Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 12/12/16, 17:07

Verbazingwekkende observaties - voor mij -:

- Op mijn ronde hooi die ik nu 1 maand plat op de grond heb gelegd, zie ik gras zo dik worden als een gazon.

- De grootste takken van de gesnoeide bomen zijn twee weken geleden tot de lengte van de schoorsteen gekapt en op de grond gezet.
Onder enkele stukken en zaagsel in contact met de grond zag ik witachtige sluiers die ik als spinnenwebben nam. Bij nader inzien is het inderdaad de ontwikkeling van champignonvezels.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 12/12/16, 18:30

MixieerX56 schreef:Verbazingwekkende observaties - voor mij -:

- Op mijn ronde hooi die ik nu 1 maand plat op de grond heb gelegd, zie ik gras zo dik worden als een gazon.

- De grootste takken van de gesnoeide bomen zijn twee weken geleden tot de lengte van de schoorsteen gekapt en op de grond gezet.
Onder enkele stukken en zaagsel in contact met de grond zag ik witachtige sluiers die ik als spinnenwebben nam. Bij nader inzien is het inderdaad de ontwikkeling van champignonvezels.


1) Ik heb wat ballen laten liggen, dat heb ik nog nooit gezien...!

Klimaat ??? Hooi???

Maar blijf kijken! Dit zijn de graszaden die ontkiemen. Zullen ze op hooi kunnen groeien???? Ik denk dat zodra de energie van het zaad "opvlamt", ze zullen verschrompelen... Ter controle.

2) Normaal! Vochtig, hout, lage temperaturen: daar horen paddenstoelen! Daarom moet je de BRF niet te veel laten rondhangen! De "ontmanteling" van lignine - en eventuele reserves die het bevat aan de buitenkant, het levende deel van de takken. Het verliet mijn Kiki!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 13/12/16, 07:38

Did67 schreef:
MixieerX56 schreef:Verbazingwekkende observaties - voor mij -:

- Op mijn ronde hooi die ik nu 1 maand plat op de grond heb gelegd, zie ik gras zo dik worden als een gazon.

- De grootste takken van de gesnoeide bomen zijn twee weken geleden tot de lengte van de schoorsteen gekapt en op de grond gezet.
Onder enkele stukken en zaagsel in contact met de grond zag ik witachtige sluiers die ik als spinnenwebben nam. Bij nader inzien is het inderdaad de ontwikkeling van champignonvezels.


1) Ik heb wat ballen laten liggen, dat heb ik nog nooit gezien...!

Klimaat ??? Hooi???

Maar blijf kijken! Dit zijn de graszaden die ontkiemen. Zullen ze op hooi kunnen groeien???? Ik denk dat zodra de energie van het zaad "opvlamt", ze zullen verschrompelen... Ter controle.

2) Normaal! Vochtig, hout, lage temperaturen: daar horen paddenstoelen! Daarom moet je de BRF niet te veel laten rondhangen! De "ontmanteling" van lignine - en eventuele reserves die het bevat aan de buitenkant, het levende deel van de takken. Het verliet mijn Kiki!


Gras op balen: De relatief hoge temperaturen voor het seizoen - we hebben vandaag, 15 december nog steeds 13° voorspeld, mijn dochter krijgt in Nancy 4° - hebben er ongetwijfeld iets mee te maken...
Wat de paddenstoelen betreft, ik had geen idee dat het zo snel zou zijn!
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 13/12/16, 09:39

Ik bevestig. In het oosten witte vorst - maar wit! - Deze morgen. En soms blijven de temperaturen overdag negatief... Al geruime tijd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Julienmos » 13/12/16, 11:19

Did67 schreef:Ik bevestig. In het oosten witte vorst - maar wit! - Deze morgen. En soms blijven de temperaturen overdag negatief... Al geruime tijd...


Hetzelfde in de Moezel, behalve vandaag geen vorst, maar zoals bijna elke dag mist, veel...

in de moestuin, op het betreffende perceel, is de groenbemester bijna KO met nachten bij -5°.

Ik heb al meerdere keren (echte) BRF verspreid, in verschillende strips, maar nog geen spoor van schimmel. Waarschijnlijk omdat de BRF op het gras van de weide staat, dus geen contact met de grond...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 13/12/16, 11:47

Julienmos schreef:
in de moestuin, op het betreffende perceel, is de groenbemester bijna KO met nachten bij -5°.

Ik heb al meerdere keren (echte) BRF verspreid, in verschillende strips, maar nog geen spoor van schimmel. Waarschijnlijk omdat de BRF op het gras van de weide staat, dus geen contact met de grond...


De mist heeft ons ingehaald en het is zelfs aan het ontdooien... met +1,4°C aan de sonde!

1) Wat gebruikte u als groenbemester?

2) De activiteit van paddenstoelen wordt erg vertraagd door deze vaak negatieve temperaturen! Ook al is het nog niet helemaal gestopt...

Maar wees ook op uw hoede: soms als het om hyfen (paddenstoelfilamenten) gaat, is dit onzichtbaar (ongeveer tien micron, of een honderdste van een mm)... Alleen als deze hyfen zich groeperen tot "mycelium", een groep van honderden of duizenden hyfen, dat we iets zullen zien. Denk dus niet dat als je niets ziet, er niets gebeurt.

Bacteriën zie je nooit! En toch warmt een stapel gemaaid gras de volgende dag op! Het bewijs dat de activiteit explodeert!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 13/12/16, 17:14

MixieerX56 schreef:Verbazingwekkende observaties - voor mij -:

- Op mijn ronde hooi die ik nu 1 maand plat op de grond heb gelegd, zie ik gras zo dik worden als een gazon.

- De grootste takken van de gesnoeide bomen zijn twee weken geleden tot de lengte van de schoorsteen gekapt en op de grond gezet.
Onder enkele stukken en zaagsel in contact met de grond zag ik witachtige sluiers die ik als spinnenwebben nam. Bij nader inzien is het inderdaad de ontwikkeling van champignonvezels.


Hier zijn de gefotografeerde elementen :)

tmp_31764-20161213_135024-1318388880.jpg


tmp_31764-20161213_134958-217924452.jpg
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Stef72 » 13/12/16, 18:06

is het niet zo dat je je laars strooien? Ik heb al zulke scheuten op stro gezien in het huis van mijn vader. Misschien zelfs tarwekorrels die ontkiemen (wat is er erg goed op je foto.)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Mixieer56 » 13/12/16, 18:12

Stef72 schreef:is het niet zo dat je je laars strooien? Ik heb al zulke scheuten op stro gezien in het huis van mijn vader. Misschien zelfs tarwekorrels die ontkiemen (wat is er erg goed op je foto.)?


Ze hebben het aan mij verkocht voor hooi! Je hebt ook de foto's van de verspreiding hierboven! Het stro is veel groter.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager du lui in het westen van Frankrijk Bretagne-Pays de la Loire




par Did67 » 13/12/16, 18:16

Zoals hierboven aangegeven: vochtigheid, voldoende temperatuur, het is normaal dat graszaden, massaal in het hooi, aan de rand in het licht, ontkiemen...

Om later te bevestigen: naar mijn mening zullen ze niet ver komen; het hooi is nog niet verteerd; ze zullen niets te eten vinden; dus als hun reserves eenmaal zijn uitgeput, moeten ze van honger omkomen... Daar heb je een productie van "gekiemde zaden", zoals velen in hun keuken doen, met een kiemmachine waar ze de vochtigheid op peil houden - soms op papier.

Houd ons op de hoogte!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 316-gasten