Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 24/07/20, 15:20

Adrien (ex-nico239) schreef:Het is net als aardappelen... er gaat niets verloren.
Trouwens, ook hier is het net aardappelen: de plaats is behoorlijk afgebakend.
Bovendien zijn aardappelen van 3 jaar geleden teruggekweekt in de knoflook, waardoor er niets verloren gaat.

ja, er is niets verloren, behalve onder de sneeuw : Mrgreen: een kop knoflook oogsten, : Mrgreen:
tussen niets oogsten en op afroep wat gaan halen en iets van tevoren oogsten zit een marge
de prijs van prei stijgt als de grond te lang bevriest en we niet meer kunnen oogsten
Ik denk ook dat de knoflook de winter zal overleven en het jaar daarop weer zal aangroeien. Ik ben benieuwd wat een voor consumptie geschikte bol knoflook dit jaar zal opleveren, in de grond gelaten en volgend jaar weer zal aangroeien.

tussen wat de natuur van plan is de soort te laten voortbestaan ​​en onze aanpassing van de cultuur om het beste te halen uit wat de natuur heeft uitgevonden, denk ik dat er iets te zien is

bijvoorbeeld de wortel, de natuur laat hem bloeien om de soort te laten voortbestaan, wij eten de wortel, zelfs als je je wortels op natuurlijke wijze laat bloeien en zaaien, zul je moeten uitdunnen om grotere wortels te krijgen

dat een bulbil het jaar daarop een hengel geeft en het jaar daarop een kop. Oké, maar is de kop niet de laatste fase waarin we moeten oogsten, dat vertel je ons volgend jaar
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 24/07/20, 15:43

Moindreffor schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Het is net als aardappelen... er gaat niets verloren.
Trouwens, ook hier is het net aardappelen: de plaats is behoorlijk afgebakend.
Bovendien zijn aardappelen van 3 jaar geleden teruggekweekt in de knoflook, waardoor er niets verloren gaat.

ja, er is niets verloren, behalve onder de sneeuw : Mrgreen: een kop knoflook oogsten, : Mrgreen:
tussen niets oogsten en op afroep wat gaan halen en iets van tevoren oogsten zit een marge
de prijs van prei stijgt als de grond te lang bevriest en we niet meer kunnen oogsten
Ik denk ook dat de knoflook de winter zal overleven en het jaar daarop weer zal aangroeien. Ik ben benieuwd wat een voor consumptie geschikte bol knoflook dit jaar zal opleveren, in de grond gelaten en volgend jaar weer zal aangroeien.

tussen wat de natuur van plan is de soort te laten voortbestaan ​​en onze aanpassing van de cultuur om het beste te halen uit wat de natuur heeft uitgevonden, denk ik dat er iets te zien is

bijvoorbeeld de wortel, de natuur laat hem bloeien om de soort te laten voortbestaan, wij eten de wortel, zelfs als je je wortels op natuurlijke wijze laat bloeien en zaaien, zul je moeten uitdunnen om grotere wortels te krijgen

dat een bulbil het jaar daarop een hengel geeft en het jaar daarop een kop. Oké, maar is de kop niet de laatste fase waarin we moeten oogsten, dat vertel je ons volgend jaar


Het is net als voor aardappelen dat ik kleine voorraden aanhoud.

Bovendien bevriest de grond onder de sneeuw niet.
En... onder het hooi ook niet

Wat een hoofd volgend jaar gaat geven is precies wat ik ook graag zou willen weten: geduld, of zoals ik vaak zeg (maar wat op hetzelfde neerkomt: wordt vervolgd...)

Als de zaden zelf worden geproduceerd, hebben we minder scrupules over het uitdunnen, merk ik
Niets zegt echter dat harlekijnen mijn wortelzaadproductie dit jaar niet hebben vernietigd.

Of de knoflookkoppen die in de grond achterblijven in de loop der jaren uitgeput zullen raken: ik weet het niet.
Als we redeneren dat cayeux in theorie een kop 5 of 6 zou moeten opleveren, maar de cayeux die tegen elkaar worden gedrukt, zullen ze net zoveel produceren als geïsoleerd... Ik weet het niet, zo vaak.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 24/07/20, 16:34

Adrien (ex-nico239) schreef:Of de knoflookkoppen die in de grond achterblijven in de loop der jaren uitgeput zullen raken: ik weet het niet.
Als we redeneren dat cayeux in theorie een kop 5 of 6 zou moeten opleveren, maar de cayeux die tegen elkaar worden gedrukt, zullen ze net zoveel produceren als geïsoleerd... Ik weet het niet, zo vaak.

c'est le bout de ma réflexion, autant facile d'éclaircir une levée de carottes, pour l'ail c'est une premières, ce que tu proposes n'est encore inscrit dans aucun "GUIDE" de jardinage, un jour peut- zijn : Mrgreen:
dus ja, geduld en interesse mogen niet ontbreken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 24/07/20, 17:23

Moindreffor schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Of de knoflookkoppen die in de grond achterblijven in de loop der jaren uitgeput zullen raken: ik weet het niet.
Als we redeneren dat cayeux in theorie een kop 5 of 6 zou moeten opleveren, maar de cayeux die tegen elkaar worden gedrukt, zullen ze net zoveel produceren als geïsoleerd... Ik weet het niet, zo vaak.

c'est le bout de ma réflexion, autant facile d'éclaircir une levée de carottes, pour l'ail c'est une premières, ce que tu proposes n'est encore inscrit dans aucun "GUIDE" de jardinage, un jour peut- zijn : Mrgreen:
dus ja, geduld en interesse mogen niet ontbreken


Dat zou mij verbazen, omdat het doel in de hoofden van mensen de oogst is, met alle betekenissen die dit woord met zich meebrengt.

En dan monopoliseert het uiteindelijk de aarde voor niets.

Hoewel dit denkbaar is voor aardappelen, waarvoor de oogst vervelend is en de conservering veeleisend is voor knoflook, is het meer een fantasie.

Dat gezegd hebbende, het zal gezien worden.

Want als het vandaag een puinhoop is, zal mijn bezoek van vanochtend aan de zagerij beetje bij beetje “orde” in dit deel brengen en op een dag... zal de knoflookruimtestroom worden gekoloniseerd door kisten.
In dit geval zal het heel gemakkelijk worden om de knoflook te vinden die in een specifieke, niet-geoogste kist (of twee) is gezaaid, maar wie weet is een oogst tussen de begraven hoofden misschien niet ondenkbaar.

En om dan te weten wat een ongesteelde kop kan opleveren, zou het gemakkelijk zijn geweest en ik had erover moeten nadenken, het was genoeg om afgelopen herfst wat te zaaien: te laat.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 24/07/20, 17:48

Adrien (ex-nico239) schreef:Dat zou mij verbazen, omdat het doel in de hoofden van mensen de oogst is, met alle betekenissen die dit woord met zich meebrengt.
de oogst van hard werken, de Graal, we moeten oogsten, opslaan en onderdak bieden om veilig te zijn voor nood
En dan monopoliseert het uiteindelijk de aarde voor niets.
voor niets? zou een veldsla het niet kunnen overnemen, een wintersla, een radijszaadje, de gewassen tussenplanten, ik denk er ook over na
Hoewel dit denkbaar is voor aardappelen, waarvoor de oogst vervelend is en de conservering veeleisend is voor knoflook, is het meer een fantasie. Uiteindelijk is het vanuit werkoogpunt hetzelfde, of je nu 10 keer een plant oogst of 10 planten in één keer, toch? bij uw tests gaat het om conservering, omdat u voor uw geoogste aardappelen een plek nodig heeft om ze neer te zetten en vooral te bewaren

Dat gezegd hebbende, het zal gezien worden.

Want als het vandaag een puinhoop is, zal mijn bezoek van vanochtend aan de zagerij beetje bij beetje “orde” in dit deel brengen en op een dag... zal de knoflookruimtestroom worden gekoloniseerd door kisten.
In dit geval zal het heel gemakkelijk worden om de knoflook te vinden die in een specifieke, niet-geoogste kist (of twee) is gezaaid, maar wie weet is een oogst tussen de begraven hoofden misschien niet ondenkbaar.
daar ga je, van tests naar algemene praktijk, terwijl je altijd aan verbetering denkt
En om dan te weten wat een ongesteelde kop kan opleveren, zou het gemakkelijk zijn geweest en ik had erover moeten nadenken, het was genoeg om afgelopen herfst wat te zaaien: te laat.
Ach, als we de hele tijd aan alles zouden denken, zouden we dan niet een enorme hoofdpijn krijgen? : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 25/07/20, 01:30

Het lezen van Marc-André Selosse is altijd informatief en fascinerend


Microbioloog Marc-André Selosse: “9 van de 10 planten kunnen niet groeien in gewone bodems zonder de hulp van schimmels”

Marc-André Selosse is microbioloog. In het bijzonder bestudeerde hij de symbiose tussen planten en schimmels. Eind augustus 2020 zal hij spreken op de bijeenkomsten van Agir pour le Vivant in Arles. Hij zal onder meer bespreken hoe rekening kan worden gehouden met het microbiële leven van de bodem, inclusief mycorrhiza, de symbiose tussen planten en schimmels, om hun vruchtbaarheid te behouden. Keer terug naar dit onderwerp dat de landbouwpraktijken in vraag stelt tijdens dit interview met Marc-André Selosse.

Wat kunnen de relaties tussen planten en schimmels ons leren op ecologisch gebied?

Dit is onder meer een voorbeeld dat aantoont dat levende organismen niet autonoom zijn en dat ze zichzelf niet van hun omgeving bevrijden. De functies van organismen zijn opgebouwd op basis van de levende elementen van hun omgeving: dit blijkt vooral uit het feit dat de meeste planten zichzelf voeden en verdedigen met behulp van schimmels. Mycorrhiza verwijst naar deze associatie tussen plantenwortels en schimmels. Het herinnert dus aan de afhankelijkheid van organismen van elkaar.

Wat betekent dit voor onze manier van kijken naar het leven?

Nadenken over het leven op basis van relaties en verbindingen leidt tot een herziening van het begrip van het individu. Zelfs wij mensen worden bewoond door bacteriën of microben in ons spijsverteringskanaal of op onze huid. Op dezelfde manier herbergen planten bacteriën of schimmels die deelnemen aan hun leven. Ons moderne denken heeft dergelijke relaties echter ontkend. Deze ontdekkingen blijken echter een hefboom te zijn voor een heroverweging van de landbouw, bijvoorbeeld door meststoffen effectiever te maken bij lagere concentraties. We zouden minder kunnen gebruiken en hetzelfde resultaat kunnen behalen met mycorrhiza-schimmels, zolang we er maar zeker van kunnen zijn dat deze schimmels planten helpen hun voedingsstoffen uit de bodem te halen. Momenteel leven gecultiveerde planten onder een injectie van meststoffen die in continentale en mariene wateren terechtkomen met de effecten die we kennen, zoals groene getijden in Bretagne of de eutrofiëring van zoet water.

Hoe kunnen deze verbindingen tussen planten en schimmels bijdragen aan het goed functioneren van de bodem?

De hulpbronnen die nodig zijn voor de groei van planten in de bodem zijn erg verdund. Dit zijn voornamelijk stikstof, kalium of fosfor, en dit laatste circuleert zeer slecht. Planten moeten deze hulpbronnen daarom overal zoeken. Klassiek werd gezegd dat ze het met hun roots deden. Tegenwoordig weten we dat er dankzij paddenstoelen een andere schaal van ondergrondse verkenning bestaat. Met hun filamenten kunnen ze over lange afstanden voedingsstoffen terugwinnen. Als gevolg hiervan kunnen 9 van de 10 planten niet groeien in gewone bodems zonder de hulp van schimmels.

Dankzij meststoffen groeien planten beter, maar aan de andere kant voeden ze de schimmels niet meer omdat ze deze niet meer gebruiken om voedingsstoffen te vinden. In feite ontvangen deze schimmels in ruil normaal gesproken suiker uit de wortels van de planten: hun hulp brengt kosten met zich mee! Maar ze beschermen diezelfde wortels ook tegen aanvallen, bodempathogenen en giftige moleculen. Het voeden van een plant betekent dat deze geen interactie meer heeft met schimmels en dus kwetsbaarder wordt voor ziekten. Het land is meer blootgesteld aan ongedierte en is daardoor nog afhankelijker van pesticiden. De historische logica waarin de gezondheid van planten, dat wil zeggen voeding en verdediging tegen ziekteverwekkers, met schimmels werd opgebouwd, gaat verloren. Dit leidt de landbouw tot een logica van kunstmatigeisering door het massale gebruik van inputs, met een hele reeks effecten op ecosystemen in termen van vervuiling en op onze gezondheid in termen van residuen van pesticiden.

Wat te doen om eruit te komen?

We moeten manieren vinden om met levende wezens om te gaan en het gebruikelijke ecosysteemsysteem te laten werken, gebaseerd op relaties, verbindingen, uitwisselingen en symbiose.

Hoe worden deze evenwichten bedreigd door menselijke activiteiten?

In de ecologie bestaan ​​alleen dynamische evenwichten, gebaseerd op permanente aanpassingen: we moeten dynamische evenwichten vinden voor ecosystemen die door mensen worden beheerd. In Frankrijk nemen de bodemopbrengsten af, en dit is niet alleen te wijten aan de opwarming van het klimaat. Tegenwoordig gaan de eigenschappen van de bodem en hun vermogen om planten te voeden achteruit als gevolg van bemestingsactiviteiten en de chemische strijd tegen ziekteverwekkers.

Bodemvruchtbaarheid is gebaseerd op het microbiële leven. Door de bodemvruchtbaarheid kunstmatig te vergroten, negeren we de natuurlijke microbiële hulpstoffen die aan de oorsprong van de vruchtbaarheid liggen. Meestal wordt stikstof gemaakt uit stikstof uit de lucht die door bacteriën in de bodem wordt geïmporteerd; terwijl fosfaat afkomstig is van gesteenten die zijn opgelost door microben. Regenwormen roeren en beluchten de grond.

Het gebruik van pesticiden heeft ook gevolgen voor microben, die niettemin een positieve rol spelen. Fungiciden of zelfs pesticiden, zoals glyfosaat, beschadigen of doden niet alleen insecten en wormen, maar ook mycorrhiza-schimmels die met planten werken. Deze bijdragen van moleculen lijken giftig te zijn.

Wat kan er gedaan worden om de bodemeigenschappen te behouden of zelfs te herstellen?

We moeten voorouderlijke gebaren beter gebruiken. Het is duidelijk dat we ervoor moeten zorgen dat de bodem altijd profiteert van organisch materiaal om de bacteriën te voeden die ervoor zorgen dat de bodem werkt. Organische stof keert terug naar de bodem door het verspreiden van organisch afval zoals compost of dierenstrooisel. De bodem mag nooit kaal blijven, om te voorkomen dat deze erodeert. Het handhaven van de aanwezigheid van planten voedt ook bodemmicroben en bevordert mycorrhiza terwijl erosie wordt voorkomen. We moeten de input vertragen en leren planten te cultiveren die indirect het leven van de bodem in stand houden, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van tussenteelt. Planten die tussen twee oogsten worden gezaaid, zullen biomassa produceren die vóór de volgende zaai wordt vermalen. Om dezelfde reden moeten we heggen en bomen opnieuw in de velden introduceren, volgens het agroforestry-model. Met macroscopische acties is het mogelijk de omstandigheden te creëren voor geschikt microscopisch leven en daardoor een vruchtbaar en duurzaam bodemfunctioneren te garanderen, vooral in het geval van erosie.

Worden de plantenwereld en de bodem grotendeels vergeten als we het hebben over de erosie van de biodiversiteit?

Biodiversiteit zit in de bodem. Ze omvatten 26% van de bekende soorten. Wat we onder onze voeten hebben, is meer biodiversiteit dan wat we aan de oppervlakte kunnen waarnemen. In Frankrijk leven bijvoorbeeld 570 soorten vogels en 189 soorten zoogdieren, terwijl er alleen al in de bodem minstens 120 soorten bacteriën voorkomen!

Hoewel de bodem vrij goed reageert op de introductie van een verstorend element zoals vervuiling door koper of plastic, om maar een paar voorbeelden te noemen, leidt de opeenstapeling van verstoringen tot steeds meer gevolgen. Deze accumulatie leidt tot een sterke erosie van de bodembiodiversiteit en verslechtert de functies van microben in de bodem. Toch is het bodemleven de moeder van alle veldslagen. Landbouwgronden zijn echter nog niet dood, in tegenstelling tot wat mensen zeggen. De afname van het aantal soorten is momenteel beperkt, maar de populaties nemen af. De vermindering van de biomassa, die zorgwekkend is, is nog niet catastrofaal. Geen collapsionisme! Het goede nieuws is daarom dat nog niets onomkeerbaar is: we zien een gigantisch sprankje hoop, omdat we al alles weten wat er moet gebeuren om de bodem op microscopisch en macroscopisch niveau te behouden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Doris » 25/07/20, 06:54

Adrien (ex-nico239) schreef:Het lezen van Marc-André Selosse is altijd informatief en fascinerend
We moeten voorouderlijke gebaren beter gebruiken. Het is duidelijk dat we ervoor moeten zorgen dat de bodem altijd profiteert van organisch materiaal om de bacteriën te voeden die ervoor zorgen dat de bodem werkt.


Alles wordt gezegd, voorouderlijke gebaren, en niet alleen maar zeggen: ik doe de tuin zoals mijn vader, wat suggereert dat het dan geweldig is, en als hij je zijn moestuin laat zien, is alles blauw.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 25/07/20, 08:33

Eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of hij dat zei. Het is waarschijnlijk een "telefonisch interview" om eind augustus een conferentie aan te kondigen. Ik heb er twee of drie gemaakt. Het resultaat geeft zelden nauwkeurig weer wat u zei. Er is altijd een deel van de "projectie" van de overtuigingen van de journalist.

Ik heb hem nog nooit over het verleden horen praten. In een van de trainingen die worden uitgezonden op Ver de terre Porduction, lijkt het mij dat hij de aandacht van de deelnemers vestigt op het verleden (nostalgie naar het verleden) ...

Aan de andere kant, dat hij zei dat het nodig was om het systeem van "levende aarde" te voeden, is duidelijk ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 25/07/20, 09:46

Marc-André Selosse: In Frankrijk nemen de bodemopbrengsten af, en dit is niet alleen te wijten aan de opwarming van het klimaat. Tegenwoordig gaan de eigenschappen van de bodem en hun vermogen om planten te voeden achteruit als gevolg van bemestingsactiviteiten en de chemische strijd tegen ziekteverwekkers.

Ik denk dat we op een kruispunt staan, we komen op het moment waarop de verschuiving zal plaatsvinden of liever gezegd zal worden opgelegd, helaas, maar zolang het inbrengen van kunstmest meer oplevert dan werken, anders zullen we over het algemeen kunstmest inbrengen, steeds meer boeren schakelen over naar andere manieren om dingen te doen, maar het is een beetje zoals ecologische conversie: elektrische auto's, windturbines en zonnepanelen ontwikkelen zich vooral dankzij hulp, laten we zeggen dat mensen zich bewust worden..., tussen zeggen dat we moeten en dat ik dat doe, is er een stap die velen niet zetten

Wat we momenteel niet meer kunnen zeggen, is: ik weet het niet
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 25/07/20, 15:04

Ja... ik ben goed geplaatst voor de elektrische auto!

[Nou, ik heb een pelletketel, een zonneboiler, een "natuurlijke" tuin, twee LPG-auto's, eet minder vlees... Alles is niet NAC - Nul A Chier]
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 331-gasten