Phenoculture voor beginners: planten in de grond of in hooi?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Phenoculture voor beginners: planten in de grond of in hooi?




par Christophe » 15/05/17, 12:59

Zoals velen van ons begin ik een luie moestuin in Didier Helmstetter (Did67 op forums) :). Dit is dus mijn eerste aanplant. Zie dit onderwerp voor enkele foto's en informatie over het starten van de moestuin: Landbouw / how-start-a-tuin-of-lui-over-simple-as-the-permacultuur-the-stappen-en-tips-t14895.html

Ik heb een paar weken geleden een paar zaden geplant en ik denk dat het tijd is om ze over te brengen naar de moestuin.

Bij de moestuin haalde ik wat onkruid tevoorschijn dat de hooilaag doorboorde en waarvan de wortels voor ongeveer de helft uitsluitend in het hooi liggen (dus niet in de grond ... en dat ze zijn heel gemakkelijk af te scheuren).

Dus stel ik mezelf de volgende vraag: moet het in de grond worden geplant (dwz door verstoring van het biologische evenwicht van de fenocultuur) of in het hooi (gelijk met de grond)?

In mijn geval zal er noodzakelijkerwijs wat aarde zijn met de wortels ...

Zelfde opmerking bij het zaaien? Is het nodig om het hooi voldoende te graven of op te tillen?

ps: sorry als de vraag al is gesteld ... ik ben op dit moment een beetje intellectueel lui : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79118
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par Christophe » 15/05/17, 14:18

Hier zijn enkele foto's van illustratie van wortels in het hooi, ik heb ook een paar kleine slakken gekruist, zie laatste foto (goed of slecht teken voor mijn toekomstige groenten ???)

potager_paresseux_ardennes_DSC06038.JPG

potager_paresseux_ardennes_DSC06039.JPG

potager_paresseux_ardennes_DSC06040.JPG

potager_paresseux_ardennes_DSC06041.JPG

potager_paresseux_ardennes_DSC06042.JPG

potager_paresseux_ardennes_DSC06043.JPG
1 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par denis17 » 16/05/17, 13:10

Als ik het goed heb gevolgd, het direct zaaien in de grond, en dat alles dicht bij de grond verplanten. : Wink:
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par Did67 » 16/05/17, 14:24

Vat het niet verkeerd op, maar de "fenocultuur" is "in beweging":

- Vroeger zaaide ik in de aarde, licht "gekrast" met mijn 3-vinger manule tool, meer dan 1 of 2 cm, allemaal onderaan de voren

- Ik plantte de zaailingen in potten in de aarde, nadat ik een gat in het hooi had "geopend"

- Ik heb de bollen half in de grond geplant, zonder een gat te openen

In principe.

En dan heeft paysan.bio dat allemaal een beetje door elkaar geschud. Ongetwijfeld soms juist: ik probeer nog steeds de "fytotoxiciteit" te beoordelen die hooi kan ontwikkelen op de eerste bladeren van bepaalde planten.

Het vermijdt ook de "vertraging" in de ontsteking door te planten in kleine stapels aarde (of potgrond) die op het hooi, op het oppervlak, wordt geplaatst. Wat is Sioux!

Ik nodig je uit om beide technieken uit te proberen, om ze te vergelijken "alle andere dingen zijn gelijk" (de helft van de planten van dezelfde serie, dezelfde variëteit, dezelfde plantdatum, hetzelfde hooi, hetzelfde perceel). Alleen op deze manier zullen we duidelijker zien, zeker als je de waarnemingen (foto's!) Vastlegt.

In plaats van een "conventionele fenocultuur" te beoefenen die misschien niet vrij is van bepaalde onzin!
1 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par denis17 » 16/05/17, 15:15

Absoluut, mijn antwoord is eigenlijk maar een deel van het antwoord : Wink:
Daarnaast ga ik boerentechnieken uitproberen voor het testen van tomatenplanten op brandnetels, maar ook voor het zaaien en het verplanten van wortels.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/17, 21:11

Voor verplanten

Persoonlijk plant ik in de grond en ik omring het met stro

Mijn vrouw legt de emmer aarde direct op de aarde (zonder iets anders te doen) en omringt het met stro

En beide werken ...

Ik denk dat ik haar uiteindelijk wel aardig zal vinden, maar eerlijk gezegd geloofde ik het eerst niet

Test beide en vertel het ons
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par Did67 » 31/05/17, 22:10

Ik deed beide met dezelfde saladeplanten, in kluiten, kocht:

a) de meerderheid, ik stopte in de grond, door het hooi, door slechts de grootte van de kluit te "graven"

b) Ik legde er drie door simpelweg het hooi te verspreiden; van deze 3 werd er een gebeten door een draadwormlarve (kans).

Terwijl ALLE kluiten die in de grond waren geplant prachtige appels werden, waren de twee kluiten bij normale snelheid nauwelijks geroot en klein.

Ik specificeer: dezelfde grond, nooit gewerkt, iets meer dan een jaar geleden omgezet van het gras ...
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par Ahmed » 31/05/17, 22:24

Bij de aardappelen zou het ook nodig zijn om het leggen in de bovengrond en dat op de grond te vergelijken: ik leg alles op de grond en merk dat het niet snel vooruit gaat (minder dan de winde!).
Ik zou graag willen weten of ik volgend jaar op de grond blijf liggen, maar met drie weken van tevoren om te compenseren (onder het hooi, ik ben niet bang voor de vorst), of dat het beter is om licht te planten, wat nog steeds is geen grote klus ... Of, als een "gemengde" methode niet de voorkeur heeft: op de grond leggen en de opening van het hooi afdekken met compost van het recyclingcentrum ...
Wat saai is, is dat in de biologie de ervaringen beperkt zijn door de seizoenen ... : Roll:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par Did67 » 01/06/17, 09:48

Ahmed schreef:Bij de aardappelen zou het ook nodig zijn om het leggen in de bovengrond en dat op de grond te vergelijken: ik leg alles op de grond en merk dat het niet snel vooruit gaat (minder dan de winde!).


Ik heb de test 4 of 5 jaar geleden gedeeltelijk gedaan, maar onder pure BRF:

1/3: graven / conventioneel telen (schoffelen, hakken)
1/3: groeven, zet pdt, gesloten, bedekt met BRF
1/3: op de grond geplaatst / BRF

De opbrengsten daalden in die volgorde, maar niet tot het punt dat de inspanning gerechtvaardigd was
Het wieden bij de oogst nam in deze volgorde af! [edit did67: ik heb mezelf gecorrigeerd: het neemt af - de pure BRF was veruit de schoonste]
Meer groene pdt in modaliteit 3 ​​[bewerk did67: dat heb ik toegevoegd]
1 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Fenocultuur van de beginner: in de grond of in het hooi planten?




par olivier75 » 01/06/17, 10:07

Ahmed
Ik probeer het uit. 5 lijnen van 5 voet, van gestrand tot gelegd op weide onder hooi. Voorlopig geen echt verschil.
Olivier.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 341-gasten