Waar koop je je zaden?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: Waar koop je je zaad?




par Thouvenel » 27/02/18, 10:17

Stef72 schreef:aan mijn zijde neem ik mijn zaadjes van vrienden, en ik voltooi met ontkieming omdat ze mijn regio zijn, dus zeg ik tegen mezelf dat de omstandigheden dichter bij mijn tuin liggen als ik ze bijvoorbeeld in het zuiden van Frankrijk zou bestellen.

Ik probeer het maximale te doen met niet-hybride zaailingen omdat ik het leuk vind om zaad los te laten en te ruilen met vrienden;)



Een beetje zoals dat.

Ik denk dat je eerst moet weten wat je wilt. Laat me het uitleggen: als je bang bent dat de faculteit zal ontkiemen, zijn bijna alle zaadbedrijven gelijk. De prijs verandert veel.
Bovendien is het mogelijk dat sommige groepen bijna dezelfde producten onder verschillende merken verkopen (bijvoorbeeld: de Limagrain-groep is eigenaar van "Clause" en "Vilmorin").
De zaden commercieel verkocht zijn onderworpen aan strenge controles die zorgen voor een goede kieming ... maar de prijs wordt beïnvloed ... Als u uw zaden, krijg je meer en kun je toelaten dat sommige zaden die% zal niet ontkiemen, het zal een beetje genereuzer zijn voor de doses.

Zaden (bijv. Knoflook, uien, sjalotten, aardappelen, ...) niet van zaden waarschijnlijk dragers van virussen zijn. Het kopen van deze gecertificeerde zaden (blauw label) is een garantie dat deze rassen geregenereerd zijn en vrij zijn van deze pathologieën. Om mijn zaden te maken heb ik bijvoorbeeld "gecertificeerde" knoflook- en sjalottenzaden gebruikt.

De goedkoopste is niet de slechtste en je kunt ook naar goedkope zaden gaan.

Als je lokaal, organisch wilt stimuleren, wordt het duurder.
Het is aan jou om de cursor op de gewenste plek te plaatsen. Maar het lijkt mij dat er geen merken zijn die a priori "te vermijden" zijn.




Bij mij is het dichtstbijzijnde biologische zaad biaugerme (47). Ik probeer thuis te kopen voor bestellingen van meerdere tassen (biologisch, lokaal, maar duur)

Anders stukje bij beetje het zaad gekocht, die waarvan het gewicht is belangrijk (aardappelen, bonen, ...) zijn binnen bereik V *** (tuincentrum netwerk in het zuidwesten) of elders. Voor bloemen kan ik kopen bij lidl, intermarché, ...
Anders heb ik een vriend die me ongeveer dertig zakken met zaden van verschillende merken heeft gesponnen die voor voorraad waren bedoeld, ik ben niet kieskeurig geweest. De data werden soms overschreden maar de kiemkracht bleef bevredigend.
Ik probeer de zaden te ruilen, het is ook leuk.

Voor een groeiend aantal zaden zijn het mijn eigen zaden, aangepast aan mijn terroir. Voor tomaat, snijbiet, grijze sjalotjes, roze knoflook Lautrec, ik begon sinds 3 jaar een verscheidenheid aan selectie door alleen de zaden van de mooiste en gezondste voeten te houden.

Mijn doel is:
- generaliseer deze praktijk van selectie op basis van variëteiten
- openblijven bij aankopen van nieuwe variëteiten (door lokaal biologisch zaad te prefereren om ethische redenen)
- om meer te ruilen
- om zoveel mogelijk mijn eigen zaden te reproduceren
- probeer een aantal variëteitscreaties (tomaten, courgettes, ...) op soorten waar het niet te complex is.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waar koop je je zaad?




par Did67 » 27/02/18, 11:35

Even een opmerking: zelfs de "biologische" merken zijn niet allemaal producenten (of niet voor hun hele aanbod); dus zelfs lokaal gekocht, kunnen de zaden uit het andere uiteinde van Europa komen ...

En een tweede: de virusziekten komen vooral voor bij aardappelen - de meeste aardappelen die we tussen tuinders doorgeven, zijn dat, en soms serieus. Het teken waarmee u het weet: het vel is "reliëf", in plaats van vrij plat te zijn ... Het is dan nodig om opnieuw te beginnen vanuit een meristeemcultuur (dit is de plaats waar nieuwe cellen worden gevormd, aan het einde van een staaf) - dit gebeurt in het laboratorium. Eventuele stekken worden besmet. Bladluizen en andere bijters (soms aaltjes in de grond) zijn de belangrijkste vectoren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: Waar koop je je zaad?




par Thouvenel » 27/02/18, 14:56

Did67 schreef:Even een opmerking: zelfs de "biologische" merken zijn niet allemaal producenten (of niet voor hun hele aanbod); dus zelfs lokaal gekocht, kunnen de zaden uit het andere uiteinde van Europa komen ...


Ja, niet alles. Het is belangrijk om dit te specificeren. Je hebt gelijk.

Ik had het over mijn zaak: Biaugerme heeft een netwerk van boerderijen die 100% zaden leveren, deze boerderijen zijn alleen in Lot-et-Garonne.
Saint Martha doet alles ter plaatse (?) Het lijkt mij ....

Ik had een onderscheid gemaakt tussen lokaal en organisch.

Did67 schreef:En een tweede: de virusziekten komen vooral voor bij aardappelen - de meeste aardappelen die we tussen tuinders doorgeven, zijn dat, en soms serieus. Het teken waarmee u het weet: het vel is "reliëf", in plaats van vrij plat te zijn ... Het is dan nodig om opnieuw te beginnen vanuit een meristeemcultuur (dit is de plaats waar nieuwe cellen worden gevormd, aan het einde van een staaf) - dit gebeurt in het laboratorium. Eventuele stekken worden besmet. Bladluizen en andere bijters (soms aaltjes in de grond) zijn de belangrijkste vectoren.


Hier, een snelle vraag bij het doorgeven van dit: mijn knoflook bewaard voor het zaad had soms een klein oppervlakkig gat op sommige kluiten. Ik heb deze koppen (yum) geëlimineerd door alleen die te zaaien waar de hele caïeux stuivers waren. Ik deed het goed? Risico op overdracht? Nutteloze voorzorgsmaatregel?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Waar koop je je zaad?




par Adrien (voormalig nico239) » 28/02/18, 14:00

Een beetje overal zoals iedereen.

Mevrouw, het is meer in petto
Ik liever op het net met een zwakte voor het goede zaad, maar ik ben niet bevroren
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waar koop je je zaad?




par Did67 » 28/02/18, 14:23

Thouvenel schreef: mijn knoflook bewaard voor het zaad had soms een klein oppervlakkig gat op sommige kluiten.


???? (Ik weet het niet)!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Waar koop je je zaad?




par Christophe » 28/02/18, 15:03

Een interessant interview over het "kapitalistische" beheer van zaden ... en de mogelijke alternatieven!



Niet slecht deze Juliette, ex TF1 ...

16 / 10 / 17 - 20h - Zaden, een bedreigde erfenis - VibraConferentie met Juliette Duquesne gehost door Mary Lys Driekwart van de zaadvariëteiten is in een eeuw verdwenen. Maar zaden zijn de basis van het leven. Hoe kunnen we dan verklaren dat dit cruciale onderwerp zo lang buiten het bereik en het begrip van het grote publiek is gehouden?

Regelgeving is inderdaad bijzonder complex. Maar boven alles beheerst degene die het zaad bezit de hele voedselketen.

Het behouden van deze wereldwijde markt betekent enorme financiële uitdagingen. Deze toe-eigening van het algemeen welzijn begon meer dan vijftig jaar geleden met industriële zaden. Tegenwoordig neemt het toe met GGO's en 'nieuwe GGO's', waardoor boeren over de hele wereld het basisrecht om hun eigen zaden te verbouwen, wordt beroofd. Hoe en waarom is dit waardevolle bezit, dat aan iedereen zou moeten toebehoren, geprivatiseerd? Wat zijn de consequenties van een dergelijke logica? Welke risico's heeft het voor de natuur, waarvan de mens een onderdeel is? Dit zijn de vragen, van vitaal belang voor de toekomst, die in deze waarschuwing worden behandeld.

Onafhankelijk journalist sinds 2005, ik werkte gedurende 10 jaar voor het tijdschrift van TF1 (13h en 20h).

Ik heb altijd gedaan, in aanvulling op de onderwerpen met betrekking tot het dagelijkse nieuws, onderzoeken en complexe mondiale vraagstukken, dat lijkt mij essentieel: speculatie van grondstoffen, derivaten van de financiële markten, is een andere economie mogelijk? De gevaren van junkfood, de initiatieven van het maatschappelijk middenveld ...

Rapporten bedoeld voor het grootste aantal.

Sinds januari 2016, blijf ik met soortgelijke onderwerpen omgaan als een onafhankelijke journalist.

Ik ben toegewijd aan het onderzoeken en schrijven van boeken van een nieuwe collectie: Carnets d'alerte. In een samenleving waar informatie alomtegenwoordig is, is het soms moeilijk om te navigeren. De cruciale informatie is verdronken, moeilijk voor de burger om te slagen in sorteren. Er wordt geen globale visie voorgesteld, alles is verdeeld, kapitaalinformatie is gebagatelliseerd. Met Pierre Rabhi hadden we daarom het idee om Carnets d'alerte te produceren, over vitale en mondiale thema's waarvan de gevolgen al serieus zijn voor de mensheid en nog steeds dreigen te stijgen. Ons doel is om het grootste aantal mensen te bereiken in een samenleving waar de overvloed aan informatie verkeerde informatie oplevert.

Door deze nieuwe collectie genaamd "rode boeken", uitgegeven door Presses du Chatelet, we wilden het uiterlijk beschikbaar voor een breder publiek, kenmerkend voor sommige televisieprogramma rapporten te houden. Maar deze notebooks zullen veel minder efemeer zijn. Ze zullen informatie verstrekken over cruciale thema's: honger in de wereld, zaden, GMO's, de plaats van financiën, het nut of andersoort van groei ... Contact: http://julietteduquesne.fr/
0 x
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 163
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 36

Re: Waar koop je je zaden?




par PVresistif » 23/09/18, 19:30

Ik heb een kleine tuin en een composter en ik koop de zaden van Lidl of andere.
Momenteel eet ik wat tomaten (kersentype) die alleen zijn gegroeid in de composter! Ik heb wat moeite met begrijpen, natuurlijk toen ik zag dat ik ze goed water gaf; Ik heb ook een pompoen die alleen is gegroeid in de composter die misschien volwassen is
Is er een duidelijke verklaring en moet je elk jaar zaden kopen of ze zelf maken?
Ik had een boek bij Eyrolles besteld over "het maken van je zaden", maar het is niet meer gedrukt en niet opnieuw gepubliceerd, de lobby's moeten er naar uitkijken ...!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Waar koop je je zaden?




par Adrien (voormalig nico239) » 24/09/18, 01:34

Mijn geloof voor de zaden, iedereen ziet de middag aan zijn deur.

Er zijn de hardcore van de bio.
Er zijn fans van persoonlijke productie.
etc

Wat mij betreft maakt het mij niet uit.
Ik koop het grootste deel van de tijd via internet en in dit geval spelen verschillende factoren een rol
- de prijs natuurlijk
- de verzendkosten
- variëteiten
ET
de SERVICE

Ik heb de service altijd gewaardeerd, de mensen met wie je te maken hebt.

Dus als ik de "moeder Girerd" (zaden Girerd) aan de telefoon heb, weet ik dat ik met haar kan regelen om bestellingen te groeperen (omdat ik mezelf soms af en toe doe). Kortom, ik heb een mens aan de andere kant van de lijn en dat vind ik goed.

Dat gezegd hebbende, heb ik ook in China gekocht om te testen.

Of bij Lidl store omdat het er niet duur uitziet, maar om er zeker van te zijn dat we WE WE WE moeten doen wat ik niet doe.

Op de beurs dit weekend was er een biologische handelaar en alles en alles behalve de prijzen waren exorbitant.

Mevrouw krijgt zaden van een vriend en herstelt zich van onze eigen groenten ...

Zoals je kunt zien is het erg divers.

Voor het gevoel, voor het geloof zoals Didier zou zeggen, zou ik de voorkeur geven aan zaden van planten die goed zijn ontkiemd en zich goed hebben ontwikkeld in mijn bodem.

Ik heb echter niet genoeg perspectief om te zeggen of het echt beter is of niet.

We zullen dit over een paar jaar zien en we zullen zien of de goede plannen van gisteren zaden geven die altijd goede plannen maken door de jaren heen
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 186-gasten