Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Lemur » 26/10/20, 21:08

Nieuw op de forum, ten slotte, ik volg het al ongeveer een jaar als gast, maar per definitie ben je na een jaar geen echte gast meer.
Meer concreet, kan een bioklimatische bak zoals die van Adrien worden gebruikt om in het vroege voorjaar planten op te kweken? Ik weet dat Didier een verwarmingskabel gebruikt, maar als ik het zonder zou kunnen...
Over mij Ik heb een delta MS achter de flesjes gezet, de flesjes zijn niet zwart maar worden dat binnenkort denk ik.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/10/20, 21:32

Lemur schrijft:Nieuw op de forum, ten slotte, ik volg het al ongeveer een jaar als gast, maar per definitie ben je na een jaar geen echte gast meer.
Meer concreet, kan een bioklimatische bak zoals die van Adrien worden gebruikt om in het vroege voorjaar planten op te kweken? Ik weet dat Didier een verwarmingskabel gebruikt, maar als ik het zonder zou kunnen...
Over mij Ik heb een delta MS achter de flesjes gezet, de flesjes zijn niet zwart maar worden dat binnenkort denk ik.


Dag...

Het enige antwoord is: het hangt ervan af.

Planten in kwestie (welke gewassen?) en hun koudetolerantie
Van de temperatuurdaling in huis in het voorjaar
Ook de constructie van de kofferbak en de extra bescherming die ervan profiteert

Normaal gesproken zou een goed ontworpen kluis niet moeten bevriezen bij -10`, maar wij kunnen het beter doen, vooral positief zijn bij bijvoorbeeld -10.
0 x
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Lemur » 27/10/20, 05:39

Ik vermoedde dit antwoord, ik had het anders moeten verwoorden door te zeggen: bent u van plan om binnen tomatenplanten, aubergines enz. te kweken of denkt u dat het onder uw klimaat onvermijdelijk is om ze binnen te kweken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 27/10/20, 19:08

Lemur schrijft:Ik vermoedde dit antwoord, ik had het anders moeten verwoorden door te zeggen: bent u van plan om binnen tomatenplanten, aubergines enz. te kweken of denkt u dat het onder uw klimaat onvermijdelijk is om ze binnen te kweken?


Dus dat is een goede vraag.
Ik weet het niet

Ik zal het proberen en ik zal het je vertellen.
Ik zal ook kijken of alle huidige planten in de winter zullen sterven of niet, wanneer en volgens welke klimatologische omstandigheden

Moet ook weten bij welke temperatuur van de grond een tomatenplant sterft bijvoorbeeld omdat niet alleen de luchttemperatuur telt, ook al gaan die twee hand in hand.
0 x
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Lemur » 27/10/20, 20:34

Adrien (ex-nico239) schreef:
Lemur schrijft:Ik vermoedde dit antwoord, ik had het anders moeten verwoorden door te zeggen: bent u van plan om binnen tomatenplanten, aubergines enz. te kweken of denkt u dat het onder uw klimaat onvermijdelijk is om ze binnen te kweken?


Dus dat is een goede vraag.
Ik weet het niet

Ik zal het proberen en ik zal het je vertellen.
Ik zal ook kijken of alle huidige planten in de winter zullen sterven of niet, wanneer en volgens welke klimatologische omstandigheden

Moet ook weten bij welke temperatuur van de grond een tomatenplant sterft bijvoorbeeld omdat niet alleen de luchttemperatuur telt, ook al gaan die twee hand in hand.


Ik probeer het van mijn kant en ik kom ook terug.
Ik heb geen zin om binnenshuis omringd te zijn door zaailingen en te investeren in dure kweeklampen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 27/10/20, 21:18

Lemur schrijft:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Lemur schrijft:Ik vermoedde dit antwoord, ik had het anders moeten verwoorden door te zeggen: bent u van plan om binnen tomatenplanten, aubergines enz. te kweken of denkt u dat het onder uw klimaat onvermijdelijk is om ze binnen te kweken?


Dus dat is een goede vraag.
Ik weet het niet

Ik zal het proberen en ik zal het je vertellen.
Ik zal ook kijken of alle huidige planten in de winter zullen sterven of niet, wanneer en volgens welke klimatologische omstandigheden

Moet ook weten bij welke temperatuur van de grond een tomatenplant sterft bijvoorbeeld omdat niet alleen de luchttemperatuur telt, ook al gaan die twee hand in hand.


Ik probeer het van mijn kant en ik kom ook terug.
Ik heb geen zin om binnenshuis omringd te zijn door zaailingen en te investeren in dure kweeklampen.


Ja, het is altijd een beetje saai om een ​​kas in huis te maken.
Dat gezegd hebbende, voor de liften ben ik bang dat het moeilijk is om anders te doen.
In welk gebied zit je?
0 x
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Lemur » 27/10/20, 22:38

Voor de dijken is het niet erg katholiek, maar ik neem een ​​luchtdichte Tupperware, een papieren handdoek gedrenkt in water, ik leg de zaden erin, als het tomaten of aubergines zijn, op de radiator. Anders op tafel. Vorige maand ontkiemde de peterselie in de Tupperware (een vergissing) 7 dagen nadat de zaden waren gelegd.
Ik plant in ieder geval alleen de gekiemde zaden.

Ik zit in de Loire, op de grens met de Rhône en de Monts du Lyonnais. 580 m hoogte, jaren met -8 en andere waar het niet hoger is dan -3.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 28/10/20, 09:33

Er zijn twee concepten:

a) de minimum temperatuur van de grond voor kieming, waarvan je moet weten dat dit geen in steen gehouwen getal is: er zijn soms significante rassenverschillen (sla); voor hetzelfde ras dient te worden begrepen dat een aanduiding zoals "minimum kiemtemperatuur: 10 °" betekent dat bij 10 ° de meeste zaden binnen een redelijke termijn ontkiemen; hieronder ontkiemt het weer, maar minder of minder snel of beide!

b) de temperatuur die door de zaailingen wordt verdragen, als ze eenmaal zijn uitgekomen; daar is het risico op vorst de angst; namelijk: in het algemeen neemt deze limiet toe als de grootte van de zaailingen toeneemt (daarom zijn de meer ontwikkelde zaailingen minder resistent - ik weet het, het is contra-intuïtief en toch logisch voor de levenden!).

Een ander idee zou nog steeds de "nulvegetatie" zijn: de temperatuur waarbij er geen groei meer is! Hoger natuurlijk ...
0 x
Lemur
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 26/10/20, 18:46
x 8

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Lemur » 28/10/20, 12:36

Het volstaat te zeggen dat de weddenschap, voor mij, om mijn planten in kaders te kweken, gecompliceerd dreigt te worden.
Doe je dit elk jaar Didier? Lukt het jou om je eigen tomatenplanten, paprika's, aubergines etc. te telen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/10/20, 13:13

Did67 schreef:Er zijn twee concepten:

a) de minimum temperatuur van de grond voor kieming, waarvan je moet weten dat dit geen in steen gehouwen getal is: er zijn soms significante rassenverschillen (sla); voor hetzelfde ras dient te worden begrepen dat een aanduiding zoals "minimum kiemtemperatuur: 10 °" betekent dat bij 10 ° de meeste zaden binnen een redelijke termijn ontkiemen; hieronder ontkiemt het weer, maar minder of minder snel of beide!

b) de temperatuur die door de zaailingen wordt verdragen, als ze eenmaal zijn uitgekomen; daar is het risico op vorst de angst; namelijk: in het algemeen neemt deze limiet toe als de grootte van de zaailingen toeneemt (daarom zijn de meer ontwikkelde zaailingen minder resistent - ik weet het, het is contra-intuïtief en toch logisch voor de levenden!).

Een ander idee zou nog steeds de "nulvegetatie" zijn: de temperatuur waarbij er geen groei meer is! Hoger natuurlijk ...


De vraag die ik mezelf stel is:
Als de luchttemperatuur (kunstmatig in de kisten) correct is voor de plant, hoe zit het dan met de bodemtemperatuur?

Veroorzaakt een juiste temperatuur van de lucht in de kisten noodzakelijkerwijs een juiste temperatuur van de vloer in de kisten?
ou
De temperatuur van de lucht buiten de dozen is erg koud, stijl -10, de grond buiten de dozen is ook erg koud, komt het dan afkoelen door "capillaire werking" van de grond in de dozen?

En dus bij welke bodemtemperatuur passeren de wortels van tomaten het wapen aan de linkerkant?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot], LudoThePotagiste en 276 gasten