Waar koop je je zaden?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Waar koop je je zaden?




par fabio.gel » 28/01/18, 09:57

Hallo

Na het testen van verschillende zaadleveranciers (biocoop, carouf, casto, tuinieren ...), realiseerde ik me dat sommige gekochte pakketten niet veel of echt belachelijk maakten. Dit jaar vóór het zaaien, wend ik me tot je om te weten

Of koop je je zaden?

Bedankt voor je antwoord.

Fabio
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waar koop je je zaad?




par Did67 » 28/01/18, 10:23

Ik zal verrassen: "overal".

Het komt zelden voor dat commerciële zaden niet "werken". Ze hebben deadlines, met aanzienlijke marges (als je zakken thuis hebt waarvan de datum is verstreken, kun je over het algemeen nog zaaien - om in aanmerking te komen voor open zakken; in de handel doen we dat in principe niet kan er geen vinden).

Dus ik heb 0,39 zakjes € van Norma of Lidl ... Maar ook meer specifieke soorten van Sainte-Marthe, Magellan, Germinance of Fabre.

En meer en meer, de mijne (voor alle niet-hybride variëteiten).
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Waar koop je je zaad?




par denis17 » 29/01/18, 11:29

Een beetje zoals ik ook.
Vorig jaar, grote bestelling bij magellan, een beetje zaadherstel van vrienden en de rest op de brico-markt.
Aangezien ik nog steeds zaden van vorig jaar heb, dit jaar, heb ik een aanvulling gemaakt op de boerderij van St. Martha, voor de rest, zal ik terugkeren naar Brico.
En voor info, doe ik zelf al mijn zaailingen.
denis
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Waar koop je je zaad?




par sicetaitsimple » 29/01/18, 12:02

Tot vorig jaar deed ik heel weinig zaailingen in terrines of potten, en zaaide ik in de tuin ofwel groenten die niet overplanten (radijs, wortelen, ...), ofwel "grote zaden" (bonen, kleine erwten), plus een paar zaaibedden van kale wortelsalade. Over het algemeen (behalve wortelen!) Geen probleem.

In 2017 begon ik in potten en terrines, met soms contrasterende resultaten, maar naar mijn mening was de kwaliteit van de zaden niet ter discussie, eerder de kwaliteit van de tuinman! Door het analyseren van bepaalde fouten, was de minimale kiemtemperatuur vaak betrokken, het is niet altijd heel duidelijk op de zakken.

De grootste komt van Leclerc (merk Eclor) simpelweg omdat ik daar meestal mijn boodschappen doe en de prijzen zeer betaalbaar zijn in vergelijking met een tuincentrum, met enkele uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de "Cressonette du Maroc" waar ik dol op ben, maar die je niet gemakkelijk kunt vinden in winkels die van de St Marthe Farm komen en dan denk ik net als iedereen aan tassen die hier en daar willekeurig worden gekocht bij de gang voor een tuincentrum.

Maar ik ben het eens met eerdere meningen, als het niet eerst moet denken aan de kwaliteit van het zaad!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waar koop je je zaad?




par Did67 » 29/01/18, 12:19

sicetaitsimple schreef:
de minimale kiemtemperatuur was vaak betrokken, het is niet altijd heel duidelijk op de zakken.



In feite zijn er zeer variabele indicaties voor dezelfde soort. Wanneer we wat vinden.

Het is ook een kwestie van beoordelen: de temperatuur waarbij sommige zaden heel langzaam ontkiemen is niet dezelfde als die waarbij 90% van de zaden in een paar dagen ontkiemen! "Minimal" is een beetje dubbelzinnig.

Ik denk dat de neiging in het algemeen is om te vroeg en te diep te zaaien ...

Wanneer men richting zomer en drogere gronden gaat, is er nog een neiging: niet genoeg "peilen" (stijgende vochtigheid door capillaire werking) - het overkomt mij vaak om in de voor te lopen! [obsessie met het "zaaibed" waarvan gezegd moet worden dat het los is; om van dit valse bewijs te genezen, observeer zorgvuldig een "geperste kluit", tegenwoordig gebruikelijk voor planten in de tuin: het is "beton"!]
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Waar koop je je zaad?




par sicetaitsimple » 29/01/18, 12:38

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:
de minimale kiemtemperatuur was vaak betrokken, het is niet altijd heel duidelijk op de zakken.



In feite zijn er zeer variabele indicaties voor dezelfde soort. Wanneer we wat vinden.



Toen ik zei "niet altijd even duidelijk", was dat een understatement!
0 x
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Re: Waar koop je je zaad?




par fabio.gel » 29/01/18, 19:01

Merci pour vos réponses.
Ja, meer ka
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Photnat 61
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 13/11/16, 19:02
Plaats: Perche Ornais

Re: Waar koop je je zaad?




par Photnat 61 » 29/01/18, 22:04

Bonsoir,

Ik oogst + in + mijn eigen zaden, anders sta ik voor mezelf: The Good Seed, zaden Bocquet, Kokopelli, Ferme Sainte Marthe en Lidl. Ik neem ook deel, regelmatig in de verschillende ruilhandel van regionale zaden.
Lucien
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: Waar koop je je zaad?




par green68 » 23/02/18, 21:04

Bonsoir,

Meestal bij Lidl voor het gemak, zo niet voor diegene die ik heb gekregen van mijn buren in de moestuin en natuurlijk van mijn eigen zaden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Waar koop je je zaad?




par Stef72 » 24/02/18, 09:34

aan mijn zijde neem ik mijn zaadjes van vrienden, en ik voltooi met ontkieming omdat ze mijn regio zijn, dus zeg ik tegen mezelf dat de omstandigheden dichter bij mijn tuin liggen als ik ze bijvoorbeeld in het zuiden van Frankrijk zou bestellen.

Ik probeer het maximale te doen met niet-hybride zaailingen omdat ik het leuk vind om zaad los te laten en te ruilen met vrienden;)
1 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 496-gasten