Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
DavidM26
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 26/06/18, 13:47

Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par DavidM26 » 26/06/18, 16:55

Hallo,
hier zijn enkele verklaringen over onze situatie:

Project doelstellingen:

Grote productieve collectieve tuin, non-profit.
+ een feest voor fruitbomen om iemand te helpen zijn bedrijf te starten.

Produceer en deel de oogsten, geef sommigen van hen aan solidariteit alternatieve activiteiten (populaire kantine, lokale strijd ...)
Creëer een productief ecosysteem, geïnspireerd door permacultuur, ... en fenocultuur.

Misschien komt er later een kleine productie van planten en zaden voor de plaats en "vriendelijke" plaatsen.

De groep is in training.
Een van ons heeft een training gegeven in permacultuur en voor fruitbomen. Velen van ons hebben ervaring met tuinieren. Velen van ons zijn ook in een kleine collectieve tuin geïnspireerd door permacultuur.
We willen deze zomer en deze autonome grond voorbereiden om deze winter fruitbomen te kunnen planten en groenten te kunnen kweken in 2019.
Allemaal zonder al te veel werk, zonder te veel geld uit te geven, ... en zonder de grond te beschadigen.
We hoeven natuurlijk niet al het oppervlak te cultiveren, het zal ook afhangen van ons aantal en beschikbaarheid.

Waarschijnlijk gaan we deze winter een tuinhuis bouwen.
Later waarschijnlijk een bioklimatische kas van 20m2.


Kenmerkend voor het terrein:
Braakland, 4000m2, vlak, in Crest, 26400, Drôme-vallei

• de watertafel is ongeveer 3-4 m, de rivier de Drôme ligt op 200-300 m
• Land Niet gecultiveerd of gebruikt gedurende minstens 10 jaar: geen significante vervuiling. Geen aarde-analyse gedaan.
• Geschiedenis van de conventionele teelt: wijnstokken, vervolgens asperges en granen
• Zeer verdicht land, met bijbehorende indicatorplanten, mos op de grond, vooral op het zuidelijke deel. Anaëroob. Zelfs diepgaand verdicht. Bodems a priori kleiachtig, leemachtig. Organische materie is moeilijk in verval.
• Momenteel: kruiden, weinig braamstruiken, enkele bomen en struiken

Lokale opmerking: hier kunnen phacelia, bonen en mosterd gezaaid in de herfst meestal de winter doorbrengen zonder al te veel bevriezing.


We proberen het boek "Le potager du laesseux" te verteren (bravo en bedankt!) Waarin staat dat je voor een woestenij alles moet maaien en het hooi moet uitrollen in de herfst.
Alleen zeggen we dat, gezien de kenmerken van ons land die mogelijk onvoldoende zijn voor de doelen die we hebben gesteld?
Is het op deze grond mogelijk om een ​​moestuin te beginnen (door eerst enkele soorten resistente groenten te zetten) van 2019? zo ja hoe?
Moeten we wachten en nog een jaar wachten? (zoals getoond op http://www.monjardinenpermaculture.fr/p ... -sol-lourd )
Wat zijn uw meningen alstublieft?


We denken dat we misschien een grote graafmachine moeten betrekken om terpen aarde te maken en groene meststoffen moeten zaaien die zijn aangepast om de grond beter te beluchten en sneller te groeien. Vooral voor de fruitbomen zodat de wortels van de bomen niet te veel in het vocht zitten.
Maar het zal de grondlagen vernietigen en nog meer verdichten op de paden van de machine!

Anderen bevelen aan om de huidige vegetatie te vernietigen met de bosmaaier en / of met behulp van dieren (schapen, geiten, ezels ...). Vervolgens de grond over het hele oppervlak in het najaar (september) schrapen (wat betekent een tractor te vinden met de ad-hocuitrusting ...) om een ​​massa geschikte groene meststoffen te zaaien (decompactant, met wortels die diep gaan).

Weer anderen zeggen dat ze alleen voor fruiters hopen moeten maken.

In ieder geval dachten we: van de vorst, in december a priori, overal met hooi bedekken als we (of stro en bladeren, of andere) + organisch afval van koken van onderaf vinden als we a.


Aarzel niet om meer informatie te krijgen.
Bedankt voor alle advies en feedback over vergelijkbare bodems.
David, voor de groep
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par Did67 » 26/06/18, 18:40

Voordat we met de "techniek" beginnen, een algemene overweging:

- "collectieve" projecten hebben voordelen; maar ze hebben het "defect" dat er vaak lange discussies zijn om erachter te komen wat het beste is ... Een vorm van aanzienlijke energiedissipatie!

- vaak is het "beste" moeilijk te definiëren; "niets is perfect" heb ik vaak geschreven; niets is ook ooit nul; er zijn vaak alleen grijstinten!

Het risico is daarom dat veel energie wordt afgevoerd voor grijstinten.

Ik stel voor dat je het probeert. In plaats van te veel tijd te besteden aan denken.

Sommigen worden verleid door "permacultuur" - het is onvermijdelijk, zo vasthoudend is mode. Laat ze hun hand opsteken. En vooruit! Kom op, 500 m² terpen te doen, het zal hen bezetten!

De volgers van de transat? Als er iets is, koop dan een functionele uitrusting. Wie vertrekt ??? Welnu, we moeten beginnen met het identificeren van de afzettingen van dakbedekking: hooi? BRF? allerlei soorten organisch afval ... ???

Ik zal niet kiezen tussen groepen. Maar ik wil goed nadenken met de tweede groep. Ik nodig je uit om te beginnen met het lezen van nico239, hier, over econologie, die in 04 op een kartbaan begon, door te planten met de elektrische vijzel. Geschiedenis om je op te vrolijken tegen een ondankbaar terrein.

Met sommige foto's zou ik iets duidelijker kunnen zien. A priori:

- een alluviale vallei is een goede situatie.

- de grond, als het droog is, hard is: het is normaal.

- een grondwaterspiegel op 3 of 4 m levert geen hydromorfisch probleem op, integendeel; het heeft geen zin om daarvoor te "stoppen"!

- zelfs 10 jaar later, als de wijnstok 50 jaar lang wordt gebombardeerd met Bordeaux-mengsel (dus zelfs en vooral als het "biologisch" werd uitgevoerd), blijft het een enorm probleem: koper, in tegenstelling tot synthetische pesticiden, blijft in de grond en beweegt niet; het is vooral in de eerste 15/20 cm, bij 90% ... ik zie niet in hoe verklaard zou kunnen worden dat het niet meer een "struik" is.

- alleen massale toevoer van organisch materiaal, met aërobe (oppervlakte) biologische activiteit, leidend tot de massale vorming van humusstoffen, zal deze overtollige koper enigszins kunnen "deactiveren". Er is een soort van "sekwestratie" van dit gif.

Fotografeer uw site, maar ook sites stroomopwaarts of stroomafwaarts, op gelijke afstand van de rivier, zodat ik de "natuurlijke formaties" kan zien ...

In overeenstemming met wat ik denk, zou ik natuurlijk elke graafmachine of elke brutale behandeling van de grond verbieden. Een ‘kunstmatige beluchting’, zonder biologische activiteit van de bodem, is alleen een ademhaling die heel snel valt.

Heeft uw land een helling, zelfs heel licht ????

Als dat zo is, lijkt mij de enige redelijke "mechanische behandeling" dan een ondergrond te zijn (met een krachtig verticaal blad over minstens 60 cm), contour, met het zaaien van een "perforator" plant in de groef. Ik denk dat het thuis alfalfa heeft. Het kan meteen worden gedaan!

En de rest, ik laat jullie je organiseren, kijken of het project vorm krijgt, of er "fenocultanten" opduiken die het willen proberen ... We kunnen dan samen nadenken!

Ah, nog een stukje gegevens: wat is de regenval in het gebied ??? extreme temperaturen ??? (als ik me niet vergis, is het de dodger in de zomer maar kan het koud worden in de winter?). En in plaats van een graafmachine te huren, betaal ik voor een basisbodemanalyse (met "korrelgrootte") EN een koperdosering (dat kan wat lastig zijn ??? Informeer).

Tot uw beschikking. Maar niet als scheidsrechter tussen de permaculturele woede van bevelen en de "transatlantische flexituinieren" van anderen! Daar doe je je best!
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par Ahmed » 26/06/18, 19:33

Heeft, Je schrijft:
... er zijn lange verhalen om te weten wat het beste is ... Een vorm van aanzienlijke energiedissipatie!

... maar ook een onmisbare stap om de groep op te bouwen en het project volwassen te maken via dialoog. 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par Did67 » 26/06/18, 20:19

Ja.

De doelstellingen moeten prioriteit krijgen!

Dit kan zijn om een ​​groep samen te stellen, met het risico de productie te vertragen / beperken als er uiteenlopende opties zijn (wat het geval lijkt te zijn - tussen "fenocultuur" en "boomstammen graven met de graafmachine", er is geen zijn niet alle nuances en de consensus zal niet duidelijk zijn!).

Of het kan zijn om resultaten te verkrijgen, te produceren, met het risico van individualisme (de volkstuinen zijn een model van collectieve tuinen waar iedereen, wat de specificaties betreft, vaak drastisch, doet wat hij wil - wat niet voorkomt dat vergaderingen, feesten, gedeelde barbecues ...).

[Mijn opmerking is grotendeels gebaseerd op bijna systematisch ongelukkige ervaringen in Afrika. Toen het palaver eenmaal voorbij was, was het seizoen voorbij. De voorstelling was zo belachelijk dat de individuen die de groep vormden er geen interesse meer in hadden. En ook de groep, het was voorbij! Nu wil ik niets meer opleggen. Ik wil gewoon niet bemiddelen. En ik wil mijn tijd niet verspillen als de "permaculturalisten" talrijker zijn dan de fenoculturisten en hun voorschriften de overhand hebben. Tenzij, zoals gesuggereerd, elk een subgroep vormt en dat binnen een gemeenschappelijk kader elke subgroep zijn experiment uitvoert, waarbij de subgroepen elkaar kunnen uitdagen zonder terughoudendheid!]

[PS: ik had een intro van de AV van de vereniging van de Jardins Ouvriers de Sélestat gemaakt; Zaterdag ontving ik een groep van deze tuinmannen om mijn huis te bezoeken; toen het tijd was om samen een biertje te drinken, vertelde de president me dat "dat aan het veranderen was" ... "niet alles, maar sommige". Dat beviel me.]
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par Ahmed » 26/06/18, 20:46

De urgentie is hier niet het tekort, dus het vestigen van een solide basis voor de werking van de groep kan voorbijgaan voordat er naar onmiddellijke resultaten wordt gezocht. Fouten maken ook deel uit van het leerproces, op voorwaarde dat je de opname kalm kunt corrigeren terwijl je verdergaat ...
Het soort relatie dat tussen de leden wordt opgebouwd, hangt af van de manier waarop de keuzes worden gemaakt, dus dit is een bijzonder belangrijk aspect. Het zou ongepast zijn om de werking van een bedrijf te kopiëren waarbij het resultaat voorrang heeft en wordt verkregen zonder rekening te houden met de actoren.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
DavidM26
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 26/06/18, 13:47

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par DavidM26 » 26/06/18, 22:04

Hallo,
bedankt voor deze snelle antwoorden en verduidelijking.

Ik zal dit doorgeven aan de andere initiatiefnemers.
We zullen deze week proberen foto's te maken. In de tussentijd zelfs satellietweergave aan het einde van de e-mail, maar die het niet mogelijk maakt om de plantensoort te zien ...!

Wat betreft de groep en eventuele subgroepen, we hebben een vergadering op donderdag. We zullen waarschijnlijk later duidelijker beginnen te zien, evenals de doelstellingen van elkaar, en als er een fusie is op een methode of verschillende willen proberen!
Dus we zullen hier later terugkomen zodra de dingen duidelijk zijn.

Ja, het is zeker dat de collectieve projecten ingewikkeld kunnen zijn, men had het experiment van verschillende collectieven. Maar er zijn ook voordelen: diversiteit, originele ideeën, energie ...

Voor dit project willen we geen individuele plots, maar kleinschalige individuele of collectieve experimenten ok. We zullen het toch bespreken.

Voor initiatiefnemers is de wens om te handelen, om werk / gewassen te doen, niet om maanden te sparen om een ​​groep te vormen. Integendeel, na een paar gemeenschappelijke basissen hebben we de neiging de groep door actie op te bouwen. Maar het valt nog te bezien of anderen het eens zijn met deze methode.

Voor koper, ja, het is een vraag om te graven.
Misschien zou de afwezigheid van dichte vegetatie worden verklaard als het veld van tijd tot tijd met een tractor werd vrijgemaakt, moeten we de eigenaar vragen.

Terrein
nee, er is geen helling.
We zagen dat het bij hevige regen niet in een vijver veranderde.

Voor weergegevens vond ik dit:
https://www.infoclimat.fr/climatologie/ ... 000N3.html
of dat in Valencia, in de buurt van: http://www.linternaute.com/voyage/clima ... ille-26362
Het kan snel meer dan 30 ° maken in de zomer. Weinig regen in de zomer, soms stormen.
De winter is variabel, maar met klimaatverandering is het nogal mild, weinig sterke vorst, die niet lang meegaan. Maar een koude winter kan gebeuren.
We hebben vaak de noordenwind die wolken en regen vrijgeeft.

Bedankt en tot binnenkort,
David

en ook een link op Google Maps Direct: https://www.google.fr/maps/@44.7281879, ... a=!3m1!1e3
Beeld
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par Adrien (voormalig nico239) » 27/06/18, 23:53

Did67 schreef:Ik zal niet kiezen tussen groepen. Maar ik wil goed nadenken met de tweede groep. Ik nodig je uit om te beginnen met het lezen van nico239, hier, over econologie, die in 04 op een kartbaan begon, door te planten met de elektrische vijzel. Geschiedenis om je op te vrolijken tegen een ondankbaar terrein.


Ik bevestig. : Mrgreen:

In dit geval was het een spoor van auto cross ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par Adrien (voormalig nico239) » 27/06/18, 23:58

DavidM26 schreef:Wat betreft de groep en eventuele subgroepen, we hebben een vergadering op donderdag. We zullen waarschijnlijk later duidelijker beginnen te zien, evenals de doelstellingen van elkaar, en als er een fusie is op een methode of verschillende willen proberen!
Dus we zullen hier later terugkomen zodra de dingen duidelijk zijn.



Met betrekking tot deze kwestie van de groepen zou een ander idee zijn om uiteenlopende meningen te WINSTEN zodat MEERDERE groepen naar hun smaak doen.

Een beetje zoals ik en mevrouw die twee groepen van ... UN hebben gemaakt (dit doet me denken aan een skit) Beeld

Gezonde emulatie, leuke competitie, verschillende experimenten, vergelijking, bijdrage aan elkaar en vice versa ...

En na verloop van tijd een hereniging in mijn natuurlijke zin.

En dan zoals Didier zegt, terwijl degenen die de heuvels kozen, ze bouwden; de anderen (de luie tuiniers) hebben de keuze tussen het kaartspel, petanque of aperitief (of 3), dat het ook een groep kan lassen, of "desoldering" volgens het aantal dronken aperitieven. Beeld

Maar ik denk net als Didier dat het zinloos is om energie te spenderen om alle meningen te willen verenigen.

U kunt 2- of 3-trends hebben en elke trend doet het op zijn eigen manier.
En ik denk zelfs dat het als project ZEER opwindend zou zijn, in plaats dat iedereen hetzelfde zou doen in de uienrij

Naar mijn mening zal het constructief zijn voor ALLEN Beeld

PS - op welke hoogte?
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 28 / 06 / 18, 00: 03, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par Adrien (voormalig nico239) » 28/06/18, 00:02

Leuke "woestijn", maar als het water niet ver is, kan het snel weelderig worden

Beeld
0 x
DavidM26
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 26/06/18, 13:47

Re: Advies nodig om een ​​grote collectieve tuin op braakliggend terrein te starten




par DavidM26 » 02/07/18, 11:50

Hallo,

we ontmoetten elkaar en we bezochten samen het veld.
We hebben verschillende "problemen":
    We zijn voorlopig alleen maar 4, plus een paar mensen om af en toe te helpen
    Het lijkt erop dat de grond in de sector begeerd wordt door het stadhuis dat er een "grondreserve" wil aanleggen om er op lange termijn een ambachtelijke zone van te maken (de PLU wordt gewijzigd) (blijkbaar wil het stadhuis vooruitlopen op de resterende landbouwgrond als ze te koop worden aangeboden, nog te bevestigen, en op dit moment willen de buren in het gebied helemaal niet verkopen en zijn in plaats daarvan tegen de plannen van het stadhuis)

We hebben contact opgenomen met het stadhuis, maar we hadden voorlopig geen accurate en betrouwbare informatie.
Moeten we weten of het project met de ambachtelijke zone wordt onderhouden voor dit gebied en wat bedoelen ze met de lange termijn (5-jaren, 30-jaren ...?).
Want als het wordt onderhouden, moet het zien of het de moeite waard is (en het betekent niet om fruitbomen te planten) om een ​​tuin te starten, omdat het gemeentehuis een Verklaring van de Openbare Dienst zou kunnen maken om met geweld te onteigenen als ze heeft nodig. En dan zou het nodig zijn om met de buren te verzetten om het project te voorkomen !, maar dat zou heel moeilijk en heel onzeker kunnen zijn ...

Andere info: het land is geclassificeerd als een gebied dat overspoeld wordt door overstromingen, een laag risico
We nemen ook contact op met de eigenaar voor meer informatie.

Met dit kleine aantal gemotiveerde voor het moment, moeten we ook opnieuw bespreken of het speelbaar is, waardoor het slechts een klein onderdeel is om te beginnen.

Anders weten we dat het veld al minstens 10 jaren niet is gemaaid. Bomen en struiken groeien hier en daar.
Zie foto's van de plaats en het aangrenzende land: https://app.box.com/s/ndflvx56d39nczho5qabu5m1cv192wdn
Het groeit veel bodem-decompactante planten met draaiende wortels.

Het is waarschijnlijk niet de moeite waard je tijd te geven om meer advies te geven, omdat we in feite nog steeds elementen missen, en helaas niet zeker weten dat het verder gaat :(
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 291-gasten