O. De Schutter, wereld landbouwmodel loopt uit!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

O. De Schutter, wereld landbouwmodel loopt uit!




par Christophe » 29/04/14, 15:47

Een interview van de dag door de opvolger van Jean Ziegler: https://www.econologie.com/forums/destructio ... 12239.html

Olivier De Schutter: “Ons mondiaal landbouwmodel is aan het einde van zijn Latijn”

Een voedselprijzencrisis, de debatten over agrobrandstoffen of over "landroof", een gespikkeld folieduel met Pascal Lamy, directeur-generaal van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) tot 2013: de zes jaar dat hij de Belgische advocaat Olivier De Schutter als United Speciale VN-rapporteur voor het recht op voedsel heeft het druk gehad. Aangezien zijn mandaat op woensdag 30 april afloopt en de Turkse Hilal Elver hem binnen enkele weken zou moeten opvolgen, bevestigt hij dat het agro-industriële model achterhaald is en dat de oplossing voor de huidige voedseluitdagingen niet van de staten maar van de burgers zal komen.

(...)


http://www.lemonde.fr/planete/article/2 ... _3244.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 29/04/14, 15:53

De conclusie vat alles samen...

Wat heb je geleerd tijdens je zes jaar in functie?

Ik geloofde in de almacht van de staat, vandaag geloof ik in de almacht van de democratie. Ik geloof niet langer in passief wachten tot regeringen zelf handelen. Er zijn te veel blokkades; de druk op hen, maar al te reëel; en te machtige actoren die verandering in de weg staan.

Ik geloof dat de transformatie van voedselsystemen zal plaatsvinden vanuit lokale initiatieven. Overal waar ik kom in de wereld, zie ik burgers die het beu zijn om als consument of kiezer te worden gezien en die echte veranderingsagenten willen zijn door te proberen meer verantwoorde manieren van produceren en consumeren uit te vinden.

Mijn laatste boodschap aan regeringen is de noodzaak om voedselsystemen te democratiseren. Dat betekent dat ze moeten toegeven dat ze niet alle oplossingen in handen hebben en dat burgers een grote plaats moeten krijgen in de besluitvorming. Ik geloof vandaag meer in een transitie die wordt opgelegd door initiatieven die van onderaf komen dan door regelgeving die van bovenaf wordt opgelegd.


https://www.econologie.com/agriculture-m ... -4453.html
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par paysan.bio » 30/04/17, 09:55

Overal zie ik Olivier de SCHUTTER een lezing geven.
Ik geloof dat we op onze hoede moeten zijn voor de elites die zeggen dat LANDGRABBING een kans is voor de armen.
in plaats van te vechten tegen de zwendel van landdiefstal, steunen we het.
wanneer men in staat is te denken dat men zichzelf kan irrigeren als theoreticus van de landbouw van de toekomst?

De VN wil de vlucht naar landbouwgrond beheersen,

Le Monde, 15 / 06 / 09
Jean-Pierre Stroobants (met Antoine Le Bozec), correspondent in Brussel

Olivier De Schutter, speciaal VN-rapporteur voor het recht op voedsel, maakt zich zorgen over de snelle uitbreiding van de verwerving en pacht van landbouwgrond in ontwikkelingslanden door rijke staten en investeringsfondsen.

Deze praktijk van landroof kwam in een stroomversnelling in de nasleep van de voedselcrisis van 2008.
De heer De Schutter vindt dat het onderwerp op de agenda moet komen van de landbouwdiscussies op de G8, de top van de acht meest geïndustrialiseerde landen in juli.

Hij schuift elf principes naar voren met betrekking tot mensenrechten die volgens hem als basis zouden moeten dienen voor toekomstige contracten en voor een multilaterale aanpak, om de dreigingen die boven de lokale bevolking hangen te vermijden.

Volgens schattingen zijn de afgelopen drie jaar 15 tot 20 miljoen hectare (ha) - het equivalent van Franse landbouwgrond - het voorwerp geweest van transacties, voornamelijk in Afrika.
China zou 2,8 miljoen hectare in de Democratische Republiek Congo hebben gekocht om 's werelds grootste palmolie-exploitatie te ontwikkelen.
Zuid-Korea, de Verenigde Arabische Emiraten en Egypte hebben in Soedan in totaal meer dan 1,5 miljoen ha aangekocht. Saoedi-Arabië wil graag een half miljoen hectare pachten in Tanzania.

Experts schatten dat er in 2030 120 miljoen ha extra landbouwgrond moet worden gevonden om aan de vraag naar voedselproducten te voldoen.“Deze investeringen kunnen een kans op ontwikkeling zijn, infrastructuur en werkgelegenheid creëren, landbouwers toegang geven tot technologie en krediet, merkt de heer De Schutter op.
Ze kunnen ook zeer negatieve gevolgen hebben en zowel het recht op voedsel als de andere rechten van de betrokken bevolkingsgroepen bedreigen.

Zonder onderhandelde regels worden en zullen boeren worden verdreven en wordt hen de toegang ontzegd tot de hulpbronnen die essentieel zijn voor hun overleving.

De paradox, merkte de speciale vertegenwoordiger op, is dat onder de mensen die het meest worden blootgesteld aan voedselrisico's 500 miljoen mannen en vrouwen zijn van wie de toekomst van de planeet grotendeels afhangt: dit zijn de loonarbeiders in de landbouwsector. "Hun adequate bescherming bieden zou een grote bijdrage zijn", zei hij.
De heer De Schutter pleit er ook voor om investeringen te koppelen aan arbeidsintensieve projecten, die werkgelegenheid en inkomsten zouden opleveren voor lokale groepen. Ze zouden zichzelf bovendien een deel van de oogst moeten zien reserveren, om te verkopen op de lokale markten. De Speciale Vertegenwoordiger roept ook op om overal de principes van duurzame ontwikkeling en een agro-ecologische benadering te respecteren.
Alleen een multilaterale aanpak, concludeert hij, zal het mogelijk maken om concurrentie tussen arme landen die kapitaal willen aantrekken, te vermijden.


http://abonnes.lemonde.fr/planete/artic ... _3244.html
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Did67 » 30/04/17, 16:46

Het zij verre van mij mezelf te vergelijken met O. de Schutter.

Maar ik praat liever over wat ik weet.

Ik heb gedurende vele jaren van mijn professionele leven de keuze gemaakt voor "entryisme". Dat wil zeggen de keuze om je handen vuil te maken aan de verschillende "dingen"...

Voor iemand die een eerlijke man wil zijn, is dat niet altijd gemakkelijk. We bereiken onvermijdelijk de grenzen van het systeem. We "verzorgen een elastiekje" waarvan we niet weten waar het zal breken...

Zelfs als je probeert na te denken, blijft de 'conceptuele omgeving' op je inwerken. Het is een illusie, denk ik, om in een 'ding' te zijn en deze invloed niet te ondergaan.

Ik had nog steeds het gevoel dat het beter is om in de grote dingen te zijn om ze te "verbeteren", aangezien ze er zijn. In plaats van plaats te maken voor "idioten"...

Maar ik begrijp dat hier kritiek op kan komen.

Ik zie vandaag het geluk dat het is om je vrij te kunnen uiten en te doen wat je wilt. Maar ik ben me er ook van bewust dat de invloed die we hebben plotseling niet meetbaar is [de 5 abonnees die ik op YouTube heb, gaan de wereld van tuinieren niet veranderen! Het is met Botanic, Jardina, Geolia, enz. dat ik zou moeten samenwerken om te wegen...].
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par paysan.bio » 30/04/17, 18:26

wat mij stoort is dat mensen als O. de SCHUTTER geen idee hebben van de agronomische technieken die ingezet moeten worden om de landbouw een nieuwe betekenis te geven.
ze vinden dat het huidige model niet werkt, maar afgezien van het definiëren van de hoofdlijnen is er niets concreets.
er is niets concreets wanneer jongeren voorstander zouden zijn van een nieuw economisch model dat werkt.
afgezien van het hellouin mondstuk is er weinig concrete informatie over dit nieuwe model.

afgezien van het subsidiëren van dure industriële bio zal het maar een tijdje werken.

Didier
het doel is niet om te mopperen tegen iedereen die het systeem betreedt,
het doel is eraan te herinneren dat beslissingen moeten worden genomen in overeenstemming met de betrokken personen en niet alleen tussen mensen die zichzelf als experts beschouwen, maar die niet de gevolgen van slechte beslissingen hoeven te dragen.
Ik merk dat ze alles precies doen om hun handen niet vuil te maken, om niet moe te worden om tot op de bodem uit te zoeken.

Wat de fenocultuur betreft, u heeft de journalisten al zien aankomen, vroeg, vroeg of laat zullen de commerciële ketens contact met u opnemen.
zal het dankzij hun invloed vooruitgang boeken?Ik betwijfel het omdat er niet veel te verkopen valt. het zal gewoon goed zijn voor hun imago.

het is niet het aantal abonnees dat ik revolutionair vind, het is het DELEN van informatie.
het is het feit dat mensen zelfs beginnen als ze te horen krijgen dat ze soms voor onaangename verrassingen komen te staan...

je waarschuwt vaak dat het model niet overdraagbaar is naar boeren, maar ik denk juist het tegenovergestelde.
het kan niet direct worden omgezet met de techniek die je gebruikt, maar het principe is goed.
het echte probleem is nog steeds om te voorkomen dat dit model geïndustrialiseerd raakt en zijn waarden verliest (zoals industriële bio).

Ik zou de ballen hebben om deze technieken met scheikunde te zien gebruiken als dat niet nodig is.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Did67 » 30/04/17, 23:00

paysan.bio schreef:
Didier
het doel is niet om te mopperen tegen iedereen die het systeem betreedt,
het doel is eraan te herinneren dat beslissingen moeten worden genomen in overeenstemming met de betrokken personen en niet alleen tussen mensen die zichzelf als experts beschouwen, maar die niet de gevolgen van slechte beslissingen hoeven te dragen.
Ik merk dat ze alles precies doen om hun handen niet vuil te maken, om niet moe te worden om tot op de bodem uit te zoeken.

Wat de fenocultuur betreft, u heeft de journalisten al zien aankomen, vroeg, vroeg of laat zullen de commerciële ketens contact met u opnemen.
zal het dankzij hun invloed vooruitgang boeken?Ik betwijfel het omdat er niet veel te verkopen valt. het zal gewoon goed zijn voor hun imago.

het is niet het aantal abonnees dat ik revolutionair vind, het is het DELEN van informatie.
het is het feit dat mensen zelfs beginnen als ze te horen krijgen dat ze soms voor onaangename verrassingen komen te staan...

je waarschuwt vaak dat het model niet overdraagbaar is naar boeren, maar ik denk juist het tegenovergestelde.
het kan niet direct worden omgezet met de techniek die je gebruikt, maar het principe is goed.
het echte probleem is nog steeds om te voorkomen dat dit model geïndustrialiseerd raakt en zijn waarden verliest (zoals industriële bio).

Ik zou de ballen hebben om deze technieken met scheikunde te zien gebruiken als dat niet nodig is.


De mijne was niet om het entryisme te verdedigen. Om maar te zeggen dat we er in een cursus toe kunnen worden gebracht om er een bepaalde interesse in te vinden (ik heb het niet over financiën, maar dat is er ook). En dat slijt onvermijdelijk.

Voor mij, en het weinige dat ik van hem weet, is O. de Schutter slechts een macro-agro-econoom.

Ik verzeker je: ik ben het die contacten gebruik die ik nog heb in bepaalde media, uit mijn vorige leven. Hierdoor kan ik praten over wat ik doe, conferenties aankondigen. Ik betwijfel ten zeerste dat een "groep" contact met mij zal opnemen!

Wat mij interesseert is dat zoveel mogelijk mensen zomaar geconfronteerd worden met het idee dat ik "De Luie Moestuin" noem. Ze kiezen dan vrij. Ik sta erop, in mijn conferenties, maar op één ding: als het mogelijk is om in ieder geval een kleine test te maken.

Mijn intro-slide zegt, in 3 delen:

a) 1) Geloof me niet "dwaas"!
Maar vanaf morgen toch maar proberen!!!!

b) 2) “In deze wereld is niets ooit perfect! »
… Zelfs de “Potager du Paresseux” niet!!!

c) 3) Aan elke "ZIJN" luie moestuin!
Die van jou ziet er zo uit:
- wat jij bent
- de omgeving en omgeving waarin
je zet het op zijn plaats: bodem, klimaat,
beperkingen "...
- wat de natuurlijke mechanismen ermee zullen doen!

Wat mij ook interesseert, en ik ben heel blij dat dit vorm krijgt, is dat er netwerken ontstaan, met echte uitwisselingen... Daarachter zit ook het idee dat morgen mijn hartslag misschien stopt... Hoe meer deze netwerken zullen bestaan, georganiseerd, functioneel zijn, hoe beter de toekomst van "fenocultuur" zal worden gedragen...

Mijn voorbehoud bij de overdraagbaarheid naar de landbouw is "zoals het is" (of zoals ik het doe). Om een ​​simpele reden: er zal nooit genoeg hooi zijn! Maar je weet dat ik met een paar mensen werk aan een aanpassing naar een vorm van commerciële tuinbouw. Landbouw, in brede zin, zal naar mijn mening via zaailingen onder levende dekking gaan, op de manier van Manfred Wenz. Dit is waar ik mijn onderzoek ook op richt, met behoud van het doel "luiheid maximaliseren"...
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par lilian07 » 01/05/17, 08:55

Voor mij ligt de sleutel hier: De maximalisatie van luiheid.

Achter deze uitspraak gaat een complex model voor mensen schuil, want wat goed werkt, is eenvoud.
Toch is eenvoud voor ons erg moeilijk te verkrijgen, omdat het kennis impliceert van het micromechanisme dat alleen toegankelijk is voor "genieën" of "ongeïnteresseerden".
Did67 vervolgt dit pad door observatie (en delen wat een meervoudige observatie is) en zoveel mogelijk ongeïnteresseerd te doen wat je al doet.
Lilian.
0 x
paysan.bio
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 07/03/17, 08:50
x 197

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par paysan.bio » 01/05/17, 11:10

Did67 schreef:
Mijn voorbehoud bij de overdraagbaarheid naar de landbouw is "zoals het is" (of zoals ik het doe). Om een ​​simpele reden: er zal nooit genoeg hooi zijn! Maar je weet dat ik met een paar mensen werk aan een aanpassing naar een vorm van commerciële tuinbouw. Landbouw, in brede zin, zal naar mijn mening via zaailingen onder levende dekking gaan, op de manier van Manfred Wenz. Dit is waar ik mijn onderzoek ook op richt, met behoud van het doel "luiheid maximaliseren"...


hooi is gras.
gras is overal.
de vraag is om uit te vinden hoe je het kunt oogsten zonder dat het een gedoe wordt of meer kost dan andere technieken.
Ik geloof dat er enorme voorraden hernieuwbare biomassa zijn, vooral in alle zogenaamde "slechte landen".

het is grappig, want met bijna identieke kennis geloof ik dat landbouw in brede zin door de luifel transplantatie plant.
misschien zijn mijn gedachten vervormd door het idee dat techniek de mogelijkheden van gigantisme moet kunnen beperken.
het verlangen naar gigantisme is een fout die bijna alle boeren hebben.

hoe dan ook, de natuur zal beslissen.
de nieuwe methode zal interessanter zijn dan de chemische stof of niet.

Ik ben het eens met Lilian07, wat uiteindelijk altijd werkt, na dingen ingewikkelder te hebben gemaakt, is EENVOUD.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Did67 » 01/05/17, 12:50

lilian07 schreef:Voor mij ligt de sleutel hier: De maximalisatie van luiheid.


Door uw opmerking verduidelijk ik een punt: maximalisatie van luiheid lichaamsbouwmaar niet intellectueel !

Ik blijf herhalen dat "hoe het te doen supereenvoudig is", maar "het begrijpen van de natuurlijke mechanismen erachter erg ingewikkeld is"...

Wat ik soms samenvat in de formule: "Minder actieve ingrediënten, meer grijze stof!" [voor degenen die niet bekend zijn met technisch jargon, een "actief ingrediënt" is de werkzame stof in een bestrijdingsmiddel, dat een bekendere handelsnaam draagt ​​en andere stoffen bevat - bevochtigingsmiddelen, kleurstoffen, bitterstoffen... Glyfosaat is het actieve ingrediënt van de beroemde verzameling]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: O. De Schutter, is de wereldwijde landbouwmodel dringt!




par Did67 » 01/05/17, 12:58

paysan.bio schreef:
hooi is gras.
gras is overal.
de vraag is om uit te vinden hoe je het kunt oogsten zonder dat het een gedoe wordt of meer kost dan andere technieken.
Ik geloof dat er enorme voorraden hernieuwbare biomassa zijn, vooral in alle zogenaamde "slechte landen".



Voor mij lijkt de verhouding "natuurlijke weide die hooi produceert / bebouwde oppervlakte in de tuin" 3 of 4 te zijn [ik moet altijd het aantal rollen "tellen" dat door een boer op een bepaalde oppervlakte wordt geproduceerd, in natuurlijke graslanden ; merkwaardig genoeg heb ik in de literatuur niet echt betrouwbare gegevens over dit onderwerp gevonden; deze "3 of 4" blijft dus een giswerkschatting].

Dit is waar een "macro"-benadering soms voordelen heeft: als we "fenocultuur" veralgemenen, zou dat betekenen dat we 3 of 4 keer meer UAA (nuttig landbouwareaal) nodig zouden hebben... Dit roept bij mij vragen op... Of ik denk eerder van mijn kant dat het niet haalbaar is!

De "slechte landen" hebben andere functies. Soms ecologisch. Er zijn andere toepassingen voor biomassa: energie, hout, methanisatie, enz...

Dus ik denk dat als we een vorm van fenocultuur kunnen ontwikkelen voor privétuinen, voor collectieve tuinen of zelfs voor "kleine commerciële tuinbouw" met een hoge biologische waarde, het mij moeilijker lijkt om te generaliseren naar landbouw wereldwijd.

Om nog maar te zwijgen van gebieden waar biomassa inherent zeldzaam is: gebieden met een Sahel-achtig klimaat!
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten