Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 11/01/22, 10:25

phil53 schreef:Ik doe kruisbeplanting. Het werkt niet altijd, afhankelijk van het weer is er soms een die de leiding neemt en de andere verstikt. Dit overkomt mij vaak. Maar ik vind het leuk omdat ik een te klein gebied heb, het is soms zo dicht als een bos. Het is allemaal door elkaar. Dankzij de pp-techniek is er eten voor iedereen en ook laat het mijn buurtuiniers zien dat het heel goed werkt.


Dit is HET GROTE MOEILIJK: je weet nooit van tevoren wat voor weer het wordt. Wat het ene jaar goed werkt, werkt het volgende jaar niet hetzelfde. Vandaar mijn afkeer van "kant-en-klare recepten". Afgezien van het feit dat ze angsten verdoven zoals Doliprane pijn verplettert, zijn ze noodzakelijkerwijs een "gemiddelde" ...

Sinds het begin van de mensheid hebben mensen gefaald ... Onderging de "grote plagen" (die zorgden voor de populariteit van de goden die hen uitlokten en van hun vertegenwoordigers op aarde, die kippen werden aangeboden om dingen te regelen ...).

Om terug te komen op culturen die elkaar kruisen, moeten we onszelf voorhouden dat we er zonder dat toch maar één zouden hebben. Het is beter om een ​​+ een beetje te laten mislukken! Een beetje extra radijs ... Nou, als te veel radijs de wortelen verstikken, is dat iets anders - dan is het een kwestie van helpen met het zaaien (de moeilijkheid is om je voor te stellen dat elk zaadje potentieel een radijs is van 2 cm in diameter; zonder te bedenken, iedereen zet minstens 5 keer te veel!).
2 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 11/01/22, 11:05

Doris schreef:
Moindreffor schreef:Ik bereid mijn bulbillen in een doos, het is gemakkelijk en het neemt geen ruimte in beslag, ik kom niet aan en dus heb ik zaailingen en bulbils, het is ook voor de leuke kant, om dingen te proberen, kijken of het werkt, de bulbillen zijn ook heel gemakkelijk te planten, ik moet nadenken over mezelf, wat ik fysiek kan doen, de moestuin van de luie man, het is niet alleen de grond niet bewerken en de grond die leeft doet echt zo min mogelijk, of heel weinig elke dag : Mrgreen: Ik heb geen heel kleine moestuin alleen wegens ruimtegebrek...

Ok, daar begreep ik je aanpak. Je laat ze in dozen totdat je de bulbillen hebt, toch? Ik zal eens kijken of ik de sachetbodems van dit jaar niet probeer, aangezien het jaar daarna niet goed optilt. En dat is zeker, het planten van bulbillen is makkelijker dan in de volle grond zaaien.

pas op want we oogsten groen, en daarom moeten ze niet te groot geoogst worden, in feite kleiner dan wat je gaat planten, omdat de bol tijdens het drogen nog doorgroeit, duurt het minimaal 3 weken voordat het blad geel wordt en daardoor de bol voedt zich in deze periode nog en groeit daardoor
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 11/01/22, 11:11

Did67 schreef:
phil53 schreef:Ik doe kruisbeplanting. Het werkt niet altijd, afhankelijk van het weer is er soms een die de leiding neemt en de andere verstikt. Dit overkomt mij vaak. Maar ik vind het leuk omdat ik een te klein gebied heb, het is soms zo dicht als een bos. Het is allemaal door elkaar. Dankzij de pp-techniek is er eten voor iedereen en ook laat het mijn buurtuiniers zien dat het heel goed werkt.


Dit is HET GROTE MOEILIJK: je weet nooit van tevoren wat voor weer het wordt. Wat het ene jaar goed werkt, werkt het volgende jaar niet hetzelfde. Vandaar mijn afkeer van "kant-en-klare recepten". Afgezien van het feit dat ze angsten verdoven zoals Doliprane pijn verplettert, zijn ze noodzakelijkerwijs een "gemiddelde" ...

Sinds het begin van de mensheid hebben mensen gefaald ... Onderging de "grote plagen" (die zorgden voor de populariteit van de goden die hen uitlokten en van hun vertegenwoordigers op aarde, die kippen werden aangeboden om dingen te regelen ...).

Om terug te komen op culturen die elkaar kruisen, moeten we onszelf voorhouden dat we er zonder dat toch maar één zouden hebben. Het is beter om een ​​+ een beetje te laten mislukken! Een beetje extra radijs ... Nou, als te veel radijs de wortelen verstikken, is dat iets anders - dan is het een kwestie van helpen met het zaaien (de moeilijkheid is om je voor te stellen dat elk zaadje potentieel een radijs is van 2 cm in diameter; zonder te bedenken, iedereen zet minstens 5 keer te veel!).

Vandaar mijn voorkeur voor dozen, ik heb nog geen kas of frame, we kunnen het weer wat meer "controleren", of in ieder geval wat minder lijden.
kleiner land betekent niet te veel ruimte, dus ik kan verplanten in plaats van zaaien, hoewel zaaien soms echt snel en efficiënt is, vergeet ik het idee van rij of rij in het algemeen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 11/01/22, 11:57

Moindreffor schreef:pas op want we oogsten groen, en daarom moeten ze niet te groot geoogst worden, in feite kleiner dan wat je gaat planten, omdat de bol tijdens het drogen nog doorgroeit, duurt het minimaal 3 weken voordat het blad geel wordt en daardoor de bol voedt zich in deze periode nog en groeit daardoor

Bedankt voor de info, ik ga het proberen
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 11/01/22, 12:23

Moindreffor schreef:
wees voorzichtig want we oogsten groen, en daarom moeten ze niet te groot worden geoogst ...


Eh ja! Ze moeten zelfs zo klein mogelijk worden geoogst, ongeveer 15/17 mm in diameter (uit het geheugen). Hoe groter de bol, hoe gevoeliger we zullen zijn voor de vernalisatie van de planten die ze vormen!

Als ze ons toch grotere verkopen, is het gewoon marketing. Na het sorteren is het beter om alles weg te gooien. Maar neem in een winkel altijd de kleintjes mee! Bovendien heb je voor hetzelfde gewicht meer!


Nog een contra-intuïtief ding.
2 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 25/02/22, 16:38

een paar dagen blauwe lucht, maar als ik terugkom uit het ziekenhuis is het nog steeds rust
operatie ging heel goed, plotseling snel uitgevallen maar thuis is het zwaar
veel tuinieren voor jullie allemaal
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14958
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par GuyGadeboisTheBack » 25/02/22, 17:07

Moindreffor schreef:een paar dagen blauwe lucht, maar als ik terugkom uit het ziekenhuis is het nog steeds rust
operatie ging heel goed, plotseling snel uitgevallen maar thuis is het zwaar
veel tuinieren voor jullie allemaal

Herstel goed en praat niet met idioten, je zult minder gestrest zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 25/02/22, 17:23

Moindreffor schreef:een paar dagen blauwe lucht, maar als ik terugkom uit het ziekenhuis is het nog steeds rust
operatie ging heel goed, plotseling snel uitgevallen maar thuis is het zwaar
veel tuinieren voor jullie allemaal


Courage.

Het doet me denken aan mijn moeilijke tijden, toen ik contemplatief / meditatief in de moestuin zat...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 25/02/22, 18:58

Moindreffor schreef:een paar dagen blauwe lucht, maar als ik terugkom uit het ziekenhuis is het nog steeds rust
operatie ging heel goed, plotseling snel uitgevallen maar thuis is het zwaar
veel tuinieren voor jullie allemaal

Het is zeker, hosto en huis zijn niet hetzelfde. Als het goed is gegaan, dat is voor nu het belangrijkste, rust goed uit, veel succes
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9832
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par sicetaitsimple » 25/02/22, 19:23

Een beetje hallo, en beterschap!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten