Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 22/05/20, 19:38

Doris schreef:In het eerste jaar krijg je een enkele caïeux, en geen hoofd, het hoofd zal voor het tweede jaar zijn.

volgens mijn bescheiden onderzoek spreken we van rond, want het heeft inderdaad de vorm van een mooie bol, ik had er vorig jaar wat maar had dit jaar niet de mogelijkheid om ze te verplanten, jammer
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/20, 21:58

Doris schreef:Dat kan ik niet echt zeggen, ik deed wat en deed het goed, en in 2018 zorgden de levensomstandigheden ervoor dat ik niet echt voor de moestuin kon zorgen. Mijn rotatieketting tussen bulbillen, caïeux en kroppen werd verbroken, toen ik niet ver meer caïeux moest kopen. Geen probleem, ik probeer opnieuw te beginnen : Lol:


Oke oke
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/20, 22:01

GuyGadebois schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Doris schreef:
Van een bulbil uit een bloemsteel?


Gefeliciteerd....

Het lijkt erop dat knoflook van bulbillen van betere kwaliteit zou zijn omdat het ziektevrij is en iets groter, maar er zijn nog veel meer voordelen...

Het is net als alle "vreemde" zaden die we kopen en planten waarvan het genoom zich uiteindelijk precies aanpast aan de omgeving waarin ze groeien en die van generatie op generatie verbeteren. Er zijn zeker gevallen waarin deze zaden degenereren, vooral als het gaat om hybriden (zoals de F1 die je elk jaar moet kopen).


Enorm debat dan dat van verbetering....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 22/05/20, 22:43

Ja, ik ook, ik heb niet echt opgelet. Ik had er wat geplant en toen een beetje uit het oog verloren... Ik bevestig dat het het eerste jaar als een kleine ui was... En daarna was ik niet voorzichtig genoeg.
Dernière édition par Did67 de 22 / 05 / 20, 22: 59, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/20, 22:44

Did67 schreef:Ja, ik ook, ik heb niet echt opgelet. Ik had er wat geplant, daarna een beetje uit het oog verloren... Ik bevestig dat het het eerste jaar als een kleine ui was... En daarna, niet voorzichtig genoeg.


Ik zal proberen het niet uit het oog te verliezen : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 22/05/20, 22:58

Adrien (ex-nico239) schreef:
Het lijkt erop dat knoflook van bulbillen van betere kwaliteit zou zijn omdat het ziektevrij is en iets groter, maar er zijn nog veel meer voordelen...



Een beetje orde in de ideeën!!!

Het feit van het "verplanten" van bulbillen is een klonen: strikte reproductie van de genetica van de ouders. Geen verbetering of genetische degeneratie te vrezen of te hopen. Idem voor alle planten die vegetatief worden vermeerderd (enten, uitlopers, stekken, knollen, bollen, etc.)

Helaas nemen planten, net als mensen, virussen op. Die zelden dodelijk zijn voor planten. Die nog volkomen ongevaarlijk zijn voor de mens. En de plant "ontaardt", zonder dat dit een genetische connotatie heeft. Het is zwakker, produceert minder (omdat we minder sterk zijn als we griep hebben!). Je planten zijn dus aan het "ontaarden". Sommige "oude soorten", die hebben we nooit anders gekend, dus dat vinden we normaal! Maar soms kunnen we ze "regenereren". Veel van deze virussen zijn "verkleinen". Soms geeft dit "geelzucht" of "mozaïeken". Op aardappelen is het typische teken dat de blaadjes "in reliëf" zijn. Als je een nieuwe plant hebt gekocht, kijk dan naar de folders: ze zijn breed en plat. Als je aardappelen hebt waarvan je de zaden 3 of 4 jaar lang zelf hebt geproduceerd, kijk dan naar de blaadjes: ze zijn golvend, in reliëf... Het is een virus.

In sommige gevallen kun je gespaard blijven: hoogte, isolatie... Deze virussen worden verspreid door zuigende insecten, zoals bladluizen!

Het blijkt dat het virus vrij vaak niet wordt overgedragen op de zaden, noch op de "meristemen" (de punten aan het begin van de stengels of wortels waar de vermenigvuldiging van cellen plaatsvindt).

Het probleem bestaat dus niet (in werkelijkheid weinig, omdat er nog steeds enkele virussen zijn die door zaden kunnen worden overgedragen, vooral door de buitenste envelop)

Dus als we uitgaan van de zaden, ontsnappen we in de meeste gevallen aan het virus. Maar het kan zijn dat de kwaliteiten van het ras niet behouden blijven. De bulbillen worden voornamelijk gebruikt in de creatie van rassen. Net als de bloemen van de pdt. Of de zaden van fruitbomen...

Om een ​​ras te "regenereren", kweken we meristemen in een steriel medium. En we reconstrueren een genetisch strikt identieke plant maar zonder virus.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 22/05/20, 23:17

Voorlopig koop ik mijn pootaardappelen en dat is goed want we gaan erover praten.

Met de opsluiting ... meer Mona Lisa ... dan Agata en niet in een geweldige staat en omdat ik bovendien wachtte met zaaien, eindigde ik met 2 zakken met knopen van ziektekiemen en knollen een beetje gerimpeld ....

Hoe dan ook, ik had geen keus, ik zaaide alles.

Vraag: gezien de staat wat riskeer ik?

spruit knoop bag_1.JPG
kiemknoop bag_1.JPG (169.43 KiB) 1528 keer bekeken


spruit knoop bag_2.jpg
zak met knopen van kiemen_2.jpg (110.5 KiB) 1528 keer bekeken


spruit knoop bag_3.jpg
zak met knopen van kiemen_3.jpg (84.51 KiB) 1528 keer bekeken




Daarna heb ik de aardappelen gedeeltelijk op dezelfde plek uitgespreid als vorig jaar, maar met meer breedte ... waardoor ik het ruigere gebied van de sleedoorn heb vermeden ... degene die je hieronder ziet, zijn gesneden

laatste kwartier van aanplant.jpg
laatste kwart van de plantage.jpg (170.11 Kio) 1528 keer geraadpleegd



En toen gaf het tegelijkertijd vrij spel aan de roekeloze die juist heel vroeg was teruggegroeid (met kans op vorst nog steeds mogelijk) in deze zone van maart 2019 zaaien in de sleedoornbomen.

oude velden 2019.jpg
oude velden 2019.jpg (170.06 KiB) 1528 keer bekeken




Er zitten er ook wat in knoflook maar dit zijn dit keer 2018 planten die nooit meer zijn geplukt...

Dit keer geen sprake van verspillen met de hoes....

Eerste gloubi boulga hooi in semi-ontbinding

ontbonden hooi.jpg
ontbonden hooi.jpg (159.09 KiB) 1528 keer bekeken




En toen, omdat ik bang was dat het op zou raken, ging ik wat halen bij een kippenfokker... het was sainfoin.
Ze had kleine balletjes die ik als mulch gebruik, maar ze was aardig en we hadden een goede tijd om erover te praten.
Voor de anekdote, ze laat toch bijna een duivin per dag weghalen door roofvogels....
Merk op dat mijn buurman die ze loslaat er nu één per dag op klaarlichte dag door de vos wordt gebeten

laarzen van sainfoin.jpg
sainfoin boots.jpg (175.03 KiB) 1528 keer bekeken


Dus spreidde ik een tweede laag over het goed verteerde hooi

zainfoin laag.jpg
layer of sainfoin.jpg (150.26 KiB) 1528 keer bekeken




Het is verdomd "dik" dit spul.

Geen idee hoe snel het uiteenvalt.

En gezien het aantal zaden, als ik geen aardappelen heb, heb ik volgend seizoen misschien een mooi veld hanenkammetjes.

sainfoin.jpg
sainfoin.jpg (180.78 KiB) 1528 keer bekeken


sainfoin close-up.JPG
sainfoin close-up.JPG (127.13 KiB) 1528 keer bekeken



Dus ik kruis mijn vingers dat het doorgaat: zoals alle jaren trouwens.

En als iemand al ervaring heeft met hanenkammetjes als dekmantel... Ik ben geïnteresseerd
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 23/05/20, 08:48

Het risico met zulke lange spruiten is simpelweg breken... Hij groeit zonder problemen!

NB: Zet de "zaden" (knollen) van aardappelen altijd in het volle licht, uitgespreid in een enkele laag (kisten): de kiemen zijn gedrongen, groen, en breken minder...

NB 2: Je hebt zeker gebroken kiemen teruggevonden: transplanteer ze in een terrine en plant ze dan als salades... Dit zal produceren! Misschien een beetje laat voor jou (????)... Maar het is grappig. Ik ben een video begonnen.? Helaas, de kou "verbrandde" mijn test. Ik weet niet of er overlevenden zullen zijn (want geen knollen om opnieuw te ontkiemen! :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 23/05/20, 08:54

Dit zal kruisen denk ik... Je lijkt het "uitgepakt" te hebben door het bij de vork te leggen!

Welnu, het is inderdaad een peulvrucht, dus "kaviaar" voor uw systeem... Die ik zal reserveren voor vraatzuchtige planten zoals aardappelen / kool / komkommerachtigen... Pas anders op voor nitraten in de natuur...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/20, 12:32

Did67 schreef:Het risico met zulke lange spruiten is simpelweg breken... Hij groeit zonder problemen!

NB: Zet de "zaden" (knollen) van aardappelen altijd in het volle licht, uitgespreid in een enkele laag (kisten): de kiemen zijn gedrongen, groen, en breken minder...

NB 2: Je hebt zeker gebroken kiemen teruggevonden: transplanteer ze in een terrine en plant ze dan als salades... Dit zal produceren! Misschien een beetje laat voor jou (????)... Maar het is grappig. Ik ben een video begonnen.? Helaas, de kou "verbrandde" mijn test. Ik weet niet of er overlevenden zullen zijn (want geen knollen om opnieuw te ontkiemen! :)


Ach ja, gezien de puzzel was er wat schade en ging het allemaal onder het hooi.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 258-gasten