Waterkwaliteit voor de tuin !!!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par fabio.gel » 20/11/17, 12:56

Dag

Ik heb momenteel een moestuin aan huis.

Beeld

Regenwater van mijn dak vang ik op in 7 jerrycans van 1000 liter.

Tijdens het surfen gisteren vond ik een artikel over ANSES:

Het Agentschap raadt daarom aan om geen regenwater te gebruiken voor het wassen van de was van de volgende bevolkingsgroepen:
....
mensen die in de buurt van industrieterreinen en landbouwterreinen wonen, waar regenwater waarschijnlijk meer chemische verontreinigingen bevat.

Voor info
https://www.anses.fr/fr/content/utilisation-de-l%E2%80%99eau-de-pluie-pour-le-lavage-du-linge-chez-les-particuliers-les

Mijn vraag: Wonen naast een 4 baans en niet ver van een industrieterrein, moet ik het water dat ik gebruik voor mijn moestuin niet laten testen?

Groente zonder behandeling + vervuild water = :frons:

Fabio
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Lolounette » 20/11/17, 13:17

het is hetzelfde regenwater dat rechtstreeks op je groenten valt, dus de verontreinigende stoffen die het kan bevatten, komen er toch op terecht. Je spoelt ze af voordat je ze opeet, dus het is niet erg... : Wink:

Daarna hebben de bodem en de planten zelf een ontsmettend vermogen en is het onwaarschijnlijk dat de giftige producten in de groenten terechtkomen. Mogelijk, maar onwaarschijnlijk...
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par olivier75 » 20/11/17, 14:08

Fabio.gel,

Anders doe je er hooi in en geef je geen water meer, of bijna...er is een vrij goede thread over dit onderwerp gehost door did67!

Ik denk net als lolounette, het probleem zal hetzelfde zijn voor de groenten die je biologisch kunt kopen, en altijd beter dan pesticiden rechtstreeks op de planten te spuiten....
De jouwe vervuilen niet alleen de bodem niet, maar hebben ook een minimale koolstofimpact, wat ook de algemene vervuiling vermindert.

En de vuilafzetting op het dak is dezelfde als op de grond ernaast...

Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 20/11/17, 14:11

Ik zou er gewoon aan willen toevoegen dat alles wat schadelijk is voor mensen, in de ANSES-zin, niet noodzakelijkerwijs schadelijk is voor groenten. Zelfs kan nuttig zijn: het perfecte voorbeeld zijn nitraten. Maar we kunnen ook zwavelderivaten noemen, een verontreinigende stof voor de mens en een nuttig spoorelement voor planten (vooral kruisbloemigen). De S is vaak een over het hoofd geziene beperkende factor...

Dan kunnen we niet generaliseren. Andere producten die schadelijk zijn voor de mens, kunnen schadelijk zijn voor groenten of de moestuin. Dioxines of, waarschijnlijker in uw geval: lood dat zich ophoopte gedurende de vijftig jaar na de oorlog toen het wegverkeer zich ontwikkelde en lood werd gebruikt in brandstoffen... Landen in de buurt van tegenwoordig zeer drukbezochte gronden hebben soms zeer hoge loodgehalten. Lood is, net als koper, een metaalachtig element dat niet ontbindt en dat de grond heel erg goed vasthoudt (helaas).

Voor koper is dit aangetoond: een zeer intense biologische activiteit en een hoog gehalte aan humusstoffen maken het mogelijk om de negatieve effecten van koper een beetje te “neutraliseren”. Er is een soort "vastlegging" van dit element. Misschien ook voor de Pb???
0 x
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par fabio.gel » 20/11/17, 21:13

Hartelijk dank voor uw antwoorden, dus op regenniveau hoeft u zich geen zorgen te maken 8) .
Misschien kunnen we de grond analyseren (ik ga het mijn biologische tuinder vragen, hij was conventioneel voordat hij overstapte op gecertificeerd biologisch, hij moet zeker iets van muziek weten).

In ieder geval hebben de pompoenen dit jaar niet de moeite genomen om te groeien (bedankt Did, ik heb jouw methode gebruikt met bladeren die in de herfst zijn geplukt omdat ik geen stro in mijn huis kon vinden)

Beeld

Een kleine infolink http://www.jardinages.com/analyse-terre-mesurer-pollution-sol/

Nog een serieus interessant http://fablabo.net/wiki/Analyse_du_sol_%C3%A0_faire_soi_m%C3%AAme
waarin ik citeer:

Depollutie methoden

Volgens de Greenloop-studie behouden we vooral vier typen manieren om te reageren op verontreinigde grond:

Biologische bodemverontreiniging door stimulering van het microbiële leven van de bodem (effectief tegen organische verontreinigingen, eenvoudig protocol hier), door metaalaccumulerende planten (langzaam proces) of door schimmels (momenteel in technische ontwikkeling, met name tegen organische verontreinigingen). Andere referenties: Hoofdstuk 4 van het Bio Grow Book van

Karel Schelfhout & Michiel Panhuysen, oa pagina 129 gewijd aan Bokashi. Deze laatste methode wordt soms bekritiseerd omdat het vreemde ziektekiemen over lange afstanden verplaatst.

Het gebruik van biodynamische preparaten 500 op door radioactiviteit verontreinigde bodems zou het mogelijk maken om de hoeveelheid radionucliden in de bodem snel te verlagen. bron: mondeling interview met Simon Nicolon, afgestudeerd aan het biodynamisch centrum van Obernai.
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par sicetaitsimple » 20/11/17, 22:01

fabio.gel schreef:Dag

Ik heb momenteel een moestuin aan huis.

Regenwater van mijn dak vang ik op in 7 jerrycans van 1000 liter.

Tijdens het surfen gisteren vond ik een artikel over ANSES:

Het Agentschap raadt daarom aan om geen regenwater te gebruiken voor het wassen van de was van de volgende bevolkingsgroepen:
....
mensen die in de buurt van industrieterreinen en landbouwterreinen wonen, waar regenwater waarschijnlijk meer chemische verontreinigingen bevat.

Voor info
https://www.anses.fr/fr/content/utilisation-de-l%E2%80%99eau-de-pluie-pour-le-lavage-du-linge-chez-les-particuliers-les

Mijn vraag: Wonen naast een 4 baans en niet ver van een industrieterrein, moet ik het water dat ik gebruik voor mijn moestuin niet laten testen?

Groente zonder behandeling + vervuild water = :frons:

Fabio


Persoonlijk (ook al doe ik dat niet, te ingewikkeld in mijn geval) zou ik het gebruik van regenwater voor huishoudelijk gebruik (in de situatie dat je bent aangesloten op een openbaar drinkwaternet) alleen aanraden voor het doorspoelen van toiletten. Plus mogelijk andere toepassingen voor buiten wassen en natuurlijk besproeien.

Voor de tuin is het uw dak, waar het van gemaakt is en de staat ervan, die uiteindelijk het verschil maken met het water dat uit de lucht valt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 20/11/17, 22:47

fabio.gel schreef:
(bedankt Did, ik heb jouw methode gebruikt met bladeren die in de herfst waren geplukt omdat ik geen stro in mijn huis kon vinden)



Niet serieus: het is geen stro dat nodig is (het is minstens zo onevenwichtig in stikstof als dode bladeren), maar hooi!

Het mengsel van afgestorven bladeren en gemaaid gras is een goede vervanger van hooi!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 20/11/17, 22:48

fabio.gel schreef:
Misschien kunnen we de grond analyseren (ik ga het mijn biologische tuinder vragen, hij was conventioneel voordat hij overstapte op gecertificeerd biologisch, hij moet zeker iets van muziek weten).



Bij een bodemanalyse vindt u alleen wat u zoekt. De "doseringen" van bepaalde elementen (residuen van metalen bijvoorbeeld) zijn heel goed mogelijk, maar de rekening wordt zwaarder!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 20/11/17, 22:51

fabio.gel schreef: Het gebruik van biodynamische preparaten 500 op door radioactiviteit verontreinigde bodems zou het mogelijk maken om de hoeveelheid radionucliden in de bodem snel te verlagen. bron: mondeling interview met Simon Nicolon, afgestudeerd aan het biodynamisch centrum van Obernai.


Dus daar, magie! En waarom werden de biodynamisten niet naar Tsjernobyl of Fukushima gestuurd?????

[Om radionucliden te laten verdwijnen, heb je op zijn minst een cyclotron van het CERN-type nodig, waar je erin slaagt atomen te "ontploffen" - een radionuclide is gewoon een atoom dat van nature een beetje onstabiel is. Voor mij is dat puur Havana-rokerdelirium. Daarna is het vrij om te geloven wie wil wat hij wil]
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par sicetaitsimple » 20/11/17, 23:03

Did67 schreef:
fabio.gel schreef: Het gebruik van biodynamische preparaten 500 op door radioactiviteit verontreinigde bodems zou het mogelijk maken om de hoeveelheid radionucliden in de bodem snel te verlagen. bron: mondeling interview met Simon Nicolon, afgestudeerd aan het biodynamisch centrum van Obernai.


Dus daar, magie! En waarom werden de biodynamisten niet naar Tsjernobyl of Fukushima gestuurd?????

[Om radionucliden te laten verdwijnen, heb je op zijn minst een cyclotron van het CERN-type nodig, waar je erin slaagt atomen te "ontploffen" - een radionuclide is gewoon een atoom dat van nature een beetje onstabiel is. Voor mij is dat puur Havana-rokerdelirium. Daarna is het vrij om te geloven wie wil wat hij wil]


Voor mij wordt het een Havana en een XXO cognac.....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 144-gasten