Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 24/12/21, 18:01

Moindreffor schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Moindreffor schreef:Denk nog eens goed na, alle onderzoekers hebben een experimenteerschrift, ik heb een goede herinnering toen mijn universitair docent me mijn eerste experimenteerschrift aanbood toen ik aan mijn onderzoeksopleiding begon

Dus let goed op, van je experimenten zul je veel leren om ze te herlezen


Vergeet niet alle video's en de site die werd geboren om als een levend notitieboekje te dienen

dit is je grote paradox, maar het moet voortkomen uit je verlangen om te delen, video's te maken, ze te posten, een site te runnen is een grote klus en aan de andere kant pionnen knoflook op de grond te gooien alsof er een zaaier is waar sommigen een voorstel zouden hebben gedaan heel vervelend protocol
jij inspireert mij ook enorm
sterk dat gezondheid me in staat stelt om alles te gebruiken wat ik op dit moment leer


Ik moet beter worden in het filmen van video's... om wat minder tijd te verspillen

Om tijd te besparen tijdens de montage, gebeurt alles tijdens het filmen

De site afgezien van een of twee initiële onderwerpen zoals de constructie van kisten, stel ik mezelf tevreden met een paar regels die de video's illustreren, dus dat is prima, dat is cool.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 26/12/21, 14:16

Doris schreef:
Moindreffor schreef:Ik vind toch dat met de tijd de zaden steeds duurder worden, te duur in vergelijking met onze behoeften, we bieden altijd beter, mooier, meer gekalibreerd, ik ben op een video of voor een pro van F1 c 'is verplicht volgens voor hem, maar voor ons is het iets anders

Ik dacht laatst hetzelfde, toen ik wat catalogi bekeek. In sommige gevallen kan ik het begrijpen, bijvoorbeeld hyperresistente soorten enz. Maar op andere gebieden, als het net iets meer gekalibreerd is, of een smaaknuance meer, zie ik de truc gewoon niet. En aan deze kant ben ik heel blij dat ik nu veel spontane opkomst heb in bladgroenten, salades, diverse witlof: op voorwaarde van regelmatig verplanten hoef ik ze niet meer te kopen. En ik denk dat ik in 2022 mijn tomaten- en paprikazaden ga maken, daar heb ik nog veel geld, ik ben begonnen met testen, het is nog steeds goed, maar voor 2023 heb ik niet veel meer over.

voor veel dingen is het vrij eenvoudig om te oogsten en voor andere, als je een pakket koopt, heb je zoveel dat je jarenlang hebt, dus maak een compromis
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 26/12/21, 14:19

Adrien (ex-nico239) schreef:Ik moet beter worden in het filmen van video's... om wat minder tijd te verspillen

Om tijd te besparen tijdens de montage, gebeurt alles tijdens het filmen

zou moeten beginnen door de telefoon niet langer met één hand vast te hoeven houden : Mrgreen: maar opeens is het minder leuk om in te kaderen, André Abrahami heeft een prima partner gevonden : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 26/12/21, 15:12

Het maakt gebruik van een "DJI OM", een handgreep die bewegingen "dempt" en waarvan een van de functies je volgt wanneer je beweegt. Zonder advertenties: https://store.dji.com/fr/product/dji-om-5?vid=106401

Is dat waar je het over hebt?

O shit! De Kerstman is al voorbij... Maar misschien met +8,6°C in Qaanaaq op 22 december (extreem noordwesten van Groenland), hij schaatste en is een beetje laat ???
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 26/12/21, 15:25

Did67 schreef:Het maakt gebruik van een "DJI OM", een handgreep die bewegingen "dempt" en waarvan een van de functies je volgt wanneer je beweegt. Zonder advertenties: https://store.dji.com/fr/product/dji-om-5?vid=106401

Is dat waar je het over hebt?

O shit! De Kerstman is al voorbij... Maar misschien met +8,6°C in Qaanaaq op 22 december (extreem noordwesten van Groenland), hij schaatste en is een beetje laat ???

nee, hij heeft een echte pro gevonden die hem filmt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 09/01/22, 16:24

tja, we zijn begin januari, we zullen moeten gaan nadenken over het eerste binnen zaaien, om dit jaar niet weer te laat te komen

dus ik heb gepland om dit jaar rode en gele uien te zaaien, zaaien om bollen te produceren, zaaien om bollen te produceren zal later in het seizoen gebeuren, maar ik zal ook bollen planten om te vergelijken

Ik ga ook de bolletjes knoflook opzetten in de hoop rondes te kunnen oogsten voor volgend seizoen

je moet denken aan het zaaien van aubergines, paprika's en selderij, vorig jaar uiteindelijk hele mooie planten maar met meer dan een maand te laat was de productie er niet bij, het weer deed het niet niet aan de top geweest, nou ja de selderij is nog steeds op zijn plaats, normaal gesproken neem ik er morgen een, we zullen zien

en dan prei, en dit jaar wordt het herfstprei en winterprei, en die zullen op het juiste moment verplant moeten worden.

zonder de andijvie te vergeten dat ik dit jaar weer moet slagen, daar is geen reden voor, het werkte voorheen goed : Mrgreen: en ik zal kool proberen, 2 jaar geleden droge lente, kool getransplanteerd maar niet gegroeid, vorig jaar natte lente maar geen kool getransplanteerd dus geen kool meer, dus dit jaar zal ik kool doen en we zullen zien : Mrgreen: als de lente droog is, doen we het opnieuw voor de herfst

Ik zal ook aan wat salades denken

en in de rest van het werk worden de plannen voor de tijdelijke frames gemaakt, het enige wat je hoeft te doen is het hout halen en dat alles hakken, nou, we zullen moeten wachten op de terugkeer van de strijdkrachten, wat zou moeten gebeuren met de afstand van de chemotherapie

hier, hier, de drang om te tuinieren is terug, de sneeuw van gisteren heeft vandaag plaatsgemaakt voor een zonnestraal, het geeft de troepen een beetje moraal
2 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 09/01/22, 16:30

Moindreffor schreef:
dus ik heb gepland om dit jaar rode en gele uien te zaaien, zaaien om bollen te produceren, zaaien om bollen te produceren zal later in het seizoen gebeuren, maar ik zal ook bollen planten om te vergelijken



Wees voorzichtig: van het stadium van 7 tot 8 bladeren wordt de ui erg gevoelig voor vernalisatie (bloemeninductie = lancering van het interne biochemische proces dat zal leiden tot de vorming van bloemen - wat de opkomst van zaden wordt genoemd, vaak toegeschreven naar de maan en zijn magnetisme dat planten als water uit de oceanen zou trekken)... Een week met temperaturen rond de +8°C is genoeg!

Ga dus niet te vroeg weg met je zaailingen. Of leg niet alle eieren in één mand: 50% vroeg (als het weer gunstig voor je is) 50% later, voor het geval ze dom speelt en het sneeuwt in mei!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par sicetaitsimple » 09/01/22, 17:21

Moindreffor schreef:nou, het is begin januari, we zullen moeten gaan nadenken over de eerste binnenzaai, om dit jaar niet weer te laat te komen....

Laten we ons eerst op ons gemak stellen, natuurlijk doe je wat je wilt en waar je blij van wordt, wat ik ga zeggen is niet bedoeld om een ​​nutteloze en eindeloze discussie op gang te brengen, en ik denk dat we genoeg gedialoogd hebben om je overtuigd!
Maar als je een kleine moestuin hebt (ongeveer dertig m2 geheugen?), waarom zou je jezelf dan (het modieuze woord) lastig vallen met dingen doen die niet "rapporteren" over het jaar?
Ik denk aan uienbollen, die zelfs als het je lukt het volgende seizoen "leeg" dreigen te zijn omdat ze niet in ideale omstandigheden zijn bewaard. Of bolletjes knoflook, die twee seizoenen nodig hebben om echt te produceren, als alles goed gaat, ook met mogelijke opslagproblemen?
Laat dat over aan degenen die de oppervlakte hebben en het niet echt kan schelen of ze een cultuur "test" verliezen!
Koop een zak of twee uienbollen (het kost echt niet veel), een paar bolletjes knoflook en een brutaal kleintje! Oogst deze zomer rond eind juli en er is ruimte om slaplantjes, prei of andere zaailingen te planten die je op het juiste moment bij mooi weer hebt geprepareerd, kortom oogst twee oogsten op dezelfde plek in het jaar!
Zoals in het begin gezegd, je doet ermee wat je wilt, ik neem er geen aanstoot aan. Je hebt het recht om me te dumpen, omdat ik weet dat je het niet als een puinhoop zult doen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 09/01/22, 18:53

Moindreffor schreef:hier, hier, de drang om te tuinieren is terug, de sneeuw van gisteren heeft vandaag plaatsgemaakt voor een zonnestraal, het geeft de troepen een beetje moraal

Wow, je programma is ambitieus.
Ik begrijp het verhaal van de bulbilproductie voor uien niet helemaal?
Nou, ik heb het nieuwe seizoen ook aan mijn kant gelanceerd. De kooltjes zijn bijna allemaal aangestoken: aangemoedigd door de resultaten van 2021 (niet per se qua kwantiteit, maar qua smaak) dankzij vroeg zaaien doe ik het weer. Ik miste eigenlijk nog een beetje vruchtbaarheid, maar ik werk eraan, en mijn moestuin onder hooi en dergelijke zal in maart zijn derde kaarsje uitblazen.
Het volgende is selderij, zeer goed resultaat, nou, het is hetzelfde, vroeg zaaien en intelligent proberen te navigeren in het licht van temperatuurschommelingen, om vernalisatie te voorkomen.
Prei: het is een cultuur die ik nog steeds niet kan begrijpen. Ik heb zomerprei gemaakt in 2020 en 2021, op het juiste moment gezaaid, ze prei eeuwig, het duurde lang voordat ze iets "verplantbaar" hadden, en uiteindelijk hadden ze pas na meer dan een jaar de juiste maat. Ik ga een beetje zoeken naar de winterprei.
Andijvie in de Landes is een verhaal van twee jaar, ook dit jaar ga ik proberen heel vroeg te zaaien. Hier ben ik begonnen met het forceren van wortels vanaf 2020, en sommige vanaf 2021, we zullen zien. Maar eindelijk de andijvie van 2020, ik liet er 6 in de grond zitten, er stond er maar één die bloeide. Ik denk dat het nummer dat Didier me vertelde, dat in mijn huis de kou niet genoeg is om de bloei op gang te brengen, de juiste is.
De salades groeien goed, ik heb er binnenkort nog andere om te verplanten om het tempo bij te houden, maar we genieten al van een paar blaadjes en veldsla.
Dit is het belangrijkste deel van het moestuinnieuws bij mij thuis. Veel succes
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 09/01/22, 20:15

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
dus ik heb gepland om dit jaar rode en gele uien te zaaien, zaaien om bollen te produceren, zaaien om bollen te produceren zal later in het seizoen gebeuren, maar ik zal ook bollen planten om te vergelijken



Wees voorzichtig: van het stadium van 7 tot 8 bladeren wordt de ui erg gevoelig voor vernalisatie (bloemeninductie = lancering van het interne biochemische proces dat zal leiden tot de vorming van bloemen - wat de opkomst van zaden wordt genoemd, vaak toegeschreven naar de maan en zijn magnetisme dat planten als water uit de oceanen zou trekken)... Een week met temperaturen rond de +8°C is genoeg!

Ga dus niet te vroeg weg met je zaailingen. Of leg niet alle eieren in één mand: 50% vroeg (als het weer gunstig voor je is) 50% later, voor het geval ze dom speelt en het sneeuwt in mei!

dit is het doel van de tijdelijke frames, om ze op planken te plaatsen die niet mogen vriezen, of die een beetje vroegrijpheid moeten hebben, alleen maar om graden te winnen, of om te voorkomen dat de temperatuur daalt, in mijn regio hebben we te vaak een veer dat is te koel, ook al vriest het niet meer, het rijst niet genoeg om goed te starten

het tijdelijke frame is een zwaardere versie van het eenvoudige trekdoek op ijzeren staven, met P17 doek en transparant dekzeil, ter bescherming tegen kou en vocht
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 348-gasten