Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 09/01/22, 20:25

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:nou, het is begin januari, we zullen moeten gaan nadenken over de eerste binnenzaai, om dit jaar niet weer te laat te komen....

Laten we ons eerst op ons gemak stellen, natuurlijk doe je wat je wilt en waar je blij van wordt, wat ik ga zeggen is niet bedoeld om een ​​nutteloze en eindeloze discussie op gang te brengen, en ik denk dat we genoeg gedialoogd hebben om je overtuigd!
Maar als je een kleine moestuin hebt (ongeveer dertig m2 geheugen?), waarom zou je jezelf dan (het modieuze woord) lastig vallen met dingen doen die niet "rapporteren" over het jaar?
Ik denk aan uienbollen, die zelfs als het je lukt het volgende seizoen "leeg" dreigen te zijn omdat ze niet in ideale omstandigheden zijn bewaard. Of bolletjes knoflook, die twee seizoenen nodig hebben om echt te produceren, als alles goed gaat, ook met mogelijke opslagproblemen?
Laat dat over aan degenen die de oppervlakte hebben en het niet echt kan schelen of ze een cultuur "test" verliezen!
Koop een zak of twee uienbollen (het kost echt niet veel), een paar bolletjes knoflook en een brutaal kleintje! Oogst deze zomer rond eind juli en er is ruimte om slaplantjes, prei of andere zaailingen te planten die je op het juiste moment bij mooi weer hebt geprepareerd, kortom oogst twee oogsten op dezelfde plek in het jaar!
Zoals in het begin gezegd, je doet ermee wat je wilt, ik neem er geen aanstoot aan. Je hebt het recht om me te dumpen, omdat ik weet dat je het niet als een puinhoop zult doen!

dus ja, we zijn het eens, kleine moestuin, dus in bakjes zaaien, niet in de moestuin : Mrgreen: voor de bulbillen moet je ook lol hebben, als ik maar een moestuin zou aanleggen zodat het echt loont zou ik groter nodig hebben, de bulbils werken, ik heb vorig jaar getest, ja het kost niet veel, maar als je doe het zelf is nog goedkoper : Mrgreen: en als ik echt in het rapport zou staan, zou ik niet eens gele uien maken, het wordt zo goedkoop verkocht als het einde van de conservering is

voor knoflook plant ik ook kiezelstenen uit mijn productie, de bulbillen zijn ook om te zien, om te testen

anders, ja, 2 oogsten op dezelfde plaats is het doel van dit jaar, dus plan de locaties van elk ding beter
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 09/01/22, 20:30

Doris schreef:
Moindreffor schreef:hier, hier, de drang om te tuinieren is terug, de sneeuw van gisteren heeft vandaag plaatsgemaakt voor een zonnestraal, het geeft de troepen een beetje moraal

Wow, je programma is ambitieus.
Ik begrijp het verhaal van de bulbilproductie voor uien niet helemaal?
Nou, ik heb het nieuwe seizoen ook aan mijn kant gelanceerd. De kooltjes zijn bijna allemaal aangestoken: aangemoedigd door de resultaten van 2021 (niet per se qua kwantiteit, maar qua smaak) dankzij vroeg zaaien doe ik het weer. Ik miste eigenlijk nog een beetje vruchtbaarheid, maar ik werk eraan, en mijn moestuin onder hooi en dergelijke zal in maart zijn derde kaarsje uitblazen.
Het volgende is selderij, zeer goed resultaat, nou, het is hetzelfde, vroeg zaaien en intelligent proberen te navigeren in het licht van temperatuurschommelingen, om vernalisatie te voorkomen.
Prei: het is een cultuur die ik nog steeds niet kan begrijpen. Ik heb zomerprei gemaakt in 2020 en 2021, op het juiste moment gezaaid, ze prei eeuwig, het duurde lang voordat ze iets "verplantbaar" hadden, en uiteindelijk hadden ze pas na meer dan een jaar de juiste maat. Ik ga een beetje zoeken naar de winterprei.
Andijvie in de Landes is een verhaal van twee jaar, ook dit jaar ga ik proberen heel vroeg te zaaien. Hier ben ik begonnen met het forceren van wortels vanaf 2020, en sommige vanaf 2021, we zullen zien. Maar eindelijk de andijvie van 2020, ik liet er 6 in de grond zitten, er stond er maar één die bloeide. Ik denk dat het nummer dat Didier me vertelde, dat in mijn huis de kou niet genoeg is om de bloei op gang te brengen, de juiste is.
De salades groeien goed, ik heb er binnenkort nog andere om te verplanten om het tempo bij te houden, maar we genieten al van een paar blaadjes en veldsla.
Dit is het belangrijkste deel van het moestuinnieuws bij mij thuis. Veel succes

Ik ga ook aan mijn 3e echte seizoen beginnen, maar met het gat van deze winter is er sinds augustus niets meer aan de moestuin gedaan behalve ter plekke oogsten en tot compost snijden, dus nu is het alleen een paar prei, wat rode bieten , en kleine knolselderij, we vergeten de veldsla, rapen, wortelen, spinazie en wintersla
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 09/01/22, 22:26

Moindreffor schreef:dus ja, we zijn het eens, kleine moestuin, dus in bakjes zaaien, niet in de moestuin : Mrgreen: voor de bulbillen moet je ook lol hebben, als ik maar een moestuin zou aanleggen zodat het echt loont zou ik groter nodig hebben, de bulbils werken, ik heb vorig jaar getest, ja het kost niet veel, maar als je doe het zelf is nog goedkoper : Mrgreen: en als ik echt in het rapport zou staan, zou ik niet eens gele uien maken, het wordt zo goedkoop verkocht als het einde van de conservering is

voor knoflook plant ik ook kiezelstenen uit mijn productie, de bulbillen zijn ook om te zien, om te testen

anders, ja, 2 oogsten op dezelfde plaats is het doel van dit jaar, dus plan de locaties van elk ding beter

Excuseer me dat ik zo aandring : Mrgreen: , maar ik begrijp nog steeds niet waarom de productie van bolletjes voor uien doorgaat? Voor de knoflook vertel ik je de truc, maar voor de ui? Nou, dat zul je me allemaal vertellen met mijn vragen over prei, ik ben echt geen expert op het gebied van alliums : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 10/01/22, 09:36

Doris schreef:Excuseer me dat ik zo aandring : Mrgreen: , maar ik begrijp nog steeds niet waarom de productie van bolletjes voor uien doorgaat? Voor de knoflook vertel ik je de truc, maar voor de ui? Nou, dat zul je me allemaal vertellen met mijn vragen over prei, ik ben echt geen expert op het gebied van alliums : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

Ik bereid mijn bulbillen in een doos, het is gemakkelijk en het neemt geen ruimte in beslag, ik kom niet aan en dus heb ik zaailingen en bulbils, het is ook voor de leuke kant, om dingen te proberen, kijken of het werkt, de bulbillen zijn ook heel gemakkelijk te planten, ik moet nadenken over mezelf, wat ik fysiek kan doen, de moestuin van de luie man, het is niet alleen de grond niet bewerken en de grond die leeft doet echt zo min mogelijk, of heel weinig elke dag : Mrgreen: Ik heb geen heel kleine moestuin alleen wegens ruimtegebrek...
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 10/01/22, 09:50

Moindreffor schreef:Ik bereid mijn bulbillen in een doos, het is gemakkelijk en het neemt geen ruimte in beslag, ik kom niet aan en dus heb ik zaailingen en bulbils, het is ook voor de leuke kant, om dingen te proberen, kijken of het werkt, de bulbillen zijn ook heel gemakkelijk te planten, ik moet nadenken over mezelf, wat ik fysiek kan doen, de moestuin van de luie man, het is niet alleen de grond niet bewerken en de grond die leeft doet echt zo min mogelijk, of heel weinig elke dag : Mrgreen: Ik heb geen heel kleine moestuin alleen wegens ruimtegebrek...

Ok, daar begreep ik je aanpak. Je laat ze in dozen totdat je de bulbillen hebt, toch? Ik zal eens kijken of ik de sachetbodems van dit jaar niet probeer, aangezien het jaar daarna niet goed optilt. En dat is zeker, het planten van bulbillen is makkelijker dan in de volle grond zaaien.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 10/01/22, 10:35

Moindreffor schreef:
anders, ja, 2 oogsten op dezelfde plaats is het doel van dit jaar, dus plan de locaties van elk ding beter


Dit is een punt waarop ik mezelf wil perfectioneren: culturen "kruisen"... Ik heb net erwten gezaaid tussen mijn salades in de kas. Hopelijk komen ze eruit en worden ze 10 of 20 cm als ik mijn salades oogst. En zal het overnemen. Voordat de kas te heet wordt...

Deze "kruising" zit niet in mijn reflexen. Toen ik dacht "erwten zaaien", was de volgende reflex "waar is plaats?" (impliciet "leeg"... Ik probeer mezelf nu voor te houden: wanneer zal dit de ruimte goed bezetten en welke huidige cultuur zal dan hebben opgeruimd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 10/01/22, 10:37

Doris schreef:Ok, daar begreep ik je aanpak. Je laat ze in dozen totdat je de bulbillen hebt, toch? Ik zal eens kijken of ik de sachetbodems van dit jaar niet probeer, aangezien het jaar daarna niet goed optilt. En dat is zeker, het planten van bulbillen is makkelijker dan in de volle grond zaaien.


Uitstekende waarneming ook: uienzaden verliezen zeer snel hun kiemkracht, terwijl de dadel nog goed is!!! Ik zaaide het ene jaar na het andere een sachet (dezelfde partij, dezelfde oorsprong). Jaar n: ontkiemd als haren op een hond (te dicht)... Jaar n+ 1: een half dozijn planten in een terrine...

Dus nu ben ik op mijn hoede voor alliumzaden, zelfs als ik ze koop: van het voorgaande jaar of niets (dus momenteel is de aangegeven deadline vaak 2025 of 2026...)
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 10/01/22, 10:59

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
anders, ja, 2 oogsten op dezelfde plaats is het doel van dit jaar, dus plan de locaties van elk ding beter


Dit is een punt waarop ik mezelf wil perfectioneren: culturen "kruisen"... Ik heb net erwten gezaaid tussen mijn salades in de kas. Hopelijk komen ze eruit en worden ze 10 of 20 cm als ik mijn salades oogst. En zal het overnemen. Voordat de kas te heet wordt...

Deze "kruising" zit niet in mijn reflexen. Toen ik dacht "erwten zaaien", was de volgende reflex "waar is plaats?" (impliciet "leeg"... Ik probeer mezelf nu voor te houden: wanneer zal dit de ruimte goed bezetten en welke huidige cultuur zal dan hebben opgeruimd?

ja, ook daar moeten we veranderen, en niet meer nadenken over "waar" maar over "wanneer" en "met wie" een salade aan de voet van de tomaten, een spruitje midden in de veldsla
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par phil53 » 10/01/22, 15:18

Ik doe kruisbeplanting. Het werkt niet altijd, afhankelijk van het weer is er soms een die de leiding neemt en de andere verstikt. Dit overkomt mij vaak. Maar ik vind het leuk omdat ik een te klein gebied heb, het is soms zo dicht als een bos. Het is allemaal door elkaar. Dankzij de pp-techniek is er eten voor iedereen en ook laat het mijn buurtuiniers zien dat het heel goed werkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par pi-r » 10/01/22, 16:18

Did67 schreef:Deze "kruising" zit niet in mijn reflexen. Toen ik dacht "erwten zaaien", was de volgende reflex "waar is plaats?" (impliciet "leeg"... Ik probeer mezelf nu voor te houden: wanneer zal dit de ruimte goed bezetten en welke huidige cultuur zal dan hebben opgeruimd?

dit is het probleem van mensen met grote oppervlakken... : Wink: ... wanneer u slechts enkele tientallen m2 ruimte heeft, is "intensivering" voor u essentieel! daarom is elke plant die wordt vernietigd of mishandeld door merels erg vervelend!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 298-gasten