Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 10/11/20, 11:46

Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Als we dit rapport zien, zien we toch dat ze van aneciques houdt ...
Zouden ze niet al mijn kleine voorraad moeten bewerken



Het is hun hoofdvoedsel. Dus ja, het is een beetje saai. Maar in werkelijkheid eten ze alleen die gevallen in de galerijen, waar ze de hele dag door rondsnuffelen ... Ik denk niet dat het een groot roofdier is van wormen, die elders nog genoeg intacte plaatsen hebben ...

Ik ving er twee dagen geleden ook een op - weer een grote ondergrondse activiteit. Ik ving twee molratten en een mol.

In theorie hou ik niet van het vangen van mollen, dat vind ik "best nuttig" (grondbeluchting, "grondbewerking"). Maar ze "bereiden" de grond voor op molratten, die minder goed bewapend zijn om galerijen te graven. Kortom, het zijn de tunnelboormachines van molratten. Dus ik val ze toch op ...


Ah oké, we zullen dit controleren ....

Ons leger katten zal echter binnenkort toenemen tot 11 ... Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14915
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4338

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par GuyGadeboisTheBack » 11/04/21, 14:05

Hallo Adrien, we zijn niet slecht in 04:
https://crater.resiliencealimentaire.or ... toire=D-04
: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Obamot » 11/04/21, 14:28

Wat doe je (en hoe graag) tegen de "witte larven" die zich voeden met de wortels?

(Ik bedoel als er veel zijn)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 11/04/21, 16:33

1) We identificeren ze omdat er de larven zijn van cetonia, tamelijk bruikbare en "verterers" van dood organisch materiaal, die lijken op twee druppels water van de larven van chafer, worteleters. De ene heeft een grote kont en een kleine kop en de andere is andersom (zoals wat, je kunt het niet allemaal hebben!) - maar ik raak altijd in de war over wie de grote kont is en wie de grote kop is!

2) Als het cetoïne is, vertrekken we.

3) Als het chafer is, denken we erover na: ik breng mijn tuinieren in overeenstemming met mijn ideeën, en ik draag bij aan de terugkeer van de chafer (er zijn er niet zoveel meer), ten koste van een deel van mijn groenten (men kan een gulle donor zijn zonder tussenkomst van NGO's) of ik roei uit (prioriteit voor mijn maag, die voor het roofdier dat de mens is, ook een zekere legitimiteit heeft!)

4) Als iemand voor zijn buik leunt, zijn er preparaten op basis van entomofage nematoden (Heterorhabditis bacteriophora beter bekend onder de codenaam 'Hb' - niet te verwarren met zijn neven en nichten, die andere larven of naaktslakken aanvallen - 'Ph'), die ingebed raken in de larven, daarin bacteriën inoculeren die, met hun gifstoffen, de larven doden ... Redelijk beperkte collaterale schade aan andere larven in de bodem ... Als laatste redmiddel verbied ik "biocontrole" niet als deze biologische strijd heet nu.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Obamot » 11/04/21, 16:56

Dankjewel ! Als dat zo is, zijn de Cetonia-larven grijswit, terwijl de Chafer-larven dat wel zijn geelachtig wit, zodat u ze gemakkelijker zult herkennen.

Hoe zit het met “hulpnematoden” tegen slakken? (Ik zag dit op een video van een man die een "geëlektrificeerde barrière" tegen de slakken opzette, het doodt ze niet met een 9V-batterij, maar ze vinden het niet leuk, ze komen niet terug ... : Cheesy: erg grappig om te zien:

0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 11/04/21, 19:18

Obamot schreef:
Hoe zit het met “hulpnematoden” tegen slakken? (Ik zag dit op een video van een man die een "geëlektrificeerde barrière" tegen de slakken opzette, het doodt ze niet met een 9V-batterij, maar ze vinden het niet leuk, ze komen niet terug ... : Cheesy: erg grappig om te zien:



Er zijn er die met een zandbak spelen. Ik heb 900 m²! Ga deze dicht (en houd het hek geen kortsluiting!)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 11/04/21, 19:19

Obamot schreef:Dankjewel ! Als dat zo is, zijn de Cetonia-larven grijswit, terwijl de Chafer-larven dat wel zijn geelachtig wit, zodat u ze gemakkelijker zult herkennen.



Het is net als de "grote reet": in 8 dagen, als ik erop val, zal ik me niet herinneren welke gelig is!
2 x
fracass
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 68
Inschrijving: 24/06/14, 18:35
x 53

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par fracass » 11/01/22, 10:13

Hallo, ik post hier om te voorkomen dat er een nieuw onderwerp wordt geopend.
Vorig jaar tijdens de opsluiting heb ik een geautomatiseerde kas gemaakt (in feite een kwekerij) om de zaailingen te doen.
Ik zou er graag meerdere opnieuw willen doen, elk aangepast aan een type plant. Kent u de optimale omstandigheden voor verschillende soorten planten?
vochtigheid, temperatuur, beregening of wortelbewatering, enz...?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Obamot » 11/01/22, 15:24

Soort mycelium?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par phil53 » 11/01/22, 17:11

Obamot schreef:Dankjewel ! Als dat zo is, zijn de Cetonia-larven grijswit, terwijl de Chafer-larven dat wel zijn geelachtig wit, zodat u ze gemakkelijker zult herkennen.

Hoe zit het met “hulpnematoden” tegen slakken? (Ik zag dit op een video van een man die een "geëlektrificeerde barrière" tegen de slakken opzette, het doodt ze niet met een 9V-batterij, maar ze vinden het niet leuk, ze komen niet terug ... : Cheesy: erg grappig om te zien:


Ik heb er 2 gemaakt die door de zon worden aangedreven. Sommige slakken slagen er toch in om te passeren. Vanuit mijn oogpunt mogen de frames niet te groot zijn. Als de zaailing hoog genoeg is verplaats ik het frame en maak ik een nieuwe zaailing. Voor de kool of courgette wikkel ik een koperen strook om de bodem, dat kalmeert ook.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 206-gasten