Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par phil53 » 08/07/18, 08:19

Omdat ik chafoin ben van de verschillende discussies rond tuinieren, merk ik dat de deelnemers alle praktijken respecteren. Er is geen gedoe dat meerdere pagina's duurt. Velen van ons zijn een beetje teleurgesteld dat de biologische boer niet meer komt omdat hij een ander standpunt en een andere ervaring meebracht.
In de fenocultuur heb ik geen buitengewone resultaten, afgezien van komkommerachtigen, erwten, bonen, p de t, de rest is waardeloos. De tomaten zouden waarschijnlijk ook lekker zijn, maar ik laat ze stelen voordat ze rijp zijn zoals ik ze lekker vind. Dit is het nadeel van de open gemeenschap, het gaat alle kanten op. Aan de andere kant zijn er geen regels zoals in de stadstuinen, iedereen ervaart wat hij wil. Wat verdwijnt is het deel van de engelen in ruil voor het niet-werken!
Ik kweek in een open omgeving met veel andere mensen die het doen vanuit hun overtuiging, maar met respect voor de natuur. Sommigen doen het onhandig, maar ik misschien ook.
Ik merk nog steeds dat sommige mensen schuchter hooi beginnen te gebruiken, maar dan in een veel te dunne laag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 08/07/18, 16:26

Laten we inderdaad geen twee groepen van 2 maken (zoals ik vaak ronddwaal), terwijl 'organisch' in de zeer brede zin nog steeds grotendeels in de minderheid is.

Er wordt echter onderscheid gemaakt tussen ‘biologische conventionele’ : Mrgreen: dat wil zeggen een industrieel die de toestemming heeft om een ​​bepaald aantal producten te gebruiken

En onze kleine moestuintjes (in vergelijking met professionele producenten) waarin we (zoals Didier zegt) “meer dan biologisch” moeten maken, dat wil zeggen geen producten.

Wat de grond zelf betreft, zijn we het er allemaal over eens dat kale grond verboden moet worden, behalve tijdens de zaaiperiodes.

«Geen producten en geen kale vloeren» dit levert een prachtige PPDC op van waaruit iedereen zich vertakt zoals hij of zij voelt, kan, naar de middelen die hun ervaringen opleveren... enz

Beeld zodat de meerderheid van de amateurtuinders in de nabije toekomst op deze manier zal werken....
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 08/07/18, 23:55

phil53 schreef:Omdat ik chafoin ben van de verschillende discussies rond tuinieren, merk ik dat de deelnemers alle praktijken respecteren. Er is geen gedoe dat meerdere pagina's duurt. Velen van ons zijn een beetje teleurgesteld dat de biologische boer niet meer komt omdat hij een ander standpunt en een andere ervaring meebracht.
In de fenocultuur heb ik geen buitengewone resultaten, afgezien van komkommerachtigen, erwten, bonen, p de t, de rest is waardeloos. De tomaten zouden waarschijnlijk ook lekker zijn, maar ik laat ze stelen voordat ze rijp zijn zoals ik ze lekker vind. Dit is het nadeel van de open gemeenschap, het gaat alle kanten op. Aan de andere kant zijn er geen regels zoals in de stadstuinen, iedereen ervaart wat hij wil. Wat verdwijnt is het deel van de engelen in ruil voor het niet-werken!
Ik kweek in een open omgeving met veel andere mensen die het doen vanuit hun overtuiging, maar met respect voor de natuur. Sommigen doen het onhandig, maar ik misschien ook.
Ik merk nog steeds dat sommige mensen schuchter hooi beginnen te gebruiken, maar dan in een veel te dunne laag.

:pijl: Ja, van de anderen weet ik niet zoveel forums, wat mij betreft is het de eerste keer dat ik deze ruilvorm gebruik.
:pijl: Als je goede resultaten hebt op komkommerachtigen, erwten, bonen, p de t (en tomaten) is dat niet slecht!
:pijl: de dikte van het hooi is blijkbaar cruciaal: het is het sterke punt en het zwakke punt zou ik zeggen, want als we de noodzaak van een dergelijke dikte begrijpen (continue voeding van organismen, bescherming tegen verdamping, verstikking van eenjarig onkruid, bemesting... ) het is niet niks om het te kunnen onderhouden en als het niet lukt hebben we een klap van de bamboe omdat het voordeel omslaat in een nadeel (bijvoorbeeld: het onkruid wordt versterkt omdat het de bemesting ten goede komt!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 09/07/18, 00:05

Did67 schreef:
denis17 schreef:Ik heb dezelfde thuis, en vrijwel alleen in het deel dat ik dit jaar onder hooi leg : Mrgreen:
denis
Trouwens, merk op dat dit vrij klassiek is. Mijn schoonbroer wil mij omdat volgens hem het hooi de winde heeft meegebracht !!!
De weinige "aangepaste" planten zullen zonder concurrentie komen te zitten, waar ze in een weiland niet altijd de overhand hadden en soms discreet waren ... Opeens hebben ze alle ruimte en dus alle energie. zonne-energie voor hen, en ze "exploderen"! En ze zien elkaar !!!
Ja inderdaad je hebt gelijk als je erover spreekt, het is behoorlijk indrukwekkend hoe ze het overnamen met de zon en de temperaturen in mijn moestuin, na 1 week zonder er iets aan te kunnen doen vanwege een te drukke beroepsbezigheid. Ik ben vandaag enkele uren bezig geweest om dit te veel gemak enigszins te beperken! Ik heb nog steeds de indruk dat sommige winde weinig kracht hebben en met een flink eind aan reservewortels komen. Ik zou Diabolorent ook adviseren om op zijn minst een beetje in strijd te zijn met de ideologie van luiheid en dit onkruid serieus te kalmeren.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 09/07/18, 08:46

chafoin zijn schreef:
Did67 schreef:
denis17 schreef:Ik heb dezelfde thuis, en vrijwel alleen in het deel dat ik dit jaar onder hooi leg : Mrgreen:
denis
Trouwens, merk op dat dit vrij klassiek is. Mijn schoonbroer wil mij omdat volgens hem het hooi de winde heeft meegebracht !!!
De weinige "aangepaste" planten zullen zonder concurrentie komen te zitten, waar ze in een weiland niet altijd de overhand hadden en soms discreet waren ... Opeens hebben ze alle ruimte en dus alle energie. zonne-energie voor hen, en ze "exploderen"! En ze zien elkaar !!!
Ja inderdaad je hebt gelijk als je erover spreekt, het is behoorlijk indrukwekkend hoe ze het overnamen met de zon en de temperaturen in mijn moestuin, na 1 week zonder er iets aan te kunnen doen vanwege een te drukke beroepsbezigheid. Ik ben vandaag enkele uren bezig geweest om dit te veel gemak enigszins te beperken! Ik heb nog steeds de indruk dat sommige winde weinig kracht hebben en met een flink eind aan reservewortels komen.Ik zou Diabolorent ook adviseren om op zijn minst een beetje in strijd te zijn met de ideologie van luiheid en dit onkruid serieus te kalmeren.

daar is het dan, het is voor hen het begin van het einde, zoals Didier in zijn video's laat zien, we beginnen met een invasie, dan houden we in, dan beginnen we uit te putten, dan slagen we erin achteruit te gaan, maar dat kost allemaal tijd, op blote voeten grond, we tellen niet langer de slagen om het onkruid in bedwang te houden, in feno moeten we niet geloven dat we helemaal niet meer moeten ingrijpen en ons moeten laten overweldigen en snel binnenvallen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 09/07/18, 16:38

Moindreffor schreef:daar is het dan, het is het begin van het einde voor hen, zoals Didier in zijn video's laat zien: we beginnen met een invasie, dan houden we in, dan beginnen we uit te putten, en dan slagen we erin om regressie te maken
Ja hoop ik, heb je dat ook gezien in je moestuin?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 09/07/18, 17:13

chafoin zijn schreef:
Moindreffor schreef:daar is het dan, het is het begin van het einde voor hen, zoals Didier in zijn video's laat zien: we beginnen met een invasie, dan houden we in, dan beginnen we uit te putten, en dan slagen we erin om regressie te maken
Ja hoop ik, heb je dat ook gezien in je moestuin?

je maakt je hooi zelf, dus het is niet verdicht, dus je legt er veel dik van maar uiteindelijk omdat het luchtig is heb je niet zoveel, in jouw situatie zou ik het hooi aan het begin van de winter neerleggen, rond december, zodat het op natuurlijke wijze verdicht door de regen en je dus je werkelijke dikte in februari-maart kunt evalueren en als je een beetje zwak bent, zoek je hooi om te kopen : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 10/07/18, 11:43

chafoin zijn schreef:Ja, natuurlijk, dat is het echte onderscheid dat gemaakt moet worden... Pak niet de verkeerde vijand. Sorry als ik me liet meeslepen... Bovendien ben ik wat betreft de fenocultuur, zoals ik al zei, nogal overtuigd door een aantal argumenten en door de resultaten die zichtbaar zijn in de moestuin van Didier. Daarna valt nog te bezien wat het in de moestuin van mijn moestuin kan doen met mijn beperkingen en het klimaat van dit jaar en al die kleine details die alle mooie theorieën op hun kop zetten...


Dat is alles, we zijn er allemaal: voor iedereen zijn moestuin en ses resultaten : Wink:

@ be Chafouin: "Ik zou Diabolorent ook aanraden om op zijn minst een beetje in strijd te zijn met de ideologie van de luiheid en dit onkruid serieus te kalmeren."

Dat is wat ik gedaan heb : Wink:

IMG_2069.JPG


Ik vond zelfs een paprika die verdwaald was geraakt in de vegetatie!! :schok: : Cheesy:

IMG_2071.JPG
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 10/07/18, 12:04

chafoin zijn schreef: :pijl: de dikte van het hooi is blijkbaar cruciaal: het is het sterke punt en het zwakke punt zou ik zeggen, want als we de noodzaak van een dergelijke dikte begrijpen (continue voeding van organismen, bescherming tegen verdamping, verstikking van eenjarig onkruid, bemesting... ) het is niet niks om het te kunnen onderhouden en als het niet lukt hebben we een klap van de bamboe omdat het voordeel omslaat in een nadeel (bijvoorbeeld: het onkruid wordt versterkt omdat het de bemesting ten goede komt!)


Omdat hooi de sleutel tot het systeem is, is het niet verrassend dat de dikte, de manier waarop het werd behandeld (bulk, geperst...) en de kwaliteit ervan ("stro" of niet...), zoals we weten, besproken werden. Ik weet niet waar, zijn volkomen kritische elementen... Stel je voor: dekzeil, voedsel voor bodemorganismen, kunstmest, bescherming tegen natuurlijke schade (regen, wind); dat alles in ÉÉN... Het is zeker dat het complex is. Als we de beste dekking zouden moeten kiezen, dan de beste compost, dan de beste meststof, enz... zouden we daar veel tijd doorbrengen! Ah, ik vergat het, de beste helmstok!

Et ook niets verrassends dat iedereen ertoe wordt gebracht te leren... Het "leven" is veel complexer dan een cultuur onder controle... En heeft daarom noodzakelijkerwijs verrassingen voor ons in petto!

Verwacht niet dat "alles altijd vanzelf werkt, alsof het een wonder is". Hoewel in een conventionele moestuin alles door de mens wordt gecontroleerd en de grond slechts als ondersteuning dient, gaat ook niet alles vanzelf. Dat vergeten wij soms! En als het werkt, hebben we "slechts" behandelde, bemeste groenten (misschien "groter"?) - kortom, groenten die we goedkoop in de supermarkt zouden vinden! Welke interesse???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 10/07/18, 12:12

chafoin zijn schreef:
sommige winde heeft weinig kracht en wordt geleverd met een flink stuk reservewortels.


Wanneer het "worteluiteinde" komt, betekent dit dat de grond begint te verslechteren ...

Met een onkruidguts van dit type kunnen wij u helpen: https://www.leroymerlin.fr/v3/p/produit ... lsrc=aw.ds

(Ik gebruik het ook om zaailingen te planten, in plaats van de troffel).

Hoe meer "materie" we ervan stelen, hoe meer het zijn reserves zal moeten aanspreken om te herbouwen wat zojuist is vernietigd!

Helaas hebben herbiciden en andere pesticiden ons niet gewend aan geduld... We weten niet meer hoe we over 4 of 5 jaar moeten redeneren. Dit was het geval in de rotaties: de tarwe "vuil", we deden er toch een secundair graan (haver, rogge, gerst) achter, de aardappel die in jaar 3 kwam "schoongemaakt" en hij zat er weer op. En dan, om de x jaar, maakte een luzerne gedurende 2 of 3 jaar het mogelijk om de planten die zich aanpasten (inclusief winde, distels, enz.) "op te ruimen" [Dit is een van de modellen, die van mijn ouders, in de Elzas -Gebochelde]

"Alles meteen". Anders wisselen we van zuivel! We gaan van zo 'organisch' naar zo permacultuur, door de tuinen van de priesters, eeuwig op zoek naar de 'wonderbaarlijke oplossing' (die niet bestaat!).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 298-gasten