraan moet worden toegevoegd dat aan het begin van een weiland een vaste plant aanwezig is, die moet worden "uitgeschakeld"; dus vooral daar !, is een goede vacht nodig.

d) En in het geval dat ons hier aangaat, met deze ontkieming van zaden van grassen (de agronomische naam van "kruiden"), is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat de wortels van de zaailingen geen wortel schieten in de aarde. Anders zullen ze gedijen.

Dus daar zou ik zeggen "dubbele reden" om aan het begin een goede laag te leggen ...

PS: dit tillen kan zorgen baren. Zoals bezorgd mijn bezoekers bij het zien (voor hen verontrustend) van zo'n bord dat bij gebrek aan behandeling met hooi op tijd (bijvoorbeeld van prei gemonteerd in bloemen waarvan ik de zaden wilde oogsten) braak bleef liggen ... Maar Je moet weten dat als je een weide in een seizoen zonder werk in een bloembed kunt veranderen, wat zou je dan vrezen van een grassengroei, een opkomend braakland? Niets. Strijk gewoon met de dodelijke rol (voor de weide) als het zover is!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 14/12/16, 10:02

Did67 schreef:Laten we duidelijk zijn, we kunnen nooit precies genoeg zijn:

a) ja, het is noodzakelijk om goed af te dekken, zodat het licht nooit de grond bereikt, zolang hij niet wil ingrijpen (in principe tot de oogst): dit is de sleutel tot "totaal niet-werk"

b) onder de dikke laag wordt daarom de plaatsing verstaan; een soort erosie, door afbraak naar beneden, in contact met de grond, wordt "verwacht": we gaan uit van voldoende dik, zodat er net genoeg overblijft op het moment van oogsten. Dit is hoe het moet worden begrepen.

Behoud de dikke laag dus niet overal, maar leg aan het begin een voldoende dikke laag zodat er ondanks de ontbinding aan het eind maar twee of drie cm overblijft!

c) Hieraan moet worden toegevoegd dat aan het begin van een weiland een vaste plant aanwezig is, die moet worden "uitgeschakeld"; dus vooral daar !, is een goede vacht nodig.

d) En in het geval dat ons hier aangaat, met deze ontkieming van zaden van grassen (de agronomische naam van "kruiden"), is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat de wortels van de zaailingen geen wortel schieten in de aarde. Anders zullen ze gedijen.

Dus daar zou ik zeggen "dubbele reden" om aan het begin een goede laag te leggen ...

PS: dit tillen kan zorgen baren. Zoals bezorgd mijn bezoekers bij het zien (voor hen verontrustend) van zo'n bord dat bij gebrek aan behandeling met hooi op tijd (bijvoorbeeld van prei gemonteerd in bloemen waarvan ik de zaden wilde oogsten) braak bleef liggen ... Maar Je moet weten dat als je een weide in een seizoen zonder werk in een bloembed kunt veranderen, wat zou je dan vrezen van een grassengroei, een opkomend braakland? Niets. Strijk gewoon met de dodelijke rol (voor de weide) als het zover is!


Begrepen Did! Cover, cover!
Ik ben nu afgestemd op mijn opvoeders - ouders en leraren - die me vaak hebben verteld "Ik had een goede luier!" :)
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 14/12/16, 10:13

Julienmos schreef:
groenbemesting is een mengsel van phacelia, klaverblaadjes en Italiaans raaigras. De phacelia nam het snel over en onderdrukte de rest bijna ...
het had zich goed ontwikkeld en nu ligt het op de grond, het lijkt nog steeds levend, groen ...
maar hoe dan ook, het vergaat onder de vorst, of ik maai in de late winter.



Phacelia is een plant met een sterke ontwikkeling, vooral wortels. Vandaar het gebruik als groenbemester: het kan snel de stikstofresten van de vorige teelt "opvangen"; het zal ook de grond "structureren" met zijn wortels ...

Het is geen peulvrucht, dus het fixeert geen atmosferische stikstof. In tegenstelling tot de klaver.

Het is zeer geurig als het is toegestaan ​​om bloemen te monteren.

Het is jaarlijks maar kan gemakkelijk worden gezaaid ...

En inderdaad, zijn weerstand tegen de kou is beperkt, zelfs als we aangeven - 10 ° C. Het heeft zeker een klap gekregen met het plotselinge begin van lage temperaturen die we in november hebben meegemaakt ... [zoals de koude speelt een grote rol: wanneer de kou geleidelijk intreedt, "concentreren" de planten hun sappen om een ​​beetje vorst te voorkomen; als het abrupt komt, hebben ze zich niet voorbereid]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 14/12/16, 10:20

Julienmos schreef:
Betreffende de BRF: ik leg een relatief dunne laag, 2 of 3 cm.
Maar in dit geval zal het bij elke periode van droog weer snel genoeg uitdrogen, wat de afbraak zal vertragen of stoppen ... het lijkt mij daarom beter om het te bedekken (hooi, dode bladeren enz.) Zodat het blijft vochtigheid?


Ook hierover een toelichting.

In het begin kan snelle ontbinding worden gezien als een "plus": de bodem voorzien van minerale elementen, dus "bemesting".

Als uw tuin eenmaal goed is hersteld, is het eerder een probleem: u wilt dat de lagen lang meegaan! En het is een pluspunt dat het aan de oppervlakte opdroogt!

In mijn hooi, tijdens het seizoen, observeer ik twee dingen:

- een natte laag, in contact met de grond, in ontbinding; het "zwermt"; soms zien we het mycelium; de wortels van planten verzamelen daar voedingsstoffen; zoals al geschreven, ben ik bang voor buitensporige rijkdom, met zijn cohort van nadelen: groenten "te gepusht" en daarom gevoeliger, uitspoeling van nitraten ...

- een droge laag erboven, die de rol van bescherming blijft spelen; als het regent, wordt het nat, maar het zal snel uitdrogen (zon, wind); dat is een goede zaak, want als het nat blijft, kunnen we het opkomen van zaden die door de wind worden meegebracht (bijvoorbeeld paardenbloem "helikopters") niet uitsluiten, noch een te snelle ontbinding die me werk geeft: herladen!
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 180-gasten