Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Lemur » 28/10/20, 14:01

Adrien (ex-nico239) schreef:
Did67 schreef:Er zijn twee concepten:

a) de minimum temperatuur van de grond voor kieming, waarvan je moet weten dat dit geen in steen gehouwen getal is: er zijn soms significante rassenverschillen (sla); voor hetzelfde ras dient te worden begrepen dat een aanduiding zoals "minimum kiemtemperatuur: 10 °" betekent dat bij 10 ° de meeste zaden binnen een redelijke termijn ontkiemen; hieronder ontkiemt het weer, maar minder of minder snel of beide!

b) de temperatuur die door de zaailingen wordt verdragen, als ze eenmaal zijn uitgekomen; daar is het risico op vorst de angst; namelijk: in het algemeen neemt deze limiet toe als de grootte van de zaailingen toeneemt (daarom zijn de meer ontwikkelde zaailingen minder resistent - ik weet het, het is contra-intuïtief en toch logisch voor de levenden!).

Een ander idee zou nog steeds de "nulvegetatie" zijn: de temperatuur waarbij er geen groei meer is! Hoger natuurlijk ...


De vraag die ik mezelf stel is:
Als de luchttemperatuur (kunstmatig in de kisten) correct is voor de plant, hoe zit het dan met de bodemtemperatuur?

Veroorzaakt een juiste temperatuur van de lucht in de kisten noodzakelijkerwijs een juiste temperatuur van de vloer in de kisten?
ou
De temperatuur van de lucht buiten de dozen is erg koud, stijl -10, de grond buiten de dozen is ook erg koud, komt het dan afkoelen door "capillaire werking" van de grond in de dozen?

En dus bij welke bodemtemperatuur passeren de wortels van tomaten het wapen aan de linkerkant?



Ik weet zeker dat ik het mis heb, maar ik denk dat de koude lucht in de kofferbak de aarde alleen kan afkoelen als het lang meegaat, een lange afwezigheid van zon bijvoorbeeld.
Ik denk aan de andere kant dat het door capillariteit afkoelt, of dat het een feit kan zijn om de planten op een polystyreen-type isolatie of iets anders te plaatsen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/10/20, 15:28

Lemur schrijft:Ik weet zeker dat ik het mis heb, maar ik denk dat de koude lucht in de kofferbak de aarde alleen kan afkoelen als het lang meegaat, een lange afwezigheid van zon bijvoorbeeld.
Ik denk aan de andere kant dat het door capillariteit afkoelt, of dat het een feit kan zijn om de planten op een polystyreen-type isolatie of iets anders te plaatsen.


Als ik te koude lucht heb, dat wil zeggen wat de planten in de stam doodt, is het het niet eens waard.

Als het me lukt om een ​​luchttemperatuur in de kisten te houden die de gewassen niet doodt (dit is al het geval voor bonen en erwten), wat wordt dan de temperatuur van mijn grond in de kofferbakinterieur: meer beïnvloed door het “gezellige” interieur van de kofferbak of het “bevroren” exterieur
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 28/10/20, 18:20

Je kunt zo niet redeneren: de minimale luchttemperatuur die je planten kunnen verdragen is erg variabel! Wintertarwe ondersteunt - 20 ° C. Wintersla, sommige kazen, prei zijn er niet ver van!

Andere planten zijn erg gevoelig. Mijn zoete aardappelen "geroosterd" tijdens mijn afwezigheid, en het vroor niet! Sperziebonen, het is weg met een scheermesje: een paar kleine "rolletjes". De tomaten verzetten zich. Zoals escaroles, allerlei soorten kool. Rapen. Venkel. De uien. De wortelzaailingen deinsden niet terug ...

De grond is een buffer: het is overdag kouder, maar 'laadt op'. Het is 's nachts warmer en laadt de lucht op.

De temperatuurgradiënt is afhankelijk van de bodem. De snelheid waarmee het thermische front "voortschrijdt" wordt effusiviteit genoemd ...

Als je dat wilt "modelleren", kun je volhouden! Een goede thermische ingenieur, gezien de uitbundigheid en de warmtecapaciteit van de bodem, zou het ongetwijfeld kunnen doen.

Maar laten we dom en pragmatisch zijn:

a) voor resistente groenten komt de vraag niet echt serieus naar voren! Het belangrijkste doel van tunnels / frames / kisten is om ze te forceren ...

b) voor gevoelige groenten, naar mijn mening, is het over het algemeen het bovengrondse gedeelte dat zal beperken ...

c) met - 10 ° ongeveer, op 2017 januari XNUMX (uit het geheugen), mijn grond was niet bevroren onder het hooi ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/10/20, 18:41

Did67 schreef:de minimale luchttemperatuur die uw planten kunnen verdragen, is zeer variabel

b) voor gevoelige groenten, naar mijn mening, is het over het algemeen het bovengrondse gedeelte dat zal beperken ...

c) met - 10 ° ongeveer, op 2017 januari XNUMX (uit het geheugen), mijn grond was niet bevroren onder het hooi ...


Natuurlijk.

Mijn vraag (en mijn onwetendheid) rijst (bijvoorbeeld) voor tomaten.

Voorbeelden
Als de lucht op 3 in de kofferbak en op -10 buiten is en de vloer op 3 buiten .. hoe zit het dan met de temperatuur van mijn vloer in de kofferbak?

En vanaf daar beginnen
Als de luchttemperatuur het toelaat, kunnen de tomaten in de stam overleven
Kan de temperatuur van de grond hen doden?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/10/20, 00:59

Wat nieuws

Tomatenzaailingen
Het voordeel van de buizen: de grote ruimtebesparing binnenshuis
We beheren ongeveer dertig "planten" in een doos met koekjes
Ik heb geprobeerd ze er meteen uit te halen als ze nog wit zijn en ze in de “volle” zon te zetten.
Maar het is de oktoberzon, dus zelfs als hij klopt (+ 30 in de zon op dit moment) geen schade a priori.
De doos met koekjes is gevuld met water: het vermijdt water geven, het warmt op in de zon en aangezien ik ze bijna een nacht buiten laat, houdt het de warmte vast terwijl de kou buiten valt.
Dan kunstlicht richten tot ongeveer 2 uur voor een totale blootstelling aan licht van rond 18 uur.
Wat ik ermee ga doen: ik weet het niet.
Eindelijk als je wat in kisten stopt en kijk hoe het zich gedraagt ​​en of het zo blijft, want de verlichting zal er aanzienlijk minder zijn
Ik ben bang dat ik het een maand te laat heb gedaan, maar we zullen zien.

Als het niet overeenkomt met het helderheidsniveau, zal ik het opnemen in een buis en in verschillende maten overplanten om te zien wat het beste werkt en uiteindelijk hoeveel het bevat met en zonder extra bescherming (bel)

Er zijn al andere tests uitgevoerd: foto's om te volgen en video later

Kortom, er ligt brood op de planken.

tomatenzaailingen oktober 2020.JPG
tomatenzaailingen October 2020.JPG (137.62 KiB) 2485 keer bekeken


Hetzelfde in positie, jammer dat het minimaal 4 's nachts "warm" is.
De eerste nacht is goed verlopen
Ik plaatste 3 buizen in afwachting van de kou

Oktober 2020 tomatenzaailingen in doos.JPG
Oktober 2020 tomatenzaailingen in stam.JPG (156.44 KiB) 2485 keer bekeken


Een seconde in een andere kist


Oktober 2020 tomatenzaailingen in doos 2.JPG
Oktober 2020 tomatenzaailingen in stam 2.JPG (163.26 KiB) 2485 keer bekeken




Spruitjes een beetje in alle stadia (moet een of 2 Elzas in de partij zijn)


brussels_sprouts_3.JPG
choux_de_bruxelles_3.JPG (132.07 KiB) 2485 keer bekeken


brussels_sprouts_2.JPG
choux_de_bruxelles_2.JPG (128.51 KiB) 2485 keer bekeken


brussels_sprouts_1.JPG
choux_de_bruxelles_1.JPG (150.55 KiB) 2485 keer bekeken



veldsla zaailingen

veldsla zaailingen.JPG
corn salad seedling.JPG (126.71 KiB) 2485 keer bekeken



veldsla groeit

kauwt in groei.JPG
veldsla.JPG (154.08 KiB) 2485 keer bekeken



Een doos met toekomstige radijsjes (gezaaid) en een beetje veldsla (waar geen hooi is) die dateert uit 2017 en die elk jaar teruggroeit.
De zorg is dat het óf te koud is (en het groeit niet de hele winter) óf te warm en dat het in de lente te snel zaait, dus we hebben er nauwelijks baat bij.

Het is daarom nodig om het in de winter te beschermen, zodat het groeit zonder te klimmen en vervolgens in het voorjaar schaduw te geven.

radijs board + veldsla 2017.JPG
radijsplank + veldsla 2017.JPG (195.07 KiB) 2485 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 30/10/20, 09:25

Wanneer kauwt de "natuurlijke opkomst" (de zaden die "rondhangen", zodra je de aarde blootlegt) in je huis?

Een verschil tussen de "Italiaanse" kauwsnacks [die met grote bladeren, zeg "met grote zaden"] en de "schelp" -type wangen [uit het noorden van Frankrijk / Blegique]? De seconden zijn veel resistenter maar kleiner ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/10/20, 10:50

Did67 schreef:Wanneer kauwt de "natuurlijke opkomst" (de zaden die "rondhangen", zodra je de aarde blootlegt) in je huis?

Een verschil tussen de "Italiaanse" kauwsnacks [die met grote bladeren, zeg "met grote zaden"] en de "schelp" -type wangen [uit het noorden van Frankrijk / Blegique]? De seconden zijn veel resistenter maar kleiner ...


Ik keek niet te veel meer ... eigenlijk zou ik eind september zeggen.
Op alle plaatsen waar ik het in 2017 heb gezaaid, verspreidt het zich, maar we profiteren er niet veel van om de bovengenoemde redenen.

Als de lente aanbreekt is ze nog klein en tegen de tijd dat ze ouder wordt is het te warm.
Maar in de lente merkte ik op dat degene die in de schaduw van de kleine balen stro groeide en daarom nooit de directe zon van de dag zag, normaal groeide.

Als het grote plein weer in gebruik wordt genomen (wellicht vanaf dit seizoen) zal het daarom nodig zijn om voor zeer vroege schaduw te zorgen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 30/10/20, 11:26

Idem voor kieming ... Schaduw !!! Ik zag toevallig een waanzinnig verschil tussen een zaailing op kale grond (na oogst van pot), ik gooi de zaden, ik vertrap. En op één plek legde ik een grote bos peterselie in zaden (om later te schillen). Trouw aan mezelf, vergeet ik. Resultaat twee weken later: een zeer dichte lift onder het boeket ("als de haren van een hond!"), Maar ongelijk, veel meer verspreid, elders ... Je moet een soort "skelet" bereiken ...

Ik heb elk jaar een enorme spontane opkomst langs de zwarte bessen, zodra de dekking dun is ...

Het is een plant die groeit onder de anderen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 30/10/20, 19:14

Voor degenen die Duits lezen en vooruitgang willen boeken op het gebied van wintergroenten, dit boek is gebaseerd op de ervaring van een proeftuin in Wenen (Oostenrijk).

Met een voorwoord van Coleman.

Jammer dat alles zo "schoon" is - niets is ooit perfect.

Je kunt door een onderdeel op Amazon bladeren en de afbeeldingen bekijken ...



2020-10-30_19h04_49 Températures mini.png
2020-10-30_19h04_49 Températures mini.png (701.08 KiB) 2424 keer bekeken


Ik vertaal de legende naar jou:

"We vinden geen systematische wetenschappelijke gegevens (talrijk) over de winterhardheid van groenten. Chinese saladevariëteiten [het is Mizuna] - verwant aan Chinese kool -, zoals de variëteit" Red Streaks "hier, worden gecrediteerd voor resistentie. bij temperaturen van - 5 ° C. Onze testen hebben aangetoond dat deze planten temperaturen van - 14 ° C zonder schade verdragen.

Dit sluit aan bij een opmerking die ik al had gemaakt over de onbetrouwbaarheid van bepaalde gegevens.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/10/20, 23:33

Did67 schreef:Voor degenen die Duits lezen en vooruitgang willen boeken op het gebied van wintergroenten, dit boek is gebaseerd op de ervaring van een proeftuin in Wenen (Oostenrijk).

Met een voorwoord van Coleman.

Jammer dat alles zo "schoon" is - niets is ooit perfect.

Je kunt door een onderdeel op Amazon bladeren en de afbeeldingen bekijken ...



2020-10-30_19h04_49 Températures mini.png

Ik vertaal de legende naar jou:

"We vinden geen systematische wetenschappelijke gegevens (talrijk) over de winterhardheid van groenten. Chinese saladevariëteiten [het is Mizuna] - verwant aan Chinese kool -, zoals de variëteit" Red Streaks "hier, worden gecrediteerd voor resistentie. bij temperaturen van - 5 ° C. Onze testen hebben aangetoond dat deze planten temperaturen van - 14 ° C zonder schade verdragen.

Dit sluit aan bij een opmerking die ik al had gemaakt over de onbetrouwbaarheid van bepaalde gegevens.


Ah jammer dat ik geen Duits lees ...

Achteraf, zoals ik vaak zeg voor veldsla, moet je je bewust zijn van wat "bestand tegen temperaturen van -X" betekent.

Het voorbeeld van veldsla is best leerzaam.
Veldsla wordt 10 jaar lang elk jaar bij ons meegenomen en het is er nog steeds (we zouden ook het voorbeeld kunnen nemen van salie die aan het einde van de zomer uitkomt en zich slechts 4 of 9 maanden ontvouwt. later)
Zodat de temperaturen haar niet doden.

En dan?
Welk belang voor de consument?

Het sterft niet, maar het groeit niet.
Resultaat dat we het niet kunnen consumeren
Geen interesse.

Wat echter interessant zou zijn, is dat ze met -10 groeien en dus in de winter productief kunnen worden geteeld.
Maar dit is niet het geval.

Aan de andere kant, ongetwijfeld kunnen we er in de winter van profiteren door het te beschermen tegen de zeer koude en zelfs door het een beetje warmte te geven.
Maar in dit geval heeft de weerstand tegen -10 voor ons in principe geen zin, behalve in het bizarre geval dat de temperatuur af en toe zou dalen tot -25 en tot -10 onder de kassen / kisten, wat zou betekenen dat de productie niet zou zijn verloren.

Kortom, wat voor mij belangrijk is als we willen produceren is productietemperatuur met kleine lagere toleranties om punctuele en extreem koude kiekjes te garanderen.

Aan de andere kant is de minimaal getolereerde temperatuur interessant als het doel niet de productie is, maar alleen het behoud van de winter, dat wil zeggen instandhouding van het leven voor een hypothetisch vroeg herstel in de lente.

En dan verzinnen we niets, de ouderen hebben het voor ons geregeld: tomaten zaaien in oktober

Oktober zaaien van tomaten.jpg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten