Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 30/08/18, 09:19

Ik behandel mijn hooi met een vork, ik weet niet hoe het met jou zit, maar een pijp onder hooi en een vork, ik weet het niet :? :? :? : Mrgreen:
omdat ik het altijd ergens plant : Oops:

Ik gebruik dezelfde balen, heel praktisch in gebruik, gelukkig verdienen sommige boeren nog hun geld door in dit formaat aan particulieren te verkopen, de prijs is bijna verdubbeld vergeleken met een grote baal, maar als je hem niet nodig hebt van 2 kg, in uiteindelijk is het goedkoper
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/08/18, 10:19

Ja, je moet voorzichtig zijn met de pijpen, maar eigenlijk doe ik het met de hand.

Behalve waar ik de grens probeer te trekken, natuurlijk.

Maar omdat in deze met no-soucy-stro bedekte ruimtes de leidingen niet aanwezig zijn, gaat het stro rechtstreeks vanuit de ruimte naar de kruiwagen.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee van hooi, aangezien het de eerste keer is dat ik het koop.

Ik heb 10 bossen genomen, ik had er 12 of 14 moeten nemen omdat ik de ruimte had, maar ja, het is klaar: in dat geval ga ik terug.

In de vallei hebben ze ze, maar ik heb niet de indruk dat ze ze verkopen.

Hoeveel betaal je voor de jouwe per laars?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/08/18, 10:36

Over deze aankoop was de verkoper een lavendelboer.

We hebben even besproken waarvoor ik het ga gebruiken.

En hij vertelde me dat hij het stro/hooi (ik weet niet hoe ik het moet zeggen) van zijn eigen lavendel gebruikte.

Ik had er niet aan gedacht om een ​​foto te maken van de stapels restmateriaal, maar van een afstand lijkt het op een composthoop.

Hij laat het een jaar fermenteren en gooit het dan op de aarde...
Hij zegt dat het geweldig is voor het verlichten van zware grond.

Een deel van zijn voorraad wordt ook afgevoerd door een compostfabrikant, die het verrijkt en zodra het verrijkt is, aan hem doorverkoopt.

Ik vertelde hem dat ik zijn “lavendelhooi” dit jaar of volgend jaar zeker zou proberen.

Wordt vervolgd ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/08/18, 10:50

Wetende dat de vraag verband houdt met onze plaats, zal ik dit kleine onderwerp niet behandelen, maar ik zal er op wijzen:

landbouw/wat-moet-zaaien-om-hooi-t14904-10.html


Zoals we kunnen zien, beginnen we na deze aankoop serieus na te denken over de “hooisector”.

De aankoop van een stuk gereedschap (Rotofil of iets anders) waarmee beide een beetje schoon kunnen maken, behalve het gebruik van een snoeischaar EN om gras, voedergewassen, enz. te “maaien”, is gepland: in de tussentijd uw advies over dit onderwerp

Maar waarom zouden we ook niet ons eigen aanbod creëren: als het fysiek, technisch en cultureel mogelijk is.

We hebben geen idee van de oppervlakte die we voor onze eigen behoeften moeten zaaien: op basis van een ruwe schatting zou ik willen zeggen zo'n 30 bossen (qua grootte vergelijkbaar met die op de foto hierboven).

Nog een vraag: welke plant moet ik zaaien???
Afhankelijk van ons doel: moestuin en waarom niet lusttuin
Aangepast aan de “maai”-techniek die de onze zal zijn
Aangepast aan ons terrein, ons klimaat, onze winter...

Zaaien kan in het voorjaar of... nu.

Het is daarom belangrijk om de juiste beslissingen te nemen.

Als u ideeën heeft over al deze vragen, zijn wij geïnteresseerd.

Ik ging naar de pagina aanbevolen door Didier
https://www.semencesdupuy.com/fr/produi ... verts.html
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 30/08/18, 11:59

Ik betaal 2 € per bos, maar ik heb de topkwaliteit, ik had vorig jaar geen tijd om dieper in te gaan om te zien of hij degene die niet voor veevoer wordt gebruikt niet goedkoper zou verkopen

je had met de lavendelboer kunnen overleggen over de oppervlaktecompostering van zijn lavendelhooi in plaats van het composteren in stapels, een andere keer misschien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/08/18, 12:06

Oh ja, het is niet duur, ik heb er €5 voor betaald... Beeld Beeld

Ja, waarom niet, zelfs niet als we het gevoel hebben dat ze een beetje vastzitten in hun zekerheden en hun processen...

Veel tijd om met elkaar te praten hadden we niet.

Dat gezegd hebbende, begreep ik dat hij niet al het land bewerkte: sommige werden overgedragen en andere niet.

Hier is een anekdote, ik heb geen foto's gemaakt, maar op dit moment zijn ze de oude lavendelplanten aan het verscheuren met een diameter van bijna 1 meter (ik heb er een paar opgehaald om een ​​transplantatie zonder garantie te testen) en als je de grond zag waarin de lavendel groeit lavandin, zoals lavendel elders: het is een zee van stenen... Beeld
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 30/08/18, 13:05

nico239 schreef:Oh ja, het is niet duur, ik heb er €5 voor betaald... Beeld Beeld

Ja, waarom niet, zelfs niet als we het gevoel hebben dat ze een beetje vastzitten in hun zekerheden en hun processen...

Veel tijd om met elkaar te praten hadden we niet.

Dat gezegd hebbende, begreep ik dat hij niet al het land bewerkte: sommige werden overgedragen en andere niet.

Hier is een anekdote, ik heb geen foto's gemaakt, maar op dit moment zijn ze de oude lavendelplanten aan het verscheuren met een diameter van bijna 1 meter (ik heb er een paar opgehaald om een ​​transplantatie zonder garantie te testen) en als je de grond zag waarin de lavendel groeit lavandin, zoals lavendel elders: het is een zee van stenen... Beeld

dit is misschien ook de reden waarom hij op deze plek lavandin verbouwt : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/08/18, 13:08

Het is duidelijk dat lavandin het goed doet op dit soort grond...

Je moet echter niet dromen, agri's zijn opportunisten...

Andere jaren verbouwden ze tarwe op dezelfde grond en nu neemt het areaal scharlei aanzienlijk toe, nog steeds in hetzelfde land...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Diabolorent » 30/08/18, 13:46

Hallo allemaal, de feestdagen zijn voorbij :(

Ja, dit is de rotatie die de agri's van onze regio beoefenen: lavendel, salie, tarwe zoals je bij mijn huis zag.

Eind juli hebben ze eerst de tarwe gemaaid en daarna salie geplant.
Ook hebben ze medio augustus pas de lavendel gerooid, die dit jaar qua bloei achteruitging. Ik weet niet waarmee ze het gaan vervangen.

Wauw! al dat hooi!
Van mijn kant heb ik vorig jaar € 4 per stuk betaald voor mijn laarzen, ik moet opschieten en er weer een paar kopen voor dit jaar!
Hoewel ik een beetje heb gedaan met het maaien van een deel van mijn tuin, zal ik niet genoeg hebben als ik mijn moestuinoppervlak wil vergroten. Ik heb nog een paar m² weide te maaien, maar dat zal niet genoeg zijn :|
Tegelijkertijd, Nico, als je de hele heuvel maait, moet je toch iets te doen hebben, toch? Ik kan je mijn rotofil lenen voor het geval dat. :) : Wink:

Voor zaden zag ik dit op tv, de man lijkt zeer deskundig en uiterst respectvol tegenover de natuur: https://www.jardindesauveterre.com/peel/
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/08/18, 14:38

Diabolorent schreef:Hallo allemaal, de feestdagen zijn voorbij :(

Tegelijkertijd, Nico, als je de hele heuvel maait, moet je toch iets te doen hebben, toch? Ik kan je mijn rotofil lenen voor het geval dat. :) : Wink:


Veel succes voor het herstel.

Ik weet niet of de kwaliteit van pampasgras beter zou zijn dan hooi... we zouden een geïnformeerde mening over deze vraag moeten hebben.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 462-gasten