P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 12/07/18, 11:44

Ja. Wij ‘antropiseren’ de betreffende ruimte. Wat in ons klimaat (thuis) onvermijdelijk zou neigen naar een loofbos gebaseerd op beukenbomen, met hier en daar ‘gaten’, waar een oude boom zou zijn ingestort. Er zouden braamstruiken, grassen, een paar bloemen, wat wild en heel snel jonge hergroei van bomen zijn die binnen een paar decennia een ‘bepaalde leegte’ om hen heen zouden creëren (door het licht door de bovenkant te vangen) – slechts een paar aangepaste soorten zouden dat doen. daar gedijen het goed: paddenstoelen natuurlijk, en onder de autotrofen bijvoorbeeld enkele bolgewassen met een zeer korte cyclus, of een paar parasieten die het zonder licht doen (maar het zijn geen autotrofen meer)...

Dus ja, met betrekking tot een moestuin, een geantropiseerde ruimte bij uitstek, ook al is het de moestuin van een lui persoon [zie de paragraaf over de man "dirigent" die zijn partituur oplegt zonder in mijn boek mee te spelen].

Daar ging ik in mijn opmerking hierboven fundamenteler over de zin van het leven en het feit dat we geloven dat we onmisbaar zijn ‘voor de levenden’. Zonder ons, zonder antropisering zou een ‘levend systeem’ blijven bestaan ​​en voortbestaan. In plaats van de moestuin.

Maar zodra we besluiten om in de moestuin van een lui mens, ook in een lichtere vorm, in een doordachte en weloverwogen vorm een ​​moestuin aan te leggen, grijpen we in!
0 x
Avatar de l'utilisateur
QuentinDida
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 05/07/18, 13:52
Plaats: Châlons-en-Champagne (Marne)
x 1

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par QuentinDida » 12/07/18, 12:47

Wij grijpen in, dat is waar, maar in de marge. Dit was de betekenis van wat ik als idee probeerde te formuleren, waarschijnlijk met iets te veel nadruk: we handelen (als menselijke wezens) in zo'n korte tijd dat het niet 'gepland' lijkt. geïnteresseerd in wat er na ons zal gebeuren en dat we onszelf proberen te projecteren in een andere tijdelijke configuratie, op de schaal van de plant, de kosmos of wat dan ook.

Het is duidelijk dat deze reflectie tot niets anders leidt dan onze eindigheid. Ik zou Nietzsche niet te veel willen parafraseren, die feitelijk uitlegde dat het na de dood van God moeilijk zou zijn om niet te erkennen dat het bestaan ​​geen doel heeft en dat mijn goedheid we gewoon moesten doen. doe het daarmee. Ondanks deze observatie is het waar dat het plezier schept in het maken van jam, het transformeren van tuinproducten, het delen ervan met vrienden, enz. maar ik heb vaak de ongelukkige neiging om te proberen afstand te nemen van mijn toestand als man, om te begrijpen dat er geen uitweg is, en om daar een mogelijkheid tot onterving te vinden.

Om te voorkomen dat de sfeer hierover te veel wordt getemperd forum, of vermijd het als maatstaf te maken voor pijnlijke metafysische overwegingen, ik kom gewoon terug op het idee van "de planten (of de moestuin) hebben mij niet nodig".

Ik rol mijn hooi uit of ik weet niet welke andere mulch aan het begin van het seizoen (bovendien kijk ik momenteel naar een "training" van Konrad Schreiber die uitlegt dat in werkelijkheid hoe belangrijker de C/N van een mulch is is, hoe meer stikstof er uiteindelijk zal worden toegevoegd. Ondanks veel berekeningen is zijn redenering gebaseerd op veel postulaten die ik niet kan verklaren; ik verlaat de link voordat ik verder onderzoek van mijn kant
), zaai of verplant ik mijn planten beetje bij beetje. Als ik dat op een intelligente manier probeer te doen, door slimme gewascombinaties te bedenken, door bepaalde variëteiten te zoeken of iets anders, als ik mijn tuin ook intelligent probeer te "ontwerpen", kost het van tevoren veel tijd, maar dat komt terug. een beetje naar wat we in het theater ‘werk aan tafel’ noemen en niet ‘werk op het podium’.

Concreet zijn er, zodra het seizoen begint, altijd aanpassingen nodig, maar ik heb de indruk dat het ‘fysieke’ werk vrijwel onbestaande is.

Daarom, als de voorbereiding van het gewas en de reflecties eromheen (d.w.z. ook de studies, de lezingen, zelfs de reizen, vergaderingen enz.) een veel substantieeler werk vertegenwoordigen dan dat wat directer op het veld of in de moestuin plaatsvindt ( gesymboliseerd door een stroom zweet of olie), kunnen we niet bedenken dat het model van de tuinbouwer of de boer, geïnduceerd door de praktijken die we proberen te ontwikkelen, eerder de neiging zou hebben om een ​​kantooringenieur te worden dan een traditionele boer, met andere woorden meer neigend naar het intellectuele dan naar het handmatige, naar de gecentraliseerde organisatie van een microsysteem in plaats van naar de naïeve segmentatie tussen kleine teelteenheden die representatief zijn voor de gebruikelijke huishoudelijke moestuin? Dit lijkt mij een beetje in de richting van de dirigent, die echter in tegenspraak is met de officiële toespraken van links en van mensen die ‘de planeet respecteren’ in het algemeen en die de ‘terugkeer naar de aarde’ prijzen en de behoefte aan ‘boerenlandbouw’
0 x
"Geniet ervan en laat je komen, zonder jou of iemand pijn te doen, ik denk dat dat de hele moraal is"
Chamfort.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Moindreffor » 12/07/18, 13:22

in een ‘zachte’ dictatuur noemen sommigen het een republiek
Zoals bij elke dictatuur is het noodzakelijk om de geest te verzwakken, zodat je alles begrijpt. De terugkeer naar het land, naar het bewerken van het land, vereist veel fysieke inspanningen ten koste van het intellect, voor een schamele oogst
de aanpak van Didier is precies het tegenovergestelde: het hoofd laten werken om de handen te redden en veel te oogsten, wat op zichzelf beangstigend is voor onze leiders, mensen die minder van hen afhankelijk zijn, die beter nadenken en tijd hebben om na te denken over andere dingen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par phil53 » 12/07/18, 13:36

Wat mij betreft zie ik mezelf meer als een animistische filosoof dan als een bouwkundig ingenieur.
Ik geef de voorkeur aan de planten die mij interesseren en respecteer de rest (onkruid en parasieten). Ik geef de voorkeur aan mijn kant, maar respecteer de levenden. Het engelendeel maakt deel uit van het spel.
Iedereen heeft zijn eigen tuin, ik bespreek maar probeer niet meer te overtuigen.
Didier bracht mij dit, iedereen heeft zijn visie op de tuin en heeft niet noodzakelijk ongelijk.
Elke plant heeft zijn nut, zelfs als zonnecollector is het voldoende om hun wens om uit te breiden te beperken.
Help de levenden, hij zal ons belonen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 12/07/18, 15:04

Ik laat alle gedachten van politieke aard buiten beschouwing. Ze brengt me niets. Dit zijn, vanuit mijn standpunt, egogevechten die heel weinig licht werpen. Maar ik besteed mijn tijd ook niet aan het verwijten van hen!

Over de ‘grasmatten’ die velen van ons moeten onderhouden [die ik al heel lang onderhoud!], en daarom moeten ‘steriliseren’ [‘wat heeft het voor zin om een ​​golfgazon te hebben als je niet golft? golfen?" is een van mijn uitspraken], het zijn niet de politici die “beschuldigd” moeten worden. Moeten we een wet aannemen die iedereen “verplicht” om 50% van hun oppervlakte braak te laten??? Ik dacht het niet. Het is aan iedereen om zijn geweten te onderzoeken en zich af te vragen waarom ze niet het voordeel zien van een vrolijke puinhoop zoals de mijne, waar allerlei soorten verzamelaars, vlinders en vogels plezier hebben... Het is niet nodig om te vechten om glyfosaat te verbieden - een verbod is als een vorm van dictatuur die bestaat uit het geven om wat anderen doen...

[Echter: ik stem, ik geef mening, ik neem deel aan debatten, enz...]

Wat ik aan uw discussies wilde toevoegen is dat, tenzij u ziekelijk ‘werkverslaafd’ bent, de manier van tuinieren die ik aanbeveel een strategie is die bevrijdt. Waar zelfs de dogmatische vormen “biologische” of “permacultuur” landbouw omvat. In “je moet het zo doen….”. Waar is vrijheid, als het ‘noodzakelijk’ is???

Ik denk dat beschaafd zijn betekent jezelf bevrijden van beperkingen, het beperken van ‘materiële’ dingen om vrijheid van geest te hebben, het is om tijd vrij te maken... Het is de vrijheid om te discussiëren, de vrijheid om te proberen, om te zien , om te begrijpen... Om te doen wat we willen [binnen de grenzen van het respecteren van de vrijheden van anderen]. Laat de buurman het dus ook doen, zoals hij wil!

Wanneer ik in de conclusie van mijn boek spreek over ‘het veranderen van het paradigma’, heb ik het over deze ‘vrijheid die beschaaft’. Niet de slavernij van ‘methoden’ die ons reduceren tot de rang van mieren!

Ik ben blij als ik je naar deze paradigmaverschuiving "sleep"!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 12/07/18, 15:19

QuentinDida schreef:
Ik kijk momenteel naar een "training" van Konrad Schreiber, die uitlegt dat in werkelijkheid hoe groter de C/N van een mulch is, hoe groter de stikstoftoevoer uiteindelijk zal zijn. Ondanks veel berekeningen is zijn redenering gebaseerd op veel postulaten die ik niet kan verklaren;



Ik heb niet de tijd genomen om dit opnieuw te bekijken en ik weet niet meer wat hij zei.

Maar het is heel eenvoudig:

a) als het op het oppervlak geplaatste materiaal te arm is aan N [wat wiskundig gezien een hoge C/N betekent; te veel C / niet genoeg N], hebben we een zogenaamde "stikstofhonger" of "depressief effect".

Dit is precies wat ik bekritiseer over mulchen met stro (of karton, of zaagsel, of dode bladeren...)

b) dit moet daarom worden gecorrigeerd door stikstof (N) toe te voegen. En des te meer omdat de C/N hoog is. Dit wordt berekend op basis van de C-niveaus. We vinden dan heel gemakkelijk hoeveel stikstof er ontbreekt... Ik veronderstel dat hij dat doet.

Je kunt kiezen voor een uitgebalanceerd materiaal, zoals hooi! Dat was mijn keuze.

Of je corrigeert het stikstofgebrek over een langere periode, twee tot drie jaar: kweek (vooral) peulvruchten, die de stikstof in de lucht fixeren (nog beter als de bodem stikstofarm is!); "plantaardige" peulvruchten zijn minder effectief... Dit is vaak wat er gebeurt in de permacultuur, na teleurstellende jaren (behalve voor degenen die nog nooit "mooie groenten" hebben gezien en tevreden zijn met 3 tomaten en 2 radijsjes), is het oké. Wij denken dan dat de ‘methode’ goed is. Helemaal niet: het is gewoon zo dat de natuur de fouten van slechte tuiniers corrigeert!

Merk op dat de C/N-ratio slechts één element is in de vruchtbaarheidsredenering! Materialen die arm zijn aan N zijn over het algemeen ook arm aan andere elementen (P of K, magnesium, mangaan, ijzer, zwavel, enz.)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Julienmos » 12/07/18, 16:44

Ik had de video van K Schreiber bekeken, ik herinner me (of meen me te herinneren) dat hij veel belang hecht aan "vrije" bodembacteriën, die volgens hem stikstof uit de lucht in de bodem en aan het grensvlak bodem-stro binden, en dat zouden deze bacteriën zijn die de stikstof leveren die in het stro ontbreekt (van wat ik begrepen heb en als ik het me goed herinner).

Persoonlijk heb ik goede redenen om aan te nemen dat dit niet waar is, in ieder geval heb ik stikstofhonger ervaren (en het is heel reëel) door op bepaalde plaatsen geen stro te plaatsen, maar stengels gedroogde gemalen planten, wat qua armoede een beetje vergelijkbaar is van het N-materiaal.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Julienmos » 12/07/18, 16:53

Did67 schreef:
cultiveer (vooral) peulvruchten, die stikstof in de lucht binden (nog beter omdat de bodem stikstofarm is!);


experiment uitgevoerd dit voorjaar, ik had Alexandrijnse klaver gezaaid in voren getekend in een dikke laag valse BRF, in een hoek van de tuin (veel "daar" daar) : Cheesy:

en inderdaad, ze groeiden heel goed (ook vol met distels), bloeiden onlangs en ik kon een vrij grote biomassa maaien! daarom zal ik periodiek op dit kleine perceel opnieuw zaaien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 12/07/18, 16:56

Alle gegevens lijken samen te komen in de richting van het feit dat, afgezien van de rijstvelden, deze ‘vrije’ fixerende bacteriën (die zichzelf moeten voeden terwijl de symbiotische bacteriën van het geslacht rhizobium met de planten ‘omgaan’) spelen voor hoeveelheden van de orde van grootte. van 10 eenheden per ha.

Rijstvelden zijn een bijzonder ‘agrosysteem’, waar in het water (redelijk warm) deze vrije bacteriën enigszins hun ‘oorspronkelijke’ omgeving terugvinden (de ‘soep’ waarin het leven werd geboren). We kunnen niet vergelijken met een veld of een tuin...

Symbiotica werken in ordes van grootte van ongeveer honderd kg.

[Dit is een van die “interpretaties” waarbij ik afwijk van Schreiber]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 12/07/18, 17:01

Julienmos schreef:
Did67 schreef:
cultiveer (vooral) peulvruchten, die stikstof in de lucht binden (nog beter omdat de bodem stikstofarm is!);


experiment uitgevoerd dit voorjaar, ik had Alexandrijnse klaver gezaaid in voren getekend in een dikke laag valse BRF, in een hoek van de tuin (veel "daar" daar) : Cheesy:

en inderdaad, ze groeiden heel goed (ook vol met distels), bloeiden onlangs en ik kon een vrij grote biomassa maaien! daarom zal ik periodiek op dit kleine perceel opnieuw zaaien.


Dank u voor dit getuigenis, dat voor mij waardevol is. Dit is wat ik ergens noemde, voor degenen die de ruimte hebben, om te bouwen "natuurlijke stikstofpompen", door een stikstofhonger te creëren die het levende systeem zal proberen te vullen! In deze context van extreme honger (gecreëerd door stikstofarme materialen zoals stro, zaagsel, "valse BRF" ...), bereikt de fixatie zijn hoogtepunt (dit kan oplopen tot 200 kg stikstof gefixeerd per ha en per jaar!) . Peulvruchten zijn de kampioenen.

Om de distels te beheersen (of zijn ze wollig ???), maai heel vroeg, vóór hun bloei. De peulvrucht stoot zeer snel af. De distel wordt overschreden. Terwijl het verstrekken van biomassa. Je moet maaien zodra de klaver bloeit. Hij is op zijn best. Om het zo te duwen 4 of 5 keer in het seizoen ...

Ik ben echt blij dat je hiervan kunt getuigen. Ik had het idee. Duidelijk voor mij. Maar ik besefte het niet!
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 411-gasten