Onze participatietuin in Moselle

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 14/09/19, 14:28

Did67 schreef:]


hallo DIdier,

Kunt u uitleggen wanneer we de grond moeten bedekken, voor of na de winter?

merci
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 23/09/19, 19:13

bonsoir,

midden september. De zonnebloemen, stokbonen en tomaten laten we staan ​​om in de winter stikstof in de bodem vast te leggen.
Lege percelen worden ingezaaid met wintergroenten of groenbemesters (voorlopig zonnebloem).

Voor de MO hebben we daarom hooi, stro, grasmaaisel en gaan we boombladeren verzamelen zodra ze vallen.
Ik begreep duidelijk enerzijds het voordeel van afdekken tegen onkruid, maar ook van het voeden van de grond. Dit is nu net het moment dat mij ontgaat.
VOORAL voor hooi moet ik, volgens de moestuin van de luiaard, het nog eens in meer detail lezen, maar ik begreep niet wanneer de ideale periode was om alle voordelen van de fenocultuur te benutten (op pagina 237 wordt aangegeven dat je de Ik begrijp de aangehaalde argumenten, maar 'te laat inbrengen, aan het einde van de winter' is ook geen goed idee.'

Ik denk er dus aan om de percelen van volgend jaar af te dekken en klaar te maken met stro, gras en bladeren.
Maar wanneer zou hooi optimaal worden gebruikt?


Dankjewel
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 24/09/19, 07:05

emilio57 schreef:bonsoir,

midden september. We snijden een paar cm afstand af, zodat de zonnebloem- en tomatenplanten blijven staan ​​en in de winter stikstof in de grond wordt vastgelegd. Werkt het ook voor rijzende bonen?
Lege percelen worden ingezaaid met wintergroenten of groenbemesters (voorlopig zonnebloem).

Voor de MO hebben we daarom hooi, stro, grasmaaisel en gaan we boombladeren verzamelen zodra ze vallen.
Ik begreep duidelijk enerzijds het voordeel van afdekken tegen onkruid, maar ook van het voeden van de grond. Dit is nu net het moment dat mij ontgaat.
VOORAL voor hooi moet ik, volgens de moestuin van de luiaard, het nog eens in meer detail lezen, maar ik begreep niet wanneer de ideale periode was om alle voordelen van de fenocultuur te benutten (op pagina 237 wordt aangegeven dat je de te vroeg hooi. Ik begrijp de aangehaalde argumenten, maar “te laat inbrengen, aan het einde van de winter” is ook geen goed idee.”

Ik denk er dus aan om de percelen van volgend jaar af te dekken en klaar te maken met stro, gras en bladeren.
Maar wanneer zou hooi optimaal worden gebruikt?


Dankjewel
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 24/09/19, 07:05

bonsoir,

midden september. We snijden een paar cm afstand af, zodat de zonnebloem- en tomatenplanten blijven staan ​​en in de winter stikstof in de grond wordt vastgelegd. Werkt het ook voor rijzende bonen?
Lege percelen worden ingezaaid met wintergroenten of groenbemesters (voorlopig zonnebloem).

Voor de MO hebben we daarom hooi, stro, grasmaaisel en gaan we boombladeren verzamelen zodra ze vallen.
Ik begreep duidelijk enerzijds het voordeel van afdekken tegen onkruid, maar ook van het voeden van de grond. Dit is nu net het moment dat mij ontgaat.
VOORAL voor hooi moet ik, volgens de moestuin van de luiaard, het nog eens in meer detail lezen, maar ik begreep niet wanneer de ideale periode was om alle voordelen van de fenocultuur te benutten (op pagina 237 wordt aangegeven dat je de te vroeg hooi. Ik begrijp de aangehaalde argumenten, maar “te laat inbrengen, aan het einde van de winter” is ook geen goed idee.”

Ik denk er dus aan om de percelen van volgend jaar af te dekken en klaar te maken met stro, gras en bladeren.
Maar wanneer zou hooi optimaal worden gebruikt?


Dankjewel
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Ahmed » 24/09/19, 10:07

Het is voldoende om te weten dat met hooi wordt gezocht naar een duurzame dekking tijdens het groeiseizoen en het vasthouden van de organische stof die het bevat tot de datum van deze oogsten. Dit sluit dus een toepassing aan het begin van de herfst uit, aangezien de bacteriën op dat moment actief zijn en het hooi beginnen af ​​te breken en daardoor voedingsstoffen vrijgeven die tevergeefs zullen worden weggespoeld (aangezien er geen actieve vegetatie is die het hooi ten goede komt). ervan). Aan het einde van de herfst wordt aan optimale verspreidingsomstandigheden voldaan.
Als we eenmaal de mechanismen die een rol spelen hebben begrepen (dit is geen indirecte kritiek!) is het mogelijk om verder te gaan dan het ‘recept’-aspect, dat noodzakelijkerwijs beperkend is en niet toestaat (als het oordeelkundig is!) om ons alleen aan te passen aan zeer specifieke gevallen, en dit op een mechanische manier die niet in overeenstemming is met het functioneren van levende wezens (de weersomstandigheden hebben een grote invloed en dergelijk advies zal al dan niet worden aangepast, afhankelijk van de variaties ervan)...
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par emilio57 » 24/09/19, 10:40

Ahmed schreef:Het is voldoende om te weten dat met hooi wordt gezocht naar een duurzame dekking tijdens het groeiseizoen en het vasthouden van de organische stof die het bevat tot de datum van deze oogsten. Dit sluit dus een toepassing aan het begin van de herfst uit, aangezien de bacteriën op dat moment actief zijn en het hooi beginnen af ​​te breken en daardoor voedingsstoffen vrijgeven die tevergeefs zullen worden weggespoeld (aangezien er geen actieve vegetatie is die het hooi ten goede komt). ervan). Aan het einde van de herfst wordt aan optimale verspreidingsomstandigheden voldaan.
Als we eenmaal de mechanismen die een rol spelen hebben begrepen (dit is geen indirecte kritiek!) is het mogelijk om verder te gaan dan het ‘recept’-aspect, dat noodzakelijkerwijs beperkend is en niet toestaat (als het oordeelkundig is!) om ons alleen aan te passen aan zeer specifieke gevallen, en dit op een mechanische manier die niet in overeenstemming is met het functioneren van levende wezens (de weersomstandigheden hebben een grote invloed en dergelijk advies zal al dan niet worden aangepast, afhankelijk van de variaties ervan)...


Hallo Ahmed
ja ik zie het, bedankt voor dit antwoord. In het oosten hebben we normaal gesproken een regenachtige herfst en een besneeuwde winter. Maar de laatste jaren is het nogal droog geweest. We kunnen dus niet eens meer anticiperen op het klimaat.


Anders ga ik het boek van Didier herlezen en proberen de prachtige mysteries van het leven wat beter te begrijpen
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par chafoin zijn » 24/09/19, 16:55

...En dus als je grond hebt waar je al gecultiveerd hebt, kun je het hooi vrij laat (eind van de winter, begin van de lente) of zelfs heel laat (tijdens het planten) neerleggen. Dubbel voordeel: je behoudt de energie van het hooi en het natuurlijke onkruid dat kan groeien, recupereert de nitraten en “voedt” de bodem door rhizodepositie. Je hoeft alleen nog maar op het laatste moment het onkruid te ‘sorteren’ voordat je gaat maaien.
Als het een grond is waar weidevegetatie groeit, kan het beter zijn om deze eerder in te zetten om de grassen (in de winter) te onderdrukken. Maar het hangt waarschijnlijk af van wat je erna zet. Het is me gelukt om tomaten te kweken op een weide met hooi dat in mei was gelegd.
Als je wilt profiteren van de mineralisatie van hooi (bijvoorbeeld voor veeleisende gewassen) duurt het waarschijnlijk een paar weken en veel water voordat het hooi begint te ontbinden. Het is dezelfde reden die de door Ahmed genoemde uitspoeling van nitraten in de herfst verklaart en daarom het advies om niet te vroeg te hooien om vervuiling en verspilling van voedingsstoffen indien mogelijk te voorkomen.
Het is dus aan jou om te meten op basis van al deze elementen (regen, beschikbaar water, bodem, gewassen, enz.)!
1 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par VetusLignum » 24/09/19, 17:56

Wat mij betreft ben ik van mening dat de grond het hele jaar door permanent bedekt moet zijn.
In mijn tuin is er nog steeds een uitzondering, ontdek ik in mei of juni bij het planten of zaaien, om aanvallen van slakken en vogels beter te kunnen beheersen; maar het is niet met vreugde van hart.
Ik geloof niet in het idee dat er bij een winterbedekking sprake zou zijn van uitspoeling van voedingsstoffen.
Enerzijds vertraagt ​​de hoes de regen; aan de andere kant ontleedt het langzaam; en ten slotte reken ik erop dat regenwormen organisch materiaal met mineraal materiaal zullen vermengen, waardoor ze stabiele aggregaten worden.
En als we bang zijn voor stikstofuitspoeling, kunnen we een afdekking plaatsen met meer koolstof dan hooi.
1 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par VetusLignum » 24/09/19, 18:07

emilio57 schreef:midden september. We snijden een paar cm afstand af, zodat de zonnebloem- en tomatenplanten blijven staan ​​en in de winter stikstof in de grond wordt vastgelegd. Werkt het ook voor rijzende bonen?
Lege percelen worden ingezaaid met wintergroenten of groenbemesters (voorlopig zonnebloem).


A priori zouden al deze planten moeten sterven bij de eerste kou van de winter.

Het is noodzakelijk om de (symbiotische) fixatie van stikstof uit de lucht te onderscheiden; wat peulvruchten zoals wikke doen; en de opslag van stikstof uit de bodem (om uitspoeling ervan te voorkomen); wat andere planten doen, inclusief mosterd of rogge.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Our Participatory Garden in Moselle




par Did67 » 25/09/19, 12:40

emilio57 schreef:
groenbemesters (voorlopig zonnebloem).



De zonnebloem overwintert hier niet: het is een ‘zomerplant’, die in het voorjaar, na de vorst (april), wordt gezaaid.

Je hebt het niet verward met koolzaad, dat in de herfst wordt gezaaid en de winter doorbrengt, zoals rogge en tarwe...?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 319-gasten