O. De Schutter, wereld landbouwmodel loopt uit!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Forhorse » 02/05/17, 22:54

Stomme vraag, maar waarom ben je hooi en geen stro?
Omdat bij de oogst ruim 3/4 van het stro wordt vermalen. En zelfs als er organisch materiaal aan de velden wordt toegevoegd, zou er waarschijnlijk niet veel tekort zijn als er iets meer voor de tuinen zou worden gebruikt.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par izentrop » 03/05/17, 08:56

De functies zijn hetzelfde http://www.gerbeaud.com/jardin/fiches/p ... ,1221.html

Het verschil zit hem in de C/N, die voor stro 150 en voor hooi 20 kan bereiken. De c/n beïnvloedt de snelheid van de afbraak en kan worden gecorrigeerd door grasmaaisel aan het stro toe te voegen. https://fr.wikipedia.org/wiki/Rapport_C/N, maar in mindere mate ook door de voedingsstoffen die het bevat.

Mulch is ook Stro, Maaien, Houtsnippers, Dode bladeren, Gewasresten, Spontane vegetatie, Groenafvalcompost, Mest +/- stro

Mulch heeft daarom ook de rol van oppervlaktecompost.
Het geeft voedingsstoffen vrij die direct door de plantenwortels kunnen worden opgenomen (vooral bij elke regen- en watergift).

Omdat de compost lucht en vocht nodig heeft om te kunnen werken, is alleen het deel dat in contact komt met de grond actief. Gesloten, goed bevochtigde compost produceert sneller humus die in de bodem kan worden opgenomen.

Omdat bij de oogst ruim 3/4 van het stro wordt vermalen. En zelfs als er organisch materiaal aan de velden wordt toegevoegd, zou er waarschijnlijk niet veel tekort zijn als er iets meer voor de tuinen zou worden gebruikt.
0 x
Nee, landbouwgrond heeft geen humus. De huidige tarwe is geselecteerd om de opbrengst te verhogen ten koste van stro. Teeltpraktijken met diep winterploegen bevorderen de mineralisatie van organisch materiaal en verlagen het humusgehalte, waardoor er minder bodem ontstaat De bodem is veel gevoeliger voor erosie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Did67 » 03/05/17, 14:26

Forhorse schreef:Stomme vraag, maar waarom ben je hooi en geen stro?
Omdat bij de oogst ruim 3/4 van het stro wordt vermalen. En zelfs als er organisch materiaal aan de velden wordt toegevoegd, zou er waarschijnlijk niet veel tekort zijn als er iets meer voor de tuinen zou worden gebruikt.


Er bestaat niet zoiets als een ‘domme vraag’. De antwoorden kunnen zijn: kijk maar naar de politieke reacties!

De meeste tuinders "mulchen" met stro.

Toen ik nadacht over wat ik de ‘Luie Moestuin’ noemde, dat wil zeggen een manier om veel groenten te produceren (minstens evenveel als in een conventionele tuin) door heel weinig te werken, en op een ‘meer dan biologische’ manier (zonder pesticiden, ook zonder sommige die zijn toegestaan ​​in "biologisch" maar waarvan ik denk dat ze schadelijk zijn, zelfs als ze natuurlijk zijn), kwam ik tot de conclusie dat de bodembedekker, naast het tegenhouden van onkruid, naast het bestrijden van verdamping, Naast het beschermen van de bodem tegen de impact van regendruppels, was het ook nodig om de levende organismen in de bodem die in mijn plaats werken te voeden en, door de ontbinding ervan, de bodem te bemesten.

Goed gevoede bodemorganismen produceren lijm, wat bijdraagt ​​aan “bodemverzuring”: de grond “raakt vanzelf los!”

Ik kon dus niets anders doen dan (massaal) planten/zaaien en oogsten...

Stro in de tuin heeft dus hetzelfde nadeel als stro als voer! Het is arm (aangezien we de rijkste hebben verwijderd, de oren met de granen). Daarom voedt het de levende organismen in de bodem slecht, met name de wormen, die erg rijk zijn aan eiwitten (het zijn echte “steaks”). De afbraak ervan brengt weinig minerale elementen in de bodem (granen "verspillen" deze elementen niet om een ​​holle stengel te bouwen!), dus het bemestende effect is beperkt...

Zo kwam ik tot de conclusie dat als ik de levende mechanismen in de bodem van mijn moestuin een ‘boost’ wil geven, het beter was om mijn bodemorganismen goed te voeden. Dus bedekken met hooi... Ik beschouw mezelf als een "kweker van levende bodemorganismen" en geen tuinman. Dit zijn de organisaties die voor mij tuinieren. Dus zoals elke fokker moet ik mijn “kudde” goed voeden!

De resultaten, zonder enige grondbewerking (zelfs geen grelinette), zijn spectaculair. Zie foto's in de feed landbouw / tuinieren-meer-dan-bio-by-planten-leven-zonder-vermoeidheid-t13846.html of mijn video's op Youtube (typ “Potager du Paresseux” in de interne zoekmachine van de site).

Maar dit resulteert in het ethische debat dat we hierboven hebben gevoerd: is het ‘duurzaam’, ‘redelijk’ om ‘voer te vernietigen’ in je tuin…? Vraag waarop ik het hierboven aangegeven antwoord geef.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Forhorse » 03/05/17, 22:38

izentrop schreef: De huidige tarwe is geselecteerd om de opbrengst te verhogen ten koste van stro.


Ja en waarschijnlijk off-topic hier, maar je moet weten dat we gewassen chemisch behandelen met een product dat boeren "een verkortingsmiddel" noemen, dat naast selectie helpt om de kortst mogelijke stelen te krijgen... dus minder stro (maar het doel is niet om minder stro te hebben, maar eenvoudigweg om ervoor te zorgen dat de gewassen niet onder het gewicht van de oren ‘stromen’)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par izentrop » 04/05/17, 01:20

Forhorse schreef:
izentrop schreef: De huidige tarwe is geselecteerd om de opbrengst te verhogen ten koste van stro.
Ja en waarschijnlijk off-topic hier, maar je moet weten dat we gewassen chemisch behandelen met een product dat boeren "een verkortingsmiddel" noemen, dat naast selectie helpt om de kortst mogelijke stelen te krijgen... dus minder stro (maar het doel is niet om minder stro te hebben, maar eenvoudigweg om ervoor te zorgen dat de gewassen niet onder het gewicht van de oren ‘stromen’)
Oké, maar ook vanwege een overdosis stikstof. Maar ok! Het belangrijkste was mulchen. En dus is mulchen met de middelen die voorhanden zijn en de juiste dosering ook goed.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Did67 » 04/05/17, 08:46

Forhorse schreef:
... maar je moet weten dat we de gewassen chemisch behandelen met een product dat boeren "een verkortingsmiddel" noemen, dat naast de selectie helpt om de kortst mogelijke stengels te krijgen... dus minder stro (maar het doel is niet om minder stro, maar gewoon om ervoor te zorgen dat de gewassen niet "doorstromen" onder het gewicht van de oren)


En conventionele granen worden bij het begin systematisch behandeld met fungicide, dus kort voor de oogst. Dit is ook de reden waarom ik niet van stro in mijn moestuin houd... Natuurlijke weilanden worden nooit behandeld... Tijdelijke weilanden kunnen daarentegen sporen dragen van eerdere gewassen...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par izentrop » 05/05/17, 00:53

Did67 schreef:En conventionele granen worden bij het begin systematisch behandeld met fungicide, dus kort voor de oogst.
Nog een goede maand, totdat het synthetische product verdwijnt, wat bij organische koperbehandeling niet het geval is, dus je moet kiezen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Did67 » 05/05/17, 10:21

Om deze reden heb ik koper volledig uit mijn moestuin verbannen. En meststoffen van mijnbouwoorsprong. Ik heb het dus over een ‘meer dan biologische’ moestuin (in de zin van ‘gelabeld’ biologisch AB).
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 387-gasten