Nieuw bijendecreet: het geplande einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Rajqawee » 22/06/21, 20:41

Exnihiloest schreef:
Christophe schreef:...
Je weet dat de wereld, de bomen, het fruit, de groenten... bestonden (en overleefden) VOOR de pesticiden!! : Cheesy:
...


En weet je dat de lijfeigenen en vervolgens de landarbeiders zich eeuwenlang hebben uitgeput door ze voor een schijntje te onderhouden?

Alle moderne technieken werden overgenomen omdat ze het leven van mensen gemakkelijker maakten. Ontdek iets over het leven uit het verleden waarnaar je wilt dat de boeren terugkeren.


Het is een beetje een valse tweedeling, nietwaar? Ofwel hebben we pesticiden met een “breed spectrum”, ofwel hebben we een waardeloos leven als bezwete arbeider in het veld.

Misschien is het mogelijk om het beste te halen uit mechanisatie, gematigde chemie en kwaliteitsleven? En dat allemaal zonder genocide op de verzamelaars...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Exnihiloest » 22/06/21, 21:02

@Rajqawee

Misschien is het mogelijk. Maar tot nu toe zijn de zogenaamde ecologische maatregelen opgelegd zonder dat uw relevante vraag is beantwoord en zonder dat er een alternatief is geboden.
Als de tweedeling onjuist is, moeten we alternatieven voor ogen krijgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Exnihiloest » 22/06/21, 21:04

izentrop schreef:...Zal in Frankrijk alleen het toerisme overblijven nadat de industrie is opgeofferd?

Absoluut, maar deze keer zal het met de zegen van de ecologen gebeuren, altijd contraproductief.

We hebben het vandaag over de herindustrialisering van Frankrijk, omdat de bobo's van de jaren tachtig, die destijds alleen maar spraken over tertiaire diensten en de industrie belasterden, dit land vernietigden.
En nadat dezelfde problemen, nu die van het milieubewustzijn, dezelfde schade hebben aangericht in de landbouw, zullen we over een paar decennia moeten praten over de herlandbouw van Frankrijk.

Mensen die niets weten, zijn altijd degenen die domme maatregelen willen en opleggen aan degenen die in het veld betrokken zijn. Het is duidelijk dat als ze zelf zouden werken in de sectoren die ze willen reguleren, ze de domheid van hun maatregelen zouden begrijpen. En als ze productief zouden zijn, zouden ze geen tijd hebben om degenen die echt werken te irriteren!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par izentrop » 22/06/21, 21:11

Christophe schreef:ps: Ik begrijp het concept van 5 uur per dag niet echt... het hangt allemaal af van de te behandelen oppervlakken en de behandelmethoden!! Gemiddeld 5 uur per dag is enorm in behandeltijd, lijkt mij...
Het hangt allemaal af van de geëxploiteerde oppervlakte en andere specifieke beperkingen...
Het lijkt een probleem met het werkschema te zijn?
Indien het product tijdens de bloei mag worden gebruikt, dient de behandeling binnen 2 uur vóór zonsondergang en binnen 3 uur na zonsondergang te worden uitgevoerd. https://www.vitisphere.com/actualite-94 ... voiles.htm
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14825
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4302

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par GuyGadeboisTheBack » 22/06/21, 21:18

(En de gekke oude Blédina vertelt ons – zonder te lachen – dat als we in Frankrijk geen industrieën meer hebben, dit de schuld is van de bobo’s en niet van de industriëlen die zijn verhuisd om nog meer geld te verdienen… Ik weet niet wat het is. werkt voor, maar ik wil het niet)
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Rajqawee » 22/06/21, 21:26

Exnihiloest schreef:@Rajqawee

Misschien is het mogelijk. Maar tot nu toe zijn de zogenaamde ecologische maatregelen opgelegd zonder dat uw relevante vraag is beantwoord en zonder dat er een alternatief is geboden.
Als de tweedeling onjuist is, moeten we alternatieven voor ogen krijgen.


Er zijn nog steeds embryonale antwoorden, onvolledig natuurlijk, maar een label als biologisch heeft een aantal interessante dingen opgeleverd (er zijn nog andere, de natuur en de vooruitgang waar ik over heb gehoord... geen enkele is noch perfect, noch verstoken van marketing, dat spreekt vanzelf !). Zonder in een terugkeer naar dienstbaarheid te vervallen, zijn de opbrengsten niet ingestort en is de prijs ook niet met vijf vermenigvuldigd (hoewel sla gezien zou moeten worden :D), en toch zijn de hoeveelheden pesticiden die worden gebruikt (als dat zo is) veel redelijker dan "conventioneel".

Dit laat zien dat het compromis mogelijk is, als we bereid zijn iets meer te betalen (voor mij, al was het maar om te voorkomen dat de boer op € 800/maand uitkomt, ben ik bereid meer te betalen. Dat is wat ik doe! ), accepteer variabiliteit in oogsten, accepteer ook seizoensinvloeden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Exnihiloest » 22/06/21, 21:40

@Rajqawee

"als we iets meer willen betalen": dit is de voorwaarde die operationele oplossingen in de weg staat. We mogen niet vergeten dat het altijd de koper is die de prijs bepaalt. Consumenten zullen, geconfronteerd met het prijskaartje, kopen of niet. Er zijn drempeleffecten, en zelfs zonder drempeleffecten kan het effect van de prijs statistisch gezien worden.

Op deze vragen is het de kunst om ze te beantwoorden door minimaal gelijke dienstverlening te garanderen, voor geen geld meer. Als dat het geval zou zijn, zou er geen terughoudendheid zijn om te veranderen. Zelfs een duurdere maar betere service zal mensen elimineren.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Rajqawee » 23/06/21, 09:03

Exnihiloest schreef:@Rajqawee

"als we iets meer willen betalen": dit is de voorwaarde die operationele oplossingen in de weg staat. We mogen niet vergeten dat het altijd de koper is die de prijs bepaalt. Consumenten zullen, geconfronteerd met het prijskaartje, kopen of niet. Er zijn drempeleffecten, en zelfs zonder drempeleffecten kan het effect van de prijs statistisch gezien worden.

Op deze vragen is het de kunst om ze te beantwoorden door minimaal gelijke dienstverlening te garanderen, voor geen geld meer. Als dat het geval zou zijn, zou er geen terughoudendheid zijn om te veranderen. Zelfs een duurdere maar betere service zal mensen elimineren.


Ik begrijp de marktlogica, maar die is niet perfect, de ene appel is bijvoorbeeld niet gelijk aan de andere (in smaak, in voedingsstoffen, in concentratie van pesticiden, etc.). Als consumenten beter geïnformeerd zijn, denk ik dat ze minder aarzelen om de prijs te betalen.

Dat gezegd hebbende, is dit al aan het gebeuren (marketingimpact natuurlijk inbegrepen), aangezien het BIO-label voortdurend vooruitgaat: het is daarom goed dat mensen het waarderen. In hoeverre en welk deel van de bevolking uiteindelijk getroffen zal worden, is een andere vraag.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Janic » 23/06/21, 09:25

Rajqawee »23/06/21, 09:03
Ik begrijp de marktlogica, maar die is niet perfect, de ene appel is bijvoorbeeld niet gelijk aan de andere (in smaak, in voedingsstoffen, in concentratie van pesticiden, etc.). Als consumenten beter geïnformeerd zijn, denk ik dat ze minder aarzelen om de prijs te betalen.
Ik twijfel niet aan uw goede bedoelingen, maar compromissen tussen twee partijen en compromissen tussen twee systemen hebben niet dezelfde menselijke en politieke betekenis.
Dat gezegd hebbende, is dit al aan het gebeuren (marketingimpact natuurlijk inbegrepen), aangezien het BIO-label voortdurend vooruitgaat: het is daarom goed dat mensen het waarderen. In hoeverre en welk deel van de bevolking uiteindelijk getroffen zal worden, is een andere vraag.
Niemand kent inderdaad de toekomst, maar het is een kwestie van overleven van alles wat leeft en niet alleen van mensen. Bijen (allemaal bestuivers overigens) zijn indicatoren voor het goed functioneren van de natuur en daarmee voor de gezondheid en het voortbestaan ​​van haar bewoners.
De natuur sluit echter geen compromissen, omdat we haar regels respecteren (hoe streng ze ook mogen lijken) en alles in evenwicht komt, of de menselijke parasiet wordt aan de anderen toegevoegd, maar zonder regels, en dat is de onvermijdelijke catastrofe die we kunnen zien, vooral sinds de midden van de 20e eeuw.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Nieuw bijendecreet: het geprogrammeerde einde van de boomkwekerij en tuinbouw in Frankrijk




par Exnihiloest » 24/06/21, 22:44

Rajqawee schrijft:...
Ik begrijp de marktlogica, maar die is niet perfect, de ene appel is bijvoorbeeld niet gelijk aan de andere (in smaak, in voedingsstoffen, in concentratie van pesticiden, etc.). Als consumenten beter geïnformeerd zijn, denk ik dat ze minder aarzelen om de prijs te betalen.

Dat gezegd hebbende, is dit al aan het gebeuren (marketingimpact natuurlijk inbegrepen), aangezien het BIO-label voortdurend vooruitgaat: het is daarom goed dat mensen het waarderen. In hoeverre en welk deel van de bevolking uiteindelijk getroffen zal worden, is een andere vraag.


Ik anticipeerde op het bezwaar in je eerste deel door te schrijven: "Zelfs een duurdere dienst, maar dan ten goede, zal mensen elimineren"Natuurlijk zijn we bereid meer te betalen voor beter, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs. Het kan zijn dat we de middelen niet hebben, of vinden dat het prijsverschil het verschil in "beter" niet waard is.

Het BIO-label groeit voortdurend, want dat is waar consumenten naartoe gaan. Producenten en handelaren volgen daarom de beweging van de samenleving. Net als jij wacht ik op wat er overblijft van het ‘oude systeem’. Het is mogelijk dat het zal afnemen, en dat we ook de nadelen van het nieuwe systeem zullen zien aankomen, evenals een bagatellisering met ongetwijfeld minder eisen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 320 gasten